Reuzen met hemelse krachten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 20 sep 2005 12:18

Lees even het stukje van elbert. Hij geeft een onderbouwing van de visie die ik met hem deel. Maar ik ben het met je eens dat je idd 2 kanten opkunt.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 20 sep 2005 12:19

Raido schreef:
elbert schreef:Het probleem is niet alleen dat het onwaarschijnlijk is, maar bovendien krijg je dan ook problemen met de gereformeerde leer voor wat betreft de zondeval en de erfzonde, daarmee ook op de verlossing, kortom: er staat dan heel wat op losse schroeven.

Hoezo?


Omdat we het dan niet meer over het geslacht van Adam hebben, maar over het geslacht van engelen. O ja, in de hemel wordt niet getrouwd en engelen doen dit zeker niet. (Matth. 22:30).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 12:21

Het alternatief is, dat we hier een vorm van mythologie krijgen (engelen die mensen ten huwelijk nemen, waarvoor mensen gestraft worden; waarom die engelen dan niet??), die hier in Genesis 6 zonder enige aanleiding bijna letterlijk uit de lucht komen vallen.
Ja ik ga er even weer op door elbert, in het andere ben ik het gewoon met je eens, dat is ook een manier (de meest geaccepteerde manier binnen het gereformeerde denken).

De engelen die seks hadden met de vrouwen van de mensen vielen dus in zonde en konden nooit meer terug naar God. Daarbij kom je op het punt (ik dacht dat C.S. Lewis het daarin met mij eens is (of ik het hem) dat er nog steeds engelen verworden tot duivelen).

In Genesis komen ze inderdaad letterlijk ui de lucht vallen, ik hebt het apocriefe boek van Henoch al eens aangehaald (samen met Judas), daarin staan dingen die het wat duidelijker maken.. natuurlijk staan er dingen in die door de mondelinge overlevering door de eeuwen heen zijn vertroebeld, toch blijft het 'vreemd' dat Judas Henoch quote..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 20 sep 2005 12:23

Tijd om terug te trekken uit deze discussie. Ik ben namelijk heel goed in het hebben van een mening, maar voor de onderbouwing verwijs ik u door naar elbert. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 12:25

Omdat we het dan niet meer over het geslacht van Adam hebben, maar over het geslacht van engelen. O ja, in de hemel wordt niet getrouwd en engelen doen dit zeker niet. (Matth. 22:30).
Een mix van ;-) Het was nog steeds het geslacht van Adam, zei het dat ze wat demonische genen hadden :)

Net als Jezus, hij was en mens en God, als hij niet uit een mens geboren was zou Hij geen mens zijn geweest.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 20 sep 2005 12:32

Raido schreef:
Omdat we het dan niet meer over het geslacht van Adam hebben, maar over het geslacht van engelen. O ja, in de hemel wordt niet getrouwd en engelen doen dit zeker niet. (Matth. 22:30).
Een mix van ;-) Het was nog steeds het geslacht van Adam, zei het dat ze wat demonische genen hadden :)

Net als Jezus, hij was en mens en God, als hij niet uit een mens geboren was zou Hij geen mens zijn geweest.


Het geslacht wordt bepaald door de man toch? In dit geval gaat het via de zonen Gods. Dus is de logische conclusie dat we het volgens de gevallen engelentheorie niet meer over het geslacht van Adam hebben, maar over een geslacht van gevallen engelen. De joodse geslachtsrekening gaat hier in elk geval niet van uit: zij heeft het nog steeds over het geslacht van Adam op basis van mannelijke afstamming.
Een mix van (gevallen) engelen en mensen zie ik daarom niet zo zitten, zeker niet als je bedenkt dat het etiket engel geplakt wordt op "zonen van God" op basis van bijv. Job 1, wat ik hoogst twijfelachtig vind. Want met hetzelfde gemak kan ik uit 2 Kor. 6:18 opmaken dat het over gewone mensen gaat.
Gewone mensen, die geestelijk gezien zonen (en dochters) van God zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 12:43

Het geslacht wordt bepaald door de man toch?
In hoeverre hebben engelen/demonen een geslacht, en in hoeverre is de Heilige Geest een man?

Dus is de conclusie dat we het hier niet meer over het geslacht van Adam hebben, maar over een geslacht van gevallen engelen.
Okay dan is het een geslacht van gevallen engelen (afstammelingen van gevallen engelen dan) het waren geen gewone mensen imho.

