Wat heeft geloof met je persoonlijkheid te maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Wat heeft geloof met je persoonlijkheid te maken?

Berichtdoor Thedudehimself » 26 mei 2003 09:21

Een nieuwe discussie...

Graag reacties.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 mei 2003 09:46

Het geloof vormt in mij liefde en verdraagzaamheid. Hoemeer ik geloof en hoe meer ik God ruimte geef om in mijn hart te werken, hoe beter ik liefde kan uitdragen en opmerken, en hoe verdraagzamer ik wordt.

joris

Berichtdoor joris » 26 mei 2003 09:55

ik weet niet precies wat je bedoeld met persoonlijkheid? Persoonljkheid word vaak gebruikt als een excuus: ik ben nu eenmaal zo. Niemand is nu eenmaal zoals hij is. We waren goed geschape en door de zondeval is dat verprutst.
Ik denk niet dat het voor niets is dat Paulus in Kolossenzen 3 zegt dat het de bedoeling is dat je opnieuw geboren wordt en je je oude levne aflegt: woede, drift, boosaardigheid,g evloek en schandelijke taal, liegen. Kleed u dus met medeleven, goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. Dat kan blijkbaar. Je kan dat blijkbaar aantrekken, bewust gaan doen!!!
waarom? omdat het de vrucht van de Geest is zoals je kan lezen in galaten 5.

Verder denk ik wel dat er verschillende leerstijlen zijn en blijven. Dat betekent dat de een het moeilijk vind om naar lange preken te lusiteren, en dat een ander helemaal niets opsteekt van een dramastuk bijvoorbeeld. Dat de een het heerlijk vind om psalmen te zingen en dat de ander zijn hele lichaam wil gebruiken en daarom dus liever opwekkingsnummers zing.t

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 mei 2003 11:21

Ik had ook geen idee wat er nou precies bedoelt werd en gaf ook zo maar een antwoord. Sorry als het geen wat ik schreef nergens op sloeg.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2003 11:22

Welke persoonlijkheid je ook hebt er is vergeving bij Hem!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 26 mei 2003 12:20

Ik weet niet wat je hier precies mee bedoelt, maar ik denk wel dat geloof met je persoonlijkheid te maken heeft. Voor erg zelfstandige mensen is het m.i. moeilijker om je helemaal aan Jezus te geven. Moeilijker om je leven over te geven aan Hem.
En als je altijd erg enthousiast bent, kan je denk ik veel voor Jezus betekenen, maar misschien juist ook weer enthousiast worden voor andere dingen, openstaand voor indrukken kan positief zijn, maar juist ook weer negatief.

Al denk ik dat sommigen het erg moeilijk kunnen hebben met hun karakter in het geloof, het is voor God geen barricade, misschien wel voor jezelf.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 26 mei 2003 14:13

Mijn persoonlijkheid mag steeds meer gaan lijken op die van Jezus.
Rein, stralend, onberispelijk.. wow!!

:D :D

Willemina

Berichtdoor Willemina » 26 mei 2003 16:24

Ik vind het altijd bijzonder om te merken dat de manier waarop God een mens tot bekering brengt, zo vaak past bij iemand z'n persoonlijkheid!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 mei 2003 17:18

vergeving vragen voor je persoonlijkheid? Dat komt op mij nogal vreemd over...

Ik wil wel aan de discussie toevoegen dat geloven voor mensen met een stabielere hormonenspiegel 'makkerlijker' is dan voor mensen met een instabiele. Deze hebben vaak last van grote stemmingswisselingen, wat geloven niet 'eenvoudiger' maakt. Ik denk dan bv. aan manisch-depressieve mensen etc.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 mei 2003 18:21

surfer schreef:

dat kun je ook anders opvatten: hoe je ook bent, als je naar God toe komt, en je vraagt vergeving, dan is er vergeving..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2003 18:31

trijntjejohanna schreef:
surfer schreef:

dat kun je ook anders opvatten: hoe je ook bent, als je naar God toe komt, en je vraagt vergeving, dan is er vergeving..

juist :mrgreen:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 mei 2003 18:32

OK, ik begrijp het :)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2003 18:35

surfer schreef:OK, ik begrijp het :)

Geeft nx.. ik zal het de volgende keer wat duidelijker proberen te verworden :P

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 mei 2003 18:41

surfer schreef:

Ik wil wel aan de discussie toevoegen dat geloven voor mensen met een stabielere hormonenspiegel 'makkerlijker' is dan voor mensen met een instabiele. Deze hebben vaak last van grote stemmingswisselingen, wat geloven niet 'eenvoudiger' maakt. Ik denk dan bv. aan manisch-depressieve mensen etc.

Dat klopt wel. Depressiviteit in combinatie van het karakter om pas iets te geloven als het wetenschappelijk onderbouwt is, maakt het geloven soms ondraagelijk moeilijk. Gelukkig mogen we dan zeggen: Ik geloof! Here, kom mijn ongeloof te hulp!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2003 10:28

Ik denk dat juist de karaktertrekken van iemand heel waardevol kunnen zijn binnen de gemeenschap van gelovigen. Een voorbeeld:

Ezra maakt een tamelijk introverte indruk, als hij hoort dat er vreemde vrouwen en andere ongein bij de joden is binnengeslopen. Hij ging eerst een halve dag in zichzelf gekeerd zitten treuren, en ondernam later nog eens actie.

Lees daarnaast de reactie van Nehemia. Hij slaat de kerels die dat doen, trekt hun baardharen eruit, gooit hun huisraad uit het huis. Behoorlijk extravert...

Is het een beter dan het ander? Nee toch zeker? Ik denk juist dat de diversiteit van mensen de kracht van de gemeente bepaald! Soms krijg ik wel eens de indruk dat binnen de behoudende kant van de gereformeerde gezindte introversie hoger gewaardeerd wordt dan extraversie, en in de evangelische wereld juist andersom.

Ik denk dat introverte mensen veel meer kunnen leren van de diepte van Gods goedheid, leiding etc, en dat extraverte mensen meer uit kunnen stralen van de kracht van Gods Geest. En zo kan dat bij andere karaktertrekken ook.

zomaar wat gedachten

Terug naar “Archief”