Gezichtstransplantatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2005 09:42

Ik vind dit anders maar een hele serieuze zaak waar de medici mee bezig zijn..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 22 sep 2005 09:46

daar mogen we gelukkig over van mening verschillen. Ik vind het etisch gezien ondenkbar dat je met het gezicht van een ander zou lopen. is totaal iets anders dan met het orgaan van iemand anders. Ik denk dat de prioriteiten beter bij onderzoek naar tumoren e.d kunen liggen.
Maar zou graagweten waar de informatie gevonden is over gezichtstransplantatie en hoeverre het dan over het gehle gezicht agat. ik heb wel mensen gezien die een prothese in deel van het gezicht kregen vanwege een tumor waardoor ook een deel van de schedel verwijdert werd. vind dat heel ander verhaal.

groet

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 sep 2005 09:47

Anders lees je eerst even het artikel waar in de openingspost naar gelinkt wordt..

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 22 sep 2005 09:49

bedankt . mijn excuses had de link niet gezien.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2005 09:51

Ik vind het ook een eng idee om met andermans gezicht te lopen, maar het zou een grote stap in de techniek zijn dat dit zou kunnen, ik denk zeker at er een aantal mensen zijn die dat echt wel willen, voorwie een gezicht belangrijker is dan dat het van iemand anders is geweest..

denk aan de mensen die zo rivierbacterie hebben gehad dat je hele gezicht wegvreet, en mensen met hele erge brandwonden, het uiterlijk is ook belangrijk.

Je zegt dus nu eigenlijk dat de medici momenteel geen of slecht onderzoek verichten naar de werking en bestrijding van tumoren? Ik denkt dat het dan goed is om je wat in te lezen in wat lectuur..

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 22 sep 2005 09:59

ik denk dat ik redelijk op de hoogte ben raido. Maar je mag je conclusies trekken. Ook daar mag nog steeds meer onderzoek in plaats vinden.
Er zijn ongetwijfeld patienten groepen te bedenken waarbij een dergelijke transplantatie goed in te denken zou zijn. Ik vraag me welaf in hoeverre blijf je "dezelfde"persoon. Je gezicht is wel hetgeen waar mensen als eerst naar kijken. Ik geloof dat wanneer dit echt plaats zal gaan vinden bij levende mensen er heel goede psychologische beleiding nogig is bij patient en directe familie.
Maar als je dat leest van de risico's enhet ethische aspect vinden jullie dan echt dat dit moet kunnen? Ik zelf zou er meer voor zijn om veel met huid te proberen e.d om zoveel mogelijk het eigen gezicht te behouden.
Ik denk dat er momenteel nog te weiniginformatie over is om alle aspecten te kunnen belichten. Ik ben wel benieuwt hoe medisch ethische commissies in ziekenhuizen heirop zullen reageren.
Kijk bij de link ook eens op de pagina naar de site van de britse vereniging van mensen met misvormde gezichten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2005 10:06

In NGM stond een tijdje terug een reportage over hersentumoren http://magma.nationalgeographic.com/ngm/0503/feature1/ waarin blijkt dat we heel erg ver zijn met het onderzoek naar en de bestrijding van tumoren.

En wat dacht je van bijvoorbeeld de mogelijkheden van stamcellen met betrekking tot bloedkanker? Dat zijn grote stappen..

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 22 sep 2005 10:09

absoluut zeer indrukwekkend. mooi dat er zoveel mogelijk is inmiddels. Maar we moeten ons wel steeds afblijven vragen hoe ver we mogen gaan. Maar dat is weer een andere discussie. In ieder geval bedankt voor de info leuk om te lezen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2005 11:13

Raido schreef:
Aragorn schreef:Maar jij zult nooit exact mijn gezicht krijgen als je mijn gezichtshuid gaat transplanteren. Zoals coass ook al zegt vormt bijvoorbeeld je schedel ook een belangrijk gedeelte.

*shit hij past niet*

Hm ja, dat is waar.. maar toch :P

Die CSP-ers willen allemaal op elkaar gaan lijken, stelletje communisten :P

Even zonder dollen: wat je ook doet, een kloon van een ander wordt je nooit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”