Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Hier zou ik willen vermelden, het moeten ervaren dat je gedaagd bent in een vierschaar met God (wat ik nergens in de Bijbel heb kunnen vinden), sommige dingen lijken verplicht voor je bekering, waar verder weinig nadruk op ligt in de Schrift.
Raido schreef:Ik denk dat het woord religie/godsdienst beter op zijn plaats is als geloof. Maar wat ik bedoel is dus voornamelijk de uitwendige kant, het zingen van nieuwe berijmingen, lezen uit nieuw vertalingen, het gebruiken van moderne communicatiemiddelen bijvoorbeeld. Toen ik nog bestuurslid was van de jeugdvereniging heb ik een aantal voorgesteld om een website te bouwen waar bijvoorbeeld ook de boeken uit de verenigingsbibliotheek op staan, maar nee dat mocht niet.. omdat de kerkenraad het niet wil.1. Leg even uit wat je bedoeld met "geloof veranderd nou eenmaal door de jaren heen" Wat veranderd er, de mens of God? IS de manier van zalig worden anders geworden de laatste jaren? Wat bedoel je?
Raido schreef:verbondsvisie (voornamelijk met betrekking tot de doop) ik vind bijvoorbeeld persoonlijk de volwassendoop mooier, en zie de doop niet als teken VAN het verbond maar als zegel OP het verbond, ik vind dit persoonlijk ook bijbelser, maar vind de kinderdoop niet onbijbels, slecht of verwerpelijk. Mijn visie is anders, niet beter. Ook bijvoorbeeld de nadruk op het onderzoeken of je uitverkoren bent (in plaats van onderzoeken of je een waar geloof hebt) vind ik wel onder het kopje 'oogkleppen' vallen.Leg even uit wat je bedoeld met je oogkleppen. Wees concreet.
De visie is niet slecht, verwerpelijk of onbijbels, maar er zijn andere visies op dit alles die ook bijbels zijn, en misschien meer mensen tot het geloof kunnen bewegen.
Raido schreef:Hier zou ik willen vermelden, het moeten ervaren dat je gedaagd bent in een vierschaar met God (wat ik nergens in de Bijbel heb kunnen vinden), sommige dingen lijken verplicht voor je bekering, waar verder weinig nadruk op ligt in de Schrift.Wat zou je volgens jou in de GerGem allemaal moeten geloven wat voor veel mensen te hoog gegrepen is? Is het niet zo dat geloven voor álle mensen te hoog gegrepen zijn? Kwam dat niet door de zondeval? Verklaar je nader.
Dat is waar, toch vreemd dat de Gergem van Apeldoorn wel een website heeft, en waar het nog niet eens gaat over de JV maar de kerk an sich. Je valt inderdaad onder de kerkenraad; toch hebben zij ook een verantwoordelijkheid om jongeren te roepen naar de JV, en dat doe je niet alleen door geboden op te leggen wat wel of niet mag op een JV.Je valt als JV nu eenmaal onder de kerkenraad. Kwestie van ingestelde gezagsverhoudingen.
Het was geen dominee, maar twee leraren, in ik dacht dat ze beide ouderling of diaken waren binnen de Gergem.Betreffende het graven in de uitverkiezing moet ik je eerlijk zeggen dat ik nog nooit een predikant van de GerGem heb horen zeggen dat je achter Gods verborgen wil moet zien te komen en dat je daarin moet gaan graven.
Het was mijn ervaring hoor, voel je niet aangevallen op je kerkverband hoor.Misschien kan je aangeven waar ik iets dergelijks kan vinden van een predikant die de nadruk legt of heeft gelegd op het onderzoeken naar uitverkiezing?
Ik vermoed dat mijn dominee zich daar niet helemaal in kan vinden, hij zag de vierschaarervaring wel degelijk als noodzaak.Het verhaal van Harinck dat een aantal posts terug werd aangehaald lijkt me duidelijk.
Raido schreef:Ik vermoed dat mijn dominee zich daar niet helemaal in kan vinden, hij zag de vierschaarervaring wel degelijk als noodzaak.
Grut, ik ben ok gergemmer hoor, in hart en nieren, en blijf er vermoedelijk ook gewoon rustig zitten. Alleen snap ik soms gewoon niet, dat 'we' aan de ene kant de jeugd proberen te trekken, maar aan de andere kant dan niet 'vernieuwen' zodat jongeren aangesproken worden.k voelde me wel aangevallen op mijn kerkverband Raido.
Als ik het over 'de' gergem heb, hoef jij je als onderdeel van de gergem toch niet aangevallen te voelen? Als ik zegt dat ik persoonlijk de volwassendoop mooier vind dan de kinderdoop hoef jij je daar toch niet om aangevallen te worden?Kritiek is goed, maar kom wel met gefundeerde kritiek, en reken een compleet kerkgenootschap niet af op wat één bepaalde persoon of een minderheid van het kerkverband zegt of doet.
Dat weet ik, je weet vermoedelijk ook heel goed dat ik het niet met die intentie zeg en dat ik zelf ook gergemmer ben.Voorbeeld: ik mag niet zeggen dat Islamieten terug moeten naar hun eigen land omdat ze lui zijn, stelen, verkrachten etc. Dat er een groep is die dat doet wil nog niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.
Leve de onderlinge verdeelheid dan.. Ik wijs alleen op de officiele kerkleer van de Gergem, waarin het volgens mijn dominee een verplichting schijnt te zijn dat je gedaagd moet worden in de vierschaar van het geweten, zo niet dan mag je wel heel erg gaan onderzoeken of je bekering echt is..Ik bedoel maar, veel kritiek wordt geuit op de "gereformeerde Gemeente" terwijl vaak één individu of één gemeente als voorbeeld wordt gesteld. Daar ageer ik tegen.
we zijn een kerkverband wat blijkbaar onderling verdeeld is, maar waar wel een kerkleer is, als ik het heb over 'de gergem' dan bedoel ik 'de leerstellingen van de gergem' net als de dominee het vaak over 'de roomsche kerk, of over rome' waarmee hij niet wijst op het kerkgebouw of op de stad, maar op de leerstellingen van die kerk..Betreffende je punt van een website voor de JV, dat is per gemeente verschillend, de ene kerkenraad is tegen de andere niet. Tijdens de laatste generale synode is die verdeeldheid ook gebleken bij de predikanten. We zijn allemaal mensen tenslotte, en hebben toch allemaal ons eigen denkwijze? Laten we dat dan respecteren. Ook als je kerkenraad tegen een site is...
Zonder vierschaarervaring geen rechtvaardiging!Ehm, dit is voor mij totaal onbegrijpelijk. De vierschaarervaring als noodzakelijk zien? Hoe moet ik me dat in vredesnaam voorstellen.
Harinck is Evangelisch :SDat komt omdat hij de gezelschapstheologie aanhangt waar ds. Harinck juist voor waarschuwt. "Vrienden van de Eskerk", weet je nog wel? En hij staat daarin bepaald niet alleen! Het geluid van Harinck is bepaald geen gemeengoed binnen de GG, integendeel...
Marnix schreef:En hoe komt men erbij dat je die precies zoals beschreven moet ervaren om gered te kunnen zijn? Waar haalt Ds. Harinck deze wijsheid vandaan?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten