homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 22 aug 2005 04:59

aardmannetje schreef:Dus eigenlijk zeg jij, kijk gewoon niet meer naar jongens als je homo bent dan stopt je gevoel vanzelf... :?

Misschien niet alle gevoel. Maar een deel ervan, ja. Veel seksuele zonden worden begaan op basis van gevoelens. Je kunt die gevoelens najagen, je kunt ze ook afwijzen. En daarmee bewust kiezen niet te doen, wat God van je vraagt niet te doen.
Of dat alle gevoel laat ophouden: vast niet. Soms helpt gebed op de lange duur, maar voor heel wat anderen is de consequentie dat je niet op mensen van het andere geslacht zult vallen. Daar kun je wellicht weinig aan doen.

PureImmortalSoul schreef:Maar houdt toch a.u.b. eens op, met voor elkaar denken!

Als je niet andermans gedachten wilt weten hierover, is het tamelijk zinloos om uberhaupt te kijken in een topic als dit, want als je de Bijbel kent ken je het gebod, dus kun je verwachten dat je het tegenkomt. En als je dat niet fijn vindt, tja, heb je liever dat ik erover ga zitten liegen?

@ Riska: als je zelf al aangeeft dat kruisdragen inhoudt dat je YHWH (/Jezus) volgt ook als dat een offer van je vraagt. Wat, als dat offer inhoudt, dat je je seksualiteit opgeeft? Hetgeen hier imho aan de orde is?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 22 aug 2005 05:06

En, gezien de meerdere reacties die het schandalig vinden om pedofilie en homofilie ook maar enigszins te vergelijken: Hoe afschuwelijk is het om een medemens, een naaste, die een aangeboren seksuele aantrekking heeft naar kinderen, en daar wellicht keihard tegen vecht, die het haat, die er net zomin iets tegen kan doen als dat een homofiel mens iets tegen ZIJN geaardheid kan doen, zo te behandelen, als een misdadiger, slechts om hoe hij is? Zijn keuzes, daar kun je hem op oordelen, absoluut, zijn geaardheid niet. En dat geldt voor ieder mens die genetisch of door omgeving aangeleerd bepaalde gevoelens heeft waar hij niets aan kan doen, maar waarvan de consequente keuze een keuze is tussen goed en kwaad.

Het is denk ik duidelijk dat het woord een boel losmaakt. Maar ga eens voorbij je eigen vooroordelen en zie hoe het ligt, hoe dichtbij die mensen bij je staan, en hoeveel je kunt leren van hen. Ik denk dat juist de reacties erop mijn standpunt meer dan duidelijk hebben gemaakt. Dat afwijkingen vaak zwaar, onterecht, bevooroordeeld worden, maar dat zelfs na die vooroordelen de keuzes ervan stil verkeerd kunnen zijn.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 aug 2005 07:40

Shito schreef:
aardmannetje schreef:Dus eigenlijk zeg jij, kijk gewoon niet meer naar jongens als je homo bent dan stopt je gevoel vanzelf... :?

Misschien niet alle gevoel. Maar een deel ervan, ja. Veel seksuele zonden worden begaan op basis van gevoelens. Je kunt die gevoelens najagen, je kunt ze ook afwijzen. En daarmee bewust kiezen niet te doen, wat God van je vraagt niet te doen.
Of dat alle gevoel laat ophouden: vast niet. Soms helpt gebed op de lange duur, maar voor heel wat anderen is de consequentie dat je niet op mensen van het andere geslacht zult vallen. Daar kun je wellicht weinig aan doen.

Je verhaal klopt gewoon weg niet. Je kunt je diepste gevoel niet negeren. Je laat het voorkomen alsof homoseksualiteit gewoon een knop is die je naar keuze aan of uit kunt zetten. En dat is onzin. Ook als je er voor kiest geen relatie aan te gaan, blijf je wel homo.
Seksuele zonden.... ja die doen hetero's en homo's. Wat dat betreft is er geen verschil, maar om mijn identiteit bij voorbaat al zonde te noemen is iets wat ik niet geloof.

sela

Berichtdoor sela » 22 aug 2005 07:51

Shito schreef:[...]

