Durf jij te geloven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 27 mei 2003 10:09

Pieter schreef:In principe is het volgens mij zelfs zo dat twijfel zonde is. Ik denk echter toch dat ieder kind van God er last van heeft, hetzij in meerdere of in mindere mate. Is er al ooit een gelovige geweest die nooit heeft getwijfeld? Nee toch!

Misschien is het zonde, ja ongeloof is zonde.
maar wat een troost dan uit het verhaal van de twijfelende Thomas. we noemen hem vaak ongelovige Thomas, maar volgens mij is het meer een twijfelende Thomas. Jezus is zo goed hem daarin tegemoet tekomen!!! kijk maar, voel maar, ikb en het echt. Gleoof je het nu?

Ik denk dat als je erg aan God twijfelt en aan je geloof dat je God bets een Gideon teken mag vragen: laat u het mij dan zien!!!!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2003 10:16

joris schreef:
Pieter schreef:In principe is het volgens mij zelfs zo dat twijfel zonde is. Ik denk echter toch dat ieder kind van God er last van heeft, hetzij in meerdere of in mindere mate. Is er al ooit een gelovige geweest die nooit heeft getwijfeld? Nee toch!

Misschien is het zonde, ja ongeloof is zonde.
maar wat een troost dan uit het verhaal van de twijfelende Thomas. we noemen hem vaak ongelovige Thomas, maar volgens mij is het meer een twijfelende Thomas. Jezus is zo goed hem daarin tegemoet tekomen!!! kijk maar, voel maar, ikb en het echt. Gleoof je het nu?

Ik denk dat als je erg aan God twijfelt en aan je geloof dat je God bets een Gideon teken mag vragen: laat u het mij dan zien!!!!!

Ja, je mag God om een teken vragen. Soms ben je alleen niet blij met het teken... Denk aan Zacharias...

Willemina

Berichtdoor Willemina » 27 mei 2003 13:39

:?:

Dan ben ik de eerste... Ik heb sinds mijn bekering nog nooit hoeven twijfelen aan het feit of ik echt wel Gods kind ben. Het moment waarop God in mijn leven kwam, was zo krachtdadig en zo overduidelijk God Zelf, dat het gewoon niet mogelijk is er aan te twijfelen!! En daarna komt God er steeds Zelf op terug met Zijn Woord en met Zijn Geest.

joris

Berichtdoor joris » 27 mei 2003 13:45

ik ervaar God vaak, en voel dat hij er is. ik merk dat hij mij leidt, ja.
maar soms op een moment dat ik even in de put zit, dan denk ik: wat is dit toch voor een spel, waar zijn we toch mee bezig. kerkje spelen? systeempje op gang houden? maar dan na gebed dan weet ik weer waar het omgaat: jezus Christus de opgestaane HEer!!!!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2003 14:04

ik ervaar God ook in mijn leven... Ik zie ook dat Hij mij helpt.. als ik voor een belangrijke, moeilijke keuze sta in mijn leven en ik weet niet wat het beste is om te kiezen, dan ga ik bidden en dan laat God mij merken wat ik het beste kan doen.. ik krijg een bep rust over mij heen en ik dan de goede keuze maken.. Ik ben ontzettend blij dat God mijn Vader wil zijn, en dat Hij er altijd voor mij is!! wat ik wel meer kan doen, is hem loven en prijzen

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 14:44

joris schreef:ik ervaar God vaak, en voel dat hij er is. ik merk dat hij mij leidt, ja.
maar soms op een moment dat ik even in de put zit, dan denk ik: wat is dit toch voor een spel, waar zijn we toch mee bezig. kerkje spelen? systeempje op gang houden? maar dan na gebed dan weet ik weer waar het omgaat: jezus Christus de opgestaane HEer!!!!!

Ja, dat gevoel krijg ik ook wel es. Dan kijk je om je heen in de kerk, en dan denk je, waarom zitten we hier nou allemaal? We zijn een geniaal toneelstuk aan het opvoeren...
Misschien is dat ook wel een beetje zo, en zijn veel christenen gewoon goede toneelspelers. Maar toch, als je bidt enzo merk je wel dat God geen toneelstuk opvoert! Bij Hem is het allemaal zo waar, ik denk dat we ons vaak te veel op 'de kerk' richten i.p.v. op Gods lichaam...
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 03 jun 2003 20:51

Wees blij als christen :D
Het ellendegevoel komt vanzelf wel, dat geef ik je op een briefje.

Het is idd jammer dat veel christenen blijven hangen in de entree van het grote huis dat Geloof heet. Het heeft zoveel te bieden, er zijn zoveel (verborgen) kamers, daar raak je nooit op uitgekeken.
Maar ipv op onderzoek uit gaan, zitten veel mensen als een stel sardientjes in het halletje. Gezellig maar jammer.

Twijfel is goed, mits je er goed mee omgaat. :wink:
..

