Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 sep 2005 08:22

Opmerkingen in de trant van "als je niet [zus of zo....], dan mag je 't nog wel eens nakijken", "als je niet [zus of zo...], dan ga je met een ingebeelde hemel naar de hel" zijn gemeengoed in de GerGem.
Dat bedoel ik dus ook met de opmerking over 'rechtvaardigmaking in de vierschaar der concientie' ..

Maar ja dat is niet representatief voor de heeele gergem dus geen goed punt
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 sep 2005 08:34

SDG schreef:
PeterD schreef:Je gebruikt een aantal woorden zoals: soms en bepaalde.
Die woorden geven aan dat het niet altijd is en ook niet iedereen. Lees mijn post nog eens aandachtig door, dan lees je dat ik het niet fair vind een deel voor geheel worden aangezien.
1 predikant is niet representatief voor de gehele GerGem. Eén gemeente is ook niet representatief voor het gemeenteleven in de GerGem.

Wat nu gezegd wordt slaat vaak op één predikant. Dat is dus niet de hele GerGem. En overigens, zegt die predikant dat één keer of iedere dienst weer?

De opmerking van Optimatus zal niet door iedere GerGemmer in gelijke mate worden herkend. Maar het is zeker geen uitzondering. Integendeel, het oordelen over het hart van anderen is een gangbare praktijk. Opmerkingen in de trant van "als je niet [zus of zo....], dan mag je 't nog wel eens nakijken", "als je niet [zus of zo...], dan ga je met een ingebeelde hemel naar de hel" zijn gemeengoed in de GerGem.

Oordelen over het hart past ons niet, zelfs niet als je ouderling of dominee van de GerGem bent!
Het is een cultuur van oordelen en veroordelen, praten over anderen - en dan niet in de zin van "mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen bevordere".

In die kerken waar men vaak zo negatief over spreekt, wordt doorgaans met méér respect over medechristenen gesproken en laat men het oordeel over iemands geestelijke staat -terecht- over aan Hem Die rechtvaardig oordeelt.

Met een woord van dank aan Raido en SDG. Ik heb op prekenweb meerdere preken beluisterd, maar steeds weer overvalt me de grote ergernis over het onthutsende gebrek aan kennis over de - in veel gevallen - rooms-katholieke kerk. Vooral als de Heidelbergse Cathegismus wordt besproken, trekken diverse predikanten fel van leer. Ik heb op een Reformatorische basisschool een flinke dosis anti-katholicisme meegekregen (waar ik gelukkig inmiddels van af ben). Dit zijn zaken die helemaal niet nodig zijn. Ik vind dat in een prediking niet steeds gewezen moet worden hoe fout die en die groep is. En in de GerGem merk ik dat dit nogal eens gebeurt. Een klassiek voorbeeld van splinter en balk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 sep 2005 08:38

SDG schreef:De opmerking van Optimatus zal niet door iedere GerGemmer in gelijke mate worden herkend. Maar het is zeker geen uitzondering. Integendeel, het oordelen over het hart van anderen is een gangbare praktijk. Opmerkingen in de trant van "als je niet [zus of zo....], dan mag je 't nog wel eens nakijken", "als je niet [zus of zo...], dan ga je met een ingebeelde hemel naar de hel" zijn gemeengoed in de GerGem.

Oordelen over het hart past ons niet, zelfs niet als je ouderling of dominee van de GerGem bent!
Het is een cultuur van oordelen en veroordelen, praten over anderen - en dan niet in de zin van "mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen bevordere".

Oordelen over een andermans hart kunnen en mogen wij niet. Wat we wel kunnen en moeten doen is je naaste waarschuwen en aangeven wat Gods Woord zegt over de zaken zoals ze zijn.

Verder wat algemeen. Er zijn er geloof ik nogal wat die flink afgeven op de GerGem. Slechte kerk, slechte dominees, wordt afgegeven op de RK, PKN enz. En er wordt geoordeeld en veroordeeld.

Mijn vraag aan die personen: wat doe je er zelf aan? Zit je lekker af te geven op RW en praat je er over in de trand van "wat is het slecht en beroerd", of kom je er ook bij de Heere mee aan?
Laatst gewijzigd door PeterD op 09 sep 2005 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 sep 2005 08:41

Wellicht hadden diverse predikanten van de GerGem zich dan beter naar een Rooms-Katholieke Kerk kunnen spoeden en daar hun verkondiging kunnen houden, want het foeteren op de RKK in een kerk waar geen katholiek zit, is volgens mij niet erg effectief.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 09 sep 2005 11:11

Optimatus schreef:Wellicht hadden diverse predikanten van de GerGem zich dan beter naar een Rooms-Katholieke Kerk kunnen spoeden en daar hun verkondiging kunnen houden, want het foeteren op de RKK in een kerk waar geen katholiek zit, is volgens mij niet erg effectief.

Ergens ben ik het zeker met je eens ja! Hierin ligt een soort van 'verwaandheid' of hoe je het ook noemen wilt.
Ik ben ook van mening dat de leer in de RK niet de juiste is; sterker nog daar mist men het essentiele Evangelie (maar dat is weer een andere discussie)
Ik ben dus wel van mening dat je hier dus niet vanaf de kansel in de Ger. Gem. tegen moet ageren. Hooguit kun je het aanstippen, daar is opzich niks mis mee. Maar er moet wel een stukje bewogenheid in naar voren komen; het zijn ook onze naasten. En als we denken dat die dwalen moeten we een gesprek aangaan waar mogelijk is, en daar juist ook voor bidden (in aansluiting op een eerdere opmerking)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 09 sep 2005 11:48

PeterD schreef:Mijn vraag aan die personen: wat doe je er zelf aan? Zit je lekker af te geven op RW en praat je er over in de trand van "wat is het slecht en beroerd", of kom je er ook bij de Heere mee aan?

Ik hoop van harte dat je vraag werkelijk als vráág bedoelt, en niet als suggestieve opmerking in de trant (met een t) van "ja ja, en maar afgeven, maar ondertussen..."

Je moest eens weten hoe vaak we erover gepraat hebben. Je moest eens weten hoe we ervoor gebeden hebben. Maar dat praten houdt een keer op, als je keer op keer met een hoogmoedige houding te woord wordt gestaan door ambtsdragers die uitstralen dat zij uitverkorenen en ingewijden zijn, en dat jij maar een lastige buitenstaander bent die gewoon z'n mond moet houden en anders maar beter kan opkrassen.

Dat laatste is uiteindelijk, niet overhaast maar na talloze pogingen om tot een serieus gesprek te komen, dus gebeurd.

En nog steeds bidden we voor de GerGem. Want het gaat ons aan het hart hoe mensen daar in duisternis blijven wandelen omdat in de prediking het licht van het evangelie wordt afgeschermd met een wolkendek van voorwaarden en menselijke (be)vindingen! Echt waar!
~~Soli Deo Gloria~~

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 sep 2005 11:57

SDG schreef:
PeterD schreef:Mijn vraag aan die personen: wat doe je er zelf aan? Zit je lekker af te geven op RW en praat je er over in de trand van "wat is het slecht en beroerd", of kom je er ook bij de Heere mee aan?

Ik hoop van harte dat je vraag werkelijk als vráág bedoelt, en niet als suggestieve opmerking in de trant (met een t) van "ja ja, en maar afgeven, maar ondertussen..."

Ik bedoelde het écht als vraag, die serieus bedoeld was. Het gaat mij aan het hart dat er heel veel afgegeven wordt, maar als je vervolgens persoonlijk de vraag stelt of ze er ook biddend werkzaam mee bezig zijn, staat de wagen vaak stil.

En ja, sorry, trant is met een t :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 sep 2005 12:26

Mijn vraag aan die personen: wat doe je er zelf aan? Zit je lekker af te geven op RW en praat je er over in de trand van "wat is het slecht en beroerd", of kom je er ook bij de Heere mee aan?
Ik heb zelf 3 jaar in het bestuur van de JV gezeten (1 jaar was ik al 18, eigenlijk mocht ik maar 2 jaar zitten). Wat mij toen al vooral opviel is bepaalde meningen van de voorzitters van de JV, in de tijd dat ik er zat waren dat wel verschillende mensen, maar twee bleven vanaf het begin dezelfde.

Er werd achter de rug van de leden van de JV overhun gepraat, die moet mindervaak een beurt krijgen tijdens de plenaire discussie, ik mocht geen discussies meer leiden en geen 'dwaalleer' meer verkondigen.. Dit alleen naar aanleiding van het gezanik over de RKK, ja het is een dwalende kerk, een verschikkelijk dwalende kerk, maar ik geloof stellig dat er ook kinderen Gods in die kerken zitten, maar dat mocht niet gezegt worden.

Ook in de kerk zelf merk je dat gewoon, ik vind het helemaal niet erg als er uit de HC gepreekt wordt (zou het niet willen missen, Ds. Van Dieren is zo duidelijk/scherp). De vinger mag op de zere/dwalende plek gelegd worden, wat betreft de sacramenten (kan me er niet heel dik om maken dat de er 7 hebben), over de instorting van de genade bij de doop en verering van heiligen.. Maar breng dit dan om 'ons' er beter van te maken en niet om de RKK de grond in te stampen. Ja die kerk dwaalt op een aantal punten, maar hoezo moet je dan de hele RKK richting de hel sturen (en dit niet een keer).. De HC is gemaakt om te verdedigen, niet om mee aan te vallen.

Ik weet nog heel goed, dat mijn tante vertelde dat er eens huisbezoek was geweest en ze nogal schuin naar de stereo keken, met de opmerking dat daar mooi psalmen op konden geluisterd worden, waarop mijn ze antwoorde dat ze dat niet alleen luisterden, maar ook klassiek (het Mormon Tabernacle Choir) en gezangen.. Het huis was spreekwoordelijk te klein, ons werd dringend verzocht om te onderzoeken of we wedergeboren waren..

En nog steeds bidden we voor de GerGem. Want het gaat ons aan het hart hoe mensen daar in duisternis blijven wandelen omdat in de prediking het licht van het evangelie wordt afgeschermd met een wolkendek van voorwaarden en menselijke (be)vindingen! Echt waar!
Ik weet niet hoeveel mensen er blijven wandelen in de duisternis, ik denk dat er meer wedergeboren kinderen Gods zijn in de Gergem, maar naar ik vermoed durven de meesten daar niet voor uit te komen, om ja... hoe moet ik dat zeggen.. Hun bekering anders was dan beschreven staat

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 09 sep 2005 12:53

Raido schreef:
Ik heb zelf 3 jaar in het bestuur van de JV gezeten (1 jaar was ik al 18, eigenlijk mocht ik maar 2 jaar zitten). Wat mij toen al vooral opviel is bepaalde meningen van de voorzitters van de JV, in de tijd dat ik er zat waren dat wel verschillende mensen, maar twee bleven vanaf het begin dezelfde.

Er werd achter de rug van de leden van de JV overhun gepraat, die moet mindervaak een beurt krijgen tijdens de plenaire discussie, ik mocht geen discussies meer leiden en geen 'dwaalleer' meer verkondigen.. Dit alleen naar aanleiding van het gezanik over de RKK, ja het is een dwalende kerk, een verschikkelijk dwalende kerk, maar ik geloof stellig dat er ook kinderen Gods in die kerken zitten, maar dat mocht niet gezegt worden.

Ook in de kerk zelf merk je dat gewoon, ik vind het helemaal niet erg als er uit de HC gepreekt wordt (zou het niet willen missen, Ds. Van Dieren is zo duidelijk/scherp). De vinger mag op de zere/dwalende plek gelegd worden, wat betreft de sacramenten (kan me er niet heel dik om maken dat de er 7 hebben), over de instorting van de genade bij de doop en verering van heiligen.. Maar breng dit dan om 'ons' er beter van te maken en niet om de RKK de grond in te stampen. Ja die kerk dwaalt op een aantal punten, maar hoezo moet je dan de hele RKK richting de hel sturen (en dit niet een keer).. De HC is gemaakt om te verdedigen, niet om mee aan te vallen.

Ik weet nog heel goed, dat mijn tante vertelde dat er eens huisbezoek was geweest en ze nogal schuin naar de stereo keken, met de opmerking dat daar mooi psalmen op konden geluisterd worden, waarop mijn ze antwoorde dat ze dat niet alleen luisterden, maar ook klassiek (het Mormon Tabernacle Choir) en gezangen.. Het huis was spreekwoordelijk te klein, ons werd dringend verzocht om te onderzoeken of we wedergeboren waren..

Ik weet niet hoeveel mensen er blijven wandelen in de duisternis, ik denk dat er meer wedergeboren kinderen Gods zijn in de Gergem, maar naar ik vermoed durven de meesten daar niet voor uit te komen, om ja... hoe moet ik dat zeggen.. Hun bekering anders was dan beschreven staat

Om op dat laatste in te haken: dat is het meest droevige nog momenteel. En de vraag is hoe wij hierin kunnen staan?! Laten we dan op onze eigen wijze in deze kerk blijven waar mogelijk is! Om dan toch een Licht te zijn in de eigen kerk; want het gaat om " Die in de Zoon gelooft heeft het eeuwige Leven....."
Laten we dan daaruit getuigen; juist ook omdat er zoveel duisternis is binnen de Ger. Gem. (ps ik ben het ook lang niet in alle dingen eens; maar hoop toch belijdeniscat. te gaan volgen en op een positief kritische wijze de discussie aan te gaan; mogelijk een taak voor ons allen? (als gelovigen binnen de GerGem?! ))

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 sep 2005 13:15

Laten we dan daaruit getuigen; juist ook omdat er zoveel duisternis is binnen de Ger. Gem. (ps ik ben het ook lang niet in alle dingen eens; maar hoop toch belijdeniscat. te gaan volgen en op een positief kritische wijze de discussie aan te gaan; mogelijk een taak voor ons allen? (als gelovigen binnen de GerGem?! ))
100% mee eens, ik ga denk ik volgend jaar belijdenis cat volgen, maar wil het eerst nog een jaar aanzien bij de Ds op cat..

caprice

Berichtdoor caprice » 09 sep 2005 15:57

Optimatus schreef:Vanuit de Gereformeede Gemeenten worden soms ook de meest (onterechte en) vreselijke dingen over de evangelische en rooms-katholieke christenen gezegd (oud-katholieken worden voor het gemak overgeslagen, die zijn met te weinig in aantal).

Het gaat niet over de mensen persoonlijk.

Bedoel je soms dat er gezegd wordt dat evangelischen remonstrants zijn? Dat zijn ze inderdaad.

Wat het Roomse betreft is de kritiek ook niet onterecht.
Oud-Katholieken zijn waarschijnlijk te onbekend.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 sep 2005 16:31

Je kunt niet alle Evangelischen over 1 kam scheren.

Daarbij werd en wordt ik soms wel moe van al dat gekat op de RKk. terecht of onterecht laat die mensen gewoon in hun waarde. ja Opti. het klopt ook ik heb door het christelijke onderwijs van al de jaren een niet zo'n postitief beeld van de RKk. (Raido: misschien een soort indoctrinatie? :P ) want ik heb Rooms Katholieke mensen ontmoet op het web bij wie ik eerst echt niet door had dat ze RK waren. (in de zin hoe ze over het geloof praten)
Daarbij in hoeverre is er in de Ref. gezindte niet sprake van een werkgeloof? in de zin van de bevinding van Gods volk? de Heere vraagt om Geloof. en ik kom er steeds meer achter hoe belangerijk dat geloof is in Hem.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 sep 2005 16:35

PeterD schreef:
Yael schreef:Waarom is de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie van levensbelang? Persoonlijk zie ik het vooral als een dogmatisch iets. Johannes 3:16 is duidelijk mi. Oftewel geloof is het belangerijkst.

Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb.
Ik heb aangegeven dat de weg ter zaligheid geen onderwerp is om grapjes over te maken.
En daar laat ik het bij, we zijn behoorlijk off-topic bezig zo.

het gaat toch over de ger gem zo offtopic is het niet.

daarbij had je het weldegelijk over levensbelang en aangezien we het over de ''rechtvaardigmaking in vierschaar der concientie'' hadden...
maar als je het daarbij wilt laten prima hoor. 8)

caprice

Berichtdoor caprice » 09 sep 2005 16:43

Yael schreef:Je kunt niet alle Evangelischen over 1 kam scheren.

Een evangelische hoogleraar (Van Laar) heeft zelf de evangelischen ingedeeld bij de Remonstranten.

Yael schreef:Daarbij werd en wordt ik soms wel moe van al dat gekat op de RKk. terecht of onterecht laat die mensen gewoon in hun waarde.

Het gaat absoluut niet over die mensen, maar over de fouten die er in de kerk zijn.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 sep 2005 16:50

caprice schreef:Een evangelische hoogleraar (Van Laar) heeft zelf de evangelischen ingedeeld bij de Remonstranten.

daar weet ik niks van af, maar de Evangelische kerk is net zo verdeeld als de reformatorische. geloof nooit dat alle Evangelische onder de noemer Remonstrans kunnen worden geplaatst.

Het gaat absoluut niet over die mensen, maar over de fouten die er in de kerk zijn.

Dat kan best maar ik kan me er bijzonder aan ergeren als er weer eens tijdens een HC dienst de RKk kerk in het verdomhoekje wordt gezet. (met onze huidige ds valt het wel mee maar die we daarvoor hadden kon flink schelden op de RKk.) Laten we daar 'ns mee stoppen en onze energie in andere dingen steken.

Terug naar “Archief”