Moderator: Moderafo's
Serenity schreef:dat vind ik onzin, Jezus is niet specifiek god misschien, maar elke heiden die weet van Jezus zal je zeggen dat Jezus niet "zomaar" een mens was.
Jezus was (/is) DE mens.
De drie-eenheid zorgt voor verwarring, en die wordt vaak goedgepraat met "wij mensen kunnen niet alles begrijpen, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk".
Drie-eenheid is een mooi symbolisme, maar moet niet verder geintroduceerd worden. Oorspronkelijk is het al in de wereld gekomen als een satanische drie-eenheid (lees: heidens, daarna satanisch).
Jezus en YHWH, eerder een twee-eenheid. Gods Geest is geen apart persoon, maar Gods kracht.
Waarom moet er altijd een verhaal omheen gepraat worden zodat het TOCH een drie-eenheid wordt? Dogma's waren niet, ze worden bedacht!
ja waarom word "je" gedoopt in de naam van 3 personen? Dat kan ik beter aan de kerk vragen, want die doen het!
De oudste tekst van het zendingsbevel zegt "... en doopt hen in Mijn Naam" (Jezus). De huidige tekst zegt echter "en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest".
Er zijn geen 2 personen en 1 kracht. Er zijn twee personen. Gods Geest is YHWH zelf, en dat is de Vader zelf. 1, niet 2. En ja ik weet dat het heel makkelijk te beredeneren is dat het eigenschappen zijn etc etc. Ja, maar zo brei je je eigen drie-eenheid alsnog aan elkaar. Een heidense invloed, christelijk (bijbels?) beredeneerd.
Nogmaals: een prachtig symbolisme, maar pas op als je er een "bijbels" dogma van gaat maken, want dan ben je fout bezig. (imho)
Serenity schreef: Het shema benadrukt niet voor niets dat er maar 1 god is! Er is geen drie-eenheid.
Ik kan je wel een link geven naar een interessante website die een aantal dingen aanhaalt (hier en daar misschien wat overdreven op sommige punten) maar het zet wel aan het denken.
davidd schreef:ja er is idd 1 God, een drie-eenheid.
ik snap de theorie,en is bijbels te onderbouwen, maar ik zal niet zeggen dat ik het kan bevatten.
net zoals God niet in je ratio te vangen is, snap je?
de kern ligt in Christus.
dwal daar a u b niet van af. 1 weg naar God. dat is de Zoon , dat is Jezus Christus. de Heilige Geest ontvangen, de wedergeboorte is je bewijs dat de relatie tussen jou en God hersteld is. hou het bij de kern mensen. maar idd, ik sta achter die leer, achter de drie-eenheid. al lijkt het woord al een parodox opzich. een schijnbare tegenstelling. .
in het kort;
ja er is 1 God, een drie-EENHEID.
davidd schreef:ja er is idd 1 God, een drie-eenheid.
ik snap de theorie,en is bijbels te onderbouwen, maar ik zal niet zeggen dat ik het kan bevatten.
net zoals God niet in je ratio te vangen is, snap je?
de kern ligt in Christus.
dwal daar a u b niet van af. 1 weg naar God. dat is de Zoon , dat is Jezus Christus. de Heilige Geest ontvangen, de wedergeboorte is je bewijs dat de relatie tussen jou en God hersteld is. hou het bij de kern mensen. maar idd, ik sta achter die leer, achter de drie-eenheid. al lijkt het woord al een parodox opzich. een schijnbare tegenstelling.
in het kort;
ja er is 1 God, een drie-EENHEID.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten