opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 01 sep 2005 08:59

Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:
Peter L schreef:Het is toch volslagen willekeur om een bepaalde cultuur en stijl als beter geschikt te bestempelen voor de kerk?

Juist! :D

Niet mee eens. Culturen verschillen per plaats en zo.... maar ik denk dat de kerk gewoon wat taal, muziek en zo met gewone cultuur mee zou moeten gaan.... we zijn als kerk als het goed is niet van de wereld, maar wel IN de wereld. En dat mist vaak.... we zijn wereldvreemd... en staan ver van de wereld af... in plaats van er middenin.... jammer, want dan zouden veel meer mensen het licht dat we uitstralen kunnen zien.

Wij zijn het licht.... van de WERELD..... waarom gaan we ons daar dan van verwijderen en in een reservaat midden in de rimboe, waar niemand komt, zitten?

Uh Marnix, ik denk dat wij elkaar even niet begrijpen, gezien wat je eerder schreef...? Wat ik bedoelde met "niet beter geschikt" is, dat de ene cultuur niet principieel beter is dan de andere. En dus dat er geen reden is, om de stijl van de traditionele kerkliederen superieur of op principiële gronden superieur te verklaren boven de stijl van Opwekking. Op grond van jouw eerdere posts dacht ik, dat je het daar wel mee eens zou zijn?
The Lord is the Potter, not Harry!!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 sep 2005 18:10

Peter L schreef:En dus dat er geen reden is, om de stijl van de traditionele kerkliederen superieur of op principiële gronden superieur te verklaren boven de stijl van Opwekking.

Help, ik ben de draad even volledig kwijt. Volgens mij zegt Marnix namelijk precies het tegenovergestelde van wat jij schrijft.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2005 21:03

Peter L schreef:
Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:
Peter L schreef:Het is toch volslagen willekeur om een bepaalde cultuur en stijl als beter geschikt te bestempelen voor de kerk?

Juist! :D

Niet mee eens. Culturen verschillen per plaats en zo.... maar ik denk dat de kerk gewoon wat taal, muziek en zo met gewone cultuur mee zou moeten gaan.... we zijn als kerk als het goed is niet van de wereld, maar wel IN de wereld. En dat mist vaak.... we zijn wereldvreemd... en staan ver van de wereld af... in plaats van er middenin.... jammer, want dan zouden veel meer mensen het licht dat we uitstralen kunnen zien.

Wij zijn het licht.... van de WERELD..... waarom gaan we ons daar dan van verwijderen en in een reservaat midden in de rimboe, waar niemand komt, zitten?

Uh Marnix, ik denk dat wij elkaar even niet begrijpen, gezien wat je eerder schreef...? Wat ik bedoelde met "niet beter geschikt" is, dat de ene cultuur niet principieel beter is dan de andere. En dus dat er geen reden is, om de stijl van de traditionele kerkliederen superieur of op principiële gronden superieur te verklaren boven de stijl van Opwekking. Op grond van jouw eerdere posts dacht ik, dat je het daar wel mee eens zou zijn?

Hehe... en toch ben ik het op dit punt niet met je eens, en ik zal dat uitleggen. Allereerst heb je groot gelijk dat een cultuur van vroeger niet meer geschikt is of zo... Traditionele vormen zijn niet superieur. Daarin geef ik je groot gelijk hoor. Maar ik wil een stap verder gaan: En dat is wat ik eigenlijk het hele topic al doe: Ik wil namelijk wel een bepaalde cultuur en stijl meer geschikt verklaren dan een andere cultuur en stijl. De hedendaagse cultuur is in mijn ogen geschikter dan de kerkcultuur die vergelijkbaar is met de gewone kerkcultuur van heel veel jaren terug. De moderne cultuur is toegankelijk voor christenen (want ze leven er door de week ook in) en meer toegankelijk voor ongelovigen en kinderen/jongeren die met die oudere cultuur veel minder bekend zijn. Daarom is het beter om de kerkcultuur wat vormen betreft gelijk aan de gewone cultuur te hebben..... wat betreft taal, vormen van preken, muziek etc.

En dan heb ik het even niet specifiek over Opwekking, want ik ben voor het zingen van meer liederen dan alleen opwekking. Maar waarom moet dat op een wijs van 500 jaar oud, en met een berijming van 300 jaar oud? Dat snappen mensen die die cultuur niet kennen niet..... Dus gaat het langs ze heen... daarom is de cultuur van deze tijd beter om in de kerk te hebben.... omdat het in de breedte meer mensen bereikt. Nu stoppen we ons licht vaak onder de korenmaat van traditie en langvervlogen culturen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 sep 2005 22:59

Marnix schreef:Daarom is het beter om de kerkcultuur wat vormen betreft gelijk aan de gewone cultuur te hebben..... wat betreft taal, vormen van preken, muziek etc.

Het valt me op dat je je steeds beperkt tot de (cultuur)vormen. Die wil je aanpakken. Waarom neem je niet gelijk ook de inhoud van de Boodschap op de schop? Als er iets een traditionele inhoud heeft, is het toch een echte gereformeerde preek... Toch ook niet meer van deze tijd? Zou het bijvoorbeeld in de communicatie met de moderne mens niet beter zijn om de verouderde (?) juridische uitleg van het Evangelie a la Paulus achterwege te laten? In veel protestantse kerken gebeurt dat al. Hoe zie je dat?

Riska

Berichtdoor Riska » 02 sep 2005 08:14

Maja de Bij schreef:Het valt me op dat je je steeds beperkt tot de (cultuur)vormen. Die wil je aanpakken. Waarom neem je niet gelijk ook de inhoud van de Boodschap op de schop? Als er iets een traditionele inhoud heeft, is het toch een echte gereformeerde preek... Toch ook niet meer van deze tijd? Zou het bijvoorbeeld in de communicatie met de moderne mens niet beter zijn om de verouderde (?) juridische uitleg van het Evangelie a la Paulus achterwege te laten? In veel protestantse kerken gebeurt dat al. Hoe zie je dat?

Wat bedoel je met "juridische uitleg van het Evangelie à la Paulus"?
En de liturgie mag veranderen - en dat is wat Marnix bedoelt - maar daarmee hoeft de boodschap toch niet te veranderen?
De wijze waarop je iets brengt heeft niets te maken met de inhoud van datgene wat je brengt...

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 02 sep 2005 10:26

Marnix schreef:Hehe... en toch ben ik het op dit punt niet met je eens, en ik zal dat uitleggen. Allereerst heb je groot gelijk dat een cultuur van vroeger niet meer geschikt is of zo... Traditionele vormen zijn niet superieur. Daarin geef ik je groot gelijk hoor. Maar ik wil een stap verder gaan: En dat is wat ik eigenlijk het hele topic al doe: Ik wil namelijk wel een bepaalde cultuur en stijl meer geschikt verklaren dan een andere cultuur en stijl. De hedendaagse cultuur is in mijn ogen geschikter dan de kerkcultuur die vergelijkbaar is met de gewone kerkcultuur van heel veel jaren terug. De moderne cultuur is toegankelijk voor christenen (want ze leven er door de week ook in) en meer toegankelijk voor ongelovigen en kinderen/jongeren die met die oudere cultuur veel minder bekend zijn. Daarom is het beter om de kerkcultuur wat vormen betreft gelijk aan de gewone cultuur te hebben..... wat betreft taal, vormen van preken, muziek etc.

En dan heb ik het even niet specifiek over Opwekking, want ik ben voor het zingen van meer liederen dan alleen opwekking. Maar waarom moet dat op een wijs van 500 jaar oud, en met een berijming van 300 jaar oud? Dat snappen mensen die die cultuur niet kennen niet..... Dus gaat het langs ze heen... daarom is de cultuur van deze tijd beter om in de kerk te hebben.... omdat het in de breedte meer mensen bereikt. Nu stoppen we ons licht vaak onder de korenmaat van traditie en langvervlogen culturen.

Hmm, ik denk nog steeds dat we een beetje langs elkaar heen praten, want wat jij schrijft is wat ik bedoel! Waar het mij om ging, is om aan te geven, dat de ene cultuur niet principieel geschikter is dan de andere. En dat wordt in sommige posts wel gesuggereerd, nl. dat je de boodschap niet in een moderne vorm kunt gieten, zonder afbreuk aan de inhoud te doen. Alsof de muziekstijl van de traditionele kerkliederen "heiliger" is, dan die van vandaag. En daar ben ik het pertinent mee oneens.
Maar als jij zegt, dat moderne muziek beter aansluit bij onze cultuur en daarom te prefereren is, dan ben ik daar volledig mee eens. Maar ik zie dat meer als een praktische kwestie, dan een principiële.

Overigens is het aardig om te weten, dat Ben Hoekendijk, de oprichter van Opwekking, in de jaren '60 van de vorige eeuw ooit eens zij, dat de saxofoon een 'onheilig instrument' was, ongeschikt voor in de kerk... Ook in die kring heeft men dus last van cultuurvooroordelen.

Maja de Bij schreef:Het valt me op dat je je steeds beperkt tot de (cultuur)vormen. Die wil je aanpakken. Waarom neem je niet gelijk ook de inhoud van de Boodschap op de schop? Als er iets een traditionele inhoud heeft, is het toch een echte gereformeerde preek... Toch ook niet meer van deze tijd? Zou het bijvoorbeeld in de communicatie met de moderne mens niet beter zijn om de verouderde (?) juridische uitleg van het Evangelie a la Paulus achterwege te laten? In veel protestantse kerken gebeurt dat al.

Volgens mij is dat echt een heel ander onderwerp, want dan gaat het om de inhoud van het geloof. De boodschap is toch niet getrouwd met de cultuur van 400 jaar terug? Dus moeten we dat als twee afzonderlijke onderwerpen zien.

Bedenk overigens, dat dit soort discussies niet alleen maar in deze tijd gevoerd worden. Een van de redenen, waarom Bach het niet gemakkelijk had als kerkmusicus, was dat hem verweten werd, dat z'n muziek teveel aansloot bij de seculiere muziek. Na de première van de Matthäus Passion was de kritiek, dat hij 'de opera in de kerk had gebracht' en dat was werelds... Nu behoort een flink deel van Bachs oeuvre tot de traditionele kerkmuziek die verdedigd wordt t.o.v. modernere muziek...

Na de première van The Messiah van Händel, in Dublin, schreef de plaatselijke predikant, dat het schandalig was, dat Händel 'wereldse muziekvormen' had gebruikt om de bijbel te toonzetten en zo de bijbel had verlaagd tot 'voorwerp van vermaak'. Allemaal zware, maar ongegronde, woorden, die zijn ingegeven door een conservatisme, dat op zijn beurt weer is ingegeven door de angst dat verandering automatisch leidt tot verwatering. Angst is een slechte raadgever.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2005 10:39

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Daarom is het beter om de kerkcultuur wat vormen betreft gelijk aan de gewone cultuur te hebben..... wat betreft taal, vormen van preken, muziek etc.

Het valt me op dat je je steeds beperkt tot de (cultuur)vormen. Die wil je aanpakken. Waarom neem je niet gelijk ook de inhoud van de Boodschap op de schop? Als er iets een traditionele inhoud heeft, is het toch een echte gereformeerde preek... Toch ook niet meer van deze tijd? Zou het bijvoorbeeld in de communicatie met de moderne mens niet beter zijn om de verouderde (?) juridische uitleg van het Evangelie a la Paulus achterwege te laten? In veel protestantse kerken gebeurt dat al. Hoe zie je dat?

Je verwart vormen en inhoud en gaat ze onterecht aan elkaar koppelen. Wat is de inhoud van een echte gereformeerde preek? Dat is de boodschap, en die wil ik laten zoals het is. Ik heb het over vormen, omdat je dezelfde gereformeerde inhoud ook op een moderne manier kan duidelijk maken. Als je dit doet met wat meer interactie, met sheets of een presentatie erbij ter verduidelijking, met hedendaags taalgebruik, is de preek dan niet meer gereformeerd? Inhoudelijk wel hoor! Het probleem is dat je vormen en inhoud niet van elkaar wil loskoppelen maar blijkbaar als een geheel ziet, waarbij je dus een preek zoals ik hierboven beschrijf blijkbaar niet meer als een echte gereformeerde preek ziet. Daarom koppel ik juist vormen en inhoud van elkaar los, en pleit ik voor andere vormen, maar dezelfde inhoud. De inhoud verandert namelijk niet door de eeuwen heen... de cultuur wel.

Dus... ga eens daar op in, in plaats van achterdochtig af te vragen of ik toch niet ergens wat aan de inhoud wil veranderen. Ik heb het over verandering van vormen, niet over verandering van inhoud..... dus die discussie hoeven we ook niet te voeren, daarover zijn we het met elkaar eens.

Peter L schreef:Hmm, ik denk nog steeds dat we een beetje langs elkaar heen praten, want wat jij schrijft is wat ik bedoel! Waar het mij om ging, is om aan te geven, dat de ene cultuur niet principieel geschikter is dan de andere. En dat wordt in sommige posts wel gesuggereerd, nl. dat je de boodschap niet in een moderne vorm kunt gieten, zonder afbreuk aan de inhoud te doen. Alsof de muziekstijl van de traditionele kerkliederen "heiliger" is, dan die van vandaag. En daar ben ik het pertinent mee oneens.
Maar als jij zegt, dat moderne muziek beter aansluit bij onze cultuur en daarom te prefereren is, dan ben ik daar volledig mee eens. Maar ik zie dat meer als een praktische kwestie, dan een principiële.

We zijn het met elkaar eens :) Ik wilde alleen je eerdere opmerking uitwerken, omdat die op 2 manier kan worden opgevat. Het "de ene cultuur is niet principieel geschikter dan de ander" kan je uitleggen als: Dus de cultuur van vroeger die we in de kerk zo krampachtig vasthouedn, is niet beter dan de cultuur van nu. Maar je kan het ook uitleggen als: "zie, de cultuur van deze tijd is dus niet geschikter dan die van vroeger, dus waarom zouden we wat veranderen". (uit de reactie van Maja op wat je schreef werd me duidelijk dat sommigen het ook zo opvatten en daar wilde ik even deze verduidelijking bij plaatsen)

Volgens mij is dat echt een heel ander onderwerp, want dan gaat het om de inhoud van het geloof. De boodschap is toch niet getrouwd met de cultuur van 400 jaar terug? Dus moeten we dat als twee afzonderlijke onderwerpen zien.

Bedenk overigens, dat dit soort discussies niet alleen maar in deze tijd gevoerd worden. Een van de redenen, waarom Bach het niet gemakkelijk had als kerkmusicus, was dat hem verweten werd, dat z'n muziek teveel aansloot bij de seculiere muziek. Na de première van de Matthäus Passion was de kritiek, dat hij 'de opera in de kerk had gebracht' en dat was werelds... Nu behoort een flink deel van Bachs oeuvre tot de traditionele kerkmuziek die verdedigd wordt t.o.v. modernere muziek...

Precies. We zijn allemaal Calvinisten.... maar velen "zweren" ook bij het orgel.... terwijl Calvijn het orgel het "fluytekastje van de duivel" noemde. De Statenvertaling is in reformatorische kringen ook zo ongeveer heilig verklaard, na bijna 400 jaar leest men er nog uit. Maar toen de Statenvertaling er net was, waren theologen en heel kritisch over, omdat de Statenvertaling te platvloers zou zijn. Calvijn wordt als een groot voorbeeld gezien, de statenvertaling is niet meer weg te denken uit veel kerken, Bach is de muziek bij uitstek.... het geeft wel aan hoe dingen in de loop van de tijd veranderen.... Daarom maak ik me bij kritiek over veranderingen, nieuwe vertalingen etc. ook niet zo druk.... dat is altijd al zo geweest en zal wel altijd zo zijn. Ook als het goede veranderingen zijn komt er kritiek..... niet om wat er verandert, maar puur OMDAT er wat verandert. Veranderingen zijn altijd eng, je moet iets ouds en vertrouwds loslaten wat jaren gebruikt is.... en dat kost soms wat moeite. Alleen jammer dat de lijn van veel kerken is geworden om dan maar niet te veranderen.... Hierdoor is de kloof tussen de cultuur en de kerkcultuur ontzettend groot geworden.... Het is dan ook niet raar dat nergens het percentage christenen zo hard is gedaald als in Nederland.
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 sep 2005 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 sep 2005 10:48

