Wat is fout?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Wat is fout?!

Berichtdoor Kate Spade » 06 nov 2002 09:14

Wanneer bepaal jij dat je "iets" niet meer doet omdat je het "fout" vindt? Of begin je er gelijk al niet aan?

Ik bedoel dingen zoals; muziek, films kijken; bioscoop enz

Ik ben eigenlijk altijd op een soort van "ontdekkingstocht". Ik luister heel veel muziek, maar als ik er achter kom dat het toch niet kan omdat ik christen ben, hoef ik die cd's niet meer.
Soms zit ik ooki wel eens een film te kijken, daar word dan ongelooflijk veel in gevloekt, dan is er voor mij geen lol meer aan. Dat vloeken kun je van te voren niet weten, maar ook films waarin God op andere wijze belachelijk word gemaakt laat ik liggen, meestal weet je van te voren waar zo'n film over gaat. Ik kijk zowel films thuis, als in de bioscoop. Ik zie het verschil niet, hoewel thuis een video kijken liever is voor m'n portomonee. :D
Dus, dat.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 06 nov 2002 10:27

Een goeie regel is: Kan hier hier God ontmoeten? Hoor je vaak, maar is wel zo...

Wanneer is muziek of een film fout? Volgens mij gewoon als er gevloekt wordt, of er verkeerde elementen in voorkomen, op gebied van sex oid. Muziek is volgens mij "fout" als er in gevloekt wordt, of God vernederd enz.

Bioscoop...Ik zie het verschil wel degelijk! Thuis zet je een film makkelijk uit als je hem te grof vindt, maar de bios loop je niet zomaar uit, wees eerlijk!

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 01 jun 2003 17:45

als een christelijk mens voel je als er iets verkeerd is aan een film of wat dan ook; dit wel aan. als er grove taal gebruikt wordt dan treft mij dit.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 01 jun 2003 19:27

Als je een relatie met God hebt kan je Hem vragen wat Hij er van vindt. Bovendien geloof ik dat iedereen ten diepste wel beseft wat wel kan en wat niet. Je kunt niet perongeluk zondigen, daar geloof ik niet in. Zondigen is het missen van je doel en het doel van je leven is om God in alles de eer te geven en Hem te dienen in heiligheid.
Dus luister naar je hart, want daar woont God en daar zit bovendien je geschapen geweten.

Chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

Druss
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Paulus is as ever weer up to date....

Berichtdoor Druss » 01 jun 2003 19:58

Paulus zegt niet voor niets dat je alles kunt doen wanneer JIJ dat voor God kan verantwoorden. Wel moet je realiseren, dat je anderen kunt kwetsen als je bepaalde dingen toch doet.
Als voorbeeld, ik ben Hervormd op GG, maar loop er in mijn vrije tijd vaak bij als metalgast.
Dat doe ik om de juiste groep te kunnen bereiken en ik trek me weinig aan van de gevestigde meningen.

Belangrijkst is dat je er in gebed mee bezig bent, dat zal wel de rode draad worden die door mijn posts gaat lopen...

Afbeelding
DUSSS...©

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 01 jun 2003 20:13

Als ik het gevoel heb dat ik iets doe dat fout is, probeer ik er gelijk mee te stoppen, maar er zijn nu eenmaal veel grijze gebieden tussen goed en fout, en dan moet ieder zijn eigen grens trekken.

Maar als je in God gelooft lijkt het me duidelijk wanneer je moet stoppen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jun 2003 22:45

Je kan beter kijken naar welke dingen goed zijn!
En met welke dingen je God kan groot maken!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jun 2003 22:50

Grijs is fouter dan Zwart. Dat staat in de Bijbel en behalve dat vind ik dat gewoon. Of je doet iets of je doet iets niet, maar een beetje is uit den boze. Je bent christen of niet maar niet een beetje. Grijs is een hele grote dooddoener. Maar met sommige dingen vind ik dat weer minder of niet opgaan. Met muziek bijvoorbeeld. Ik denk dat je zelf wel weet wat goed of fout is. Maar dat wil niet zeggen dat je geen seculiere muziek meer mag luisteren (vind ik) of dat je bepaalde stijlen zelfs helemaal niet meer mag luisteren. Verder op die gast die zich in z'n vrije tijd als metalgast kleedt ;) Er staat inderdaad in de Bijbel dat je geen aanstoot mag geven. Maar waar ligt de grens? Mensen in bepaalde kringen vinden echt niets goed en alles fout. Wat moet je dan? En in hoeverre moet je altijd maar rekening houden met anderen? Ik denk dat je daar mee moet stoppen zodra het ECHT ten koste van jezelf gaat. Als je zelf in de knoei komt omdat je jezelf niet mag wezen heb je een echt probleem.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 02 jun 2003 09:00

Een mooi voorbeeld gaf onze ouderling.

Als je op een parkeerplaats langs de snelweg stopt en je kind wil met de bal spelen. Dan zeg je niet: "tot het randje van de autoweg mag je spelen". Je laat dat kind zo ver mogelijk van de weg spelen, zodat je de minste risico's neemt.

Zo ook met aardse dingen, je moet niet tot het randje gaan, dat is erg gevaarlijk. Blijf er zo ver mogelijk vandaan. (dat wil niet zeggen dat je in een klooster gaat zitten)

Gij zo geheel anders, dat mag je best laten zien!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jun 2003 14:35

Gij zo geheel anders? Hoe anders? wat anders? in hoeverre? Wat anders? Heeft dat met het uiterlijk te maken?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jun 2003 14:36

Gij zo geheel anders? Hoe anders? wat anders? in hoeverre? Wat anders? Heeft dat met het uiterlijk te maken?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 03 jun 2003 14:38

het gij geheel anders heeft met het hele leven te maken. zowel uiterlijk als innerlijk. er zijn wel degelijk christelijke normen aan te geven aangaande kleding. En dan is er nog zoiets als "wordt deze wereld niet gelijkvormig" .
The one thing you can give and still keep is your word.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jun 2003 14:51

wat draag jij voor kleding?

En verder: welke uiterlijke regels?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 03 jun 2003 15:05

kurtyo schreef:wat draag jij voor kleding?

En verder: welke uiterlijke regels?
Eerste de laatste maar: eenvoud, matigheid, kuisheid. En dat probeer ik ook. gewoon cremekleurige broek met jeansachtige stof en spijkeroverhemd met korte mouwen en bootschoenen. geen gekke dingen.
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 03 jun 2003 15:11

Wat is fout? muggezifterij over dingetjes kibbelen.

wat is goed? God groot maken, Mensen tot Jezus leiden.

Terug naar “Archief”