Zelfmoord.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 05 sep 2005 15:50

Yael schreef:
Rijnmond schreef:Oei Yael... God een leugenaar noemen???? :shock:

waar staat het dan precies in de Bijbel volgens mij is het een zin uit een gedicht dat God geen last oplegt die te zwaar is om te dragen. en dan zie ik het in het licht dat die last niet te zwaar is om te dragen met! God maar wel te zwaar zonder God misschien? ik weet het niet. iemand die zelfmoord pleegt hoef ik niet over te oordelen maar dat zo iemand het leven blijkbaar niet meer aankon is wel duidelijk denk ik?

Uhm.. bedoel je deze?
Deze is in ieder geval best bekend..

Achter Jezus je kruis te dragen,
Weet je wat dat zeggen wil?
Heel je leven, zonder klagen,
willen wat de Heiland wil.
Iedere dag en elke morgen,
leven uit Zijn hand alleen.
En te weten: ,,God zal zorgen,
in de bangste tegenheen.''
Morren, maakt de last niet lichter,
moed alleen, vermindert haar.
Neem je kruist op, wat het zijn mag.
God weeg niemands kruis te zwaar.

Ik geloof er wel in, dat God niemands last te zwaar weegt eigenlijk. Als je op Hem vertrouwt, dan is geen last té zwaar. Je hoeft het nogal niet alleen te doen allemaal he.
Kijk eens naar Paulus, hoeveel aanvechting hij had, van allerlei kanten. Wat staat er in de brief aan de Filippensen? Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.

Wil niet zeggen dat het allemaal zo makkelijk is ofzo.. absoluut niet.. maar te zwaar wegen, zou Hij dat doen voor mensen van wie Hij houdt? Nee, ik geloof er niets van :)

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

zelfmoord

Berichtdoor martin29 » 06 sep 2005 11:16

ik weet wel dat er in matt.11-30 staat mijn last is licht en mijn juk is zacht .
dus hier kan je inderdaad opmaken wat mariekje 88 al schreef dat geen last te zwaar is doordat God je de kracht geeft om het te dragen .
I COULD BE YOU OR ANYONE...

Riska

Berichtdoor Riska » 06 sep 2005 11:42

Mariekje88 schreef:Wil niet zeggen dat het allemaal zo makkelijk is ofzo.. absoluut niet.. maar te zwaar wegen, zou Hij dat doen voor mensen van wie Hij houdt? Nee, ik geloof er niets van

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt.
Inderdaad, vanuit de beofte van Christus, geeft Hij ons niet iets te dragen wat te zwaar voor ons is.
Maarrr... er zijn lasten die niets met God te maken hebben, maar alles met mensenwerk...
Als een mens misbruikt wordt geloof ik er niets van dat God/Christus daarin een hand heeft. Dan krijgt degene die misbruikt is een last te dragen, die vaak te zwaar wordt.

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 06 sep 2005 17:35

Riska schreef:...
Als een mens misbruikt wordt geloof ik er niets van dat God/Christus daarin een hand heeft. Dan krijgt degene die misbruikt is een last te dragen, die vaak te zwaar wordt.

ik weet niet of dat je dat zo sterk kan neerzetten in de eerste instantie had ik iets van ok je heb gelijk ,maar als ik er verder over nadenk zeg ik aan de andere kant voorzichtig :nee je heb toch niet helemaal gelijk .
ik wil dit proberen uit te leggen al ben ik zelf niet een slachtoffer vanmisbruik en heb ik dan heel makkelijk praten ,maar als ik kijk naar hoe het er tussen God en de duivel in aan toeging dat er eigenlijk een overleg was tussen hen over Gods knecht Job en wat de duivel mocht doen bij Job dan denk ik dat ook al is de last niet van God dan kan het wel onder de toelating van Zijn hand gebeuren .

ik besef heel goed dat dit een heel hard en pijnlijk iets is maar vergeef me ik bedoel dit absoluut niet zo maar dit schetst naar mijn idee wel de situatie zoals beschreven door Riska want ook de duivel gebruikt mensen om anderen tot zonden te verleiden en dan gebeurt dat alleen omdat God dat toelaat .

Riska

Berichtdoor Riska » 06 sep 2005 18:26

Martin29 schreef:ik weet niet of dat je dat zo sterk kan neerzetten in de eerste instantie had ik iets van ok je heb gelijk ,maar als ik er verder over nadenk zeg ik aan de andere kant voorzichtig :nee je heb toch niet helemaal gelijk .
ik wil dit proberen uit te leggen al ben ik zelf niet een slachtoffer vanmisbruik en heb ik dan heel makkelijk praten ,maar als ik kijk naar hoe het er tussen God en de duivel in aan toeging dat er eigenlijk een overleg was tussen hen over Gods knecht Job en wat de duivel mocht doen bij Job dan denk ik dat ook al is de last niet van God dan kan het wel onder de toelating van Zijn hand gebeuren .

ik besef heel goed dat dit een heel hard en pijnlijk iets is maar vergeef me ik bedoel dit absoluut niet zo maar dit schetst naar mijn idee wel de situatie zoals beschreven door Riska want ook de duivel gebruikt mensen om anderen tot zonden te verleiden en dan gebeurt dat alleen omdat God dat toelaat .

