Poema op de Veluwe, wat is de beste oplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wat is de beste oplossing voor deze ongewone situatie?

Peiling eindigde op 16 jun 2005 12:49

De poema afschieten, verdoven is te gevaarlijk
17
17%
De poema verdoven en levend vangen
39
39%
De poema laten lopen
35
35%
Een poema op de Veluwe?
8
8%

Totaal aantal stemmen: 99

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2005 09:24

moppie schreef:
Marnix schreef:Of 1 van beiden is geen poema... nu mensen weten dat er een poema loopt zien ze ook veel sneller iets voor ene poema aan.

In ieder geval loopt een poema niet in een half uurtje van Arnhem naar Apeldoorn :)

why not een betje poema kan topsnelheden halen van 100 tot 120 km/h

adoorn--arnhem is 30 km. Kan dus met gemak in een half uurtje

Zo hard kan een poema niet lopen.... die haalt misschien net de 50.... en dat houdt hij (net als de cheetah die wel zo hard kan lopen) maar heel kort vol... Bovendien gaan Poema's net als cheetah's niet voor de gein even 30 km sprinten, die hoge snelheden halen ze alleen als ze tijdens de jacht achter een prooi moeten inhalen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 aug 2005 09:33

En gezien de leefomgeving van beide dieren, de cheetah in steppe gebied (lees raceciruit) en de poema in de bergen/wouden (lees niet echt racegebied) lijkt me het logisch dat een poema minder hard kan lopen, ook is de poema zwaarder, groter en steviger gebouwd dan een jachtluipaard..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 08 aug 2005 17:41

ach, als er al een poema zou zijn, who cares.

Het beest moet al wel een kaak ontsteking hebben voor hij zelfs maar overweegt een mens aan te vallen.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 aug 2005 18:08

Ik geloof er helemaal niks van, dat er een poema daar rondloopt.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 12 aug 2005 16:50

nee het is een super-cavia

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2005 11:06

„Winnie geen poema, maar grote, wilde kat”

Binnenlandredactie

ARNHEM - Het dier dat de afgelopen maanden de Veluwe in zijn greep hield, is geen poema maar een grote, verwilderde kat. Dat blijkt volgens bioloog Gerrit Jansen uit scherpe foto’s die de Arnhemse natuurfotograaf Otto Faulhaber maandag van het dier maakte. Fotograaf Faulhaber zag Winnie, zoals het dier in de volksmond is gaan heten, maandag in een weiland in Beekbergen. De fotograaf maakte vanaf circa 150 meter afstand foto’s van Winnie. Het dier ving een mol of muis als prooi en speelde met een gewone huiskat. Faulhaber viel vooral het verschil in formaat tussen de twee katten op. Het dier is anderhalve keer zo groot als de huiskat. Volgens veldbioloog Gerrit Jansen is Winnie een „gigantisch grote kat”, waarschijnlijk een kruising tussen een Europese boskat en een verwilderde huiskat. Het beest is 30 tot 40 centimeter hoog en 60 centimeter lang. De Europese boskat komt hoofdzakelijk in Oost-Europa voor, maar duikt een enkele keer wel eens in Nederland op. Bioloog Marc Damen van dierentuin Burgers Zoo bevestigt dat het dier op de foto een verwilderde kat is. Daarvan leven er tientallen op de Veluwe. „Het kan zelfs zo zijn dat het Winnie helemaal niet is.”

Een wat groot uit gevallen wilde huiskat. Daar heeft half Nederland zich dus druk om gemaakt. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 21 sep 2005 11:29

Zijn deze foto's beschikbaar?

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 21 sep 2005 11:30

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2005 12:23

Hier wel, maar dat zijn al oude foto's/videostills en niet de nieuwe, scherpe foto's.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 21 sep 2005 12:26

Kijk even op de site van De Gelderlander.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2005 12:33

Deze foto staat bij de Gelderlander:

Afbeelding

Huh, is dit alles? Zo'n kat hebben wij thuis ook. :shock: ?:|

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 21 sep 2005 12:47

Een verwilderde kat..die vaak in Oost Europa voorkomt. Dus dat beest is door Duitsland gelopen,dwars door het Ruhrgebied,grens overgestoken,en de hei opgezocht..en níemand heeft dat gezien?? :roll: Die route is dan misschien een tip voor terroristen?

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 21 sep 2005 13:22

elbert schreef:Deze foto staat bij de Gelderlander:

Afbeelding

Huh, is dit alles? Zo'n kat hebben wij thuis ook. :shock: ?:|

Idd, de kat die wij vroeger hadden was zelfs groter. Dat ze die niet aanzagen voor een ijsbeer zeg.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 21 sep 2005 16:20

Wow, die aliens zijn slim! Ze hebben door dat een poema teveel opvalt op de veluwe, en dus hebben ze zich nu vermomd als huiskatten!

Straks gaan ze zich nog vermommen als tuinkabouters!
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Edward J Smith

Berichtdoor Edward J Smith » 21 sep 2005 18:17

de poema verdoven en levend vangen

Terug naar “Archief”