Gods beeld tegenover de mens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 aug 2005 11:13

Ik vraag me hierbij dan het volgende af:

Als een wedergeboren kind van God zondigt, en God ziet hem als volmaakt, ziet God die zonde dus niet. Dat houdt in dat een kind van God probleemloos zondig kan leven.

Als ik denk aan David, die pleegde overspel met Batseba. Uria moest er voor gedood worden, en toen kon hij trouwen met haar. Toch moest de profeet die zonden aanwijzen bij David: "Gij zijt die man". God zag David dus niet als volmaakt, nee, Hij zag Davids zonden, en stuurde daar één van Zijn knechten op af om David in het juiste spoor te brengen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: Gods beeld tegenover de mens

Berichtdoor Maja de Bij » 24 aug 2005 11:29

caprice schreef:Ja, maar ín Christus zijn zij toch volmaakt. God de Vader ziet hen aan in Zijn Zoon Christus, en Hij is volmaakt. Hij heeft álle zonden weggenomen van Zijn volk.

Als zij op zichzelf zien zijn ze niet volmaakt, maar in en door Christus, zo ziet God hen.

Ik vind dit een heel mooi antwoord. Het blijkt dus nergens uit, maar toch is het waar!
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2005 12:57

PeterD schreef:Ik vraag me hierbij dan het volgende af:

Als een wedergeboren kind van God zondigt, en God ziet hem als volmaakt, ziet God die zonde dus niet. Dat houdt in dat een kind van God probleemloos zondig kan leven.

Als ik denk aan David, die pleegde overspel met Batseba. Uria moest er voor gedood worden, en toen kon hij trouwen met haar. Toch moest de profeet die zonden aanwijzen bij David: "Gij zijt die man". God zag David dus niet als volmaakt, nee, Hij zag Davids zonden, en stuurde daar één van Zijn knechten op af om David in het juiste spoor te brengen.

PeterD, als je Christus wil volgen redeneer je niet in de zin van "ik kan toch wel zondigen". Maar als iemand zondigt en oprecht berouw heeft (en dat heb je niet als je zp denkt) worden zijn zonden weggedaan. Denk aan David in de geschiedenis die je aanhaalt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 aug 2005 13:19

Marnix schreef:

PeterD, als je Christus wil volgen redeneer je niet in de zin van "ik kan toch wel zondigen". Maar als iemand zondigt en oprecht berouw heeft (en dat heb je niet als je zp denkt) worden zijn zonden weggedaan. Denk aan David in de geschiedenis die je aanhaalt.

Daar gaat het in dit topic niet over Marnix. :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 aug 2005 13:24

Even hoe als ik denk dat God mij ziet. (geen theologisch gedoe:P)

Ik denk dat God naar me kijkt, en Zijn nieuwe Schepping ziet. De mens zoals Hij mij bedoelt heeft. Ik ben dan nog wel niet af, maar toch ziet God in mij al die "nieuwe Schepping" (jezus).
God kent mijn gebreken, kent mij zonde, kent mijn gedachten kent alles van mij, maar toch ziet Hij iets in mij.. Wat? Iets waarmee Hij zelf in mijn leven is begonnen "wedergeboorte". Ook al zie ik mezelf niet altijd zo, God ziet in mij wel de mens die ik was in het paradijs.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

André

Berichtdoor André » 24 aug 2005 14:13

marina87 schreef:Of zijn we pas Zijn volmaakte kinderen als we echt bij Hem zijn??
Neej, nu al (spreek dan even wat ik geloof)

André

Berichtdoor André » 24 aug 2005 14:19

Marnix schreef:De vraag is hoe God ons ziet. En dan geloof ik dat Hij op Jezus ziet en ons daardoor als mensen zonder schuld ziet. Daat moet ook wel want Hij kan de zonde niet verdragen. Maar dat we door Jezus vergeving van zonde krijgen betekent dat Hij de zonde ook echt wegdoet...

Een kind van God zijn staat ook niet synoniem aan zonder zonden zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2005 14:20

Precies.... maar het gaat wel samen met een bepaalde levenshouding tegenover zonde. Dat wilde ik met mijn post duidelijk maken Peter
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Elinu
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Elinu » 24 aug 2005 16:13

:| Als God ons volmaakt en schoon ziet, maar toch onze zonden ziet... :roll: :| :?: is dat Zijn GENADE!!!??

Hoe moeten wij dan om vergeving vragen??
* Vader wilt U me alstublieft vergeven want ik heb dit en dat enz. weer verkeerd gedaan, ik ben echt een zondaar ik verdien het niet Uw kind genoemd te worden? Maar toch bedankt

Een vraag erbij:
Is het nodig dat we telkens weer worden herrinnerd aan onze zondige'verleden' (als we nu een kind van God mogen zijn). Is dat niet een listig plan van de duivel om ons telkens weer te laten zien hoe slecht en zondig we zijn, en dat we eigenlijk God's genade niet verdienen.

of

*Vader ik heb dit en dat enz weer verkeerd gedaan, maar dank U dat U ze allang weer hebt vergeven door aan het kruis te gaan?

Hierbij denk ik meer aan: dat we onze zonden zeker wel moeten belijden, in het licht van de Genade. Oke... we waren zondig, maar door God zijn we schoon gewassen door Zijn bloed en is het juist fijn om te weten dat je niet op 1 punt blijft hangen (zonde.. berouw over je zonden.. zonden enz.)
Maar dat we juist zien wat God voor ons gedaan heeft dat het meer is dan alleen aan het kruis gestorven, maar dat we als Zijn kinderen echt helemaal MOOI & VOLMAAKT zijn!

Wie kan dat beetje duidelijk en begrijpelijk beantwoorden?!

caprice

Berichtdoor caprice » 24 aug 2005 16:47

PeterD schreef:Als een wedergeboren kind van God zondigt, en God ziet hem als volmaakt, ziet God die zonde dus niet. Dat houdt in dat een kind van God probleemloos zondig kan leven.

Dan is het geen kind van God, als hij probleemloos zondig kan leven. Ze zeggen niet voor niets wel eens: 'Als je bekeerd bent mag je alles'. Dat is zo, maar je wil is veranderd. Je wilt niet meer zondigen, ja, haat de zonde, en wilt leven tot Gods eer. Daarom doet elke zonde verdriet. Berouw komt er over, vroeg of laat.

God ziet inderdaad de zonde niet als een kind van Hem zondigt, want Hij ziet Zijn kinderen aan in Christus, en Die heeft alle zonden betaald, en weggenomen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 aug 2005 18:26

Ik geloof dat ik in mijn vorige post onduidelijk ben geweest.

De stelling is nu een aantal keren voorbij gekomen dat God Zijn volk hier op aarde als volmaakt ziet omdat hun zonden afgewassen zijn door het bloed van Christus. Daarvan ben ik niet overtuigd.

Ik haalde in mijn voorbeeld David aan. Ik geloof dat hij een waar kind van God was toen hij zonde deed. En dan noemde ik de zonde met het overspel met Bathseba. Die zonde zag God, want Hij stuurde Zijn knecht Gad naar David om de zonde aan te wijzen.
God ziet dus wel degelijk de zonden van Zijn kinderen anders had Hij Gad niet naar David gestuurd.
Oftewel: God ziet Zijn kinderen niet als volmaakt.

Daarnaast nóg iets. Als God Zijn kinderen nu al als volmaakt ziet, waarom krijgen ze dan een verheerlijkt lichaam en witte klederen? Nergens voor nodig dan toch als God het nu al zo zou zien?

Elinu
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Elinu » 24 aug 2005 19:23

Oke...!!! Dat is volgens mij nu ook wel zo; dat God ons niet als volmaakt ziet. Trouwens wel super mooi dan dat God zoooo mega veel van ons houdt!! :lol:

En... hoe zit dat met de manier van vergeving vragen?

caprice

Berichtdoor caprice » 24 aug 2005 20:50

PeterD schreef:Ik haalde in mijn voorbeeld David aan. Ik geloof dat hij een waar kind van God was toen hij zonde deed. En dan noemde ik de zonde met het overspel met Bathseba. Die zonde zag God, want Hij stuurde Zijn knecht Gad naar David om de zonde aan te wijzen.
God ziet dus wel degelijk de zonden van Zijn kinderen anders had Hij Gad niet naar David gestuurd.

Misschien heel kort:
Oude mens -> zondig, moet afsterven.
Nieuwe mens -> volmaakt, in Christus. Zal eeuwig leven.

Verklaart dat al wat?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 aug 2005 10:16

Misschien heel kort:

Verklaart dat al wat?

ja dat denk ik wel.. God ziet ons als een "nieuwe Schepping".. God ziet wat in ons wat wij zelf niet zien, namelijk datgene wat Hij in ons leven is begonnnen..
Als God naar ons kijkt ziet Hij onze gebreken, maar Hij weet 1 maal zal hijwel zijn zoals ik Hem bedoelt heb.

Als ik zondig ziet God niet een zondig mens.. Maar ziet God denk ik Zijn nieuwe "Schepping" die steeds meer en meer veranderd zal worden naar Zijn beeld.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2005 10:46

caprice schreef:
PeterD schreef:Ik haalde in mijn voorbeeld David aan. Ik geloof dat hij een waar kind van God was toen hij zonde deed. En dan noemde ik de zonde met het overspel met Bathseba. Die zonde zag God, want Hij stuurde Zijn knecht Gad naar David om de zonde aan te wijzen.

Misschien heel kort:

Verklaart dat al wat?

PeterD, David had die vreselijke zonde gedaan.... maar lees je ergens dat hij berouw heeft? Nee. Daarom stuurt God Nathan. Om hem de ogen te openen.... Het gevolg is dan ook dat David berouw heeft en vast en om vergeving vraagt. (vers 13: Toen sprak David tot Natan: Ik heb tegen de HERE gezondigd. En Natan zeide tot David: De HERE heeft uw zonde vergeven: gij zult niet sterven

We kennen allemaal Psalm 51 die hij schreef nadat Nathan bij hem was gekomen. Dat berouw en het vragen om vergeving nodig is blijkt wel uit deze boetepsalm.

9 Ontzondig mij met hysop, dan ben ik rein,
was mij, dan ben ik witter dan sneeuw;
10 doe mij blijdschap en vreugde horen,
laat het gebeente dat Gij verbrijzeld hebt, weer jubelen.
11 Verberg uw aangezicht voor mijn zonden,
delg al mijn ongerechtigheden uit.
12 Schep mij een rein hart, o God,
en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest;

David mag zich dan ook vergeven weten.

Om het maar met Psalm 32 te zeggen:

3 Want zolang ik zweeg, kwijnde mijn gebeente weg
onder mijn gejammer de ganse dag;
4 want dag en nacht drukte uw hand zwaar op mij,
mijn merg verdroogde als in zomerse hitte. sela
5 Mijn zonde maakte ik U bekend,
en mijn ongerechtigheid verheelde ik niet;
ik zeide: Ik zal de HERE mijn overtredingen belijden,
en Gij vergaaft de schuld mijner zonden. sela

Terug naar “Archief”