Allereerst denk ik dat je moet kijken naar de motivatie van de initiatiefnemers. Die is voor mij niet helemaal duidelijk en nogal verwarrend. Het ene moment wil men van psalmen meezingers op straat maken, in een ander medium klinkt weer door dat ze de popversie ook wel in de kerk vertolkt willen zien.
Enkele overwegingen:
1. De kerken waar zo'n 20 jaar geleden begonnen is met een muziekband en het spelen van populaire gospels zijn nu vrijwel leeggelopen. De praktijk wijst uit dat je daar dus niet aan moet beginnen. Nu zijn er altijd mensen die niets leren van de geschiedenis en eigenwijs soortgelijke pogingen willen ondernemen. Welnu, laat ze gerust hun gang gaan. De orthodoxe gemeenten zullen dit initiatief toch niet overnemen omdat daar geen enkele behoefte is aan poppsalmen.
2. Een nieuwe vertaling heeft altijd het gevaar in zich van over-popularisering. Oftewel, het taalgebruik kan al snel verworden tot banaliteiten. Persoonlijk zie ik veel meer in de uitleg van de huidige psalmteksten op chr. scholen en catechisatielessen.
3. Omdat in de kerk eerbied voor God en Zijn dienst voorop behoort te staan, moet je daar niet allerlei populaire toestanden naar binnen halen. Een kerkdienst is geen EO-jongerendag. Zie ook mijn opmerkingen bij 1.
4. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om een lofpsalm voor dagelijks gebruik (in de auto of thuis) qua ritme en instrumenten wat aan te passen. In de praktijk is dat heel eenvoudig. Via mijn digitale orgel zet ik de psalmen over op de pc en pas ze daar vervolgens aan. Klinkt prima. Bovendien heb je zo een uitstekende moderne "meezinger".
Ik vraag mij dus af, of een objectieve vertaling wel mogelijk is, omdat ook vertalers onderling, juist door hun religieuze opvattingen, hun vertalingen "kleuren".
Dat is inderdaad een praktisch probleem bij het vertalen van de psalmen. De een zal daarin veel verder willen gaan dan de ander. Dat wordt dus nog een strijdpunt.
Vernieuwing hoort bij het leven, dus Ikke21, ik sluit me aan bij Lizzz.
Vernieuwingen horen alleen bij het leven als ze zinvol zijn en een bepaalde meerwaarde bieden. Orthodoxe christenen zullen die meerwaarde niet snel zien en dit initiatief dus links laten liggen.
Gemeenten gaan we nu zingen uit de Psalmen, lichten dempen, de drummer begint te roffelen, de cello valt bij, de gemeente zingt met kippevel op de armen. En iedereen is blij dat God groot gemaakt is.
Op zich is het natuurlijk fijn om de constateren dat ook evangelische gemeenten nu weer uit de psalmen gaan zingen. Dat is in ieder geval winst.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...