homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Berichtdoor meboy » 06 sep 2005 19:09

Raido schreef:wel moeten we in ons achterhoofd houden dat God de vrouw aan de MAN gaf (opdat hij niet eenzaam zou zijn; okay dat kun je ook oplossen met een man-man relatie, maar je snapt de gedachtegang). God gaf de vrouw dus aan de man, en ze waren een vlees; al voor de zondeval. God was te vreden :)

Vanuit dat oogpunt zeg ik dat de vrouw expliciet voor de man bedoeld is, dat komt in de rest van de schrift ook naar voren,

Froske schreef:ik denk dat je tegenwoodig de teksten uit leviticus niet meer kunt gebruiken om homosexualiteit af te keuren. In het nieuwe testament gaat het duidelijk over wat anders.

Ik denk dat Raido in theorie wel gelijk heeft. In de Bijbel wordt vaak expliciet aangeven dat de verhouding tussen man en vrouw model staat voor de verhouding van Christus met Zijn Kerk.

Het punt is alleen dat tussen die vaststelling dat de man bij de vrouw hoort, en de dagelijkse realiteit de zondeval zit. De zondeval is de grote spelbreker in dit pact. Bij alle verwijzingen van God / Christus naar het huwelijk komt dat verschil ook duidelijk aan de orde. Denk bijvoorbeeld aan de discussie die Jezus met de schriftgeleerden en zijn dicipelen had over echtscheiding. Jezus wees erop dat de volmaakte manier de enige juiste manier was (hij sprak als het ware over de paradijselijke situatie). De schriftgeleerden en dicipelen gaven daarna aan dat dit haaks staat op de/hun dagelijkse praktijk.

Ook het verhaal dat Romeinen 1 niet op ons (als homo) zou slaan klopt volgens mij niet helemaal. Het zou eventueel zo kunnen zijn dat Paulus iets anders bedoeld in dit hoofdstuk maar toch is het indirect aan ons (+ alle hetero's) geadresseerd. Romeinen 2 probeert te voorkomen dat iedereen z'n pootje te snel terug trekt.

Een hetero mag op grond van de scheppingsorde best zeggen dat het eigenlijk man+vrouw zou moeten zijn maar dan zegt hij kijkend naar Romeinen 2 nét te weinig... De conclusie zou moeten zijn: op grond van de scheppingsorde zou het eigenlijk een niet gevallen man+vrouw moeten zijn. Als je het zo zegt staan de homo en de hetero op dezelfde lijn, met dezelfde achterstand voor hetzelfde probleem. Én met dezelfde oplossing... Was het niet Jezus die door zijn tussenkomst op de bruiloft te Kana water in wijn veranderde? Door tussenkomst van Jezus als borg kon iedereen zeggen: dát smaakt naar meer!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 sep 2005 19:59

Dus eigenlijk geef je toe aan de zonde/zondeval? We zijn gevallen mensen dus ja, dan geld dat van toen we nog niet gevallen waren toch niet zo erg meer?

Des te meer zou ik zeggen! Waar lees in in het OT dat homoseksualiteit wel goed is? goedgekeurd wordt? en waar in het NT? Ik lees alleen maar, en de man zou de vrouw aanhangen/aankleven en een vlees zijn..

Eigenlijk zou een man helemaal geen vrouw meer mogen hebben door de zondeval, we zijn gedoemd alleen te zijn, maar Paulus zegt dat het beter is te trouwen dan te branden (van begeerte), Paulus ziet het als een gave om vrouwloos te leven..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 06 sep 2005 20:13

Raido schreef:Dus eigenlijk geef je toe aan de zonde/zondeval? We zijn gevallen mensen dus ja, dan geld dat van toen we nog niet gevallen waren toch niet zo erg meer?

Des te meer zou ik zeggen! Waar lees in in het OT dat homoseksualiteit wel goed is? goedgekeurd wordt? en waar in het NT? Ik lees alleen maar, en de man zou de vrouw aanhangen/aankleven en een vlees zijn..

Eigenlijk zou een man helemaal geen vrouw meer mogen hebben door de zondeval, we zijn gedoemd alleen te zijn, maar Paulus zegt dat het beter is te trouwen dan te branden (van begeerte), Paulus ziet het als een gave om vrouwloos te leven..