Probeer je eens in te leven in een kind. Ik heb het nog niet eens over alle volwassen vrouwen die verkracht worden in diverse landen.
Maar een kind, een klein kind - wat is dat dan voor God, die dat - al dan niet oogluikend - toelaat???
En helemaal als de dader zegt gelovig te zijn? Hoe denk jij dat een kind dat verwerkt? Zou God het toelaten met alle risico dat dat kind, volwassen geworden, niets meer met geloof te maken wil hebben?

Ik blijf erbij - soms wordt een last veroorzaakt door mensen. Als die in de macht van het kwade zijn - daar wil ik nog in meegaan. Maar verder toch echt niet...

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 06 sep 2005 19:16

Riska schreef:Probeer je eens in te leven in een kind. Ik heb het nog niet eens over alle volwassen vrouwen die verkracht worden in diverse landen.
Maar een kind, een klein kind - wat is dat dan voor God, die dat - al dan niet oogluikend - toelaat???
En helemaal als de dader zegt gelovig te zijn? Hoe denk jij dat een kind dat verwerkt? Zou God het toelaten met alle risico dat dat kind, volwassen geworden, niets meer met geloof te maken wil hebben?

Ik blijf erbij - soms wordt een last veroorzaakt door mensen. Als die in de macht van het kwade zijn - daar wil ik nog in meegaan. Maar verder toch echt niet...

ok ik neem een kind voor me dat misbruikt is waarvan de dader zegt gelovig te zijn .
een kind kan dat niet alleen verwerken daarvoor is gelukkig hulpverlening voor die hulp aanbieden aan mensen die in hun jonge jaren misbruikt zijn en die ook zeer professioneel is gelukkig .
daardoor zijn er een heleboel mensen al geholpen en zijn er ook nog heel wat mensen in behandeling.
ik geloof niet dat ze het zullen vergeten maar ik geloof wel dat ze er mee leren omgaan en dat is een heel verschil!

jij vroeg me antwoord te geven op wat is dat voor een God die dat oogluikend toelaat ?
een genadig vergevend liefdevolle Vader die heel veel verdriet heeft om wat mensen elkaar in Zijn naam aandoen terwijl ze in de macht vande duiternis zittten .
Hij heeft ons zelfs zo liefgehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft ! en die God en Vader hebben wij de rug toegekeerd en vertel me of jij in de bijbel iets leest van verdriet pijn ellende schaamte in het paradijs of in de Hemel ?
ik niet !! dus dit soort onuitsprekelijke ellende hebben we aan onszelf te danken doordat we God de rug gekeerd hebben en dat is niet in de wereld gekomen omdat God ons verraden heeft .

jouw vraag)zou God dat toelaten met het risico dat dat kind dan later niets meer van het geloof wil weten......
ik meen dat we een almachtig God belijden die alles weet en ziet dus dat is voor God geen risico want Hij weet dat al van te voren .

je zegt dat mensen in de macht van het kwade kunnen zijn maar verder wil je daarin niet gaan .
dat hoeft ook niet want daarmee geef je dus aan dat mensen onde r de toelating van God in de macht van het kwaad zijn ,want God regeert alle dingen en staat boven alles dus ook boven het kwaad . dus ik denk dat je hiermee een antwoord heb gegeven waar je je niet van bewust was namenlijk ook zulke ellende onder de toelating van God kunnen gebeuren

Riska

Berichtdoor Riska » 06 sep 2005 19:26

Weet je hoe de hulpverlening werkt? Is die echt zo goed? Waarom is er dan een website van en voor misbruikten, die zich wezenloos zoeken naar goede, professionele hulp? Waarom wordt aan daders hulp geboden en moeten slachtoffers dat zelf zoeken? Kom me niet aan met het Riagg - zelden dat dat goed werkt - en als iemand dan eindelijk goede, adequate hulp heeft gevonden, moeten ze zich blauw betalen...
Maar in feite is dat off-topic.

Ik geloof niet in een God die weet dat een kind later toch wel bij Hem terecht zal komen en het 'dus' toelaat. Ik kan en wil dat niet. Dat is geen liefdevolle God meer. Want vergis je niet - iemand mag seksueel misbruik verwerkt hebben ( wat daar dan ook onder verstaan wordt) - er zijn blijvende beschadigingen en wanneer er weer een geval van misbruik in het nieuws komt, wordt aan de pijn geraakt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 sep 2005 20:08

Ik geloof niet in een God die weet dat een kind later toch wel bij Hem terecht zal komen en het 'dus' toelaat. Ik kan en wil dat niet. Dat is geen liefdevolle God meer. Want vergis je niet - iemand mag seksueel misbruik verwerkt hebben ( wat daar dan ook onder verstaan wordt) - er zijn blijvende beschadigingen en wanneer er weer een geval van misbruik in het nieuws komt, wordt aan de pijn geraakt.
Ik denk dat dat vooral cultureel is, verkrachting is extreem fout, vooral nu, nu men haast niks anders doet dan vrijen.

