SGP verliest recht op subsidie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 16 sep 2005 13:22

Pieter schreef:
Arco schreef:Vrouwen zijn over het algemeen in de Bijbel op de tweede plaats gesteld. (dit is niet bedoeld om te discrimineren)

Wee de vrouw die ooit met Arco trouwt...

Andersom juist... Genialiteit wordt niet gevormd door rechtlijnig te denken.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 sep 2005 13:25

Man en vrouw zijn volkomen gelijkwaardige schepselen; dat zij elk hun eigen rol vervullen is wat anders.

De discussie moet gaan over de vraag of het bedrijven van politiek binnen de rol van de vrouw past.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 sep 2005 13:27

Pieter schreef:Man en vrouw zijn volkomen gelijkwaardige schepselen; dat zij elk hun eigen rol vervullen is wat anders.

De discussie moet gaan over de vraag of het bedrijven van politiek binnen de rol van de vrouw past.

Ja zeker :) mits ze heeft bewezen dat ze het huishouden kan bestieren ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 16 sep 2005 13:27

Elk schepsel is gelijk aan het andere. Er staat ook nog zoiets in Gods Woord als dat de man het hoofd is van de vrouw. Tegenwoordig kunnen mensen dat onderscheid niet meer maken. En dat heeft niks te maken met verlichte tijdgeesten ofzo, het is gewoon puur het verduisterd verstand als je beweert dat de vrouw totaal gelijk is aan de man. En ook politiek gezien moet je verschil zien.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 sep 2005 13:29

Gelijkwaardig, zei ik. Niet gelijk. Dat bedoel ik met verschillende rollen.

Gods Woord zegt niets over vrouwen in het bedrijfsleven of de politiek, en dus moeten wij ook geen teksten gaan verkrachten die ergens anders over gaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 sep 2005 13:32

En ook politiek gezien moet je verschil zien.
Dat zie je toch ook wel hoop ik? Femke Halsema is een politieke vrouw :)

btw Optidjwiwi ben een reincarnatie of een kloon van Optimatus? Over politiek gesproken :mrgreen:

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 16 sep 2005 13:33

Misschien besef je wel dat gelijkwaardig en gelijk bijna hetzelfde betekenen? De grenzen daartussen zijn nogal vaag. Je stelt het nu wel als een fors onderscheid, maar dat is er niet. En daar doelde ik op.

Geen duidelijke aanwijzingen, wel voorbeelden en wel teksten die in hetzelfde soort verband gebezigd zijn. Ik denk dat er absolute voorbeelden staan in Gods Woord.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 sep 2005 13:35

Optidjiewie schreef:Misschien besef je wel dat gelijkwaardig en gelijk bijna hetzelfde betekenen? De grenzen daartussen zijn nogal vaag. Je stelt het nu wel als een fors onderscheid, maar dat is er niet. En daar doelde ik op.

Dit ben ik dus pertinent niet met je eens. Gelijkwaardig is iets totaal anders als gelijk.

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 16 sep 2005 13:36

Raido schreef:
En ook politiek gezien moet je verschil zien.
Dat zie je toch ook wel hoop ik? Femke Halsema is een politieke vrouw :)

btw Optidjwiwi ben een reincarnatie of een kloon van Optimatus? Over politiek gesproken :mrgreen:

Soms zou je stoplichten in moeten stellen... of verkeerslichten. En dan zelf groen licht regelen.

Optimatus is misschien wel een optimale tegenpool van Optidjiewie. Niet Optidjwiwi. Tja, kopiëren is best moeilijk...

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 16 sep 2005 13:36

Optidjiewie schreef:
leclerc schreef:
Arco schreef:@Leclerc: Waarom staat het dan in Gods Woord?

@Raido: Paulus spreekt duidelijk niet over de kerkelijke gemeente in dit gedeelte.

omdat Paulus een brief schreef naar Timotheus. en had toen niet het idee dat het in de Canon zou worden opgenomen.

Als de Bijbel het Woord van God is dan maakt het niet uit wie het zegt of schrijft lijkt mij. Misschien loopt je hele redenering wel mank op het feit dat het Woord van God geschreven is door mensen. Wele mensen die gedreven waren door de Heilige Geest. Op jouw redenering vooruit lopend kun je beweren dat Gods Woord niet Gods Woord is. Je haalt dan alle fut uit je eigen argument en je redeneert in een kringetje.

natuurlijk geloof ik de bijbel van kaft tot kaft. m.i. spreekt Paulus ex-cathedra en geeft dat ook aan.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 16 sep 2005 13:38

Pieter schreef:
Optidjiewie schreef:Misschien besef je wel dat gelijkwaardig en gelijk bijna hetzelfde betekenen? De grenzen daartussen zijn nogal vaag. Je stelt het nu wel als een fors onderscheid, maar dat is er niet. En daar doelde ik op.

Dit ben ik dus pertinent niet met je eens. Gelijkwaardig is iets totaal anders als gelijk.

Even veel waard, maar niet gelijk. Je moet verschillen niet gaan verabsoluteren, al heb je wel gelijk dat er zeker een bepaald groot verschil tussen zit. Maar totaal iets anders is niet waar. Dat staat gelijk en gelijkwaardig met een onwaarheid.

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 16 sep 2005 13:40

leclerc schreef:
Optidjiewie schreef:
leclerc schreef:
Arco schreef:@Leclerc: Waarom staat het dan in Gods Woord?

@Raido: Paulus spreekt duidelijk niet over de kerkelijke gemeente in dit gedeelte.

omdat Paulus een brief schreef naar Timotheus. en had toen niet het idee dat het in de Canon zou worden opgenomen.

Als de Bijbel het Woord van God is dan maakt het niet uit wie het zegt of schrijft lijkt mij. Misschien loopt je hele redenering wel mank op het feit dat het Woord van God geschreven is door mensen. Wele mensen die gedreven waren door de Heilige Geest. Op jouw redenering vooruit lopend kun je beweren dat Gods Woord niet Gods Woord is. Je haalt dan alle fut uit je eigen argument en je redeneert in een kringetje.

natuurlijk geloof ik de bijbel van kaft tot kaft. m.i. spreekt Paulus ex-cathedra en geeft dat ook aan.

Dan is het nog steeds Gods Woord, dus God spreekt en niet Paulus.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 sep 2005 13:42

Even veel waard, maar niet gelijk. Je moet verschillen niet gaan verabsoluteren, al heb je wel gelijk dat er zeker een bepaald groot verschil tussen zit. Maar totaal iets anders is niet waar. Dat staat gelijk en gelijkwaardig met een onwaarheid.

Gewoon het briefje en het muntje van 5 gulden van vroeger.. Evenveel waard maar niet hetzelfde. God kijkt niet naar de buitenkant maar naar de binnenkant, en dan nog.. Het gaat hier over de gemeente, ander gebruik van deze tekst is verkrachting.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 16 sep 2005 13:45

Dan is het nog steeds Gods Woord, dus God spreekt en niet Paulus.

Nee, als je ex cathedra spreekt dan is het jouw woord en jouw mening.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 16 sep 2005 13:45

Raido schreef:

Gewoon het briefje en het muntje van 5 gulden van vroeger.. Evenveel waard maar niet hetzelfde. God kijkt niet naar de buitenkant maar naar de binnenkant, en dan nog.. Het gaat hier over de gemeente, ander gebruik van deze tekst is verkrachting.

Deze redenering gaat niet op, als je te maken hebt met iets met maar weinig eigenschappen. Dan is gelijkwaardigheid vrijwel gelijk aan gelijkheid. Ik denk dat je bepaalde dingen absoluut mag doortrekken naar parallel lopende zaken. We zijn binnen de gereformeerde gezindte en daarbuiten soms wel een beetje bezig met vreemde schriftuitleg.

Terug naar “Archief”