Het is denk ik duidelijk dat het woord een boel losmaakt. Maar ga eens voorbij je eigen vooroordelen en zie hoe het ligt, hoe dichtbij die mensen bij je staan, en hoeveel je kunt leren van hen. Ik denk dat juist de reacties erop mijn standpunt meer dan duidelijk hebben gemaakt. Dat afwijkingen vaak zwaar, onterecht, bevooroordeeld worden, maar dat zelfs na die vooroordelen de keuzes ervan stil verkeerd kunnen zijn.

ik denk dat homo's niet eens dicht bij hetero's staan, maar er naast staan. gelijk eraan zijn.
ben het wel met je eens dat we veel van mensen die homofiele gevoelens hebben kunnen leren. immers, door bep. ervaringen begrijpen ze vaak de dieptes van het leven.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 aug 2005 07:52

Shito schreef:En, gezien de meerdere reacties die het schandalig vinden om pedofilie en homofilie ook maar enigszins te vergelijken: Hoe afschuwelijk is het om een medemens, een naaste, die een aangeboren seksuele aantrekking heeft naar kinderen, en daar wellicht keihard tegen vecht, die het haat, die er net zomin iets tegen kan doen als dat een homofiel mens iets tegen ZIJN geaardheid kan doen, zo te behandelen, als een misdadiger, slechts om hoe hij is? Zijn keuzes, daar kun je hem op oordelen, absoluut, zijn geaardheid niet. En dat geldt voor ieder mens die genetisch of door omgeving aangeleerd bepaalde gevoelens heeft waar hij niets aan kan doen, maar waarvan de consequente keuze een keuze is tussen goed en kwaad.

Je slaat een stap over. Pedofilie komt zowel bij hetero's als bij homo's voor.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 22 aug 2005 07:53

Inderdaad, stel dat ik niet met een man zou mogen trouwen, en ze zeggen: 'dan moet je maar niet meer aan mannen denken', nou tsss..alsof ik dan opeens niet meer aan mannen denk zeg. dit is echt het tegenovergestelde van realistisch :? p:)q

Riska

Berichtdoor Riska » 22 aug 2005 08:55

Zareb schreef:Je slaat een stap over. Pedofilie komt zowel bij hetero's als bij homo's voor.

Precies en wat ik het meest schandalige vind is dat homoseksualiteit en pedofilie in één adem genoemd worden.

Shito schreef:En, gezien de meerdere reacties die het schandalig vinden om pedofilie en homofilie ook maar enigszins te vergelijken: Hoe afschuwelijk is het om een medemens, een naaste, die een aangeboren seksuele aantrekking heeft naar kinderen, en daar wellicht keihard tegen vecht, die het haat, die er net zomin iets tegen kan doen als dat een homofiel mens iets tegen ZIJN geaardheid kan doen, zo te behandelen, als een misdadiger, slechts om hoe hij is? Zijn keuzes, daar kun je hem op oordelen, absoluut, zijn geaardheid niet. En dat geldt voor ieder mens die genetisch of door omgeving aangeleerd bepaalde gevoelens heeft waar hij niets aan kan doen, maar waarvan de consequente keuze een keuze is tussen goed en kwaad.

Nogmaals: alleen al de vergelijking tussen pedofilie en homoseksualiteit noem ik bijna misdadig. Ook het onderdrukken van de neigingen, als zou het net zo slecht zijn. Wanneer twee homoseksuele jongens/mannen besluiten een partnerschap aan te gaan, is dat met wederzijds goedvinden en ter verrijking van elkaar.
Homoseksualiteit is geen 'afwijking', maar gewoon een andere geaardheid en ze doen niemand er kwaad mee.
Pedofilie is wél een afwijking en iemand die dat in praktijk brengt doet dat tegen de vrije wil van de jongere, het kind in en beschadigt die jonge mens voor het leven.
Ds. Hans Visser (jawel die van de Pauluskerk in Rotterdam) heeft een boekje ooit geschreven met als titel "De andere kant van de medaille", waarin hij pedofielen aan het woord laat.
Ik kan je verzekeren, dat het een en al 'dadertaal' is. Het is niet en nooit verdedigbaar. En het wordt hoog tijd dat je wat dat betreft een fikse ommezwaai maakt in je denken.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 22 aug 2005 09:15

=D> thanks Riska . . . het kan nooit goed zijn om op een medemens een pathologische sticker te plakken. Daarmee doe je niemand recht.

Scape

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 aug 2005 09:22

Homofilie is iets wat in mensen is ingegrift, niet ingeschapen. Want zo heeft God het niet bedoeld. Vele dingen zijn in de mens gebakken, die er eigenlijk niet bij de mens horen.
Homofilie is niet tegen te gaan, als je het gevoel heb dan kan je daar niet zomaar even je rug naartoe keren.