Ben ik het niet helemaal mee eens. God heeft het huwelijk zelf ingesteld dus waarom zouden mensen alleen moeten zijn? Er staat zelfs in de bijbel dat het niet goed is voor een mens om alleen te zijn. En God geeft Adam een hulpe. Paulus is zelf niet erg positief over trouwen, maar Paulus is God niet en Paulus was ook niet getrouwt. Paulus was net als ons ook mens en heeft misschien slechte ervaringen gehad of heeft het huwelijk negatief ervaren bij anderen. Als jij het huwelijk positief ziet moet je dat vooral niet laten ontzeggen omdat Paulus er niet zo positief over is geweest.
- Home is in my head -

meboy

Berichtdoor meboy » 06 sep 2005 21:52

Raido schreef:Dus eigenlijk geef je toe aan de zonde/zondeval? We zijn gevallen mensen dus ja, dan geld dat van toen we nog niet gevallen waren toch niet zo erg meer?

- kan je me aangeven hoe je niet zou kunnen toegeven aan de zondeval? De zondeval is je overkomen en buiten het geloof in Jezus Christus is daar niet zoveel aan te veranderen.
-Waar in mijn post geef ik aan de zonde niet zo erg te vinden?
-Waar schrijf ik dat we niet zo zwaar moeten tillen aan de situatie voor de val?

N.a.v. de qoute van Paulus: Wat zou God plezieriger vinden: een niet bekeerde hetero die getrouwd is of een niet bekeerde hetero die alleen is?
Wat vind God mooier, een niet bekeerde alleenstaande hetero of een bekeerde samenwonende homo? Is een bekeerde hetero een stapje dichter bij God dan een bekeerde homo? Ik durf op die (keiharde) vragen geen antwoord te geven... Maar als je het heel duidelijk wil opschrijven zijn dit de vragen waarover we aan het bakkeleien zijn.

Als dát de discussie is die we willen voeren dan trek ik me er graag uit terug. De discussie wie de meeste of minste is in het koninkrijk der hemelen heeft namelijk al eens eerder plaatsgehad, ook Jezus was daar niet bijster positief over meen ik me te herinneren...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 07:35

Wat vind God mooier, een niet bekeerde alleenstaande hetero of een bekeerde samenwonende homo? Is een bekeerde hetero een stapje dichter bij God dan een bekeerde homo? Ik durf op die (keiharde) vragen geen antwoord te geven... Maar als je het heel duidelijk wil opschrijven zijn dit de vragen waarover we aan het bakkeleien zijn.
Dat moeten daar ook hele duidelijke antwoorden op gegeven worden.

Iedereen leeft in zonde, ook bekeerde mensen hebben hun boezemzonden, of ze nou homofiel zijn of autofiel het is allebei niet goed. Wat ik persoonlijk wel onverenigbaar vind met een bekering is het blijven leven in een zonde als je weet en voelt dat het verkeerd is. Ik denk dat een homofiel geen homoseksualiteit 'kan' bedrijven als hij bekeerd is. (Net als een bekeerd iemand niet snel naar een concert van Marduk zou gaan).

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 07 sep 2005 09:08

Raido schreef:
Dat moeten daar ook hele duidelijke antwoorden op gegeven worden.

Iedereen leeft in zonde, ook bekeerde mensen hebben hun boezemzonden, of ze nou homofiel zijn of autofiel het is allebei niet goed. Wat ik persoonlijk wel onverenigbaar vind met een bekering is het blijven leven in een zonde als je weet en voelt dat het verkeerd is. Ik denk dat een homofiel geen homoseksualiteit 'kan' bedrijven als hij bekeerd is. (Net als een bekeerd iemand niet snel naar een concert van Marduk zou gaan).

Voor God is ieder mens hetzelfde, hetero of homo, dat maakt niets uit. Het gaat om een waar geloof. En ook al ben je bekeerd, dan nog is de mens niet zonder zonde. Daarmee wil ik niet alle zonden goed praten, maar een mens moet dan altijd nog strijden tegen de oude mens. De meningen zijn verdeeld over een relatie tussen 2 mannen/vrouwen. Ik denk dat diegene daar zelf uit moet komen samen met God. Er zijn homo's die een goede relatie met God hebben en een relatie aangaan en er zijn mensen die een celibatair leven kiezen. Het is m.i. de weg die God met je gaat.
- Home is in my head -

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2005 09:14

Zolang het niet te fysiek wordt, kan ik prima met een homoseksueel mens door één deur :mrgreen:

(klinkt als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar. Het zijn nèt mensen. Behandel ze dan ook zo)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 07 sep 2005 09:29

Optimatus schreef:Zolang het niet te fysiek wordt, kan ik prima met een homoseksueel mens door één deur :mrgreen:

(klinkt als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar. Het zijn nèt mensen. Behandel ze dan ook zo)

Ze hebben ook niet het recht om je zomaar aan te raken :mrgreen:
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 09:39

Daarmee wil ik niet alle zonden goed praten, maar een mens moet dan altijd nog strijden tegen de oude mens
Een onder strijden met de oude mens vallen ook het vechten tegen verkeerde seksuele gevoelens zowel voor heterofielen als homofielen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 07 sep 2005 09:58

Raido schreef:
Daarmee wil ik niet alle zonden goed praten, maar een mens moet dan altijd nog strijden tegen de oude mens
Een onder strijden met de oude mens vallen ook het vechten tegen verkeerde seksuele gevoelens zowel voor heterofielen als homofielen.

