Reuzen met hemelse krachten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rianne88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Reuzen met hemelse krachten?

Berichtdoor Rianne88 » 18 sep 2005 12:29

Ben net weer van de kerk en de dominee had een preek over Genesis 6:1-4

Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.
Toen dacht de Heer: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. In de tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.

Ik wist wel dat er reuzen bestaan hebben, maar de dominee zei ook dat ze blijkbaar hemelse krachten hadden.
En befaamde helden uit het verre verleden?
Weten jullie hier wat vanaf?

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 sep 2005 21:33

Lees het boek Henoch - Enoch maar eens.

http://www.sacred-texts.com/bib/boe/index.htm :wink:
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 sep 2005 09:51

Grappig.
Ik zag gisteren een documentaire over archeologische opgravingen op Borneo van een mensenras dat niet groter werd als een kind van 3 nu. Zo ongeveer vergelijkbaar met de hobbits; vandaar dat men dit pas ontdekte ras 'de hobbits' noemt. Ondertussen had je dus ook de -qua lengte- meer bekende mensenrassen, waarvan de meesten elkaar in tijd wat overlappen.
Het is dus best mogelijk geweest dat een hobbit en een homo (sapiens?) elkaar hebben ontmoet, met alle herinneringen van dien.

Een andere gedachte hierover:
Door bv gezond eten, een goede gezondheidszorg e.d. zien we dat mensen van tegenwoordig groter, langer worden dan mensen van pakweg 40 jaar geleden.
Anderzijds zie je dat in derdewereldlanden mensen vaak tamelijk klein blijven.
Als we nu eens uitgaan van de tijd van Adam en Eva, mensen die nog de herinnering moeten hebben gehad aan een paradijselijk, zondeloos leven, hoe groot en sterk moeten die mensen er lichamelijk wel niet uit hebben gezien? Waarom zouden Adam en Eva een lichaam van slechts plm 1.80m hebben gehad? Het kleiner worden van de mens tot wat we nu kennen (en in de middeleeuwen was men beslist veel kleiner nog) zou dan geliijk hebben kunnen gaan met het zich "verliezen" in allerlei vormen van zonde.
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 sep 2005 16:32

Ze waren groot en sterk werden ook wel Nephilim genoemd, zijn ontstaan uit seks tussen demonen en vrouwelijke mensen, ze waren groot, hadden reuzenkrachten, zes vingers en zes tenen, worden ook wel Rechabiten genoemd.

Goliath was ook een afstammeling van dat volk net als koning Og dacht ik, ik zal het nog eens na kijken maar er zijn mensen die geloven dat de Nephilim in de einde der tijden weer zullen opstaan... (complotten dat de amerikaanse overheid een pact met hun gesloten hebben bestaan ook).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 sep 2005 17:08

Raido schreef:

Goliath was ook een afstammeling van dat volk net als koning Og dacht ik, ik zal het nog eens na kijken maar er zijn mensen die geloven dat de Nephilim in de einde der tijden weer zullen opstaan... (complotten dat de amerikaanse overheid een pact met hun gesloten hebben bestaan ook).

en ze konden goed zwemmen. :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 19 sep 2005 18:34

iemand die opmerkt dat het voor de zondvloed was, en dat deze Nephilim dus allemaal uitgeroeid zijn?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 sep 2005 21:46

Shito schreef:iemand die opmerkt dat het voor de zondvloed was, en dat deze Nephilim dus allemaal uitgeroeid zijn?
Daar zat ik inderdaad ook over te denken.. Maar misschien waren de demonen wel zo potent dat ze nog vaker wat hebben gefreubeld met vrouwelijke mensen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 20 sep 2005 05:48

ik denk niet dat YHWH dat tegenwoordig toe zal staan.
what the soul hides, blood tells

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 07:06

Serenity schreef:ik denk niet dat YHWH dat tegenwoordig toe zal staan.
Ah, en waarom toen wel? Was Hij toen een meer mythologische God en waren er een tich aantal monsters, demonen en de hele helse bubs? Ik denk eerder dat wij het niet zullen geloven, we zijn daar te nuchter voor. Ik ook, ik zal dat pas geloven als ik een 4 meter lang individu tegen zal komen met 6 vingers en 6 tenen..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2005 09:21

Shito schreef:iemand die opmerkt dat het voor de zondvloed was, en dat deze Nephilim dus allemaal uitgeroeid zijn?

Goliath leefde na de zondvloed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 09:27

Optimatus schreef:

Goliath leefde na de zondvloed.
En dus zou Goliath geen Nephilim kunnen zijn.. of zou de zondvloed toch niet erg genoeg zijn geweest voor dat helse gespuis?

Numeri 13:33
Wij hebben ook daar de reuzen gezien, en de kinderen van Enak, van de reuzen; en wij waren als sprinkhanen in onze ogen, alzo waren wij ook in hun ogen.
meer informatie kun je vinden in het boek van Henoch, waar de bijbel dacht ik in positieve zin naar verwijst.. Het ontkennen van de reuzen, en dan reuzen in de zin van groot, gevaarlijk en dat ze iets aparts hadden vind ik dom, in bijna elke mythologie komen ze voor..

De Septuaginta spreekt ook over de Gigas, giganten/titanen..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2005 10:08

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel, dat Goliath wellicht een van de Nephilim was, maar na de zondvloed leefde. Volgens Shito waren die allemaal uitgeroeid, maar als Goliath inderdaad een dergelijk wezen was, dan heeft Shito ongelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 20 sep 2005 10:15

Gen. 6-2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden.

Mijn bescheiden mening is dat hier gewoon de gelovigen bedoelt worden. Maar ja, wie ben ik.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 10:24

Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.
Dus omdat de bekeerde mensen seks hadden gehad met onbekeerden wordt God zo boos dat Hij de hele aarde onder wil laten lopen? Dat kan, niet aannemelijk.

4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.
Waarom werden de kinderen van bekeerden en onbekeerden de geweldigen, reuzen en mannen van naam genoemd. Er is volgens mij geen genetisch verschil tussen bekeerden en onbekeerden..

Judas 1: 6 en 7
6 En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.

7 Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.

Nou kun je natuurlijk zeggen, wie zegt dat Judas engelen de zonen Gods waren uit Noachs tijd? Dan nog een leuke tekst uit het zelfde boek.

Judas 1: 14 en 15
14 En van dezen heeft ook Enoch, de zevende van Adam, geprofeteerd, zeggende: Ziet, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen;

15 Om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege al de harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben.

Zoals je weet wordt de H soms weg gelaten (Eva/Heva en Abel/Habel) Enoch, de zevende van Adam kennen wij als Henoch, de man die wandelde met God, Judas kende dus het boek Henoch, geschreven door Henoch...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2005 10:44

Raido schreef:
Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.

Dus omdat de bekeerde mensen seks hadden gehad met onbekeerden wordt God zo boos dat Hij de hele aarde onder wil laten lopen? Dat kan, niet aannemelijk.

Waarom is dat niet aannemelijk?
In Deut. 14:1 wordt het volk Israel ook als kinderen van God aangesproken (ze worden aangesproken als ben Yehovah in Deut. 14:1 en als ben Elohiym in Gen. 6:4) en zij moeten later als straf in ballingschap vanwege hun ontrouw.
Laatst gewijzigd door elbert op 20 sep 2005 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”