Homoseksualiteit is wel verkeerd. Mensen zijn als man en vrouw geschapen, zoals God heel duidelijk stelt bij de Schepping. Het doet God verdriet als mensen homoseksualiteit bedrijven.

Pedofilie is een geheel andere zaak. Mensen die aan pedofilie doen zijn uitermate verkeerd bezig. Ze slopen de emotiële en psychologische toestand van een kind.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2005 09:28

Arco schreef:Homofilie is iets wat in mensen is ingegrift, niet ingeschapen. Want zo heeft God het niet bedoeld. Vele dingen zijn in de mens gebakken, die er eigenlijk niet bij de mens horen.
Homofilie is niet tegen te gaan, als je het gevoel heb dan kan je daar niet zomaar even je rug naartoe keren.

Homoseksualiteit is wel verkeerd. Mensen zijn als man en vrouw geschapen, zoals God heel duidelijk stelt bij de Schepping. Het doet God verdriet als mensen homoseksualiteit bedrijven.

Pedofilie is een geheel andere zaak. Mensen die aan pedofilie doen zijn uitermate verkeerd bezig. Ze slopen de emotiële en psychologische toestand van een kind.

Oh, wat weet jij goed wat God vindt.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 aug 2005 09:29

Riska schreef:Nogmaals: alleen al de vergelijking tussen pedofilie en homoseksualiteit noem ik bijna misdadig. Ook het onderdrukken van de neigingen, als zou het net zo slecht zijn. Wanneer twee homoseksuele jongens/mannen besluiten een partnerschap aan te gaan, is dat met wederzijds goedvinden en ter verrijking van elkaar.

Bedankt voor je warme woorden.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 22 aug 2005 09:30

Lalage schreef:
Arco schreef:Homofilie is iets wat in mensen is ingegrift, niet ingeschapen. Want zo heeft God het niet bedoeld. Vele dingen zijn in de mens gebakken, die er eigenlijk niet bij de mens horen.

Oh, wat weet jij goed wat God vindt.

ik denk dat hij het heus wel vriendelijk bedoelt. maar het zijn wel oneliners die niet onderbouwd zijn.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 aug 2005 09:38

Lezen jullie eens:
Gen. 2: 18 - 25
Gen. 19: 1 - 29
1 Kor. 6: 12 - 20
1 Petr. 3: 1 - 7

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 22 aug 2005 10:12

Lezen jullie eens:
Gen. 2: 18 - 25
Gen. 19: 1 - 29
1 Kor. 6: 12 - 20
1 Petr. 3: 1 - 7

Deze teksten ken ik allang allemaal, dat is het probleem niet. Toen ik ze voor het eerst las dacht ik: "zie je wel, God haat mij omdat ik deze gevoelens heb". Maar als je deze teksten in de context leest kom je erachter dat het heel anders ligt.

Het Woord kan dus makkelijk misbruikt worden. Dat gebeurt als je met losse teksten uit de Bijbel je eigen gelijk probeert te bewijzen. Deze methode werd zelfs door de duivel gebruikt lees maar in Mattheus 4:6. Maar dan zul je lezen dat Jezus daar niet op ingaat. Hij zegt: "Er staat ook geschreven: Stel de Heer, Uw God niet op de proef".

De Bijbel is niet een verzameling losse teksten, maar een geheel! Bijbelteksten staan nooit op zichzelf maar in een bepaald verband (context). Als je dat uit het oog verliest kun je de gekste dingen "bewijzen" vanuit de Bijbel. Zoals slavernij en onderdrukking van vrouwen enz. Die zijn soms met de Bijbel in de hand verdedigd! Dat is dus niet de bedoeling van de Bijbel. Probeer dus de teksten te lezen in de context, hoe moeilijk dat het soms is! want ik wil hier niet mee zeggen dat ik het altijd goed doe!

God bless you, ook bij het lezen van de Bijbel!
- Home is in my head -

Riska

Berichtdoor Riska » 22 aug 2005 11:32

Froske schreef:De Bijbel is niet een verzameling losse teksten, maar een geheel! Bijbelteksten staan nooit op zichzelf maar in een bepaald verband (context). Als je dat uit het oog verliest kun je de gekste dingen "bewijzen" vanuit de Bijbel. Zoals slavernij en onderdrukking van vrouwen enz. Die zijn soms met de Bijbel in de hand verdedigd! Dat is dus niet de bedoeling van de Bijbel.

Ben blij met je reactie - helemaal mee eens. Mensen vergeten vaak de context en dan krijg je kromme redeneringen.

Terug naar “Archief”