Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2005 15:14

Als je lichaam verbrandt bij een vliegtuigongeluk, kan je niet behouden worden. Dat geloof je toch nie.
Dat is geen crematie vinden ze.. ik heb er persoonlijk geen problemen mee, ik laat me begraven of ben beschikbaar voor de wetenschap (voor onderzoek naar platvoeten, overbeet, knakkende knieen, erfelijkheid van puisten en krulhaar :P) maar crematie vind ik niet echt wat..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 02 sep 2005 15:49

Lalage schreef:Waarom zou dat niet kunnen als christen, coass?

ik geloof dat de bijbel mij leert dat een mens na zijn overlijden begraven hoort te worden. En dat wij daar niet allerlei andere dingen bij hoeven te verzinnen, omdat we begraven eng vinden ofzo.
Dat lezen we als voorbeeld in heel de schrift en Jezus is ook begraven. Het is naar mijn weten een heidens gebruik om de doden te cremeren.
Dat betekent nog niet dat ik denk dat je bij cremeren niet behouden bent.
Ik zou dus niet vantevoren voor crematie kiezen en kan daarom ook niet voor de wetenschap kiezen...

coass

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 sep 2005 17:40

coass schreef:
Lalage schreef:Waarom zou dat niet kunnen als christen, coass?

ik geloof dat de bijbel mij leert dat een mens na zijn overlijden begraven hoort te worden. En dat wij daar niet allerlei andere dingen bij hoeven te verzinnen, omdat we begraven eng vinden ofzo.
Dat lezen we als voorbeeld in heel de schrift en Jezus is ook begraven. Het is naar mijn weten een heidens gebruik om de doden te cremeren.
Dat betekent nog niet dat ik denk dat je bij cremeren niet behouden bent.
Ik zou dus niet vantevoren voor crematie kiezen en kan daarom ook niet voor de wetenschap kiezen...

coass

Volgens mij werd jezus toch in een grot gelegd met een grote steen ervoor? Moeten we dat nu ineens allemaal? zal aardig wat ruimte opslokken.

Je schijnt je tegenwoordig ook te kunnen laten vriesdrogen... dat lijkt me wel wat.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 02 sep 2005 22:27

essieee schreef:Zouden mensen die tegen zijn...hun motivatie willen posten?

Ben ook donor. Heb 2 dingen uitgezonderd, iig m'n netvlies en nog iets. Vrij persoonlijke dingen, als het toch moet wil ik nog iets herkenbaar in die kist liggen.

Reden? Eigenlijk zou ik het zwaar egoistisch vinden om het niet te doen. Ik bedoel kom op zeg: waarom dat lichaam laten verrotten terwijl je misschien iemand enorm kunt helpen?? Bovendien: als jij straks met kapotte nieren zit, dan wiil je toch ook graag een ander??

Voor veel mensen zal het niet cool zijn om over je dood na te denken, dat kan een drempel zijn. Maar lekker boeiend, het kost je 10 minuten (formulier invullen en pasje in je portemonnee doen) en misschien help je iemand, mooi toch?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 sep 2005 05:39

Cybercurse schreef:Voor veel mensen zal het niet cool zijn om over je dood na te denken, dat kan een drempel zijn. Maar lekker boeiend, het kost je 10 minuten (formulier invullen en pasje in je portemonnee doen) en misschien help je iemand, mooi toch?

En je gaat er ook niet eerder dood van. :wink:

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 03 sep 2005 08:24

MrSokkie schreef:
Cybercurse schreef:Voor veel mensen zal het niet cool zijn om over je dood na te denken, dat kan een drempel zijn. Maar lekker boeiend, het kost je 10 minuten (formulier invullen en pasje in je portemonnee doen) en misschien help je iemand, mooi toch?

En je gaat er ook niet eerder dood van. :wink:

Dat hoop je.. ;)

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 03 sep 2005 14:05

Cybercurse schreef:
essieee schreef:Zouden mensen die tegen zijn...hun motivatie willen posten?

Ben ook donor. Heb 2 dingen uitgezonderd, iig m'n netvlies en nog iets. Vrij persoonlijke dingen, als het toch moet wil ik nog iets herkenbaar in die kist liggen.

Reden? Eigenlijk zou ik het zwaar egoistisch vinden om het niet te doen. Ik bedoel kom op zeg: waarom dat lichaam laten verrotten terwijl je misschien iemand enorm kunt helpen?? Bovendien: als jij straks met kapotte nieren zit, dan wiil je toch ook graag een ander??

Voor veel mensen zal het niet cool zijn om over je dood na te denken, dat kan een drempel zijn. Maar lekker boeiend, het kost je 10 minuten (formulier invullen en pasje in je portemonnee doen) en misschien help je iemand, mooi toch?

een nier kun je ook bij leven al geven, dat is wel zo handig. Daar ga je meestal niet dood aan.

[quote][En je gaat er ook niet eerder dood van. /quote] Dat weet ik dus niet, ik heb te veel gezien wat dit betreft, maar het lijkt me ook niet goed omdat met jullie allemaal te delen.
Om op eerdere vraag terug te komen: ik ben dus inderdaad niet voor. Ik ben ook niet tegen, ik zou het mijn familie laten beslissen. Die hebben op dat moment het meeste verdriet en kennen mij het beste. reageren?

coass

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 sep 2005 18:18

coass: laat je dat dan wel even vastleggen, dat je wil dat je familie beslist?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 sep 2005 07:46

Mariekje88 schreef:
MrSokkie schreef:En je gaat er ook niet eerder dood van. :wink:

Dat hoop je.. ;)

Tenzij je je in je vinger snijdt aan het kaartje en een ernstige infectieziekte oploopt zie niet hoe een codicil invullen de dood sneller dichterbij zou brengen :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2005 10:29

Cybercurse schreef:Ben ook donor.

Had ik niet achter jou gezocht, respect, respect. Ik denk dat ik nu heel dichtbij het invullen van een codicil ben, ik had niet verwacht dat ik me hier zou laten overtuigen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 04 sep 2005 14:45

MrSokkie schreef:
Mariekje88 schreef:

Dat hoop je.. ;)

Tenzij je je in je vinger snijdt aan het kaartje en een ernstige infectieziekte oploopt zie niet hoe een codicil invullen de dood sneller dichterbij zou brengen :mrgreen:

Nou, misschien heb ik het fout.. maar ik ben er op één of andere manier toch bang voor dat ze minder voor je doen om je te redden zeg maar na bijv. een ongeval. Ze hebben al die 'dingen' van donoren hard nodig he..
Ik weet het niet, maar ik heb het idee dat het soms wel eens zo gaat ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2005 15:28

Mariekje88 schreef:
MrSokkie schreef:
Mariekje88 schreef:

Dat hoop je.. ;)

Nou, misschien heb ik het fout.. maar ik ben er op één of andere manier toch bang voor dat ze minder voor je doen om je te redden zeg maar na bijv. een ongeval. Ze hebben al die 'dingen' van donoren hard nodig he..
Ik weet het niet, maar ik heb het idee dat het soms wel eens zo gaat ;)

bullshit, gelukkig zet je er een knipoogje achter!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 04 sep 2005 16:30

Optimatus schreef:
Cybercurse schreef:Ben ook donor.

Had ik niet achter jou gezocht, respect, respect. Ik denk dat ik nu heel dichtbij het invullen van een codicil ben, ik had niet verwacht dat ik me hier zou laten overtuigen.

Haha, ik overtuig je wel vaker. Halen dat ding!

Pauline

Berichtdoor Pauline » 04 sep 2005 16:47

ik ben geen donor.
ik kreeg wel toen ik 18 werd zo'n formulier toegestuurd wat je dus moest invullen.
ik heb er toen voor gekozen om geen donor te zijn.

eigelijk denk ik dat ik dit nog steeds niet zou doen.
misshcien dat ik in de toekomst terug kom op dit besluit maar tot nu toe niet eigelijk.
ik ben er bang voor.
noem me slap, maar ik vind het gewoon een enorm ranzig idee dat ze in mijn lijk gaan snijden.
en dat houd me tegen.
bovendien geef ik genoeg aan andere mensen. maar niet mijn lichaam.
ik denk dat je kan geven op verschillende gebieden, geestelijk psychisch lichamelijk. en die eerste 2 zijn voor mij oke, maar lichamelijk iets weggeven. nee bedankt.
ik vind dit dus ook niet egoistisch, ik kies er alleen voor om op andere gebieden te geven.
goede doelen bijvoorbeeld, of iemand steunen. dat soort dingen.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 04 sep 2005 17:20

Pauline schreef:bovendien geef ik genoeg aan andere mensen. maar niet mijn lichaam.
ik denk dat je kan geven op verschillende gebieden, geestelijk psychisch lichamelijk. en die eerste 2 zijn voor mij oke, maar lichamelijk iets weggeven. nee bedankt.

nu je het zegt, met welke insteek zijn donoren eigenlijk donor ?
en tijdens je gewone leven kun je inderdaad al veel meer geven dan na je dood.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”