Curatorium Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 13:04

Maar kan er geen opleiding tot "spreker" komen? Niet de status van een dominee, maar wel iemand die op een zondag kan (lees)preken en pastorale hulpverlening in de gemeente kan doen.

Iemand dus die geen dogmatische uitspraken mag doen, maar wel iemand die de gemeente kan dienen en misschien herdersjongen mag zijn.

joris

Berichtdoor joris » 27 mei 2003 13:13

Tuurlijk, die zijn er zat joh!

veenendaal, ede, utrecht, Leuven

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 13:16

joris schreef:Tuurlijk, die zijn er zat joh!

veenendaal, ede, utrecht, Leuven

Yep! Maar dan kan je nog niet in de ger. gem. aan de slag...

joris

Berichtdoor joris » 27 mei 2003 13:17

tja, kwestie van bekering en inzien dat de Gemeente van God groter is dan de Gergem alleen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 13:27

joris schreef:tja, kwestie van bekering en inzien dat de Gemeente van God groter is dan de Gergem alleen.

Dat geld niet alleen voor de ger. gem. maar dat geld voor de hele ger. stroming. Ennu... Evangelisch kan ook enorm per gemeente verschillen, dus dat moeten we ook niet veridealiseren.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 mei 2003 13:31

kootje schreef:Desalniettemin kan ik de opstelling van het curatorium goed begrijpen. Hun instelling is een beetje van: 'liever een predikantentekort, dan problemen hebben met predikanten, die zich niet houden aan de gereformeerde leer'.

Hoe kun je nu zeggen dat bepaalde mensen die ds. willen worden zich niet aan de leer gaan houden? En wat is de leer nu eigenlijk? De enige ware? Zijn er echt (nog) mensen die dat denken? (Ja helaas wel). Het gaat toch veel te ver dat een curatorium (dat ook maar bestaat uit mensen) gaat beslissen of mensen zich aan de leer gaan houden in de toekomst en gaan beslissen of jij wel goed genoeg bekeerd bent of niet. Het gaat toch veel te ver dat zulke mensen in principe de gang van zaken regelt?

joris

Berichtdoor joris » 27 mei 2003 13:32

Kaw schreef:
joris schreef:tja, kwestie van bekering en inzien dat de Gemeente van God groter is dan de Gergem alleen.

Dat geld niet alleen voor de ger. gem. maar dat geld voor de hele ger. stroming. Ennu... Evangelisch kan ook enorm per gemeente verschillen, dus dat moeten we ook niet veridealiseren.

das ja waar, maar hier gaat het over de gerggem toch?

ik stel voor dat iedereen die meer van God wil leren en het idee heeft dat God hem geroepen heeft om het woord door te vertellen, dat die samen een gespreksgroep beginnen en samen gaan studeren wat God nu zegt in zijn woord. Compleet mét grieks en hebreeuws.
Gods woord sspreekt voor zich. Mensen die zich geleidt wete door de Geest moeten samen ongelooflijk kunnen groeien. samenbundelen die menselijke krachten!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 13:37

joris schreef:
Kaw schreef:

das ja waar, maar hier gaat het over de gerggem toch?

ik stel voor dat iedereen die meer van God wil leren en het idee heeft dat God hem geroepen heeft om het woord door te vertellen, dat die samen een gespreksgroep beginnen en samen gaan studeren wat God nu zegt in zijn woord. Compleet mét grieks en hebreeuws.
Gods woord sspreekt voor zich. Mensen die zich geleidt wete door de Geest moeten samen ongelooflijk kunnen groeien. samenbundelen die menselijke krachten!

Ik geloof ook dat we in de Geest, tot 1 Lichaam kunnen komen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 mei 2003 14:17

Het gaat toch veel te ver dat een curatorium (dat ook maar bestaat uit mensen) gaat beslissen of mensen zich aan de leer gaan houden in de toekomst en gaan beslissen of jij wel goed genoeg bekeerd bent of niet.

Gelukkig doen ze dat ook niet, kurtyo!

Het curatorium onderzoekt of kandidaten geschikt zijn om als predikant te dienen. Men kijkt daarbij volgens mij (o.a.) naar de volgende zaken:

* onderschrijft de persoon Gods Woord (en de belijdenisgeschriften) als de enige waarheid?
* voelt de persoon zich verbonden tot het kerkverband en de leer die in dat kerkverband wordt geleerd?
* beschikt de persoon over bepaalde gaven om het Woord later te kunnen verkondigen (overigens is nog nooit iemand afgewezen omdat hij die gave niet had!)
* kan iemand vertellen van zijn persoonlijke relatie met God?
* kan iemand aantonen van God geroepen te zijn tot het ambt?

etc.

Dat zijn toch allemaal hele terechte vragen, of niet?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 mei 2003 14:47

Ja, maar je gaat mij niet wijs maken dat iedereen die niet aangenomen word deze vragen niet goed of naar waarheid heeft beantwoord. En ik vind het vreemd dat er bij de hervormden wel zo veel predikanten zijn...

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 mei 2003 14:52

Ja, maar je gaat mij niet wijs maken dat iedereen die niet aangenomen word deze vragen niet goed of naar waarheid heeft beantwoord.

Dat zou je maar 'ns aan een lid van het curatorium moeten vragen, dan. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven.

En ik vind het vreemd dat er bij de hervormden wel zo veel predikanten zijn...

Heb je er ooit bij stil gestaan dat de Hervormde kerk een veel groter kerkverband is dan bijv. de GG? En dat het daarom niet meer dan logisch is dat er naar verhouding ook meer predikanten zijn?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 14:55

Pieter schreef:* kan iemand aantonen van God geroepen te zijn tot het ambt?

En dan is een emotionele getuigenis over Gods liefde en de wil om die uit te dragen niet voldoende. (Heb ik mij laten vertellen) Maar er moet een uitwendige roeping (alla "Kom over en help") plaats hebben gevonden.

Is dat niet een farizeeze vraag om een teken?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 14:57

Pieter schreef:Heb je er ooit bij stil gestaan dat de Hervormde kerk een veel groter kerkverband is dan bijv. de GG? En dat het daarom niet meer dan logisch is dat er naar verhouding ook meer predikanten zijn?

Maar ook als je rekening houdt met de verhoudingen, hebben hervormden meer dominees.

http://oud.refdag.nl/sitegg/pages/kerken/kl51.html

Volgens mij staan daar de aantallen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 mei 2003 14:59

de herv. loopt over. En het aantal ds.en :D in gergem had velen malen groter kunnen zijn!!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 mei 2003 15:08

En dan is een emotionele getuigenis over Gods liefde en de wil om die uit te dragen niet voldoende. (Heb ik mij laten vertellen) Maar er moet een uitwendige roeping (alla "Kom over en help") plaats hebben gevonden.

Dingen die je van horen zeggen hebt, daar moet je altijd mee oppassen :wink:

Als zo'n getuigenis oprecht is, al dan niet emotioneel, dan kan het curatorium daar niet omheen, lijkt me.

Ik begrijp niet goed wat je hier bedoelt met uitwendige roeping. Volgens mij moet er eerst een inwendige roeping tot het ambt zijn. Als iemand vervolgens predikant IS, dan volgt er een uitwendige roeping van een bepaalde gemeente, toch?

Terug naar “Archief”