Ja dat is zeker, maar als een hetero verliefd wordt op iemand dan is dat geen zonde. Maar als een homofiel verliefd wordt op een jongen is dat dan opeens wel een zonde en moet je daar dan maar tegen gaan strijden? In hoeverre kun je praten over een zonde?
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 10:04

Ja dat is zeker, maar als een hetero verliefd wordt op iemand dan is dat geen zonde. Maar als een homofiel verliefd wordt op een jongen is dat dan opeens wel een zonde en moet je daar dan maar tegen gaan strijden? In hoeverre kun je praten over een zonde?
Daar zegt de Bijbel niks over, ik zie homofilie als een gevolg van de zondeval, jammer maar geen zonde (net als eten van dierenvlees bijvoorbeeld). Homoseksualiteit is wat anders en zie ik wel degelijk als zonde..

En ik heb toch altijd het idee dat het uitleven van de zonde (homofilie uitleven/practiseren dus homoseksualiteit) erger is dan het strijden tegen de zonde het ze niet doen, ookal zijn de gedachten er wel.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 07 sep 2005 10:12

Raido schreef:
Daar zegt de Bijbel niks over, ik zie homofilie als een gevolg van de zondeval, jammer maar geen zonde (net als eten van dierenvlees bijvoorbeeld). Homoseksualiteit is wat anders en zie ik wel degelijk als zonde..

En ik heb toch altijd het idee dat het uitleven van de zonde (homofilie uitleven/practiseren dus homoseksualiteit) erger is dan het strijden tegen de zonde het ze niet doen, ookal zijn de gedachten er wel.

ik denk dat het strijden daar tegen haast een onmogelijke zaak is. Je ziet bij sommige van deze mensen dan ook dat ze wisselende contacten hebben met mannen, ik zeg niet iedereen! Ik geloof dat er mensen zijn die een celibatair leven leiden en ik heb daar ook diep respect voor! Maar toch denk ik dat het beter is om een duurzame relatie te hebben dan wisselende contacten.
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 10:20

ik denk dat het strijden daar tegen haast een onmogelijke zaak is. Je ziet bij sommige van deze mensen dan ook dat ze wisselende contacten hebben met mannen, ik zeg niet iedereen! Ik geloof dat er mensen zijn die een celibatair leven leiden en ik heb daar ook diep respect voor! Maar toch denk ik dat het beter is om een duurzame relatie te hebben dan wisselende contacten.
Tegen elke zonde is het moeilijk strijden, ook heteroseksuelen hebben zonden, veel zonden waar ook moeilijk tegen te strijden is.. Met Jezus aan je kant is geen strijd te moeilijk.. dan wil je daar toch voor gaan?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 07 sep 2005 10:31

Het is idd moeilijk om tegen zonde te strijden, maar toch geloof ik dat er gradaties zijn in zonde bestrijden. De ene zonde is moeilijker te bestrijden dan de ander. Daarin is ook de hulp van God belangrijk omdat de mens zelf te zwak is om tegen zonden te strijden. Jij ziet homosexualiteit ook als zonde, maar niet iedereen denkt daar zo over. Wat voor de 1 een zonde is hoeft voor de ander geen zonde te zijn. Dat is met heel veel dingen zo, niet alleen met homosexualiteit. Dat heeft m.i. ook te maken met hoe men de bijbel leest en uitlegt.
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 11:00

Jij ziet homosexualiteit ook als zonde, maar niet iedereen denkt daar zo over. Wat voor de 1 een zonde is hoeft voor de ander geen zonde te zijn. Dat is met heel veel dingen zo, niet alleen met homosexualiteit. Dat heeft m.i. ook te maken met hoe men de bijbel leest en uitlegt.

Het maakt geen flikker uit of ik dat denk, het gaat erom hoe God erover denkt, God ligt er niet wakker over dat je een zondaar bent, maar dat jij zonden DOET, dat doet Hem pijn, als je dan een relatie hebt met God wil je dat toch niet doen?

Het staat expliciet in de Bijbel dat God dat niet wil, dat je seks hebt met je eigen geslacht, met je tante, je moeder, of de koe van de buurman, dat is allemaal redelijke geaccepteerd, maar door de culturele tendens nu, gaan wij de Bijbel uitleggen naar onze overtuigingen, en dat is verkeerd om.

Terug naar “Archief”