Zelfmoord.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 02 sep 2005 07:35

Dood is ook tegennatuurlijk. De bijbel is er duidelijk in dat God de dood niet voor ogen had.

Wat me opvalt is dat veel mensen hier proberen zelfmoord te rechtvaardigen. Daarmee wijken ze af van wat er werkelijk gezegd moet worden over zelfmoord, namelijk dat er maar 1 winnaar is bij zelfmoord: de duivel.

sela

Berichtdoor sela » 02 sep 2005 07:48

toch denk ik dat het perspectief waarin je deze woorden zegt anders kan zijn als je je realiseert dat er mensen die ziek zijn, geen grip meer hebben op zichzelf, als ze zelfmoord plegen of overwegen. ik vind dat persoonlijk een geheel andere situatie. deze mensen kun je het - als ik de lijn doortrek - niet persoonlijk aanrekenen omdat ze zichzelf niet meer zijn. begrijp je? een psychose bijvoorbeeld. een heel andere wereld dan van waaruit wij hier redeneren met elkaar..

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 02 sep 2005 07:54

Ik begrijp dat je dat dergelijke mensen niet kunt kwalijk nemen, wat echter niet wil zeggen dat je ze niet moet proberen tegen te houden.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 02 sep 2005 10:04

Die mensen moeten zeker tegen gehouden worden. Ik zeg ook in geen geval dat het goed is wat ze doen. Die mensen moeten juist heel goed geholpen worden! Zodat ze eindelijk weer positief in het leven kunnen staan. Maar het ging er nu even over dat de daad al verricht was. Het is heel moeilijk om daar iets over te zeggen.
- Home is in my head -

Riska

Berichtdoor Riska » 02 sep 2005 10:31

Misschien zou het verstandig zijn ook eens te kijken naar het feit dat het mensen soms onmogelijk wordt gemaakt te léven. Daarmee bedoel ik dat er mensen zijn die slechts óverleven en vaak komt dat door de ander.
Mensen die zoveel leed wordt aangedaan door wat ze noemen mede-mensen dat het leven niet meer ervaren wordt als een gave, maar als een opgave.

Wat psychisch zieken betreft: het is bekend dat er mensen zijn die aan alle kanten beschermd worden, waar heel veel hulp geboden wordt, maar er is maar één wens: doodgaan. En als er maar één heel kleine mogelijkheid is, benutten ze die. Soms is psychisch lijden niet te dragen.

En bij alles ben ik ervan overtuigd, dat God groter is dan ons hart - dat Hij er andere maatstaven op nahoudt dan vaak gesuggereerd wordt.
Ik ben er heilig van overtuigd dat er mensen zijn die ooit hun leven beëindigden, vaak na therapie op therapie, hulpverlening op hulpverlening, die hebben gezegd: "God, deze levensopgave is te groot gebleken" nu bij Hem zijn.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 02 sep 2005 10:42

Hmm, dat weet ik niet. Als een levensopgave is te groot blijkt te zijn, zou God dan niet Zelf het leven van de desbetreffende persoon nemen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2005 11:53

Rijnmond schreef:Hmm, dat weet ik niet. Als een levensopgave is te groot blijkt te zijn, zou God dan niet Zelf het leven van de desbetreffende persoon nemen?
Dat doet Hij dan ook, door middel van zelfmoord, of is zelfmoord een besluit buiten God om?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 02 sep 2005 12:08

Ik geloof onder geen beding dat zelfmoord een handeling van Gods is, eerder van de duivel.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 sep 2005 12:27

Raido schreef:Dat doet Hij dan ook, door middel van zelfmoord, of is zelfmoord een besluit buiten God om?

Rijnmond schreef:Ik geloof onder geen beding dat zelfmoord een handeling van Gods is, eerder van de duivel.

Er is in het leven één grote vraag - en die is in een ander topic ook al behandeld - en dat is waarom er lijden is en vooral, waarom God niet ingrijpt. Ik ben in mijn leven vaak genoeg tegen die vraag opgelopen. En er komt geen antwoord op en meestal verandert er ook niets of niet veel.
Ik geloof dan ook niet dat zelfmoord van God komt.
Ik ben er wel heilig van overtuigd dat, zoals ik eerder schreef, God die mens-in-nood zo door en door kent, dat Hij (en dit is heel menselijkerwijs gesproken, ik weet het) het begrijpt.
Soms denk ik wel eens - nou ja soms, eigenlijk vaak - dat mensen veel en veel onbarmhartiger zijn dan God en dat wij uit allerlei dingen menen te mogen opmaken dat iemand helemaal fout zit en dus (???) voorgoed verloren is... Wie zijn wij nou helemaal om wat dat betreft te zeggen wat God wel of niet zal doen?
Het mankeert er nog maar aan dat we God de wet voorschrijven...

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 02 sep 2005 12:35

Ik probeer nergen mensen te veroordelen, ook heb ik nergens gezegd dat God deze mensen verloren laat gaan. Gods genade en vergeving zijn veel groter dan dat van mensen of dat wij überhaupt kunnen voorstellen. Wat niet wegneemt dat ik persoonlijk denk dat het je kansen wel behoorlijk verwindert.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2005 13:21

Dus een autoongeluk kan wel werk van God zijn?

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 02 sep 2005 13:44

Waar wil je heen met die vraag?

Het lijkt erop dat je blijft hangen bij het verklaren van leed in de wereld.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2005 14:04

Rijnmond schreef:Waar wil je heen met die vraag?

Het lijkt erop dat je blijft hangen bij het verklaren van leed in de wereld.
Dat is verklaard, zelfmoord is fout, zelfmoord is zonde, het is niet goed te praten. Wat niks zegt over de zelfmoordenaar..

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 02 sep 2005 14:09

De vraag was toch "wat gebeurt er met de zelfmoordernaar na zijn dood?"?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 02 sep 2005 14:26

Riska schreef:
En bij alles ben ik ervan overtuigd, dat God groter is dan ons hart - dat Hij er andere maatstaven op nahoudt dan vaak gesuggereerd wordt.
Ik ben er heilig van overtuigd dat er mensen zijn die ooit hun leven beëindigden, vaak na therapie op therapie, hulpverlening op hulpverlening, die hebben gezegd: "God, deze levensopgave is te groot gebleken" nu bij Hem zijn.

In de bijbel staat duidelijk dat niemand een levensopgave krijgt die hij/zij niet aankan. Wat gebeurd er dan eigenlijk precies als iemand zelfmoord pleegt?dat is toch een teken dat zo'n iemand dat niet meer aankan? :?
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”