Een mix van (gevallen) engelen en mensen zie ik daarom niet zo zitten, zeker niet als je bedenkt dat het etiket engel geplakt wordt op "zonen van God" op basis van bijv. Job 1, wat ik hoogst twijfelachtig vind. Want met hetzelfde gemak kan ik uit 2 Kor. 6:18 opmaken dat het over gewone mensen gaat.
Realiseer je je wel dat Korinthe in het NT staat en dus Grieks geschreven is? Dat er in het NT ook een ander verbond was (dus het verbond in Jezus Christus niet dat in Abraham of Adam?)

Ik heb trouwens aangehaald dat de Zonen Gods in het OT bijna altijd staat voor de engelen, over het NT heb ik niets gezegd.

Om even weer terug te komen op je opmerking over geslachtsbepalingen; hoe zit het dan met Jezus, hij werd verwekt door een Geest (naar mijn idee zijn demonen en engelen ook geesten) toch was hij waarachtig mens (en waarachtig God) dat zou dan eigenlijk ook niet 'kunnen'.

Daarbij, er veranderd niets aan de rest van de mensheid, er waren vrouwen die seks hadden gehad met engelen/demonen waardoor de reuzen ontstonden de rest van de mensheid was nog net zo verdorven in Adam als altijd, de aarde komt onderwater te staan en de afstammelingen van Adam overleven dat die mensen zitten nog steeds onder de smet en de schuld der zonde..

En laat ik nou eens een vraag stellen, stel dat het demonen waren die seks hadden met vrouwen (dus onbekeerbaren hebben seks met zondigen) zouden hun nakomelingen dan niet net zo/nog zondiger zijn dan een 'gewoon' mens..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 20 sep 2005 12:46

Kunnen engelen zich eigenlijk voorplanten? Hebben ze daar wel een "dingetje" voor?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 12:51

Maja de Bij schreef:Kunnen engelen zich eigenlijk voorplanten? Hebben ze daar wel een "dingetje" voor?
De Heilige Geest kon het ook.. Ik dacht dat Aragorn een oplossing had met betrekking tot voortplanten en het hebben van een dingetje.. hij sprak toen over astrale penetratie..

Ik zie niet direct in waarom het niet zou kunnen, als de Heilige Geest het ook kon. (niet om engelen/demonen op het zelfde niveau te zetten, maar om het niveau van geest zijn en toch voorplanten).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 20 sep 2005 13:01

Raido schreef:
Het geslacht wordt bepaald door de man toch?
In hoeverre hebben engelen/demonen een geslacht, en in hoeverre is de Heilige Geest een man?


Lichamelijk gezien niet. Het is dus mijns inziens fysiek onmogelijk. Hier in Gen. 6 gaat het nl. over trouwen en gemeenschap hebben.

Raido schreef:
Dus is de conclusie dat we het hier niet meer over het geslacht van Adam hebben, maar over een geslacht van gevallen engelen.
Okay dan is het een geslacht van gevallen engelen (afstammelingen van gevallen engelen dan) het waren geen gewone mensen imho.


Als het over gevallen engelen gaat: die kunnen niet wederom bekeerd worden volgens de Bijbel. Dus moeten we de leer van de alverdoeming van stal halen (en die is volgens mij net zo onbijbels als de leer van de alverzoening).
Dit betekent ook dat de leer van de erfzonde niet klopt.

Raido schreef:Realiseer je je wel dat Korinthe in het NT staat en dus Grieks geschreven is? Dat er in het NT ook een ander verbond was (dus het verbond in Jezus Christus niet dat in Abraham of Adam?)


Het nieuwe verbond waar het NT over spreekt is de vervulling van het verbond met Abraham (Gal. 3).

Raido schreef:Ik heb trouwens aangehaald dat de Zonen Gods in het OT bijna altijd staat voor de engelen, over het NT heb ik niets gezegd.


In het boek Job geldt dit inderdaad. Voor de rest van het OT ligt het een stuk genuanceerder. Bijv. Hosea 1:10: daar wordt gesproken over ben chai El (zonen van de levende God). En daar gaat het dus uitsluitend over mensen.

Raido schreef:Om even weer terug te komen op je opmerking over geslachtsbepalingen; hoe zit het dan met Jezus, hij werd verwekt door een Geest (naar mijn idee zijn demonen en engelen ook geesten) toch was hij waarachtig mens (en waarachtig God) dat zou dan eigenlijk ook niet 'kunnen'.


Jezus was het vrouwenzaad dat voorspeld wordt in Gen. 3. Naar zijn menselijke natuur stamde Hij af van Adam (via Maria). Naar Zijn goddelijke natuur was Hij al God, die de menselijke natuur aannam. Jezus is dus geen mix van God en mens (aldus de belijdenis van Chalcedon), maar is zowel God als mens (de goddelijke en menselijke natuur zijn onvermengd en onveranderd, ongedeeld en ongescheiden). Dat is een hele andere situatie dan de engelentheorie over Gen. 6.

Raido schreef:Daarbij, er veranderd niets aan de rest van de mensheid, er waren vrouwen die seks hadden gehad met engelen/demonen waardoor de reuzen ontstonden de rest van de mensheid was nog net zo verdorven in Adam als altijd, de aarde komt onderwater te staan en de afstammelingen van Adam overleven dat die mensen zitten nog steeds onder de smet en de schuld der zonde..

En laat ik nou eens een vraag stellen, stel dat het demonen waren die seks hadden met vrouwen (dus onbekeerbaren hebben seks met zondigen) zouden hun nakomelingen dan niet net zo/nog zondiger zijn dan een 'gewoon' mens..


Dat is een mogelijk gevolg van dit alles, maar dat komt pas aan de orde als je vast hebt gesteld dat het inderdaad engelen waren. En daar zijn we nog niet uit. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 13:10

Lichamelijk gezien niet. Het is dus mijns inziens fysiek onmogelijk.
De Heilige Geest had ook geen geslacht en kon toch ook zicht voortplanten door een mens (hij was ook een geest, alleen daarin komt het overeen met engelen/demonen).

Als het over gevallen engelen gaat: die kunnen niet wederom bekeerd worden volgens de Bijbel. Dus moeten we de leer van de alverdoeming van stal halen (en die is volgens mij net zo onbijbels als de leer van de alverzoening). Dit betekent ook dat de leer van de erfzonde niet klopt.
Wat betreft de nakomelingen van die mensen en de engelen/demonen kun je de alverdoeming zeker wel toepassen, het is inderdaad niet toepasbaar op de rest van het mensenlijk geslacht wat het wel overleefd heeft.

Het nieuwe verbond waar het NT over spreekt is de vervulling van het verbond met Abraham (Gal. 3).
Dat klopt, er blijven nog steeds twee dingen over het is het NT en in het grieks geschreven, in de brontekst kan het anders gestaan hebben dan zoals wij lezen dat er 'zonen Gods' staat.

In het boek Job geldt dit inderdaad. Voor de rest van het OT ligt het een stuk genuanceerder. Bijv. Hosea 1:10: daar wordt gesproken over ben chai El (zonen van de levende God). En daar gaat het dus uitsluitend over mensen.


Ik kan in Hosea 1:10 geen regel vinden over de 'zonen Gods' alleen wat over de kinderen Israels.. (Israel : Jacob afstammelingen van Jacob, El is de God van Jacob).

Naar zijn menselijke natuur stamde Hij af van Adam (via Maria). Naar Zijn goddelijke natuur was Hij al God, die de menselijke natuur aannam.
Dus in een speciaal geval kan een mens via de moederskant wel van het geslacht van Adam zijn? of maak ik nu een denk fout?

Dat is een mogelijk gevolg van dit alles, maar dat komt pas aan de orde als je vast hebt gesteld dat het inderdaad engelen waren. En daar zijn we nog niet uit.
En daar kom je ook niet uit, we zijn er niet bij geweest en de bronnen zijn troebel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 20 sep 2005 13:26

Raido schreef:
Lichamelijk gezien niet. Het is dus mijns inziens fysiek onmogelijk.
De Heilige Geest had ook geen geslacht en kon toch ook zicht voortplanten door een mens (hij was ook een geest, alleen daarin komt het overeen met engelen/demonen).


Zie mijn eerdere posting: mijns inziens is de maagdelijke bevruchting en geboorte een geheel andere situatie dan wat in Gen. 6 beschreven wordt.

Raido schreef:
Als het over gevallen engelen gaat: die kunnen niet wederom bekeerd worden volgens de Bijbel. Dus moeten we de leer van de alverdoeming van stal halen (en die is volgens mij net zo onbijbels als de leer van de alverzoening). Dit betekent ook dat de leer van de erfzonde niet klopt.
Wat betreft de nakomelingen van die mensen en de engelen/demonen kun je de alverdoeming zeker wel toepassen, het is inderdaad niet toepasbaar op de rest van het mensenlijk geslacht wat het wel overleefd heeft.


Oke, dat is een mogelijkheid. Maar als we dit concreet bezien, dan komen we toch in de problemen in Gen. 6. Want dit zou betekenen dat alleen Noach, zijn vrouw, kinderen en schoondochters geen nakomelingen zouden zijn van die gevallen engelen. Alle andere mensen dus wel. Maar de Bijbel spreekt expliciet alleen over "zonen Gods" die met "dochters der mensen" gemeenschap hadden. Hoe zat het dan verder met de andere mannen buiten Noach? Die hadden hier toch part noch deel aan? Onvoldoende bronmateriaal hierover, maar je zou dan verwachten dat alleen de vrouwen en de gevallen engelen gestraft zouden worden en niet alleen de hele aarde, inclusief de dieren. En waarom spreekt God dan over de zonden der mensen? Het waren toch de gevallen engelen die verkeerde dingen deden?

Mijns inziens is het logischer om te veronderstellen dat de "zonen Gods" mensen waren, die verder in zonde vielen door dochters van het zondige geslacht van Kain tot vrouw te nemen. In dat geval klinkt de daarop volgende veroordeling een stuk logischer.

Raido schreef:
Het nieuwe verbond waar het NT over spreekt is de vervulling van het verbond met Abraham (Gal. 3).
Dat klopt, er blijven nog steeds twee dingen over het is het NT en in het grieks geschreven, in de brontekst kan het anders gestaan hebben dan zoals wij lezen dat er 'zonen Gods' staat.


Hmm, dat vind ik niet zo'n probleem. Ik zie de Bijbel als een eenheid, of een bijbelgedeelte nou in het Grieks of in het Hebreeuws geschreven is.

Raido schreef:
In het boek Job geldt dit inderdaad. Voor de rest van het OT ligt het een stuk genuanceerder. Bijv. Hosea 1:10: daar wordt gesproken over ben chai El (zonen van de levende God). En daar gaat het dus uitsluitend over mensen.


Ik kan in Hosea 1:10 geen regel vinden over de 'zonen Gods' alleen wat over de kinderen Israels.. (Israel : Jacob afstammelingen van Jacob, El is de God van Jacob).


Gij zijt kinderen (in de grondtekst staat ben, d.w.z. zonen) des levenden Gods.

Raido schreef:
Naar zijn menselijke natuur stamde Hij af van Adam (via Maria). Naar Zijn goddelijke natuur was Hij al God, die de menselijke natuur aannam.
Dus in een speciaal geval kan een mens via de moederskant wel van het geslacht van Adam zijn? of maak ik nu een denk fout?


Klopt. Maar hier is wel wat bijzonders aan de hand. In het geslachtsregister wordt Jozef genoemd, terwijl we weten dat hij niet de vader was. Dus ging de afstamming via Maria. Maar daarom noem ik ook Genesis 3: het vrouwenzaad.

Raido schreef:
Dat is een mogelijk gevolg van dit alles, maar dat komt pas aan de orde als je vast hebt gesteld dat het inderdaad engelen waren. En daar zijn we nog niet uit.
En daar kom je ook niet uit, we zijn er niet bij geweest en de bronnen zijn troebel.


Helemaal helder is het niet inderdaad.

Maar misschien is een compromisoplossing voor dit bijbelgedeelte de conclusie dat in elk geval Noach en zijn gezin volledige menselijke afstammelingen van Adam via Seth waren. Dat laat de exegetische opties voor wat betreft de situatie voorafgaand aan de zondvloed open (hoewel ik zelf met de engelentheorie in dit hoofdstuk niet uit de voeten kan).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 13:47

Mijns inziens is het logischer om te veronderstellen dat de "zonen Gods" mensen waren, die verder in zonde vielen door dochters van het zondige geslacht van Kain tot vrouw te nemen. In dat geval klinkt de daarop volgende veroordeling een stuk logischer.
Aan de ene kant is dat logischer ja, maar aan de andere kant, waarom zouden de afstammelingen van Seth dan zonen van God genoemd worden, en de anderen mensen.. (waren zij anders?)..

De Bijbel spreekt inderdaad expliciet over de zonen van God en de dochters van de mensen, daar wordt dan lijkt mij toch duidelijk onderschied gemaakt tussen van van de aarde is en wat ergesn anders van daan komt, net als een koe en een paard verschillend zijn, lijken mij zonen van God en dochters van de mensen een soortaanduiding.

Hoe zat het dan verder met de andere mannen buiten Noach? Die hadden hier toch part noch deel aan?
Laat duidelijk zijn dat die mensen in de tijd ook zondig van zich zelf waren (deden niet wat God deed, gaven en namen ten huwelijk en wat niet meers zij) ze waren zondig en tegen God, EN er waren ook nog eens die reuzen..

Onvoldoende bronmateriaal hierover, maar je zou dan verwachten dat alleen de vrouwen en de gevallen engelen gestraft zouden worden en niet alleen de hele aarde, inclusief de dieren.
Ik weet niet of je het kunt vergelijken maar met de zondeval ging ook de dieren mee.. daarbij trof het niet alle dieren en alle mensen, wat Noach en zijn acht zielen ;-)

En waarom spreekt God dan over de zonden der mensen? Het waren toch de gevallen engelen die verkeerde dingen deden?
De mensen waren ook zondig, de reuzen ook. Een andere mogelijkheid is in de SV/Joodse taal wordt weinig tot geen onderscheid gemaakt tussen mens/lichaam en ziel.

En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
Wat moeten we met deze tekst? hier is dus de verbondsgod aan het Woord (dus niet Elohim maar JHWH).

Ik ga zelf ook voor het bekeerde/onbekeerde mensen verhaal, maar zit soms gewoon erg te twijfelen omdat de Schrift soms dingen zo expliciet vermeld, en nu juist open staat voor twijfel door en woord te gebruiken wat verder vaak gebruikt word voor Engelen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Reuzen met hemelse krachten?

Berichtdoor Boekenlezer » 20 sep 2005 17:09

Rianne88 schreef:Ben net weer van de kerk en de dominee had een preek over Genesis 6:1-4

Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.
Toen dacht de Heer: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. In de tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.

Ik wist wel dat er reuzen bestaan hebben, maar de dominee zei ook dat ze blijkbaar hemelse krachten hadden.
En befaamde helden uit het verre verleden?
Weten jullie hier wat vanaf?

Naar wat mij bekend is, bestaan er 3 uitleggingen van wat de zonen Gods zijn:
- metafysieke wezens, zoals bijvoorbeeld engelen en boze geesten zijn;
- regeerders, zoals koningen en vorsten,
- de gelovigen onder de mensen.
De eerste, daar is wat voor te zeggen als je Job 1:6 en Job 2:1 erbij haalt. (In de SV komt de benaming niet overeen, maar in het Hebreeuws is die exact hetzelfde als in Genesis 6:2:
בְנֵי-הָאֱלֹהִים bene-haelohim. Het enige verschil is een streepje in Genesis 6:2.)
Voor ons zijn dergelijke huwelijken totaal ongewoon en hoogst vreemd. In oude babylonische literatuur komen we dit verschijnsel echter meer tegen. (Als ik me niet vergis bijvoorbeeld ook in het Gilgamesj-epos.) In die oude wereld was het dus een veel gewoner verschijnsel. Zo ontstonden dan mensen met zeer bijzondere krachten, reuzen.
In de kanttekeningen van de Statenvertaling zie je dat de derde uitleg gevolgd wordt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 20 sep 2005 17:51

Raido schreef:
En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.

Wat moeten we met deze tekst? hier is dus de verbondsgod aan het Woord (dus niet Elohim maar JHWH).

Over die aanduidingen van God kwam ik kort geleden nog iets tegen.

Een schrijver kan zich van een afwisselend woordgebruik bedienen. Maar hoe verklaren wij dan dat in Genesis 1 vele malen uitsluitend Elohim gebruikt wordt en in Genesis 4 bijna steeds de eigennaam Jahwè staat? Dat kan toch niet toevallig zijn? Inderdaad is dit geen gewone variatie, maar daarmee is nog niet het bewijs geleverd dat er verschillende auteurs aan het werk waren. Want het is ook mogelijk dat de auteur zeer bewust in een bepaald verband één van beide namen steeds gebruikte. Om deze laatste mogelijkheid te onderzoeken is het nodig nauwkeurig te letten op beide namen. Elohim is een algemene aanduiding, een aanduiding die de volken rondom Israël ook gebruikten. Al die volken hadden hun eigen elohim, hun eigen goden. Jahwè daarentegen is een eigennaam. Alleen de God van Israël draagt die naam. Elohim en Jahwè zijn dus geen twee eigennamen. De eerste is meer een aanduiding van een categorie (God in plaats van een mens of een engel) en alleen Jahwè is een eigennaam. Toegerust met de kennis van dit onderscheid kunnen wij vervolgens onderzoeken of er een bepaald patroon te ontdekken is in het gebruik van beide aanduidingen.
Soms is er geen regelmaat te ontdekken en heeft de schrijver vermoedelijk onbewust het gebruik van de aanduidingen van God afgewisseld. Of in het geval van bewuste afwisseling heeft hij dat slechts om literaire redenen gedaan. Maar andere keren is er wel degelijk een bepaald patroon te ontdekken. In het kontakt met andere volken wordt meestal Elohim gebruikt. Ook als de macht van God benadrukt wordt, als de klemtoon ligt op zijn majesteit, zijn scheppingsdaden en zijn verheven-zijn boven de mensen, wordt vaak Elohim gebruikt. Als het echter gaat over zijn relatie met de mens, over zijn verbond en genade, wordt meestal gesproken over Jahwè. Dan komt het onderscheid met de goden van de andere volken meer naar voren.

Dit bewuste gebruik treffen wij ook in het begin van Genesis aan. In het eerste hoofdstuk staat de schepping centraal, met de macht van God. Daarom wordt Elohim gebruikt. Maar in hoofdstuk 4 gaat het om het persosonlijke spraken van God tot de mens. Daarom komen wij hier de naam Jahwè tegen. Nu is opmerkelijk dat in Genesis 2 en 3 beide aanduidingen naast elkaar staan: Jahwè Elohim. Omdat idt verder in de eerste vijf bijbelboeken bijna niet meer voorkomt, is dit zeer opvallend. O grond van het bovengenoemde is een goede verklaring mogelijk: In hoofdstuk 2 wordt de schepping van de mens beschreven en in het volgende hoofdstuk de zondeval. De almachtige Schepper van hemel en aarde wil in een persoonlijke relatie treden tot de mens. Vandaar de naam Jahwè. Maar dan zou zich het vreemde verschijnsel hebben voorgedaan dat dezelfde God in het eerste hoofdstuk anders genoemd wordt dan in het tweede. En dan zouden lezers of hoorders zich kunnen afvragen of werkelijk dezelfde God bedoeld is. Daarom gebruikt de schrijver de dubbele aanduiding. Hij zegt als het ware: De machtige Schepper van hemel en aarde is dezelfde God die zich als Jahwè geopenbaard heeft aan zijn volk Israèl. Wanneer deze dubbele aanduiding zo opgevat wordt, is ook duidelijk waarom hij in de Pentateuch verder bijna niet voorkomt. Dan is dat niet meer nodig.

(Bijbel en Exegese, deel 1: Verkenningen in Genesis, red. drs. A.G. Knevel, drs. M.J. Paul, dr. J. Broekhuis: 1. De namen van God, M.J. Paul, blz. 10-11)

Ik schrijf altijd JHWH, waarmee ik de naam van God gewoon weergeef zoals die bekend is uit het Hebreeuwse consonantenschrift.
Vroeger dacht men dat de naam 'Jehova' was. Dat kwam doordat bij de medeklinkers JHWH de klinkers van Adonai geschreven waren door de Masoreten. Echter, dat deed men omdat men Adonai uitsprak als er JHWH stond. (ketiv en qere heet dat in hebreewse termen: het geschrevene, en het te lezene.)
Nu houdt men het voor het meest waarschijnlijk dat die naam Jahweh geweest zal zijn. Hoe de naam oorspronkelijk geklonken heeft, weet men niet meer, vanwege die traditie om de Godsnaam niet uit te spreken. (Als je Gods naam niet gebruikt, gebruik je hem ook nooit ijdel, zo was de gedachte bij de joden.)
Omdat er wat onzekerheid omheen hangt, kies ik er voor om het gewoon onvertaald en oningevuld te laten: JHWH.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten