Een ziekelijk jaloerse schoonzus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 19 aug 2005 11:34

Art Girl: hoeveel weet je van haar verleden af?

Zoals Ansje al zegt: dat ze een afkeer heeft van seksualiteit is iets waar je je zorgen om kunt gaan maken. Want dat komt vooral voor... bij mensen die een verkrachting hebben meegemaakt, en er nooit mee hebben leren leven. Of mensen die sowieso nooit hebben geleerd om met andere mensen te leven.

Jaloezie? Of radeloosheid? Wat je omschrijft klinkt niet als iemand die verder een normaal leventje heeft; dit gaat veel dieper dan alleen jij en je vriend. Je slaat je ouders niet zomaar, dan moet je relatie met hen al wel zwaar ontwricht zijn. In elk geval voor haar gevoel.

Je vertelt dat ze op haar verjaardag en die van je vriend, weigerde te feliciteren of gefeliciteerd te worden. Maar wat is het waar ze zich eigenlijk voor afsluit? Voor het ouder worden? Voor het omgaan met anderen? Of voor het feest, vrolijke mensen om je heen zien terwijl je zelf niet meer vrolijk kan zijn, is moeilijk, pijnlijk.

Wat je vertelt dat ze zegt over haar collega's. Ik denk dat het LAATSTE wat je tegen depressieve mensen moet zeggen, is, dat het aan hun zelf ligt. Ze hebben al haast geen gevoel van eigenwaarde, vaak al veel zelfhaat. Om dan nog eens daar iets bij op te gooien (zeker als ouders nota bene) in plaats van een schouder te bieden waarop iemand zijn frustraties kwijt kan... dat breekt af, en hard ook.

Misschien helpt een gedwongen opname. Misschien ook niet, en in dat laatste geval ben je nog verder van huis. Het meest belangrijke denk ik voor haar om te kunnen veranderen, is dat mensen haar accepteren, zoals ze is. Dan pas kan ze eraan gaan werken om haar gedrag te veranderen.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 19 aug 2005 12:32

Ok ArtGirl,

schiet idd niet op zo zeg. Blijkt dus dat ze het niet alleen in de relatie doet, maar ook richting haar collega's blijkbaar. Hoe gaan je schoonouders er eigenlijk mee om? Want op het moment dat je kind je slaat, lijkt het me toch tijd om gericht naar hulp te zoeken. Ik denk niet dat ouders echt hulp kunnen bieden en teveel verwijten maken (hoe terecht die trouwens ook kunnen zijn.)

Ik denk dat wat Omega zegt, de beste manier is om ermee om te gaan. Probeer het gesprek met haar aan te gaan, al zal dit misschien heel moeilijk zijn.

Wat is de reden dat ze zelf nooit een relatie heeft gehad? Heeft ze het wel eens geprobeerd? Heeft ze teleurstellingen gehad? De opmerkingen over seks lijken met iig wel erg duiden op ofwel hele vervelende ervaringen hiermee of juist een compleet gebrek aan genegenheid en een verlangen hiernaar, misschien wel allebei.

Misschien moet je ze eens op dit forum wijzen. Misschien dat ze op die manier zonder verplicht naar een psycholoog te gaan toch wat advies en hulp kan krijgen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2005 13:01

@markie: ik sta nu ook drie jaar ingeschreven bij een woningbouwvereniging ;) Gelukkig is de gemiddelde wachttijd daar 2 of 3 jaar voor een flat en 4 jaar voor een eengezinswoning.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 aug 2005 12:06

Rufi schreef:
Markie schreef:-blaat-

Waar slaat dit op Markie? Dit kun je echt niet maken!

Hij laat ons even zien dat MariaMagdalena echt gelijk had. :)

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat iemand uberhaupt nog thuis wíl wonen op z'n dertigste. Ik ben nu 20 en sinds een half jaar weg (met nu even een tussenpauze) en dat vond ik al niets te vroeg. Terwijl ik thuis helemaal niet enorm onderdrukt word oid, ik vind dat ik best een aardige relatie met m'n ouders heb. Maar je (ik iig) wilt toch een keer echt je eigen plek hebben, helemaal je eigen leven hebben en voor jezelf zorgen. Ik vind het iig een stuk beter gevoel.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 20 aug 2005 12:13

Dit is op zich een interessant onderwerp, van het op kamers gaan, etc. Maar dit topic gaat over andere zaken. Als jullie over het op kamers-gaan onderwerp willen babbelen, open dan een nieuw topic en spui je mening.
Dank!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 20 aug 2005 13:34

Aragorn schreef:
Rufi schreef:
Markie schreef:-blaat-

Waar slaat dit op Markie? Dit kun je echt niet maken!

Hij laat ons even zien dat MariaMagdalena echt gelijk had. :)

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat iemand uberhaupt nog thuis wíl wonen op z'n dertigste. Ik ben nu 20 en sinds een half jaar weg (met nu even een tussenpauze) en dat vond ik al niets te vroeg. Terwijl ik thuis helemaal niet enorm onderdrukt word oid, ik vind dat ik best een aardige relatie met m'n ouders heb. Maar je (ik iig) wilt toch een keer echt je eigen plek hebben, helemaal je eigen leven hebben en voor jezelf zorgen. Ik vind het iig een stuk beter gevoel.

Voorderest geen argumenten?;)

Wat ik onbegrijpelijk vind is dat mensen in hun eentje op zichzelf gaan wonen. Ik denk toch echt dat er thuis iets niet lekker zit als je zo'n dringende behoefte voelt om op jezelf te gaan wonen. En dan nog in je eentje ook. Kijk als je een relatie hebt is het anders. Dus ik zou je relatie met je ouders nog is even onder de loep gaan nemen als ik jou was.
Ik kan écht zeggen dat ik een aardige relatie met mijn ouders heb. Die vinden het van de zotte als ik in mijn eentje op mezelf zou gaan wonen.
En voor jezelf zorgen is niet zo'n probleem lijkt me. Maar sommigen mensen bewandelen graag moeilijkere wegen. Waarom ook makkelijk doen als het moeilijk kan? Maar als er niets op tegen is houdt ik het makkelijk zolang als nodig is :mrgreen:

Sorry voor het off topic trouwens! Zal het niet meer doen. :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 aug 2005 13:57

ok markie, dat snap ik. Daarom ben ik ook in een studentenflat gaan wonen, met 14 kamers op een eenheid. Op die manier spreek ik regelmatig mensen en dat vind ik wel belangrijk. Ik zou ook niet zo snel helemaal in m'n eentje willen wonen.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 20 aug 2005 14:20

Mensen, laatste waarschuwing: on-topic graag! Vanaf nu ga ik berichten verwijderen die off-topic gaan.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 aug 2005 16:39

Klinkt overigens niet als 'zomaar een depressie', moet ik eerlijk zeggen. Eerder een heftige vorm van Borderline (hoewel ik daar moeilijk een definitie van kan geven...)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 20 aug 2005 18:59

Bestaat er zoiets als een gewone depressie?

ik heb even gezocht naar Borderline Personality Disorder, en ik denk dat dit inderdaad een vrij goede beschrijving geeft van de kwaal die ik ook bedoel.

Voor zover ik kan zien is het met name een bepaald soort depressie.
http://www.palace.net/~llama/psych/bpd.htmlgeeft een aantal vrij duidelijke beschrijvingen van symptonenen, wellicht een goede bron.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 21 aug 2005 17:07

Een ander soort reactie dan andere misschien:

Je bent 18, en je hebt nu al zo'n serieuze relatie, die ook nog eens heel gecompliceerd is vanwege die zus. Je gaf zelf aan dat het erg moelijk is voor je, en dat je er zelf ook aan onderdoor gaat.

Ik zou zeggen: je bent 18: bind je nog niet teveel aan die jongen. Je hebt nog een heel leven voor je. Ik weet helemaal niet wat je nu doet, nog op de Middelbare School bent, studeert, werkt, kan allemaal. Maar waarom zou je op je 18de al elk weekend bij je vriend zijn? Ga naar het buitenland of zo, ga eens iets totaal anders doen. Of stort je op studie/studentenvereniging of zoiets.
Dus focus niet al te veel op de relatie met je vriend en alle bijbehorende moeilijkheden van de thuissituatie, maar leef je eigen leven. Dat wil niet zeggen dat je relatie onbelangrijk is, maar het is niet het enige in het leven. Zeker niet als je 18 bent. Dus zorg dat je daar niet met al je vezels aan vast komt te zitten.
De toekomst is de dageraad van het verleden...

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 21 aug 2005 20:40

Dit is vast wel heel lief bedoeld enzo, maar wat kan ze nou in de praktijk met dit advies?

Ik nam op mijn 18e de relatie met mijn vriend ook heel erg serieus en daar heb ik tot nu toe zeker nog geen spijt van. Als je eenmaal iets voelt, kan je dat toch niet zomaar uitschakelen?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 aug 2005 20:53

Shito schreef:Bestaat er zoiets als een gewone depressie?

ik heb even gezocht naar Borderline Personality Disorder, en ik denk dat dit inderdaad een vrij goede beschrijving geeft van de kwaal die ik ook bedoel.

Voor zover ik kan zien is het met name een bepaald soort depressie.
http://www.palace.net/~llama/psych/bpd.htmlgeeft een aantal vrij duidelijke beschrijvingen van symptonenen, wellicht een goede bron.

Thanks. Overigens heb ik ook nog een paar boeken staan waar ik het heel uitgebreid en zelfs professioneel in na kan lezen, maar daar ben ik dan weer te lui voor :wink: Ik heb zelf het idee dat depressie eigenlijk meer 1 van de symptomen is, bij BPD.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 22 aug 2005 04:16

Het werkt denk ik elkaar in de hand. BPD zelf is een ziekte, maar de karaktereigenschappen en gebeurtenissen die je er vatbaar voor maken, maken je ook vatbaar voor depressie.

Vandaar dat ik me afvraag of Art Girl deze eigenschappen herkent in haar hopelijk toekomstige schoonzus?

As for de suggestie iets hierboven: Als je echt van elkaar houdt, laat je je dan weerhouden door de ziekte van 1 persoon?

Art Girl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Art Girl » 28 aug 2005 16:38

Natuurlijk is zijn zus geen breekpunt in onze relatie, maar het zorgt wel voor een enorme druk. Altijd weer die spanning: hoe gaat dit weekend verlopen?

Op dit moment zit ik dus weer daar. En vanmiddag was het weer raak. Zomaar, om niets, gooide ze een bloempot naar het hoofd van mn schoonouders. En zei ze dat zij haar 'intense' pijn deden. Hoe dan, vroegen ze. Daar wist ze geen antwoord op.

Vanavond viert ze haar verjaardag, er komen een paar vrienden en vriendinnen. Als wij daar niet bij gaan zitten, wordt ze boos, heeft ze gezegd. Wij hadden toevallig al andere plannen en zullen er dus niet bij zijn (wij waren er wel toen het met de familie gevierd werd). En weer maakte ze een scène. De ouders hebben gesmeekt of we toch asjeblieft er wel bij willen zijn, omdat ze bang zijn dat ze dan helemaal niet meer te genieten is.
Maar wij hebben ons EIGEN leven en gaan vanavond doen wat we al afgesproken hebben.

Binnenkort gaat mn vriend weer studeren, maar zij zit hem nu al af te zeiken dat hij het toch niet redt. Nee, want alleen zij is intelligent zegt ze...

Over 4 dagen is mn zus uitgerekend van het 2e kindje. Of ik het spannend vond, vroeg ze (zelfde soort situatie toen mn broer vertelde dattie vader word). Tuurlijk, zei ik ook dit keer weer. Nou, weer vond ze dat ONBEGRIJPELIJK. Ik zweeg maar.

Haar ouders hebben ook na het gebeuren van vanmiddag niet genoeg lef om haar naar een dokter mee te slepen of te zorgen voor verplichte opname. We hebben het ook nu weer hierover gehad, maar dat kunnen ze niet, zeggen ze. Het is toch hun kind, en God heeft een kind niet gegeven om het de deur uit te schoppen, zo was hun argument.

Maar een kind moet zijn ouders eren, zei ik toen. Daarop kreeg ik te horen: ,,Natuurljk staat dat er wel, maar wij kunnen naar niet de deur uit doen, dat is niet Gods bedoeling."

Ja, dan weet ik het ook niet. Zij willen wel een verbeterde situatie, maar ondernemen geen stappen en zuslief zelf wil ook nix.

Wij staan er bij en kijken ernaar.

(Zo, moest het weer ff kwijt. Ik vind het lief dat jullie zo met me meedenken, thnx daarvoor!)
Schepen waren van hout en mannen van staal. Toen waren schepen van staal en mannen van hout. Nu zijn schepen van polyester en mannen? Die verschonen luiers

Terug naar “Archief”