Is de mens een nul?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2005 12:54

Hoe bedoel je dat?

Het houdt in dat je niet jezelf centraal zet, op de eerste plaats... maar God. Maar ik geloof dat Hij dat ook zegent en dat je ook zelf niet minder wordt van die keuze, omdat God je verhoogt... zoals Peter L ook zegt.... wat daarbij aansluit:

Wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.
Wie zijn leven wil winnen zal het verliezen maar wie het verliest om wille van mij, die zal het winnen.

En:

Wie klein is zal groot zijn in het Koninkrijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 aug 2005 12:56

Je verhoogd God inderdaad, en dat blijft door gaan, is Hij gewoon al machtig en vergevend, naar 50 jaar blijft Hij vergeven, en lijkt nog zovele malen groter (jij wordt niet kleiner, God groter).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 24 aug 2005 13:28

Raido schreef:Yep, groeien in het geloof maakt de mens kleiner voor God zeg maar..

Ik denk dat dus niet, of jij moet van de andere kant uitgaan. Groeien in het geloof, openbloeien tot wat God met ons voor heeft, betekent niet dat wij steeds maar kleiner worden - we zijn wel afhankelijk van Hem, maar dat is toch naar mijn gevoel wat anders.
Ik mag er zijn - Ik ben aanvaard, omdat Christus mij aanvaard heeft. Niet pas nadat ik zus en zo gedaan heb of dit en dat als fout heb afgelegd, nee, zoals ik NU ben. Dan mag ik groeien...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 aug 2005 13:30

Zie mijn andere reactie..

Je verhoogd God inderdaad, en dat blijft door gaan, is Hij gewoon al machtig en vergevend, naar 50 jaar blijft Hij vergeven, en lijkt nog zovele malen groter (jij wordt niet kleiner, God groter).

Als een raket van de aarde weg gaat word hij kleiner (vanuit ons zichtpunt).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2005 14:24

Het zou gebaseerd moeten zijn op: "Hij moet groter worden en ik kleiner. " (Joh 3:30)

Maar volgens mij bedoelt Johannes hiermee dat Jezus meer aandacht moet krijgen en hij minder.... Hij stelt zichzelf dienstbaar op aan Jezus... maar dat is wat anders dan jezelf uitvlakken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 aug 2005 15:01

Dat dienstbaar zijn aan Jezus leidde er wel toe dat hij uiteindelijk onthoofd werd. De grens tussen dienstbaar zijn en jezelf uitvlakken wordt dan toch wel dun.
Uiteraard geloof ik niet dat Johannes de Doper van het dienstbaar zijn minder is geworden, maar wel dat zelfopoffering ten dienste van het Koninkrijk van God blijkbaar wel bij een christelijk leven hoort (hoewel natuurlijk niet altijd met de consequentie die daar voor Johannes de Doper aan verbonden zat).
Maar dit heeft denk ik niet zoveel meer met de openingspost te maken. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2005 10:26

Sluit wel aan bij wat ik eerder aangaf.

God op 1
Je naaste en jezelf op 2.

En niet God op 1, je naaste op 2 en jezelf maar uit de "top-10" weggummen.

try

Berichtdoor try » 23 sep 2005 23:31

Wat die dominee zei over, dat een mens een nul is, vind ik niet het juiste woordgebruik om de waarheid, die hij bedoelt uiteen te zetten.

Ik ben het ermee eens, dat we zeggen, dat de mens geen toegang tot God heeft. Hij leeft, geniet, hij werkt, hij kent liefdes, hij woont en spreekt en heeft contacten.....dat kan allemaal en dat kan allemaal op zich hogelijkst gewaardeerd worden.maar de mens kent God normaalgesproken (van nature) niet. Daarmee is hij geen nul, maar een waardevol schepsel, dat zijn God niet kent. dat is wat anders dan een nul.

Maakt deze boodschap nu deprimerend. Ik denk het niet. Allereerst om de reden, die ik al heb aangegeven: de mens is niet niets; hij is kunstig gemaakt, heeft een prachtig lichaam, is begiftigd met verstand, inzicht, liefde, verlangen en schoonheid.

Maar de boosschap hoeft ook niet deprimerend te zijn, omdat ze melding maakt van de grote kloof tussen schepsel en Schepper.
Immers, het feit alleen al, dat men dat te horen krijgt is winst. Velen hebben nooit over God nagedacht of weten niet dat God een werkelijkheid is. Daarom is de harde boodschap, dat we God kwijt zijn niet ongunstif voor ons als mens. Hiermee worden we immers op het spoor gezet van God. We gaan nadenken, we gaan wellicht zoeken en vragen: hoe zit dat met God en zo... En misschien is het wel het begin van eenverlangen naar datgene wat we kennelijk missen.

Boevndien sluit de harde waarheid, dat we God niet kennen en Hem nooit kunnen hebben gezien, gehoord of gekend goed aan bij de alledaagse werkelijkheid. Inderdaa, we hebben Hem nog nooit gezien.

Daarom, de harde waarheid omtrent ons mensen (dat we God niet kunnen kennen) kan heel verhelderend en verduidelijkend werken. Aha, is dat de reden, dat ik nog nooit één signaal van God heb gekregen in mijn leven. Dat is gewoon de normale gang van zaken. Er is niemand, die God ooit heeft gezien.

Toch moeten we hier niet bij stil blijven staan. Ook en tegelijkertijd (!) moet ook het tweede, het vervolg genoemd worden. Ook God weet hoe groot de kloof is en dat niemand van zijn schepselen zich naar boven, naar de hemel, naar hem toe kan worstelen. Nooit zal er een mens op eigen kracht komen aankloppen bij de hemelpoort. Het is precies daarom, dat God zelf een weg heeft bedacht en gemaakt. Het is Zijn liefde, die hem niet deed stilzitten, maar hem dreef om zijn schepselen weer te kunnen ontmoeten.

Dan hebben we het over de grote gebeurtenis van Gods liefe: de zending van Zijn Zoon, Jezus Christus.

De booschap, dat we zelf niets kunnen doen om God te ontmoeten is hard, maar waar en verhelderend (de waarheid maakt ons vrij). Maar die boodschap werkt alleen deprimerend, wanneer we de indruk zouden kunnen krijgen, dat God het verder voor gezien houdt.

Nee, het is niet uit, het is niet over. Er is een weg. Weliswaar smal, d.w.z er is maar één manier om aan de eenzaamheid buiten God te ontsnappen, maar die weg is wel betrouwbaar, open en begaanbaar.

Wie gelooft in de Zoon van God heeft eeuwig leven. Geloof, dat is het gebruik maken van de weg, die God heeft aangelegd om zijn schepselen weer te kunnen verwelkomen.

Daar wordt alle depressie mee uitgeschakeld.

try

Terug naar “Archief”