ZUCHTSabra schreef:Maarten schreef:Ik ben nog geen institutie van Calvijn tegengekomen op het internet, maar wie het vierde boek leest, ziet daat Calvijn genoeglijk aantoont dat het wel degelijk bijbels is.
Het feit dat Calvijn dit beweert, is voor mij geen bewijs. Kom aub met verwijzingen naar de bijbel, niet naar een door een mens geschreven boek.
Los daarvan zie ik zeker verschillende taken voor mensen, alleen kom ik nergens in de bijbel tegen dat zij op dezelfde manier te werk gaan als de geïnstutioneerde ambten in de reformatorische kerken.
Calvijn doet zijn uitspraken op grond van de Bijbel! Ik kan het wel na gaan lezen en zijn gronden uit de Bijbel zelf op gaan zoeken, maar dan kan ik slechts in geringe mate doen wat veel uitnemender al is gedaan door bijv. Calvijn. Lees het en beproef het.
Ik word zo moe van al die mensen die niets moeten weten van wat anderen al lang geleden OP GROND VAN DE BIJBEL hebben gezegd, maar die het perse zelf willen uitzoeken. Uiteindelijk is het m.i. niets dan hoogmoed en arrogantie om het allemaal zelf uit te willen zoeken, waarmee ik niemand in het bijzonder wil kwetsen, maar wel een bepaalde sfeer wil doorbreken.