BJ schreef:Als ze dit inderdaad gaan toepassen, zijn Psalmen dan nog wel Psalmen? Kan dit eigenlijk wel?
BJ, je vraagt: kan die eigenlijk wel? En eigenlijk lees ik je antwoord al in de vraag. Jij vindt het dus niet kunnen. En ik vind het ook niet kunnen, en ben het dus met je eens. Is dat een juiste conclusie?
Maar let wel, dit is natuurlijk een subjectieve mening. Als ik zeg dat het niet kan, bedoel ik er dus mee, dat ik het persoonlijk niet wenselijk acht en dat iemand anders daar heel anders over kan denken.
M.i. zullen mensen die grote waarde hechten aan een traditonele en sobere eredienst, hier nogal moeite mee hebben. Ik moet er zelf niet aan denken, om popmuziek in de kerk te horen, terwijl ik toch een groot liefhebber van popmuziek ben. De psalm-melodieen zijn zo uniek, door hun prachtige eenvoud. Ik vind het een rijk bezit, en zie iedere verandering als een verslechtering.
Ik zat nog even aan het volgende te denken: (geen sterke vergelijking maar het verduidelijkt iets denk ik)
Stel de koningin verplaatst zich op de 3e dinsdag in september, van haar paleis naar de ridderzaal per scooter, in spijkerbroek, met helm op, om de troonrede uit te spreken. Een (klein?) deel van de bevolking zal dit echt fantastisch vinden!
De majesteit laat zien, dat ze ook maar een gewoon mens is, het is ludiek, het is weer eens iets anders, en het haalt alle buitenlandse kranten.
Een ander deel van de bevolking zal dit verschrikkelijk vinden. Zij hechten aan de pracht en praal, de traditie, en het bijzondere en feestelijke van zo'n dag. Met mooie hoedjes, zwarte pakken, mooie uniformen, erewachten, vlaggen en gouden koets. Kortom zij zouden het een verarming vinden, en het overboord gooien van een rijke en waardevolle traditie.
Ook hier dus subjectief: het KAN immers wel, per scooter.
De troonrede wordt er echt niet minder van. Maar de vraag of het wenselijk is, daarover kun je discussieren.
Nog even inhoudelijk: de poging om jongeren naar de kerk te krijgen, d.m.v. meer eigentijdse elementen in te voegen in de eredienst, zoals popmuziek, is niet nieuw. Dit speelde 35 jaar geleden ook al.
Naar mijn bescheiden mening heeft het nooit een structureel effect gehad.
De jongeren kwamen af op de popmuziek, en zodra er geen popmuziek was, bleven ze weer weg.
Maar er zullen hier misschien mensen zijn, die daar anders over denken, of hiermee een andere ervaring hebben.