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 03 jun 2003 21:16

Voor mij is het geloog:

1 elenden
2 verlossing
3 dankbaarheid

Deze 3 dingen kun je niet eenmaal los van elkaar zien.

En aangezien we allemaal in de zonden geboren zijn op deze aardkloot, blijven we nu eenmaal hangen in de ellenden, en daar moet je dan de congecuenties aanbinden........

Willemina

Berichtdoor Willemina » 04 jun 2003 07:10

Cor schreef:En aangezien we allemaal in de zonden geboren zijn op deze aardkloot, blijven we nu eenmaal hangen in de ellenden, en daar moet je dan de congecuenties aanbinden........

Kun je wat duidelijker zijn? Wat bedoel je met de laatste zin?

joris

Berichtdoor joris » 04 jun 2003 07:14

Cor schreef:Voor mij is het geloog:

1 elenden
2 verlossing
3 dankbaarheid

En aangezien we allemaal in de zonden geboren zijn op deze aardkloot, blijven we nu eenmaal hangen in de ellenden, en daar moet je dan de congecuenties aanbinden........

hmm, is Jezus toch voor niets aan het kruis gegaan, jammer.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 jun 2003 07:31

Cor schreef:Voor mij is het geloog:

1 elenden
2 verlossing
3 dankbaarheid

Ben het met je eens Cor...andersom kan het ook niet......dankbaarheid, verlossing, ellende en de ellende kan je ook niet overslaan

joepie

Berichtdoor joepie » 04 jun 2003 07:52

Weet je wat zo jammer is als je zegt dat we dus nu eenmaal mensen zijn en dus in die ellende blijven?
Dat je het offer van Christus minacht!
En dat je denkt daar ook nog een goed argument voor te hebben!
Je mag al je ellende voor het kruis van Christus neerleggen, dat is het enige wat we hoeven te doen.
Maar nee hoor!
We blijven liever in onze eigen shit liggen dan de hulp aannemen van iemand die uit liefde voor ons al onze zonde op zich heeft genomen.
Wat een ondankbaar iemand ben je als je dat niet wilt!

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 04 jun 2003 08:15

Ik geloof niet in de nodige aanwezigheid van ellende/twijfel/ongeloof.
we moeten een scheiding maken tussen zwaarmoedigheid als karaktereigenschap of momentopname, of zwaarmoedigheid in het geloof. Ik heb niet echt een leuk leven en ik ben best wel eens zwaarmoedig of negatief. Maar ik twijfel geen moment aan mijn Verlosser. Dus ik ben niet zwaarmoedig in mijn geloof. Als het je overkomt, ellende, twijfel en ongeloof, moet je nog maar eens goed naar je boezemzonde kijken. 't zou kunnen dat ze je relatie met God in de weg staan. maar ik geloof in (volkomen) levensheiliging en hoewel ik weet dat je je verlossing niet kunt verdienen, geloof en merk ik dat een heilig leven ook de ellende/twijfel en ongeloof buitensluit.
tenminste, de ellende die bij het geestelijk leven hoort. Niet de psychische of lichamelijke ellende.
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 jun 2003 12:17

andersom kan het ook niet......dankbaarheid, verlossing, ellende en de ellende kan je ook niet overslaan

Ik geloof niet in een specifieke volgorde van deze begrippen. Je kunt ze niet los van elkaar zien, maar de volgorde staat volgens mij niet vast. Je kunt best eerst dankbaar zijn of eerst overtuigd zijn van je bekering/verlossing voordat je zondebesef krijgt denk ik...

weet je wat zo erg is aan...blabla...Dat je het offer van Christus minacht!

Helemaal mee eens Joepie..

En Chaja, natuurlijk zit er een enorm verschil tussen zwaarmoedigheid als karaktereigenschap en zwaarmoedig in het geloof... En niet zo'n klein beetje ook.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2003 12:37

maar dan na gebed dan weet ik weer waar het omgaat: jezus Christus de opgestaane HEer!!!!!
Nee, het gaat uiteindelijk om God de Vader... Christus zegt: ik ben de WEG! De Weg die naar God de Vader leidt.

Ik heb nooit geloofd in schuld etc., het is allemaal zo volstrekt oninteressant als je beseft hoe God tegenover je staat.

God wil geen beleving van schuldgevoel op zich: GOD WIL ZIJN KINDEREN TERUG!

De vader van de verloren zoon luisterde nauwelijks naar de schuldbelijdenis van zijn zoon, hij was ontzettend blij dat hij hem terughad. Trouwens, het terugkomen was al een schuldbelijdenis op zich!

Er is een tijd geweest dat ik ook graag ellende wilde voelen, ik heb daar een paar keer om gebeden (jawel, :shock: ), maar dat was gauw over want ik voelde wel dat God daar helemaal niet over te spreken was.....

Ga God aub niet vertellen hoe Hij jou bekeren moet...

Terug naar “Archief”