Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 aug 2005 20:39

Raido, ik zie dat je er weer bent.

Kijk hier nog even, ik heb wat vragen voor je.

Peter

august
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor august » 29 aug 2005 21:18

[quote="Night"][quote="snien"]Dat moet je niet te hard zeggen. De houding van veel gemeenteleden is behoorlijk afhankelijk van wat een dominee zegt.

helaas is dit ook afhankelijk van de kerkenraad, ik weet van diverse gemeenten dat sommige predikanten bewust worden geweerd omdat een predikant niet bij de gemeente zou passen. Het merendeel van de leden conformeert zich aan deze houding. Het zou m.i. zo moeten zij dat de van God geroepen predikanten gewoon in iedere gemeente moeten kunnen voorgaan. Door dit tegen te gaan neemt de verdeeldheid allen maar toe.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 04 sep 2005 17:56

PeterD schreef:
<KNIP>

Evelien,

1. Citeer even een GerGem persoon die heeft verteld dat de Ger Gem de enige ware kerk is? Graag even de vindplaats er bij vermelden.

2. Waarom moeten we met de tijd mee gaan? Veranderd God ook dan?

3. Waarom moeten ouderen naar jongeren luisteren? Zijn het niet de ouden die de jongen onderwijzen? Waar is het gebleven dat de jongeren aandachtig luisterden naar geoefende kinderen van God en aan hun lippen hingen?

2) De maatschappij veranderd wel. Het lijkt mij de 'kunst' om het kwade tegen te gaan, maar verder ook geen zaken verbieden die niet verkeerd zijn en/of alleen uit gewoonte zijn.

3) Het lijkt mij ook wel goed dat ouderen en jongeren meer (geestelijk) met elkaar zouden spreken.

SDG
Luitenant
Luitenant

Re: hoi

Berichtdoor SDG » 06 sep 2005 07:18

caprice schreef:Je moet mensen niet naar de mond praten, maar Gods Woord verkondigen. Daar is geen speciale jongerendienst voor nodig. Dat staat nergens in de Bijbel.

Je brengt het net alsof er maar twee mogelijkheden zijn: ofwel je spreekt de mensen naar de mond, ofwel je verkondigt Gods Woord. Maar dat is een valse tegenstelling!

Verder moeten we ons wel realiseren dat de Heere Jezus Zelf het voorbeeld gaf om mensen aan te spreken vanuit hun belevingswereld. Zijn luisteraars waren boeren, vissers, herders, huisvrouwen. En wat voor beelden gebruikt Hij in Zijn gelijkenissen? Een vrouw die het hele huis op de kop zet omdat ze een penning kwijt is; een herder die op zoek gaat omdat-ie een schaap kwijt is; zaad dat opgroeit tegelijk met onkruid - enzovoort. Wil je de mensen bereiken, dan zul je ze moeten "pakken" met iets dat tot hun belevingswereld behoort.

Natuurlijk is de vraag, hoe ver je daarbij moet gaan. Maar laten we alsjeblieft ophouden met de hautaine en gearriveerde houding dat al die initiatieven om de jeugd en de rand- of buitenkerkelijken Gods Woord te brengen maar symptomen zijn van "mensen naar de mond praten". Met "och mocht et nog eens staen te gebeurn..." bereik je ze in elk geval niét!
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 06 sep 2005 07:19

The_Pim schreef:http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsharinck17.html

Ook wel aardig in het licht van deze discussie.....

Merkwaardig dat hier niemand op reageert. Wat hier gesteld wordt, laat aan duidelijkheid weinig te wensen over!
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2005 10:42

Ik luister heel af en toe ook eens een preek op prekenweb. Het valt me op dat er zeer veel preken zijn die gericht zijn tegen de rooms-katholieke kerk, de lutherse kerk, de protestantse kerk in Nederland enz. enz. enz. Is dat nu echt zinvol? Is het nu echt zinvol om ergens tegen te prediken? Volgens mij, maar corrigeer me als ik er naast zit, is het veel zinvoller om voor de Heer te preken dan tegen willekeurig welk kerkgenootschap. Vooral de inmiddels overleden Ds. Elshout was buitengewoon actief in het afgeven op andere kerkgenootschappen. Dat heeft volgens mij totaal geen zin, temeer omdat Ds. Elshout soms totale nonsens uitsloeg, niet gehinderd door enige vorm van kennis van het onderwerp waarover hij sprak.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

keuken
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keuken » 06 sep 2005 11:07

Optimatus schreef:Ik luister heel af en toe ook eens een preek op prekenweb. Het valt me op dat er zeer veel preken zijn die gericht zijn tegen de rooms-katholieke kerk, de lutherse kerk, de protestantse kerk in Nederland enz. enz. enz. Is dat nu echt zinvol? Is het nu echt zinvol om ergens tegen te prediken? Volgens mij, maar corrigeer me als ik er naast zit, is het veel zinvoller om voor de Heer te preken dan tegen willekeurig welk kerkgenootschap. Vooral de inmiddels overleden Ds. Elshout was buitengewoon actief in het afgeven op andere kerkgenootschappen. Dat heeft volgens mij totaal geen zin, temeer omdat Ds. Elshout soms totale nonsens uitsloeg, niet gehinderd door enige vorm van kennis van het onderwerp waarover hij sprak.

hoi je moet nooit negatief over welke kerk dan ook doen. je mag wel kritiek hebben en er dan met mensen over discisieren maar niet als een verkeerde kerk bestempelen. er is geen volmaakte kerk ieddere kerk heeft zijn goeie en slechte dingen.

en wat betreft de mensen na de mond praten is wat anders als dat een preek aangepast word aan jongeren. die hebben nik saan antiek gepraat waar ze niks van snappen. dat jongeren gaan is goed en je vangt er al licht wat op maar 1 keer per maand een dienst voor jongeren houd ze mer bij de kerk denk.
en laat jongeren mee praten over activiteiten die er mee te maken hebben.

groeten

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 06 sep 2005 11:33

Optimatus schreef:Ik luister heel af en toe ook eens een preek op prekenweb. Het valt me op dat er zeer veel preken zijn die gericht zijn tegen de rooms-katholieke kerk, de lutherse kerk, de protestantse kerk in Nederland enz. enz. enz. Is dat nu echt zinvol? Is het nu echt zinvol om ergens tegen te prediken? Volgens mij, maar corrigeer me als ik er naast zit, is het veel zinvoller om voor de Heer te preken dan tegen willekeurig welk kerkgenootschap. Vooral de inmiddels overleden Ds. Elshout was buitengewoon actief in het afgeven op andere kerkgenootschappen. Dat heeft volgens mij totaal geen zin, temeer omdat Ds. Elshout soms totale nonsens uitsloeg, niet gehinderd door enige vorm van kennis van het onderwerp waarover hij sprak.

Deze keer moet ik toch echt bezwaar maken tegen je oordeel, Opt!
Ds Elshout was een predikant zoals ze er tegenwoordig maar weinig meer zijn, ruim in zijn prediking, gunnend, bepaald niet bekrompen of verkrampt in z'n opvattingen. Integendeel. Hij heeft moeilijke periodes gehad in zijn leven, heeft daar later ook heel open over geschreven (depressiviteit). Zijn boekje over het Avondmaalsformulier is mij zeer dierbaar.

Het is best mogelijk dat ds Elshout hier of daar eens een minder genuanceerde uitspraak heeft gedaan, maar grosso modo denk ik dat menig predikant in de huidige GerGem harder schopt naar andere kerkverbanden dan ds Elshout in zijn tijd deed.
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2005 11:34

Ik zal dan ook onmiddellijk toegeven dat ik niet ALLE gergemdominees heb beluisterd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 sep 2005 11:38

en wat betreft de mensen na de mond praten is wat anders als dat een preek aangepast word aan jongeren. die hebben nik saan antiek gepraat waar ze niks van snappen. dat jongeren gaan is goed en je vangt er al licht wat op maar 1 keer per maand een dienst voor jongeren houd ze mer bij de kerk denk.
en laat jongeren mee praten over activiteiten die er mee te maken hebben.
Ze zouden zich natuurlijk ook eens kunnen verdiepen in dat wat jij saai en antiek noemt .. Terwijl het altijd de jeugd is dit belachelijke talen uit vinden, om nou een BrEeZaH-sprekende hunkdominee te hebben met leuke blingbling lijkt me ook niet wat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 06 sep 2005 11:59

Raido schreef:om nou een BrEeZaH-sprekende hunkdominee te hebben met leuke blingbling lijkt me ook niet wat.

dan toch maar liever eentje die met een 18e-eeuwse baret op z'n hoofd door de straten fietst? :roll: :lol: :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 sep 2005 12:19

SDG schreef:
Raido schreef:om nou een BrEeZaH-sprekende hunkdominee te hebben met leuke blingbling lijkt me ook niet wat.

dan toch maar liever eentje die met een 18e-eeuwse baret op z'n hoofd door de straten fietst? :roll: :lol: :roll:
Of met een orthodoxachtigejoodshoedopendiezwaaitmetzijnparaplu-dominee... Ja dan heb ik die liever inderdaad.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2005 12:29

*denkt aan een prachtig kazuifel*

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 sep 2005 12:47

1. Leg even uit wat je bedoeld met "geloof veranderd nou eenmaal door de jaren heen" Wat veranderd er, de mens of God? IS de manier van zalig worden anders geworden de laatste jaren? Wat bedoel je?
Ik denk dat het woord religie/godsdienst beter op zijn plaats is als geloof. Maar wat ik bedoel is dus voornamelijk de uitwendige kant, het zingen van nieuwe berijmingen, lezen uit nieuw vertalingen, het gebruiken van moderne communicatiemiddelen bijvoorbeeld. Toen ik nog bestuurslid was van de jeugdvereniging heb ik een aantal voorgesteld om een website te bouwen waar bijvoorbeeld ook de boeken uit de verenigingsbibliotheek op staan, maar nee dat mocht niet.. omdat de kerkenraad het niet wil.

Leg even uit wat je bedoeld met je oogkleppen. Wees concreet.
verbondsvisie (voornamelijk met betrekking tot de doop) ik vind bijvoorbeeld persoonlijk de volwassendoop mooier, en zie de doop niet als teken VAN het verbond maar als zegel OP het verbond, ik vind dit persoonlijk ook bijbelser, maar vind de kinderdoop niet onbijbels, slecht of verwerpelijk. Mijn visie is anders, niet beter. Ook bijvoorbeeld de nadruk op het onderzoeken of je uitverkoren bent (in plaats van onderzoeken of je een waar geloof hebt) vind ik wel onder het kopje 'oogkleppen' vallen.

De visie is niet slecht, verwerpelijk of onbijbels, maar er zijn andere visies op dit alles die ook bijbels zijn, en misschien meer mensen tot het geloof kunnen bewegen.

Wat zou je volgens jou in de GerGem allemaal moeten geloven wat voor veel mensen te hoog gegrepen is? Is het niet zo dat geloven voor álle mensen te hoog gegrepen zijn? Kwam dat niet door de zondeval? Verklaar je nader.
Hier zou ik willen vermelden, het moeten ervaren dat je gedaagd bent in een vierschaar met God (wat ik nergens in de Bijbel heb kunnen vinden), sommige dingen lijken verplicht voor je bekering, waar verder weinig nadruk op ligt in de Schrift.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 sep 2005 17:53

SDG schreef:
The_Pim schreef:http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsharinck17.html

Ook wel aardig in het licht van deze discussie.....

Merkwaardig dat hier niemand op reageert. Wat hier gesteld wordt, laat aan duidelijkheid weinig te wensen over!

Inderdaad. Merkwaardig, en ook jammer.
Ik heb dat antwoord net gelezen. Ik vind het een mooi antwoord. Het getuigt wel van realiteitsgevoel, zoals ds. C. Harinck het daar stelt. Een realiteitsgevoel, dat nog wel eens gemist wordt bij menigeen in reformatorische kring.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”