homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 sep 2005 13:40

Okay, dat is dan duidelijk, maar zo bedoelde ik dat niet. Ik bedoelde dat de dingen die God aan Israel had bevolen wij die niet hoeven te houden, omdat die wetten voor ons niet gelden is het ook geen zonde. Echter als er in de wetten bij staat dat het de HEERE een gruwel is, ligt dat imho anders.

Maar om even wat buiten-OT's aan te halen: Romeinen 1:27

27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.

28 En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen;

29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid;

30 Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam;

31 Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen;

32 Dewelken, daar zij het recht Gods weten, (namelijk, dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn) niet alleen dezelve doen, maar ook mede een welgevallen hebben in degenen, die ze doen.

tja.. dat zegt Paulus maar vanuit een oude, antieke culturele context.. Paulus schrijft dit niet om de homofielen te veroordelen, maar erop te wijzen dat wij ook verkeerd zijn..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 08 sep 2005 14:27

Raido schreef:

Okay, dat is dan duidelijk, maar zo bedoelde ik dat niet. Ik bedoelde dat de dingen die God aan Israel had bevolen wij die niet hoeven te houden, omdat die wetten voor ons niet gelden is het ook geen zonde. Echter als er in de wetten bij staat dat het de HEERE een gruwel is, ligt dat imho anders.

Elke zonde is voor de Heere een gruwel dus dit vind ik selectieve acceptatie. Als de ene wet wel geld en de andere niet is dat een beetje krom.

Verder had ik al eerder uitgelegd hoe ik over de tekst dacht die jij aan haalde(Rom. 1:27) dus daar ga ik verder maar niet meer op in.
- Home is in my head -

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2005 14:49

Schandelijkheid bedrijven is iets anders dan liefhebben, Raido.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 sep 2005 15:42

Optimatus schreef:Schandelijkheid bedrijven is iets anders dan liefhebben, Raido.
Liefde bedrijven; mannen met mannen ziet Paulus vermoedelijk als schandelijkheid.. :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2005 17:12

Ik zou het ook niet aangenaam vinden, maar om het nou meteen schandelijk te vinden. Op dat punt zijn Paulus en ik het niet eens.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 08 sep 2005 17:15

Paulus was trouwens ook maar een mens hoor net als jij en ik, dus je hoeft het ook niet altijd met hem eens te zijn :wink:
Als iedereen het met Paulus eens was dan stonden de meeste mensen ook niet erg positief tegenover het huwelijk.
- Home is in my head -

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2005 17:35

Zeg Froske... we kunnen met de CVP een keer op retraite gaan in een klooster... Riska en Cisca zijn daar ongetwijfeld voor de porren.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 08 sep 2005 18:03

Hou het alleen on topic, dus pb elkaar dan maar met zulke ideeen :wink:
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 09 sep 2005 08:34

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:bespeur ik hier iets van begeerte :roll: :mrgreen:

tja, ik kan mij er wel iets bij voorstellen
:shock: m.i. is de anus (van beide seksen) niet bedoeld om gepenetreerd te worden, simpelweg omdat het zaad van de man zich daar niet prettig voelt :? .

Die uitleg had ik nog niet gehoord. Feit is dat er behoorlijk wat mensen zijn, zowel hetero’s als homo’s, die dat toch prettig vinden.
Ook doelde ik nog op mijn gedachte dat intimiteit hebben met een man je nog geen homo maakt, ook het verlangen ernaar niet, hoe zien jullie dat.

Dat ben ik met je eens.
Toch zijn het niet de hetero's die een dergelijke intimiteit hebben met elkaar...als ze het wel hebben ken ik er niet veel en wens ze ook te ontmoeten. Welke heteroman knuffeld met zijn (beste) vriend?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 sep 2005 12:00

:shock: m.i. is de anus (van beide seksen) niet bedoeld om gepenetreerd te worden, simpelweg omdat het zaad van de man zich daar niet prettig voelt :? .

