Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 sep 2005 16:24

Ja, helemaal mee eeens.
Bij mezlef kon dat niet, maar ik heb wel mijn kinderen zo opgevoed. Dan heb je ze in ieder geval een gezonde basis meegegeven en dan moeten ze zelf maar zien wat ze er mee doen (eigen verantwoordelijkheid)
Tijdens je huwelijk zal je ook periodes hebben dat je tijdelijk aan onthouding moet doen, bv doordat de ene persoon ziek is, of aan het eind van de zwangerschap en het begin na de bevalling, de eerste 3 mannden.
Als je ergens sterk van wordt is het van zelfbeheersing!
Helpt je in alles van het leven: drank, drugs, sigaretten, agressie, etc.
Het hele leven draait erom je zelfbeheersing te bewaren, dat maakt je tot een sterk persoon.
En ik ben het ook eens met iemand die zei dat met name het meisje het meestal eerder kan zeggen van: tot hier en niet verder. Omdat ik ook, net als iemand anders die dat schreef, van mening ben dat vrouwen daar sterker in zijn. Ik heb mijn kinderen wel zo opgevoed.

girl17
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor girl17 » 14 sep 2005 19:49

tsja makkelijker gezegd dan gedaan he.
Als de moed je in de schoenen zakt, gaan dan eens op de kop staan.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 14 sep 2005 20:26

girl17 schreef:tsja makkelijker gezegd dan gedaan he.

Niemand zal beweren dat het makkelijk is. Zeker ik niet.
Maar wanneer je de instelling hebt: het lukt toch waarschijnlijk niet en zeker geen 4 jaar, dan gaat het niet lukken nee.
ik heb nooit een stel wat vooraf duidelijk stelling nam, keuzes maakte, daarvoor ging en elkaar op de punten wees horen zeggen: het is niet gelukt. Dat men vooraf gestelde grenzen overging of dat het anders verliep dan bedoeld, dat wel, maar als je je grenzen wat verder trekt, kom je niet al te snel bij de hoofdgrens.
Het is wel iets waar je moeite voor moet (willen) doen.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2005 23:55

Ach, wat is moeite doen.. als ik iets echt niet wil, dan gebeurt dat ook niet 'zomaar'. Het punt is idd dat je wel gewoon moet weten wat je (niet) wilt en waarom. Als dat niet het geval is ben je zo over je grenzen heen, en als het wel zo is is het ook niet heel erg moeilijk.

André

Berichtdoor André » 15 sep 2005 01:28

Aragorn schreef:Ach, wat is moeite doen.. als ik iets echt niet wil, dan gebeurt dat ook niet 'zomaar'. Het punt is idd dat je wel gewoon moet weten wat je (niet) wilt en waarom. Als dat niet het geval is ben je zo over je grenzen heen, en als het wel zo is is het ook niet heel erg moeilijk.
Volgens mij heb je ambities om iets in de politiek te gaan doen. :mrgreen: [/offtopic]

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 15 sep 2005 08:44

Aragorn schreef:Ach, wat is moeite doen.. als ik iets echt niet wil, dan gebeurt dat ook niet 'zomaar'. Het punt is idd dat je wel gewoon moet weten wat je (niet) wilt en waarom. Als dat niet het geval is ben je zo over je grenzen heen, en als het wel zo is is het ook niet heel erg moeilijk.

Ik wil een nuance aanbrengen.
Ik denk dat je moet weten dát je iets wel of niet wilt. Niet persé waaróm.
Dit voortvloeiend uit het feit dat, zoals we kunnen lezen, er heel wat jongelui zijn die eigenlijk niet precies kunnen uitduiden waarom ze de grens willen bewaken, maar wel dát ze dat willen doen, zonder dat 100% te hebben dichtgetimmerd met argumenten.
De andere kant op klopt ook. Men wil eigenlijk helemaal die grens niet bewaken, maar wil juist over die grens heen. Onder sociale druk bijv kunnen toch pogingen worden gedaan om de grens te bewaken...maar dat houdt dan weer niet zo lang stand, omdat men eigenlijk niet wil.
Als je het eigenlijk niet wil, ga je ook op zoek naar argumenten en uitwegen en jezelf speelruimte geven: Vier jaar is wel errug lang, zou het knap vinden als ik dat red, sex is goed voor je relatie en dat soort waardeloze breakout/fancy-achtige uitroepen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 sep 2005 09:18

Night schreef:

Ik wil een nuance aanbrengen.
Ik denk dat je moet weten dát je iets wel of niet wilt. Niet persé waaróm.
Dit voortvloeiend uit het feit dat, zoals we kunnen lezen, er heel wat jongelui zijn die eigenlijk niet precies kunnen uitduiden waarom ze de grens willen bewaken, maar wel dát ze dat willen doen, zonder dat 100% te hebben dichtgetimmerd met argumenten.

Hm ja, dat klopt denk ik wel. :) Voor mij persoonlijk gaaat het echter meestal gelijk op: als ik zelf niet precies weet waarom ik iets denk te willen, wil ik het meestal ook niet zo heel graag. Overigens kan het 'waarom' ook een gevoel zijn, dat hoeven niet perse rationele argumenten te zijn (of het moet het argument zijn dat je nooit iets tegen je gevoel in wilt doen :P ).
Maar het belangrijkste is idd dat je weet dát je het iets niet wilt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 sep 2005 09:26

En toch wil iedereen het graag (het vlees wil het), maar de geest eigenlijk niet..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 sep 2005 09:27

Mwah, we hebben het nu puur over de geest. En als de geest iets écht niet wil, doet het lichaam het ook niet 'zomaar'. Niet bij mij iig.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 sep 2005 09:31

Aragorn schreef:Mwah, we hebben het nu puur over de geest. En als de geest iets écht niet wil, doet het lichaam het ook niet 'zomaar'. Niet bij mij iig.
Dat is waar inderdaad. Toch gaat het hier niet helemaal op, ik wil het ook echt niet, maar dat wil niet zeggen dat mijn hormonen soms Le Mans na doen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 sep 2005 09:33

Ja ok, je hormonen, daar heb je ook niet zo heel veel controle op natuurlijk. Maar tussen een wilde hormonenrace en de actuele daad zit nog wel het eea, en daar maakt je wil wel het verschil.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 sep 2005 09:50

Als je je niet kunt inhouden, moet je maar trouwen volgens onze beste Paulus.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 15 sep 2005 09:51

Als je het wilt, is er een kans om er tegen te vechten.
Als je het eigenlijk al niet wilt, dan zul je heel waarschijnlijk niet eens aan vechten toekomen, en geef je de strijd al heel snel op.

Deels vergelijkbaar is het stoppen met roken. Als je dat niet wezenlijk wilt, lukt het je niet. Dan is de verslaving sterker en geeft je geest veel te snel toe. Als je het wezenlijk wilt, dan is je kans vele malen groter dat het je daadwerkelijk lukt. Maar het klopt, er falen er alsnog....

Nogmaals, er is niemand die roept dat het eenvoudig is of zonder slag of stoot gaat. Maar je moet wel willen...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 sep 2005 09:53

Lalage schreef:Als je je niet kunt inhouden, moet je maar trouwen volgens onze beste Paulus.

Maar toch is die situatie weer anders want daar ging het over de keuze tussen helemaal vrijgezel blijven of trouwen. Dingen als vekering kenden ze nog niet, of duurde iig geen jaren. :)

Sofieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sofieke » 15 sep 2005 11:24

Tja, wat is anders de meerwaarde van t huwelijk???

Terug naar “Archief”