Ik ben al ongeveer 2 jaar bezig met LDRAW, je zult je afvragen, wat de hack is LDRAW,g oed ik zal even in mijn toestenbord klimmen en het wat uit de doeken proberen te doen.
Toen ik op de respectabele leeftijd van 16 jaar was gekomen vond ik het onderhand een beetje raar om op de grond met mijn Lego (System/Technic) te spelen, dat jaar ging ik met een vriend naar de legobeurs in Zwolle waar we alle twee LDraw leerden kennen. Ldraw is een reusachtig bestand met allemaal .dat filetjes waar de meeste Legosteentjes in beschreven staan (formaat, opdruk etc.). Met behulp van MLCad (Mikes Lego CAD) kun je heel simpel, maar ook heel geavanceerd modellen maken, uitdenken en bouwen. Ofwel gewoon je modelletjes in elkaar zetten, en ook de steentjes gebruiken die je zelf niet hebt.
Ondertussen is het aantal software voor Ldraw erg uitgebreid, er is een LView-programma wat het model 3D-weer geeft, helemaal draaibaar, met automatische vernieuwfunctie, om b.v de kleurcombinatie of de plaatsing van steentjes te controleren.
Helemaal het vermelden waard is L3P (Lego tot POV converter) en L3PAO (GUI-frontend voor L3P) waarmee je de modellen kunt exporteren naar POV en ze daarmee kunt renderen vanuit verschillende zichtpunten, licht, kleuren, lichtbronnen en achtergronden.
http://www.ldraw.org/article/104 (download het totale pakket voor Windows, installeer de meeste pakketten (kies 1 versie van POV, gewoon de nieuwste) en begin met bouwen, renderen en post je creaties... *denkt al aan mooie modellen en een Refoweb Ldraw Contest*