Toch erkennen wij dat God allerlei dingen wil gebruiken om te bekeren, hele volkeren worden uitgemoord, hij laat kleine meisjes ontvoeren, om zo een melaatse moordenaar uit Syrië tot bekering te brengen..

En zeg nou zelf, wat is een verkrachting vergeleken bij de brute moord op je Zoon? Elke zonde is fout, slecht en gruwelijk. Vooral deze dingen, verkrachting, incest (gruwel) moord etcetra.. Maar ze gebeuren door ons... niet door God.. je kent mijn verhaal, ook ik reken het God aan.. en ik weet dat het niet goed is..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 06 sep 2005 20:12

Riska schreef:Weet je hoe de hulpverlening werkt? Is die echt zo goed? Waarom is er dan een website van en voor misbruikten, die zich wezenloos zoeken naar goede, professionele hulp? Waarom wordt aan daders hulp geboden en moeten slachtoffers dat zelf zoeken? Kom me niet aan met het Riagg - zelden dat dat goed werkt - en als iemand dan eindelijk goede, adequate hulp heeft gevonden, moeten ze zich blauw betalen...
Maar in feite is dat off-topic.

je heb gelijk dat het in feite off topic is maar ik hoop dat dit even toegelaten wordt maar ik weet van mensen die idd wel misbruikt zijn en daar jarenlang over gezwegen hebben ongveer 10 jaar en die alsnoig geholpen zijn terwijl ze geen geld hadden dus als je wil wil ik gerust eens vragen waar dat was...
ik denk dat het probleem van de hulpverlening is dat er maar weinig mensen zijn die zich de situatie voor kan stellen waarin iemand gezeten heeft tenzij je een heel goed voorstellingsvermogen heb en dan nog ...

ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat als er zaken in het nieuws komen die jouw persoonlijk raken ivm je verleden dat dat je niets doet dat weet ik zelf veel te goed .

maar in wat voor een God geloof je dan wel ?
het klinkt misschien goedkoop maar ik zal in ieder geval voor je bidden!!
dat is het een van de weinige dingen die ik kan doen voor je

Riska

Berichtdoor Riska » 06 sep 2005 21:24

Martin29 schreef:maar in wat voor een God geloof je dan wel ?
het klinkt misschien goedkoop maar ik zal in ieder geval voor je bidden!!
dat is het een van de weinige dingen die ik kan doen voor je

Eerst wat betreft de hulpverlening: ik weet waar goede hulp te vinden is en wijs daar ook voortdurend mensen op. Er zijn ook therapeuten die bv. aan degene die wat beter in de slappe was zit iets meer te berekenen om een ander die geen geld heeft te kunnen helpen en als het helemaal niet anders kan - doen ze het gratis.

Nu je vraag. Ik geloof in een God, die begrijpt dat een mens soms geen raad weet met alles wat er gebeurt of gebeurd is. Die begrijpt dat er opstandigheid is. Waarbij de mens mag komen met alle vragen van en in zijn leven.

"Zo vriendelijk en veilig als het licht,
zoals een mantel om mij heen geslagen,
zo is mijn God, ik zoek Zijn aangezicht,
ik roep Zijn naam, bestorm Hem met mijn vragen,
dat Hij mij maakt, dat Hij mijn wezen richt
wil mij behoeden en op handen dragen"

Bestormen met vragen - mijn God is een God die dat begrijpt.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 sep 2005 21:49

@maaikje: nee het was een ander gedicht. Maar ik bedoelde eigelijk Bijbelse onderbouwing. :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 08:20

Ach en Simson pleegde ook zelfmoord dus :)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 07 sep 2005 09:33

Judas pleegde ook zelfmoord toch? In de bijbel zegt Jezus zelf dat de 12 discipelen in de hemel zullen komen, dus ik neem aan dat Judas daar ook bij zat? :roll:
- Home is in my head -

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 07 sep 2005 09:47

froske schreef:Judas pleegde ook zelfmoord toch? In de bijbel zegt Jezus zelf dat de 12 discipelen in de hemel zullen komen, dus ik neem aan dat Judas daar ook bij zat? :roll:

Bedoel je dit stukje of niet?
Mattheus 19:
27 Toen antwoordde Petrus, en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles verlaten, en zijn U gevolgd, wat zal ons dan geworden?
28 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.
29 En zo wie zal verlaten hebben, huizen, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om Mijns Naams wil, die zal honderdvoud ontvangen, en het eeuwige leven beërven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 09:49

28 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.
Hij zegt dat dit alleen geld als je Hem volgt (in de wedergeboorte) ... dat is net wat anders als wat Judas deed.

Terug naar “Archief”