Zelfmoord.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 02 sep 2005 15:15

froske schreef:[...]

In de bijbel staat duidelijk dat niemand een levensopgave krijgt die hij/zij niet aankan.

Yo!

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 02 sep 2005 15:25

sela schreef:

In de bijbel staat duidelijk dat niemand een levensopgave krijgt die hij/zij niet aankan.

Yo!

Dat is misschien wel zo, maar hiernaast zijn er natuurlijk ook mensen die psychisch zodanig in de problemen zitten dat ze echt geen lichtpuntjes meer kunnen onderscheiden! De dood is nooit een oplossing, maar voor deze mensen wordt het dat wel! Iedereen heeft wsl. wel eens het gevoel: sjonge, zou ik maar eens ff geen enkele verplichting kunnen hebben. Bij deze mensen gaat dit in het extreme.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2005 15:44

Rijnmond schreef:De vraag was toch "wat gebeurt er met de zelfmoordernaar na zijn dood?"?
Als hij bekeerd was gaat hij naar de Hemel, anders gaat hij naar de Hel. Simpel toch?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 sep 2005 16:25

Blijkbaar toch wel...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 02 sep 2005 16:49

Yael schreef:

Blijkbaar toch wel...

daarom vraag ik me ook af of dat klopt :roll:
- Home is in my head -

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 02 sep 2005 16:51

Oei Yael... God een leugenaar noemen???? :shock:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 sep 2005 16:57

Rijnmond schreef:Oei Yael... God een leugenaar noemen???? :shock:

waar staat het dan precies in de Bijbel volgens mij is het een zin uit een gedicht dat God geen last oplegt die te zwaar is om te dragen. en dan zie ik het in het licht dat die last niet te zwaar is om te dragen met! God maar wel te zwaar zonder God misschien? ik weet het niet. iemand die zelfmoord pleegt hoef ik niet over te oordelen maar dat zo iemand het leven blijkbaar niet meer aankon is wel duidelijk denk ik?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 sep 2005 16:59

froske schreef:
Yael schreef:

Blijkbaar toch wel...

daarom vraag ik me ook af of dat klopt :roll:

als God het Zelf zegt zal het wel zo zijn. maar waar het staat weet ik niet.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 02 sep 2005 22:02

God is het uiteindelijk die oordeelt, maar wij hebben te werken met wat God zegt in Zijn Woord. Alle voorbeelden in de Bijbel zijn uiterst donker gekleurd. Saul, Achitofel, Judas... Zelfmoord heet ook wel "ongeroepen verschijnen". Als bij oosterse vorsten iemand ongeroepen verscheen (denk aan koningin Esther), was die persoon ten dode opgeschreven. Tenzij hem of haar de gouden scepter toegereikt werd.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 sep 2005 22:09

Er is mij geen verwijzing bekend dat de zelfdoders die Toriso noemt, ook daadwerkelijk ter helle gevaren zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 sep 2005 22:13

Het is maar goed, dat ik niet meer in god geloof, zou je, op de manier zoals Toriso het zegt, nog kunnen denken, dat er zoiets als gods liefde bestaat.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 02 sep 2005 22:29

@ Cisca: "Het is maar goed dat ik niet meer aan lucht doe. Dat is maar goed ook, want ik hoor de laatste tijd veel van luchtvervuiling. Men zou toch stikken". Waarom zou ik reclame moeten maken voor zelfmoord, dat hoeft niet van mijn Lieve Heer. Een dienstknecht is niet meerder dan zijn Heer...

@ Optimatus: Dat zeg ik toch ook niet, je vult je eigen gedachten over mij in op mijn geschreven tekst. Waren immers die verwijzingen er wel, we hadden deze discussie hier niet (aannemende dat men hier zou buigen voor het Woord). Wel hebben we de gegevens dat zelfs Job het er zeer moeilijk mee gehad heeft. Maar we weten ook dat hij ervoor bewaard is...
Niet het aanzien, maar het wezen!

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 02 sep 2005 22:47

Cisca schreef:Het is maar goed, dat ik niet meer in god geloof, zou je, op de manier zoals Toriso het zegt, nog kunnen denken, dat er zoiets als gods liefde bestaat.

Ik ben er zelf van overtuigd dat Gods liefde superduidelijk is in de bijbel, vanaf genesis al..

Toriso schreef:God is het uiteindelijk die oordeelt, maar wij hebben te werken met wat God zegt in Zijn Woord. Alle voorbeelden in de Bijbel zijn uiterst donker gekleurd. Saul, Achitofel, Judas... Zelfmoord heet ook wel "ongeroepen verschijnen". Als bij oosterse vorsten iemand ongeroepen verscheen (denk aan koningin Esther), was die persoon ten dode opgeschreven. Tenzij hem of haar de gouden scepter toegereikt werd.

Vergelijking met Oosterse figuren past volgens mij niet bij God..

Je hebt gelijk dat het God is die oordeelt, en je hebt ook gelijk dat er voorbeelden in de bijbel staan waar een erg donker vooruitzicht bij zit.. maar het is erg moeilijk om daarom maar te stellen dat iemand die zelfmoord pleegt niet bij God komt (dit zeg jij ook niet, maar om even door te gaan op het topic :) )

Grtz Bart

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 sep 2005 23:17

Ik kan me voorstellen dat de Heer Zijn kind wellicht via zelfdoding tot Zich roept. Maar ik kan me vinden in de verduidelijking die Toriso gegeven heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

zelfmoord

Berichtdoor martin29 » 05 sep 2005 15:20

Elinu schreef:Als ik jullie antwoord bekijk.... is het beter om nu gelijk zelfmoord te plegen!

* Je komt toch nog in de hemel en en het is vooraltijd feest! :D

dat was niet het antwoord wat er stond Lien 8) er stond alleen dat er niet in de bijbel staat dat je automatisch verdoemd ben als je het doet ...

maar I know what you mean sister !!
I COULD BE YOU OR ANYONE...

Terug naar “Archief”