Vreemd gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 02 jun 2003 10:02

Vreemdgaan heb ik de grootste hekel aan! Je bedondert de ander gewoon die het volste vertrouwen in je hebt!! Wees dan eerlijk tegen elkaar en vertel wat je wel/niet voor elkaar voelt en beeindig dan desnoods de relatie. Want vaak draait het daar wle op uit, nadat iemand vreemd is gegaan.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 02 jun 2003 12:04

Ik kan een goe vertrouwelijk gesprek geen vreemdgaan noemen.
En een keer een arm om een vriend heenslaan ook niet wanneer ik verkering zou hebben. Je bent toch niet alleen met je vriend/in op de wereld.
Wat ik fout vind is zoenen enz.. met een ander
en ook wanneer je meer aan een ander vertelt dan aan je vriend/in
Time flies when you have none!

joris

Berichtdoor joris » 02 jun 2003 12:08

rutgernation schreef:en what about vertrouwelijke gesprekken met een ander dan je eigen vriend(in), joris

ik denk dat het niet goed zit tussne jou en je vriendin als die ander meer dingen weet dat je vriend of vriendin! tenzij het informatie is die de ander kapot kan maken. Moeilijke grens, moet je zelf trekken denk ik.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 02 jun 2003 15:44

Omdat nagenoeg iedereen een andere invulling geeft aan het begrip vreemdgaan (met name vreemdgangers zelf), veel moet nog kunnen, denk ik dat er een goede regel/vraag is, die je je moet stellen als je zou twijfelen of je verkeerd bezig bent: 'Kan mijn vriend/vriendin/man/vrouw dit zien/horen?' Is het antwoord 'nee', naja logisch...

Sjeherazade

Berichtdoor Sjeherazade » 04 jun 2003 17:01

Ikke21 schreef:Vreemd gaan is echt heel verkeerd, zoiets doe je gewoon niet en zowel dan zit er in je relatie iets helemaal fout!

Nou, zo scherp zou ik het niet willen stellen. In mijn gedachtengang ga ik uit van een ontkoppeling van lichamelijke en geestelijke genegenheid. Veel mensen denken dat liefde, houden van, alleen uitgedrukt kan worden en behoort te worden door lichamelijk handelen (naar bed gaan)

Je kunt ontzettend veel van iemand houden en toch met een ander zoenen. Dat kan ik een opwelling gebeuren, onder invloed van drank of welbewust maar voor één avondje. Als het structureel over langere tijd gebeurt zit er wel iets fout in de relatie, maar als het incidenteel blijft wil dat niet meteen zeggen dat je niet genoeg van de ander houdt. Tenminste, in een goede relatie mag ik hopen dat de wederzijdse liefde gericht is op de persoon die de ander is, en niet alleen op het feit dat je samen alléén met elkaar iets speciaals doet.

Mijn bezwaar tegen vreemdgaan is dan ook het feit dat je het vertrouwen wat de ander in jou legt, schaadt, en niet het enkele feit dat je iets lichamelijks met een ander doet wat alleen aan jóuw partner voorbehouden zou moeten zijn. Ik zie tussen vreemdgaan tijdens verkering en het besodemieteren van een gewone vriend dan ook geen wezenlijk verschil: het gaat beide om een vertrouwensbreuk.

Sjeherazade

Berichtdoor Sjeherazade » 04 jun 2003 17:02

Maar wat noemde ik ookalweer vreemdgaan :oops: vergeten te noemen...

Zoenen en alles wat erna komt.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 04 jun 2003 19:49

Sjeherazade schreef:Nou, zo scherp zou ik het niet willen stellen. In mijn gedachtengang ga ik uit van een ontkoppeling van lichamelijke en geestelijke genegenheid. Veel mensen denken dat liefde, houden van, alleen uitgedrukt kan worden en behoort te worden door lichamelijk handelen (naar bed gaan) .

Ik zou zeggen, dat het lichamelijk handelen slechts een van de manieren is waarop je die geestelijke genegenheid uitdrukt, niet exclusief de manier, maar wel vind ik de geestelijke genegenheid voorwaarde voor. Anders is het lichamelijkheid om de lichamelijkheid, en dat vind ik hoereren, sorry.

Je kunt ontzettend veel van iemand houden en toch met een ander zoenen.

*** Ik vind dit tegenstrijdig klinken. Het heeft veel met niet duidelijk durven kiezen te maken.

Dat kan ik een opwelling gebeuren, onder invloed van drank of welbewust maar voor één avondje.

*** Een slap excuus.

Als het structureel over langere tijd gebeurt zit er wel iets fout in de relatie, maar als het incidenteel blijft wil dat niet meteen zeggen dat je niet genoeg van de ander houdt.

*** Het is dan maar net hoe je houden van definieert, blijkbaar hanteer je een andere invulling dan ik. Ik vind het te makkelijk, je wilt blijkbaar een vaste basis waarop je terug kunt vallen en ondertussen doen en laten wat je wilt. Is dat dan echte liefde voor je vriend, je vriendin, maar ook voor jezelf en voor die ander waarmee je eenmalig gaat en belangrijker nog wat heeft dat nog met de liefde van God te maken?

Tenminste, in een goede relatie mag ik hopen dat de wederzijdse liefde gericht is op de persoon die de ander is, en niet alleen op het feit dat je samen alléén met elkaar iets speciaals doet.

*** Je koppelt dingen los, die je niet zo makkelijk zou moeten los koppelen. Dat speciale is een voortvloeisel van die exclusiviteit op geestelijk niveau, koppel je het ene van het ander los, dan kom je jezelf op den duur vanzelf tegen.

Mijn bezwaar tegen vreemdgaan is dan ook het feit dat je het vertrouwen wat de ander in jou legt, schaadt, en niet het enkele feit dat je iets lichamelijks met een ander doet wat alleen aan jóuw partner voorbehouden zou moeten zijn.

***Ik blijf het een vreemde gedachtengang vinden.

Ik zie tussen vreemdgaan tijdens verkering en het besodemieteren van een gewone vriend dan ook geen wezenlijk verschil: het gaat beide om een vertrouwensbreuk.

Sjeherazade

Berichtdoor Sjeherazade » 04 jun 2003 20:42

Vanwege het geconditioneerde, sociaal geaccepteerde, Westerse beeld van de ideale monogame relatie als je maar genoeg van elkaar houdt. Dat werkt vaak, maar vaak ook niet en dat willen mensen nu eenmaal niet altijd accepteren.

Bovendien oordelen mensen heel snel zonder de achterliggende redenen te bestuderen. Ze horen het woord vreemdgaan en klappen totaal dicht. Erg jammer.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 04 jun 2003 22:43

Ik vind urenlang met intieme gesprekjes aan de telefoon hangen ook een soort vreemdgaan. Het is heel erg van deze tijd om vrienden en vriendinnen van beide geslachten te hebben, óók in je verkerings en huwelijkstijd. Niet dat ik het slecht vind. Maar ik vind het ook niet per definitie goed. Zo gauw je het gevoel krijgt: deze vriend/vriendin begrijpt me beter dan mijn partner, dan moet je gaan oppassen wanneer die ander van het zelfde geslacht is als jouw partner. want de toenadering naar de één zorgt vaak voor verwijdering van de ander.
Nogmaals: niet altijd en ik zeg ook niet dat het moet of niet moet, maar ik denk het alleen maar...
oftewel: je kan ook geestelijk vreemdgaan.
en ook belangrijk: kwets ik mijn partner door 'onschuldige' intimiteit met een ander? Ik kan het bijvoorbeeld niet slecht vinden om bij een ander op schoot te kruipen en een grapje te maken (dus verder niks) maar mijn (eventuele) vriend kan daar misschien wel heel veel jaloezie en pijn bij ervaren. En ik ben van hem als we getrouwd zouden zijn. Dus dan denk ik dat je zijn gevoelens duidelijk in het oog moet houden.
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 jun 2003 07:14

ja, ik denk dat dat vaak vergeten wordt, wat voor gevoelens het oproept bij hem...

ikke3310

Berichtdoor ikke3310 » 05 jun 2003 07:31

Vreemdgaan... Wat versta je daaronder? Ik vind iemand zoenen daar niet onder vallen.

Stel dat het niet zo goed gaat met je relatie en 1 van beiden zoent met een ander. Maar komt toch tot de conclusie dat de ander de ware is. Dus is het op deze manier de redding van je relatie!

Ik vind dat iemand als hij/zij vreemd gegaan is hier zelf mee moet komen. Vaak is het zo dat "iemand" "iets" gezien heeft, zo lekker vaag weet je wel, en die verteld het tegen en ander en die weer tegen 4 anderen en op den duur hoort de betrokkene het verhaal 10x overtrokken. En dan heb je de poppen aan het dansen!

Ikke3310 :mrgreen:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 jun 2003 07:34

hmmm, om je relatie te redden mag je even met een ander zoenen :| :| raar idee...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 jun 2003 07:34

dan heb je altijd wel een goede smoes om vreeemd te gaan, want ja je wilt je relatie redden....

ikke3310

Berichtdoor ikke3310 » 05 jun 2003 07:39

trijntjejohanna schreef:dan heb je altijd wel een goede smoes om vreeemd te gaan, want ja je wilt je relatie redden....

HOHOHOHOHO. Ik heb gezegd STEL... Dus het KAN. Wil niet zeggen dat het zo is! Maar het is een optie.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 jun 2003 07:44

ikke3310 schreef:
trijntjejohanna schreef:dan heb je altijd wel een goede smoes om vreeemd te gaan, want ja je wilt je relatie redden....

HOHOHOHOHO. Ik heb gezegd STEL... Dus het KAN. Wil niet zeggen dat het zo is! Maar het is een optie.

ik vind het absoluut geen optie... want als mijn vriend met een ander gaat zoenen om de relatie te redden, dan zou hij door met een ander te zoenen de relatie kapot maken, want dan wil ik niet verder met hem! als hij niet dmv mijzelf erachter komt dat ik de ware ben, ja dan heeft hij pech gehad....

Terug naar “Archief”