hamlap schreef:Serenity schreef:Is drie-eenheid werkelijk valse leer? Voor zover ik nu ben denk ik dat dat inderdaad zo is, maar alle opties blijven natuurlijk open.
Wanneer God de Vader geen God is, dan heb ik geen Schepper
Wanneer God de Zoon, Jezus Christus, geen God is, dan heb ik geen Verlosser
Wanneer God de Heilige Geest geen God is, heb ik niemand die het verzoenend werk van Christus in mij toepast.
Zonder te geloven aan (niet IN om even het onderscheid duidelijk te maken) het dogma van de Drie-eenheid valt mijn geloof in duigen.
mijn eerste reactie op de redenering was "bullshit", ik zet m maar niet neer, maar voor de eerlijkheid meld ik het toch maar even.
YHWH is de Schepper, en zou zelf zijn volk verlossen (psalm 130:8). Talloze profetie-en, talloze profeten hebben het over YHWH als degene die een relatie wil hebben met zijn volk. Een Vader voor zijn kinderen.
Jezus, de Zoon van God, de supermens, zwaar vervuld met Gods Geest (niet de Heilige Geest... wel dezelfde maar ik gebruik in benaming liever "Gods Geest") heeft voor ons de straf gedragen, en zo is Jezus de Rechter, zit hij aan de rechterhand van YHWH op een troon (een twee-eenheid dus eerder).
De "Heilige Geest" is Gods Geest, YHWH zelf, zijn Macht, die ook de schepping bewerkte. Nogsteeds geen derde persoon, ook al lijkt het er wel op en kun je het daar van maken, maar nogsteeds dezelfde YHWH, de Vader dus.
Zonder het dogma is er misschien nog wel een zuiverder beeld van YHWH en Jezus dan met. Een meer persoonlijke, heilige, ontzagvolle relatie met je schepper.
Dat is wat ik wil, en dat is wat ik voel, zonder dogma!