Hehe, sinds wanneer gaan we nu ook al rekening houden met de gevoelens van miljoenen zaadjes die het wegens hun competitieve aard ongetwijfeld ook lang niet allemaal met elkaar eens zijn? 8)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 09 sep 2005 12:15

Aragorn schreef:

Hehe, sinds wanneer gaan we nu ook al rekening houden met de gevoelens van miljoenen zaadjes die het wegens hun competitieve aard ongetwijfeld ook lang niet allemaal met elkaar eens zijn? 8)
dan zijn alle zaadjes heterozaadjes :) ... :oops:

OK, nee ik bdoel natuurlijk de functionaliteit, en dan zoiets als logica te ontdekken in hoe we zijn gemaakt... komt dat ws ook wel neer op de gedachte dat je alleen seks hebt om de voortplanting en niet om een tekort in jezelf te vervullen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 sep 2005 18:07

seks is niet alleen gemaakt voor de voortplanting, maar is wel een van de belangrijkste dingen waarvoor het gemaakt is :wink:
- Home is in my head -

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 sep 2005 08:26

aardmannetje schreef:OK, nee ik bdoel natuurlijk de functionaliteit, en dan zoiets als logica te ontdekken in hoe we zijn gemaakt... komt dat ws ook wel neer op de gedachte dat je alleen seks hebt om de voortplanting en niet om een tekort in jezelf te vervullen.

Sinds wanneer is seks het vervullen van een tekort in jezelf?

Toch zijn het niet de hetero's die een dergelijke intimiteit hebben met elkaar...als ze het wel hebben ken ik er niet veel en wens ze ook te ontmoeten. Welke heteroman knuffeld met zijn (beste) vriend?

Toch denk ik dat dit er meer zijn dan jij denkt. Zeker op jongere leeftijd word er door hetero's toch ook heel wat met elkaar gestoeid.
Maar daarnaast: Is het niet zo dat men alles nu eenmaal altijd in afgebakende hokjes wil steken? Zo van je bent hetero dus dan gan je alleen met vrouwen en je bent homo dus dan alleen met mannen, doe je het met allebei dan word je direct in het bi hokje gestopt. Ik geloof niet zo in die absolute grenzen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 10 sep 2005 09:10

Daar heb je idd gelijk in. Veel mensen vinden het raar als mannen een goede vriendin hebben of vrouwen een goede vriend. Vaak wordt dan ook gevraagd of diegenen een relatie hebben. M.i. zijn zulke vriendschappen juist heel waardevol omdat die elkaar aanvullen.
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 10 sep 2005 12:01

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:OK, nee ik bdoel natuurlijk de functionaliteit, en dan zoiets als logica te ontdekken in hoe we zijn gemaakt... komt dat ws ook wel neer op de gedachte dat je alleen seks hebt om de voortplanting en niet om een tekort in jezelf te vervullen.

Sinds wanneer is seks het vervullen van een tekort in jezelf?
sinds seks voortkwam uit een behoefte, en een behoefte komt weer voort uit een tekort.

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:Toch zijn het niet de hetero's die een dergelijke intimiteit hebben met elkaar...als ze het wel hebben ken ik er niet veel en wens ze ook te ontmoeten. Welke heteroman knuffeld met zijn (beste) vriend?

Toch denk ik dat dit er meer zijn dan jij denkt. Zeker op jongere leeftijd word er door hetero's toch ook heel wat met elkaar gestoeid.
Maar daarnaast: Is het niet zo dat men alles nu eenmaal altijd in afgebakende hokjes wil steken? Zo van je bent hetero dus dan gan je alleen met vrouwen en je bent homo dus dan alleen met mannen, doe je het met allebei dan word je direct in het bi hokje gestopt. Ik geloof niet zo in die absolute grenzen.
stoeien is wel elkaars lichaam voelen maar knuffelen vind ik toch iets bewuster en intiemer klinken. Het zou inderdaad veel gewoner kunnen zijn zonder hokjes. Hoe ver kun je, wil je en mag je van jezelf gaan (in vriendschap) is dan voor elk mens de vraag.

Terug naar “Archief”