oordeelsdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 22 aug 2005 21:53

bloempie21 schreef:Wanneer iedereen op hetzelfde moment geoordeeld wordt, dan betekent dat dat de hemel (en hel) nu zonder mensen zou zijn.
Maar in 2 koningen 2:11 staat dat Elia met een onweder ten hemel voer.
En in Openbaring 7 wordt gesproken over de martelaren in de heerlijkheid. Deze mensen waren dus ook al in de hemel voor de oordeelsdag.
En in Numeri 16:30-33 wordt gesproken over Korach, Dathan en Abiram die door een aardbeving levend naar de hel zijn gegaan.
Verder staat er in Openbaring 20:13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.

In Openbaring 20:14 staat dat de dood en de hel werden geworpen in de poel des vuurs; dit is de tweede dood.
Maar wanneer we na ons sterven direct de oordeelsdag zouden beleven, dan maken we dus maar één dood mee. Terwijl er hier duidelijk gesproken wordt over de twééde dood.

met dit laatste gedeelte spreek je eigenlijk het eerste weer tegen zus 8) als er een tweede dood is dan is er dus ook een tydelijke plaats waar jeheen gaat want anders zou de tweede dood geen zin hebben .

wat betrefd de hemel denk ik dat sommigen al lichamelijk in de hemel zijn en anderen niet als idd leest van elia ,henoch maar dat is mijn idee ..
I COULD BE YOU OR ANYONE...

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 aug 2005 22:07

martin29 schreef:
bloempie21 schreef:Wanneer iedereen op hetzelfde moment geoordeeld wordt, dan betekent dat dat de hemel (en hel) nu zonder mensen zou zijn.
Maar in 2 koningen 2:11 staat dat Elia met een onweder ten hemel voer.
En in Openbaring 7 wordt gesproken over de martelaren in de heerlijkheid. Deze mensen waren dus ook al in de hemel voor de oordeelsdag.
En in Numeri 16:30-33 wordt gesproken over Korach, Dathan en Abiram die door een aardbeving levend naar de hel zijn gegaan.
Verder staat er in Openbaring 20:13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.

In Openbaring 20:14 staat dat de dood en de hel werden geworpen in de poel des vuurs; dit is de tweede dood.
Maar wanneer we na ons sterven direct de oordeelsdag zouden beleven, dan maken we dus maar één dood mee. Terwijl er hier duidelijk gesproken wordt over de twééde dood.

met dit laatste gedeelte spreek je eigenlijk het eerste weer tegen zus 8) als er een tweede dood is dan is er dus ook een tydelijke plaats waar jeheen gaat want anders zou de tweede dood geen zin hebben .

wat betrefd de hemel denk ik dat sommigen al lichamelijk in de hemel zijn en anderen niet als idd leest van elia ,henoch maar dat is mijn idee ..

Nee hoor, ik spreek het niet tegen, want ik geloof ook in een soort van tijdelijke plaats. Maar dan niet in een vagevuur of weet ik veel wat voor dingen genoemd zijn. In mijn bovenstaande quote heb ik al aangehaald dat de dood en de hel in de poel des vuurs geworpen zullen worden. Voor degenen die dus niet bekeerd zijn, zou je de hel dus kunnen zien als tijdelijke verblijfplaats, totdat ze opnieuw geoordeeld worden en met lichaam en ziel in de poel des vuurs geworpen zullen worden.

Van Gods kinderen geloof ik dat zij nu naar de hemel gaan. Ze zijn nu al bij God. Maar ook deze hemel is een tijdelijke verblijfplaats tot de oordeelsdag, want dan komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. En daarop zullen Gods kinderen dan wonen.

Verder geloof ik idd dat er een aantal mensen zijn die al met hun lichaam in de hemel/hel zijn. Hiervan zijn duidelijke voorbeelden in de Bijbel en ik twijfel er niet aan dat dat letterlijk waar is. En dit zie ik alleen als uitzonderingen. Ik heb geen idee waarom God dit verschil maakt, maar Hij zal er Zijn reden voor hebben.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

elbert
Moderator

Re: oordeelsdag

Berichtdoor elbert » 23 aug 2005 07:13

martin29 schreef:
elbert schreef:
De Heidelbergse Catechismus legt dit nedergedaald ter helle zo uit, dat het gaat om de helse smarten die Jezus (vooral) aan het kruis heeft moeten doorstaan (vraag en antwoord 44), en duidt dus minder op een nedergedaald ter helle zijn na Zijn dood.
Wellicht dat men dit zo uitlegt, omdat er nergens letterlijk in de Bijbel staat dat Jezus na Zijn dood in de hel is afgedaald, maar wel dat de banden der hel Hem omringden (bijv. Ps. 116:3). En dat Hij aan het kruis (dus vlak voor Zijn dood) uitsprak: "het is volbracht!".

in de geloofs belijdenis staat het in de volgende volgorde : gekruisigd ,gestorven ,begraven ,neder gedaald ter helle.
als we deze volgorde aanhouden dan zou je toch zeggen dat Jezus door de dood is heengegaan en dit kan niet anders zijn geweest zoals christen in de christenreis het gevecht met appolion heeft gevoerd dat Jezus deze strijd ook heeft gevoerd .
naar mijn idee op basis van de geloofsbelijdenis is het denk ik niet anders uit legbaar.
dit baseer ik oa ook op efeze 4:9-10
9 Nu ditHij is opgevaren;wat is het ,dan dat Hij ook eerst is nedergedaald in de nederste delen der aarde?
10 Die nedergedaald is is Dezelfde ook Die opgevaren is boven alle hemelen,
opdat Hij alle dingen vervullen zou.

Je uitleg van Ef. 4:9-10 zou ik op het eerste gezicht ook zo uitleggen, maar onze gereformeerde vaderen leggen het heel anders uit ( :-k ). De kanttekeningen bij de statenvertaling geven nl. het volgende bij "nedergedaald":

Namelijk door Zijn bijzondere werking in het aannemen der menselijke natuur, uit de maagd Maria, gelijk Joh. 6:33,42; zonder dat Hij daarom den hemel, naar Zijn goddelijke natuur heeft verlaten. Zie Joh. 3:13, gelijk Hij ook na Zijne hemelvaart evenwel, naar Zijn goddelijke natuur en Geest, bij ons is tot de voleinding der wereld; Matth. 28:20.

En bij "nederste delen" wordt verwezen naar Ps. 139:15.

Dat vind ik wel een beetje verwarrend, want dit vind ik niet zo voor de hand liggen. :?:
Aan de andere kant gaat het in dit gedeelte over de hemelvaart en is het mogelijk dat het bij het nederdalen om het nederdalen op de aarde gaat i.p.v. het nedergedaald zijn ter helle.

Matthew Henry neemt in zijn bijbelverklaring wat meer een middenpositie in:

The apostle, thus speaking of the ascension of Christ, takes notice that he descended first, v. 9. As much as if he had said, "When David speaks of Christ’s ascension, he intimates the knowledge he had of Christ’s humiliation on earth; for, when it is said that he ascended, this implies that he first descended: for what is it but a proof or demonstration of his having done so?’’ Into the lower parts of the earth; this may refer either to his incarnation, according to that of David, Ps. 139:15, My substance was not hidden from thee, when I was made in secret, and curiously wrought in the lowest parts of the earth; or, to his burial, according to that of Ps. 63:9, Those that seek my soul to destroy it shall go into the lower parts of the earth. He calls his death (say some of the fathers) his descent into the lower parts of the earth. He descended to the earth in his incarnation. He descended into the earth in his burial. As Jonas was three days and three nights in the whale’s belly, so was the Son of man in the heart of the earth. He that descended is the same also that ascended up far above all heavens (v. 10), far above the airy and starry (which are the visible) heavens, into the heaven of heavens; that he might fill all things, all the members of his church, with gifts and graces suitable to their several conditions and stations. Observe, Our Lord humbled himself first, and then he was exalted. He descended first, and then ascended.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 aug 2005 07:31

elbert schreef:De Heidelbergse Catechismus legt dit nedergedaald ter helle zo uit, dat het gaat om de helse smarten die Jezus (vooral) aan het kruis heeft moeten doorstaan (vraag en antwoord 44), en duidt dus minder op een nedergedaald ter helle zijn na Zijn dood.

Volgens mij legt Calvijn het ook zo uit. Hij zegt dan dat in de twaalf artikelen eerst het lichamelijk lijden van Christus wordt beleden (lijden, sterven en begraven worden) en daarna het geestelijk lijden, het doorstaan van de godverlatenheid, de hel.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 23 aug 2005 10:41

Maja de Bij schreef:Volgens mij legt Calvijn het ook zo uit. Hij zegt dan dat in de twaalf artikelen eerst het lichamelijk lijden van Christus wordt beleden (lijden, sterven en begraven worden) en daarna het geestelijk lijden, het doorstaan van de godverlatenheid, de hel.

Idd, en jij zegt al dat de hel de godverlatenheid is. Voor Jezus was de hel aan het kruis. Hij hing tussen hemel en aarde, hoorde nergens meer bij en was totaal van God verlaten. Hij heeft daar helse pijnen doorstaan.
Ik geloof dus dat Jezus in een hel op aarde is geweest. Niet in de hel waar de doden naar toe gaan. (Maar daarom niet minder erg)
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

wauw

Berichtdoor martin29 » 23 aug 2005 10:58

woow! dank je wel dit is idd het antwoord wat ik wilde hebben denk ik voora over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde dat is idd zo dat de hemel dan een tydelijke plaats is

dank je wel =D> hier kan ik zeker wat mee volgende keer vraag ik het eerst aan jou :mrgreen:

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 aug 2005 11:01

Elbert, Martin, Maja en Bloempje,

Het punt dat ik wilde maken is dat Yeshua tussen Zijn dood en Hemelvaart niet in de Hemel is geweest.
Ik denk dus dat Hij tijdens de 3 dagen graf in het dodenrijk is geweest, wat niet meteen wil zeggen dat Hij daar pijn heeft geleden. Efeze 4:9+10 heeft het dan ook niet over pijn, net zo min als de 12 artikelen. Net wat Elbert zei: aan het kruis was het al volbracht.
Wat Hij dan wel heeft gedaan in het dodenrijk [/hel/onderwereld] is mi het Evangelie brengen. Volgens 1 Pet 3:19 aan 'de geesten' uit de tijd van Noach, volgens 1 Petrus 4:6 'de doden'.
..

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 23 aug 2005 11:20

Invincible schreef:Elbert, Martin, Maja en Bloempje,

Het punt dat ik wilde maken is dat Yeshua tussen Zijn dood en Hemelvaart niet in de Hemel is geweest.
Ik denk dus dat Hij tijdens de 3 dagen graf in het dodenrijk is geweest, wat niet meteen wil zeggen dat Hij daar pijn heeft geleden. Efeze 4:9+10 heeft het dan ook niet over pijn, net zo min als de 12 artikelen. Net wat Elbert zei: aan het kruis was het al volbracht.
Wat Hij dan wel heeft gedaan in het dodenrijk [/hel/onderwereld] is mi het Evangelie brengen. Volgens 1 Pet 3:19 aan 'de geesten' uit de tijd van Noach, volgens 1 Petrus 4:6 'de doden'.

Maar dan zou je de hel kunnen zien als soort van vagevuur, want dan hebben die mensen een tweede kans gekregen.
En in 1 petrus 4:6 staat dat de doden het evangelie is verkondigd, maar er staat niet bij dat Jezus hier bedoelt wordt. In de statenvertaling staat er bij beschreven dat juist Noach hierbij bedoelt wordt. En dat met de doden de mensen bedoelt worden die tijdens de zondvloed gestorven zijn. En dat het niet betekent dat ze allemaal verloren zijn gegaan, want wij weten niet of sommigen zich op het laatste moment nog tot God hebben bekeerd.
Maar ik kan er niet specifiek uithalen dat Jezus naar de hel is geweest om daar het evangelie te verkondigen. En dat lijkt me ook wel in strijd met de rest van de Bijbel. Want je genadetijd is voorbij als je overlijdt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 aug 2005 11:33

Invincible schreef:Het punt dat ik wilde maken is dat Yeshua tussen Zijn dood en Hemelvaart niet in de Hemel is geweest.

Laat ik dat nou net wel geloven ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 aug 2005 11:58

Klaas schreef:
Invincible schreef:Het punt dat ik wilde maken is dat Yeshua tussen Zijn dood en Hemelvaart niet in de Hemel is geweest.

Laat ik dat nou net wel geloven ;-)

Naar Zijn Goddelijke natuur is Hij natuurlijk alomtegenwoordig, dus ook in de hemel. :)

@Invincible: over 1 Petr. 3:19 en 1 Petr. 4:6 lopen verschillende uitleggingen. Jouw uitleg komt grotendeels overeen met die van de RK kerk.
Maar over het algemeen wordt in protestantse kringen deze teksten heel anders uitgelegd, zie bijv. deze en deze websites.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 aug 2005 12:30

Naar Zijn Goddelijke natuur is Hij natuurlijk alomtegenwoordig, dus ook in de hemel.

Maar daar had ik het niet over ;-)
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 aug 2005 12:42

Klaas schreef:
Naar Zijn Goddelijke natuur is Hij natuurlijk alomtegenwoordig, dus ook in de hemel.

Maar daar had ik het niet over ;-)

Weet ik. ;)
Je gelooft dat de ziel van Jezus naar Zijn menselijke natuur ook naar de hemel is gegaan. En vanuit Luk. 23:43 valt daar natuurlijk wel wat voor te zeggen.
Met hemelvaart gedenken we dan dat Hij ook met Zijn opgestane lichaam naar de hemel is gegaan.

Maar we geraken offtopic, hoewel ik het idee heb dat de meeste vragen van martin29 wel zijn beantwoord.

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

antwoord

Berichtdoor martin29 » 23 aug 2005 14:27

mijn vragen zijn inderdaad al voor een groot deel beantwoord en daarmee niet allleen mijn vragen maar ook de vragen van degenen die mij deze vragen hebben gesteld maar er is een kans dat een van die jongeren binnekort hierop terug komt

maar iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedenken hierin en voor de antwoorden die zijn gegeven maar misschien kunnen we het onderwerp wat er nu steeds meer gaat sspelen in deze topic onder een nieuwe topic verderzetten dan zijn we niet meer of topic :mrgreen:

iedereen Gods zegen toegewenst !

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 23 aug 2005 14:36

zekharyahu schreef:Ik weet ook niet of de oordeelsdag wel op een bepaald punt gebeurd in onze tijd. Hij zal dan verschijnen op de wolken? Hoe? Overal tegelijk? Zullen we Hem op élke wolk zien?

Wat moet je eigenlijk aan met Matth. 26:64: "(...) Doch Ik zeg ulieden: Van nu aan zult gij zien den Zoon des mensen, zittende ter rechterhand der kracht Gods, en komende op de wolken des hemels."

Let vooral op "Van nu aan", het is dus al in gang gezet. Hij verschijnt nu al op de wolken.. net zoals Hij reeds nu al aan de rechterhand van God zit.

Misschien dat iemand hier nog een heldere ingeving over heeft? :P

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 23 aug 2005 18:32

Naar mijn idee draai je die zin nu om. Er staat namelijk: Doch Ik zeg ulieden: Van nu aan zult gij zien den Zoon des mensen, zittende ter rechter hand der kracht Gods, en komende op de wolken des hemels.
Er staat dus dat we vanaf nu de Zoon des mensen zullen zien, Die op dit moment aan de rechterhand van God zit.
En daarna staat er KOMENDE op de wolken des hemels. Dat betekent dus, dat dat nog moet gebeuren en Jezus bedoelt dat we hem vanaf dat moment helemaal zullen zien. Jezus is nu wel op de terugweg zou je kunnen zeggen. De dingen die in de wereld gebeuren die de eindtijd kenmerken, worden ook wel de voetstappen van Jezus genoemd. Hoe zwaarder die voetstappen worden, hoe dichterbij de oordeelsdag is.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”