Maja schreef:Zou het bijvoorbeeld in de communicatie met de moderne mens niet beter zijn om de verouderde (?) juridische uitleg van het Evangelie a la Paulus achterwege te laten?

nog wat meer OT: ik ken voldoende uitleggers die menen dat het niet juist is Paulus' uitleg te kwalificeren als juridisch. Kijk ook eens naar de Orthodoxe kerk, daar leeft dat juridische model (vanouds) veel minder.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2005 11:02

Het juridische in Paulus preken is inderdaad een accent, waar kerken die zelf zo preken extra nadruk op leggen om hun eigen manier van preken bijbels te kunnen onderbouwen :)

Jammer dat het bij focussen op accenten blijft... en men er vooral uit haalt wat men zelf interessant vindt. Als er naar de manier van het brengen van het evangelie door Paulus en de andere apostelen in het algemeen wordt gekeken, zitten er zoveel meer aspecten aan die preken, aspecten die in de kerk niet veel aandacht krijgen.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 02 sep 2005 11:41

Klaas schreef:
Maja schreef:Zou het bijvoorbeeld in de communicatie met de moderne mens niet beter zijn om de verouderde (?) juridische uitleg van het Evangelie a la Paulus achterwege te laten?

nog wat meer OT: ik ken voldoende uitleggers die menen dat het niet juist is Paulus' uitleg te kwalificeren als juridisch. Kijk ook eens naar de Orthodoxe kerk, daar leeft dat juridische model (vanouds) veel minder.

Gaat het nog altijd over Opwekking?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2005 12:10

Hehe, je moet dit zien als verdieping en verbreden in de discussie :)

Het gaat over verandering, en opwekking is daar onderdeel van :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2005 12:57

Marnix schreef:Hehe, je moet dit zien als verdieping en verbreden in de discussie :)

Het gaat over verandering, en opwekking is daar onderdeel van :)
Zoals iemand van de evengelisatie post van de CGK zei in Antwerpen: 'bij opwekking gaan onze handen niet naar boven, maar gaan we door de knieen' ..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 sep 2005 18:29

Marnix schreef:Je verwart vormen en inhoud en gaat ze onterecht aan elkaar koppelen. Wat is de inhoud van een echte gereformeerde preek? Dat is de boodschap, en die wil ik laten zoals het is.

Sorry voor de late reactie.
De securalisatie komt niet door de vorm en de presentatie -was het maar waar, dan konden we er inderdaad iets aan doen, maar door de inhoud van de boodschap.
Ik denk dat ik jou daarom hetzelfde verwijt kan maken. Als je werkelijk denkt dat de moderne mens bij de kerk kan worden gehouden door de invoering van moderne communicatiemiddelen als powerpointpresentatie (die trouwens meestal slaapverwekkend zijn, al was het maar door het geraas van de ventilator) en door meer interactie, peil je dan zelf het probleem wel diep genoeg? Sterker nog, ik denk dat je de moderne mens niet bijster serieus neemt, als je met dit soort oplossingen aan komt dragen. Neo-gereformeerde paniekvoetbal is het, met als enig resultaat verwarring en een versnelde leegloop van de kerk. Je synodale broeders en zusters kunnen je er alles over vertellen. Hoe luidt dat spreekwoord ook al weer : wie z'n geschiedenis niet kent...

Riska

Berichtdoor Riska » 06 sep 2005 18:36

MajadeBij schreef:Je synodale broeders en zusters kunnen je er alles over vertellen.

?????????? verklaar je nader...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 sep 2005 21:58

Maja schreef:Je synodale broeders en zusters kunnen je er alles over vertellen. Hoe luidt dat spreekwoord ook al weer : wie z'n geschiedenis niet kent...

Ah, het aloude voorbeeld van de synodalen. Kon niet uitblijven natuurlijk. De behoudende broeders onder ons mogen God wel op hun blote knieen danken voor het afdwalen van (een deel van) deze broeders en zusters....
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”