Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 aug 2005 09:52

Ik denk idd dat ik dat voor een groot deel kan weten ja, omdat ik veel mensen persoonlijk goed ken. En ik ken de balk in mijn eigen ogen idd. Kom hem erg vaak tegen jammer genoeg. Vind het daarom ook helemaal geen gewaagde uitspraak.
Iemand kennen en zijn gebedsleven kennen is toch net wat anders :roll:

En een goed gebedsleven is imho niet afhankelijk van het wel of niet bidden voor een dominee...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2005 10:41

Ik heb me laten vertellen dat er mogelijk een scheuring in de GerGem op komst is. Klopt dat?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 26 aug 2005 10:43

Raido schreef:
Ik denk idd dat ik dat voor een groot deel kan weten ja, omdat ik veel mensen persoonlijk goed ken. En ik ken de balk in mijn eigen ogen idd. Kom hem erg vaak tegen jammer genoeg. Vind het daarom ook helemaal geen gewaagde uitspraak.
Iemand kennen en zijn gebedsleven kennen is toch net wat anders :roll:

En een goed gebedsleven is imho niet afhankelijk van het wel of niet bidden voor een dominee...

Misschien, maar ik denk dat je van familie, eigen gezin en vrienden best veel weet. Jij niet dan? Laatste klopt idd. Alleen denk ik wel dat je in een goed gebedsleven ook voor de dominee bid? Lijkt me dat je dat dan niet vergeet toch?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 aug 2005 11:12

Optimatus schreef:Ik heb me laten vertellen dat er mogelijk een scheuring in de GerGem op komst is. Klopt dat?
Niets over vernomen..

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 26 aug 2005 11:50

Optimatus schreef:Ik heb me laten vertellen dat er mogelijk een scheuring in de GerGem op komst is. Klopt dat?

Hm, dat hoor ik wel meer zeggen ja. Ik geloof daar niet in. Degenen die zich niet meer op hun plaats voelen in de gergem gaan op den duur gewoon over naar PKN of CGK oid. De rest blijft gewoon zitten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 aug 2005 12:22

snien schreef:

Hm, dat hoor ik wel meer zeggen ja. Ik geloof daar niet in. Degenen die zich niet meer op hun plaats voelen in de gergem gaan op den duur gewoon over naar PKN of CGK oid. De rest blijft gewoon zitten.

Meer het weglekken van mensen dan een scheuring dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 26 aug 2005 12:30

elbert schreef:
snien schreef:

Meer het weglekken van mensen dan een scheuring dus.

Ik denk idd dat dat de toekomst van de gergem is. Misschien dat het deel wat overblijft fuseert met de GGiN. Ook nog een optie.

Maar een scheuring.......nee dat verwacht ik niet. 1x in de 2 weken valt het kerkblad op de deurmat. En elke keer weer lees ik dat mensen hun lidmaatschap op hebben gevraagd wegens overgang naar een ander kerkgenootschap. Triest...maar wel realiteit.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 aug 2005 13:19

Ik denk idd dat dat de toekomst van de gergem is. Misschien dat het deel wat overblijft fuseert met de GGiN. Ook nog een optie.
Dat denk het niet.. als je de ontstaansgeschiedenis kent van de GGiN, ze zijn vaak met veel ruzie uitelkaar gegaan..

caprice

Berichtdoor caprice » 26 aug 2005 17:58

Raido schreef:
Dat denk het niet.. als je de ontstaansgeschiedenis kent van de GGiN, ze zijn vaak met veel ruzie uitelkaar gegaan..

Het gaat ook meer om de koppen dan om de leerstukken.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 27 aug 2005 06:41

snien schreef:Ik denk idd dat dat de toekomst van de gergem is. Misschien dat het deel wat overblijft fuseert met de GGiN. Ook nog een optie.

Maar een scheuring.......nee dat verwacht ik niet. 1x in de 2 weken valt het kerkblad op de deurmat. En elke keer weer lees ik dat mensen hun lidmaatschap op hebben gevraagd wegens overgang naar een ander kerkgenootschap. Triest...maar wel realiteit.

Sorry Snien, maar jullie GerGem in Vlissingen niet representatief voor de gehele Ger Gem. In ons kerkblad lees ik ieder 2 weken gezinnen die zijn overgekomen van andere kerkgenootschappen naar onze Ger Gem.

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 27 aug 2005 10:23

PeterD schreef:
snien schreef:Ik denk idd dat dat de toekomst van de gergem is. Misschien dat het deel wat overblijft fuseert met de GGiN. Ook nog een optie.

Sorry Snien, maar jullie GerGem in Vlissingen niet representatief voor de gehele Ger Gem. In ons kerkblad lees ik ieder 2 weken gezinnen die zijn overgekomen van andere kerkgenootschappen naar onze Ger Gem.

Het gaat ook niet om onze eigen gemeente. In Vliss komen er meer bij dan dat er weg gaan. Maar onze zustergemeenten verliezen nogal wat leden aan bijvoorbeelde de PKN in Middelburg. Als je alle ex-gergemmers uit die gemeente weghaalt, blijft er niet zoveel meer over.

Als kerkeraad zou je je toch eens achter de oren moeten gaan krabben waarom er zoveel leden weggaan. Ik zou me zorgen maken als kerkeraad.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 aug 2005 10:29

Als kerkeraad zou je je toch eens achter de oren moeten gaan krabben waarom er zoveel leden weggaan. Ik zou me zorgen maken als kerkeraad.
Ach waarom, in de PKN zit je net zo goed als in de Gergem.. ik vind dat ze zich maar eens moeten gaan afvragen waarom er zoveel kerken zijn.

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 27 aug 2005 10:34

Raido schreef:
Ach waarom, in de PKN zit je net zo goed als in de Gergem.. ik vind dat ze zich maar eens moeten gaan afvragen waarom er zoveel kerken zijn.

Je hoort mij ook niet zeggen dat de PKN niet goed is. En dat er zoveel kerken zijn is helaas niet meer terug te draaien. Dat is t punt niet.
Waar het mij om gaat is dat er gigantisch veel mensen weg gaan bij de gergem. En niet uit onverschilligheid maar juist omdat hun geloof niet meer gevoed wordt en meer redenen. Als kerkeraad zijnde moet je daar toch iets mee.
Staat er zo netjes: met leedwezen delen we mee dat..bla bla.
Als het ze daadwerkelijk iets doet, zouden ze er wel eens wat meer mee mogen/moeten doen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 aug 2005 10:38

Als het ze daadwerkelijk iets doet, zouden ze er wel eens wat meer mee mogen/moeten doen.
Geloof veranderd nou eenmaal door de jaren heen, de gergem veranderd niet mee en blijft stug door varen of lopen met gigantische oogkleppen op, voor veel mensen is dat wat je allemaal zou moeten geloven en onderstrepen te hoog gegrepen.

Moet de gergem dan water bij de wijn doen?

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 27 aug 2005 10:47

Raido schreef:Moet de gergem dan water bij de wijn doen?

Water bij de wijn doen zou betekenen dat je in moet binden. Je zou dan minder krijgen/overhouden dan voorheen.

Echter.....als de gergem die oogkleppen nou es afgooien/eens verder kijken dan al hun eigen wetjes en regeltjes, zien ze niet dat ze in moeten binden maar er juist veel rijker van worden.

Terug naar “Archief”