moeten we in nederland de doodstraf in voeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 12:50

Raido schreef:hij schuwd het ook nergens om zijn tegenstanders uit te maken voor adderengebroed, en tja sommige moslims kan ik niet anders noemen dan adderengebroed.

maar nu noem jij ze adderengebroed. hoe weet je of de Heer hen niet als zijn kinderen beschouwd? we zijn allemaal Gods kinderen, alleen sommige kinderen kennen hun vader nog niet.
Afbeelding

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 sep 2005 14:42

De doodstraf werkt afschrikwekkend, in elk geval voorkomt het herhaling. En mensen die een zeer slechte daad begaan moeten daarvoor ook de ultieme consequentie dragen. Ook is de doodstraf goedkoper voor de samenleving dan langdurige gevangenisstraf. Overigens is een gevangenisstraf ook maar gedeeltelijk te herroepen is; tijd die men al gezeten heeft krijgt men niet meer terug. Verder is het niet correct dat de belastingbetaler opdraait voor de kosten van gevangenschap van zware criminelen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2005 15:10

esra schreef:
Raido schreef:hij schuwd het ook nergens om zijn tegenstanders uit te maken voor adderengebroed, en tja sommige moslims kan ik niet anders noemen dan adderengebroed.

maar nu noem jij ze adderengebroed. hoe weet je of de Heer hen niet als zijn kinderen beschouwd? we zijn allemaal Gods kinderen, alleen sommige kinderen kennen hun vader nog niet.
Waarom noemde Hij zelf de farizeers dan adderengebroed? Ze waren tegen Hem, net als sommige moslims, ze kennen Jezus/Isa uit hun Koran maar verzetten zich tegen Hem.

Hmm ligt er aan welke betekenis je kinderen van God ziet, ik zie kinderen van God als 'iemand die ingelijft is in het verbond van Christus' :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 15:16

Rijnmond schreef:De doodstraf werkt afschrikwekkend, in elk geval voorkomt het herhaling. En mensen die een zeer slechte daad begaan moeten daarvoor ook de ultieme consequentie dragen. Ook is de doodstraf goedkoper voor de samenleving dan langdurige gevangenisstraf. Overigens is een gevangenisstraf ook maar gedeeltelijk te herroepen is; tijd die men al gezeten heeft krijgt men niet meer terug. Verder is het niet correct dat de belastingbetaler opdraait voor de kosten van gevangenschap van zware criminelen.

als we nu ook even alle ouderen laten sterven is dat ook goedkoper, en zieken en dergelijke. die hebben wel niks gedaan, maar wat zou t. als we er maar zelf op vooruit gaan. want wat wil je met het overgebleven geld doen? bij wie moet t in zijn zak? oh natuurlijk dat gaat naar t onderwijs. dan kunnen we alle kleine kindertjes leren dat als ze later wat verkeerd doen, ze dood mogen van ons. leren we ze meteen wat haat is!!!

de ultieme consequentie is het oordeel van de heer en daar hebben wij lekker niks van te zeggen.

ze hebben toch de doodstraf in amerika? en werkt t afschrikwekkend? nee, want mensen zijn zondig en altijd geneigd tot zondigen!

jezus zei:
zalig zijn zei die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, zei zullen verzadigd worden.

wat is rechtvaardigheid? mensen laten sterven door mensenhand zodat ze voor het oordeel van god komen, of ze laten weten dat de Heer ook voor hen genadig is.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2005 15:17

Rijnmond schreef:De doodstraf werkt afschrikwekkend, in elk geval voorkomt het herhaling. En mensen die een zeer slechte daad begaan moeten daarvoor ook de ultieme consequentie dragen. Ook is de doodstraf goedkoper voor de samenleving dan langdurige gevangenisstraf. Overigens is een gevangenisstraf ook maar gedeeltelijk te herroepen is; tijd die men al gezeten heeft krijgt men niet meer terug. Verder is het niet correct dat de belastingbetaler opdraait voor de kosten van gevangenschap van zware criminelen.

De Verenigde Staten kennen sinds jaar en dag de doodstraf, maar de criminaliteit is er niet minder door geworden. Het geld-argument is belachelijk. We hebben het hier over mensenlevens en jij begint over geld.

De doodstraf is een stap terug naar de middeleeuwen. Daar zit ik niet op te wachten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 15:20

Raido schreef:
esra schreef:

Waarom noemde Hij zelf de farizeers dan adderengebroed? Ze waren tegen Hem, net als sommige moslims, ze kennen Jezus/Isa uit hun Koran maar verzetten zich tegen Hem.

Hmm ligt er aan welke betekenis je kinderen van God ziet, ik zie kinderen van God als 'iemand die ingelijft is in het verbond van Christus' :)

natuurlijk vond jezus de farizeers niet goed, daar is de bijbel heel duidelijk over, maar het gaat er om dat de Heer ALLE mensen heeft geschapen met het doel dat ze hem leren kennen als hun Heer en heiland. we zijn allemaal kinderen van GOd. sommige kinderen kennen echter hun vader nog niet of zijn bij hem weggelopen. voor ons een taak om ze te vertellen over hem. als je mensen meteen afmaakt krijgen we geen kans meer. of niet?
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 sep 2005 15:21

Raido schreef:Ik zal geen stenen werpen omdat ik tegen de doodstraf ben, maar goed. Het gaat hier niet over het geloof van een moslim maar de uiting van hun geloof, sommige mensen vinden dat ouderwets dat mag.

(net als zoveel mensen moet lachen om in zwart geklede gereformeerden) daarbij maak je hun geloof niet belachelijk.. Jezus hield van iedereen, ja dat is waar, maar hij schuwd het ook nergens om zijn tegenstanders uit te maken voor adderengebroed, en tja sommige moslims kan ik niet anders noemen dan adderengebroed.

Jezus knuffelde niet iedereen hoor.

Inderdaad
Laatst gewijzigd door Aragorn op 22 sep 2005 15:23, 3 keer totaal gewijzigd.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 15:21

Optimatus schreef:

De Verenigde Staten kennen sinds jaar en dag de doodstraf, maar de criminaliteit is er niet minder door geworden. Het geld-argument is belachelijk. We hebben het hier over mensenlevens en jij begint over geld.

De doodstraf is een stap terug naar de middeleeuwen. Daar zit ik niet op te wachten.

gellukig nog een mens hier.
Afbeelding

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 sep 2005 15:21

Esra, het verschil zit in de onschuld die ouderen hebben. De vraag die je moet stellen is: wat is gerechtigheid? En in bepaalde gevallen kan ik me heel goed voorstellen dat de doodstraf gerechtigheid betekend. Verder heb juist besloten om geen christelijke argumenten aan te voeren daar we in Nederland een scheiding van kerk en staat kennen. Jouw tegenarchumenten hebben wel een christelijk karakter en kunnen dus in de prullebak gedeponeerd worden.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 sep 2005 15:24

esra schreef:gellukig nog een mens hier.

Als je hiermee bedoelt dat ik geen mens ben, neem ik je dat zeer kwalijk!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2005 15:33

Ik zal het iets genuanceerder zeggen, wellicht haalt dat wat kou uit de lucht.

Ik vind het argument, dat gevangenisstraffel geld kosten, niet legitiem. Het menselijk leven is niet in geld uit te drukken. Het leven kost geld, dat is onomstolijk waar. Maar ik vind het principieel onverteerbaar dat men delinquenten ombrengt omdat ze geld kosten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 sep 2005 15:35

Dat is een mening, geen feit.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 15:37

Rijnmond schreef:Esra, het verschil zit in de onschuld die ouderen hebben. De vraag die je moet stellen is: wat is gerechtigheid? En in bepaalde gevallen kan ik me heel goed voorstellen dat de doodstraf gerechtigheid betekend. Verder heb juist besloten om geen christelijke argumenten aan te voeren daar we in Nederland een scheiding van kerk en staat kennen. Jouw tegenarchumenten hebben wel een christelijk karakter en kunnen dus in de prullebak gedeponeerd worden.

ik ben christen, dus ik zal altijd christen argumenten,
maar wil je een andere?

het is onmenselijk.

ook als mens (en niet alleen als christen) zeg ik: ik ben ertegen omdat je geen mensen mag doden. dat druist tegen al mijn pricipes in.
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 15:39

het is volledig onethisch dat je mensen ombrengt omdat ze geld kosten.

sorry dat ik dat zei. ik vind het alleen zo erg dat je mensen dood wil hebben.
Afbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 22 sep 2005 15:39

Rijnmond schreef:Esra, het verschil zit in de onschuld die ouderen hebben. De vraag die je moet stellen is: wat is gerechtigheid? En in bepaalde gevallen kan ik me heel goed voorstellen dat de doodstraf gerechtigheid betekend. Verder heb juist besloten om geen christelijke argumenten aan te voeren daar we in Nederland een scheiding van kerk en staat kennen. Jouw tegenarchumenten hebben wel een christelijk karakter en kunnen dus in de prullebak gedeponeerd worden.

Hmm, tegenargumenten die de prullenbak in kunnen, klinkt niet erg vriendelijk, maar met christelijke argumenten begin je in Nederland inderdaad (helaas?) niet veel.
Maar zijn jouw eigen argumenten wél steekhoudend? Dat de doodstraf afschrikwekkend werkt, is gewoon niet waar. De cijfertjes wijzen dat uit. En dat de belastingbetaler de straffen van criminelen betaald (of dat nu gevangenisstraf of de doodstraf is, dat laatste kost ook geld, al is het minder) is een onlosmakelijk gevolg van het feit dat we met z'n allen voor een rechtsstaat 'gekozen' hebben - er zijn wel meer dingen waarvoor je moet betalen terwijl je er zelf niets aan hebt, maar dat heb je in een sámenleving...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”