Raido, ik zie dat je er weer bent.
Kijk hier nog even, ik heb wat vragen voor je.
Peter
Moderator: Moderafo's
PeterD schreef:
<KNIP>
Evelien,
1. Citeer even een GerGem persoon die heeft verteld dat de Ger Gem de enige ware kerk is? Graag even de vindplaats er bij vermelden.
2. Waarom moeten we met de tijd mee gaan? Veranderd God ook dan?
3. Waarom moeten ouderen naar jongeren luisteren? Zijn het niet de ouden die de jongen onderwijzen? Waar is het gebleven dat de jongeren aandachtig luisterden naar geoefende kinderen van God en aan hun lippen hingen?
caprice schreef:Je moet mensen niet naar de mond praten, maar Gods Woord verkondigen. Daar is geen speciale jongerendienst voor nodig. Dat staat nergens in de Bijbel.
Optimatus schreef:Ik luister heel af en toe ook eens een preek op prekenweb. Het valt me op dat er zeer veel preken zijn die gericht zijn tegen de rooms-katholieke kerk, de lutherse kerk, de protestantse kerk in Nederland enz. enz. enz. Is dat nu echt zinvol? Is het nu echt zinvol om ergens tegen te prediken? Volgens mij, maar corrigeer me als ik er naast zit, is het veel zinvoller om voor de Heer te preken dan tegen willekeurig welk kerkgenootschap. Vooral de inmiddels overleden Ds. Elshout was buitengewoon actief in het afgeven op andere kerkgenootschappen. Dat heeft volgens mij totaal geen zin, temeer omdat Ds. Elshout soms totale nonsens uitsloeg, niet gehinderd door enige vorm van kennis van het onderwerp waarover hij sprak.
Optimatus schreef:Ik luister heel af en toe ook eens een preek op prekenweb. Het valt me op dat er zeer veel preken zijn die gericht zijn tegen de rooms-katholieke kerk, de lutherse kerk, de protestantse kerk in Nederland enz. enz. enz. Is dat nu echt zinvol? Is het nu echt zinvol om ergens tegen te prediken? Volgens mij, maar corrigeer me als ik er naast zit, is het veel zinvoller om voor de Heer te preken dan tegen willekeurig welk kerkgenootschap. Vooral de inmiddels overleden Ds. Elshout was buitengewoon actief in het afgeven op andere kerkgenootschappen. Dat heeft volgens mij totaal geen zin, temeer omdat Ds. Elshout soms totale nonsens uitsloeg, niet gehinderd door enige vorm van kennis van het onderwerp waarover hij sprak.
Ze zouden zich natuurlijk ook eens kunnen verdiepen in dat wat jij saai en antiek noemt .. Terwijl het altijd de jeugd is dit belachelijke talen uit vinden, om nou een BrEeZaH-sprekende hunkdominee te hebben met leuke blingbling lijkt me ook niet wat.en wat betreft de mensen na de mond praten is wat anders als dat een preek aangepast word aan jongeren. die hebben nik saan antiek gepraat waar ze niks van snappen. dat jongeren gaan is goed en je vangt er al licht wat op maar 1 keer per maand een dienst voor jongeren houd ze mer bij de kerk denk.
en laat jongeren mee praten over activiteiten die er mee te maken hebben.
Of met een orthodoxachtigejoodshoedopendiezwaaitmetzijnparaplu-dominee... Ja dan heb ik die liever inderdaad.SDG schreef:Raido schreef:om nou een BrEeZaH-sprekende hunkdominee te hebben met leuke blingbling lijkt me ook niet wat.
dan toch maar liever eentje die met een 18e-eeuwse baret op z'n hoofd door de straten fietst?![]()
![]()
Ik denk dat het woord religie/godsdienst beter op zijn plaats is als geloof. Maar wat ik bedoel is dus voornamelijk de uitwendige kant, het zingen van nieuwe berijmingen, lezen uit nieuw vertalingen, het gebruiken van moderne communicatiemiddelen bijvoorbeeld. Toen ik nog bestuurslid was van de jeugdvereniging heb ik een aantal voorgesteld om een website te bouwen waar bijvoorbeeld ook de boeken uit de verenigingsbibliotheek op staan, maar nee dat mocht niet.. omdat de kerkenraad het niet wil.1. Leg even uit wat je bedoeld met "geloof veranderd nou eenmaal door de jaren heen" Wat veranderd er, de mens of God? IS de manier van zalig worden anders geworden de laatste jaren? Wat bedoel je?
verbondsvisie (voornamelijk met betrekking tot de doop) ik vind bijvoorbeeld persoonlijk de volwassendoop mooier, en zie de doop niet als teken VAN het verbond maar als zegel OP het verbond, ik vind dit persoonlijk ook bijbelser, maar vind de kinderdoop niet onbijbels, slecht of verwerpelijk. Mijn visie is anders, niet beter. Ook bijvoorbeeld de nadruk op het onderzoeken of je uitverkoren bent (in plaats van onderzoeken of je een waar geloof hebt) vind ik wel onder het kopje 'oogkleppen' vallen.Leg even uit wat je bedoeld met je oogkleppen. Wees concreet.
Hier zou ik willen vermelden, het moeten ervaren dat je gedaagd bent in een vierschaar met God (wat ik nergens in de Bijbel heb kunnen vinden), sommige dingen lijken verplicht voor je bekering, waar verder weinig nadruk op ligt in de Schrift.Wat zou je volgens jou in de GerGem allemaal moeten geloven wat voor veel mensen te hoog gegrepen is? Is het niet zo dat geloven voor álle mensen te hoog gegrepen zijn? Kwam dat niet door de zondeval? Verklaar je nader.
SDG schreef:The_Pim schreef:http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsharinck17.html
Ook wel aardig in het licht van deze discussie.....
Merkwaardig dat hier niemand op reageert. Wat hier gesteld wordt, laat aan duidelijkheid weinig te wensen over!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten