Moderator: Moderafo's
Het mooiste is juist dat je je zelf helemaal niets toe-eigend, het is een belofte.elbert schreef:Die persoonlijke toe-eigening is volgens mij het grootste probleem binnen de reformatorische gezindte.
André schreef:Het mooiste is juist dat je je zelf helemaal niets toe-eigend, het is een belofte.elbert schreef:Die persoonlijke toe-eigening is volgens mij het grootste probleem binnen de reformatorische gezindte.
Btw jezelf iets toe-eigenen is m.i. 1 niet al te christelijk en 2 niet mogelijk, je ontvangt immers alles van God je Vader.
Raido schreef:Juist de reformatorische kerken denk ikAndré schreef:Misschien een loze opmerking, maar ook de 'reformatorische kerken' hebben de H.C. als 1 van de drie belijdenis geschriften.
Lalage schreef:mooj! Ik vraag me af of de vertaling die de "refo's" gebruiken anders is, omdat zij vaak niet durven te zeggen dat ze zekerheid hebben over het eeuwige leven.
Raido schreef:Is het misschien een idee om hier elke week een Zondag uit de Heidelbergse Catechismus te bespreken, dit min of meer toe te passen op je eigen leven/geloof?
Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost.
Hij bewaart mij zo, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil.
Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven.
Ik vind eigenlijk toch dat je dit niet telkens hoeft te noemen. Naar mijn weten is het alleen de Gergeminned die bijna geen zekerheid leren.. (hooguit de hope des evangelisch) maar dit kerkgenootschap is dan ook niet representatief voor wat jij 'refokringen' noemt, het lijkt alsof jij je distantcieerd van het refo zijn.Zekerheid, een gemist item in sommige refokringen. Hier ook duidelijk laten zien dat er zeker een zekerheid is. Hij maakt mij dat ik voor Hem leef, niet ikzelf ben het die dat doet.
Elsie schreef:wat voor een nut heeft dit antwoord voor een onbekeerde? Ook al klinkt het mooi, je hebt er niks aan als je onbekeerd bent.
Juist wel, zie het van de andere kant, dat die troost er ook voor jou is. Je hebt er dus zeker wel wat aan als onbekeerde, dat jij het dan niet zo ervaart als troost (als je onbekeerd bent) is natuurlijk wat anders..Elsie schreef:wat voor een nut heeft dit antwoord voor een onbekeerde? Ook al klinkt het mooi, je hebt er niks aan als je onbekeerd bent.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten