Bijbels dagboek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Bijbels dagboek

Berichtdoor frekje » 20 aug 2005 15:15

MissF schreef:Heeft iemand misscien een tip, wat een mooi dagboek is?

Voor jongeren geschreven: Wie is Wijs door G.A. van Ginkel (15+)

Wie is Wijs schreef:Dagboek voor jongeren 15+ Het dagboekje “Wie is wijs?”, is volledig gebaseerd op het Bijbelboek Spreuken. Een geweldige schat aan wijsheid voor het geestelijke leven, voor de omgang met elkaar en voor het staan in de maatschappij wordt daarin aangereikt. Geestelijk, concreet, praktisch en hoogst actueel. Twaalf Hervormd Gereformeerde predikanten en kandidaten werkten mee aan dit dagboek. De auteurs weten zich allen verbonden met jonge mensen, in een wereld vol dwaasheid. Zij zijn zich bewust van een lokkende wereld én van een lokkende God. In dat spanningsveld stellen zij de vraag: “Wie is wijs?” Een vraag aan jou. Een vraag aan het Woord. In gebondenheid aan het woord van de wijze Salomo, het Woord van God, richten zij zich tot jou; in de hoop dat je, door God begenadigd, de ware wijsheid zoekt en vindt in de Heere Jezus Christus. Tot Gods eer. Het dagboekje is bedoeld voor jongeren vanaf ongeveer 15 jaar. Hoewel geen enkele oudere ervan weerhouden wordt om dit dagboek ook te lezen. Integendeel! Aan dit dagboek werkten mee: A. Baan, G.A. van Ginkel, A. de Groot, P.C.H. Kleinbloesem, K.J. Kaptein, J. Lohuis, J.C. den Ouden, M. Schreur, A. Simons, A. Snoek, P.J. Teeuw, en J.N. Zuijderduijn.

Deze lees ik zelf ook :wink: En bevalt me ook heel goed, heel diepgaand op allerlei onderwerpen en dat allemaal vanuit het Bijbelboek Spreuken! Echt een aanrader!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 aug 2005 15:39

frekje schreef:
MissF schreef:Heeft iemand misscien een tip, wat een mooi dagboek is?

Voor jongeren geschreven: Wie is Wijs door G.A. van Ginkel (15+)

Wie is Wijs schreef:Dagboek voor jongeren 15+ Het dagboekje “Wie is wijs?”, is volledig gebaseerd op het Bijbelboek Spreuken. Een geweldige schat aan wijsheid voor het geestelijke leven, voor de omgang met elkaar en voor het staan in de maatschappij wordt daarin aangereikt. Geestelijk, concreet, praktisch en hoogst actueel. Twaalf Hervormd Gereformeerde predikanten en kandidaten werkten mee aan dit dagboek. De auteurs weten zich allen verbonden met jonge mensen, in een wereld vol dwaasheid. Zij zijn zich bewust van een lokkende wereld én van een lokkende God. In dat spanningsveld stellen zij de vraag: “Wie is wijs?” Een vraag aan jou. Een vraag aan het Woord. In gebondenheid aan het woord van de wijze Salomo, het Woord van God, richten zij zich tot jou; in de hoop dat je, door God begenadigd, de ware wijsheid zoekt en vindt in de Heere Jezus Christus. Tot Gods eer. Het dagboekje is bedoeld voor jongeren vanaf ongeveer 15 jaar. Hoewel geen enkele oudere ervan weerhouden wordt om dit dagboek ook te lezen. Integendeel! Aan dit dagboek werkten mee: A. Baan, G.A. van Ginkel, A. de Groot, P.C.H. Kleinbloesem, K.J. Kaptein, J. Lohuis, J.C. den Ouden, M. Schreur, A. Simons, A. Snoek, P.J. Teeuw, en J.N. Zuijderduijn.

Deze lees ik zelf ook :wink: En bevalt me ook heel goed, heel diepgaand op allerlei onderwerpen en dat allemaal vanuit het Bijbelboek Spreuken! Echt een aanrader!

Die heb ik inderdaad een maand of 4 geleden gekocht en ik was erin begonnen, maar een aantal van de schrijvers is niet helemaal mijn richting. Ze bedoelen het heel goed, en schrijven het ook prima, maar ik vind sommige schrijvers een beetje wereldvreemd :oops: Zoals een stukje dat ik me herinner over: 'je loopt toch 's avonds laat niet meer over straat'
Kommop, denk ik dan, waarom niet??? Ik kom echt wel eens ergens om 2 uur vandaan hoor ;)
Daarom ben ik er maar mee gestopt :?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 20 aug 2005 15:45

MissF schreef:Die heb ik inderdaad een maand of 4 geleden gekocht en ik was erin begonnen, maar een aantal van de schrijvers is niet helemaal mijn richting. Ze bedoelen het heel goed, en schrijven het ook prima, maar ik vind sommige schrijvers een beetje wereldvreemd :oops: Zoals een stukje dat ik me herinner over: 'je loopt toch 's avonds laat niet meer over straat'
Kommop, denk ik dan, waarom niet??? Ik kom echt wel eens ergens om 2 uur vandaan hoor ;)
Daarom ben ik er maar mee gestopt :?

Mmm dat stukje ken ik niet helemaal, eigenlijk heb ik er niet een stukje uit kunnen halen waarvan ik dacht, dat klopt niet helemaal. Maar dan ga ik dat stukje toch eens opzoeken.... Want van mij mag je om 2 uur op straat lopen hoor :wink:

Btw.: mijn vader is de uitgever van dit boekje :wink:
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 22 aug 2005 10:50

Ik lees nu zelf vaak uit:
Bijbels Dagboek - Geloven in de Toekomst
Product-omschrijving:Ds. Arie van der Veer heeft een heel ongedwongen en eigentijdse spreek- en schrijftaal. Direct en op de man af. Velen, vooral ook jongeren, spreekt dit aan. Zo heeft hij in zijn jarenlange praktijk als predikant en als voorzitter van de Evangelische Omroep tallozen bereikt met de boodschap van het evangelie. In dit modern vormgegeven (hardcover) bijbels dagboek zijn 366 teksten die hij schreef voor het RTV-magazine Visie gebundeld. Tevens is bij elke dagtekst een gebedssuggestie toegevoegd, terwijl aan het begin van iedere nieuwe week een lied is opgenomen. Alle teksten gaan uit van kleine dingen, veelal de concrete dagelijkse ervaringen van de schrijver, waarbij hij de lezers confronteert met een korte bijbeltekst, en heel actuele problemen signaleert en oplossingen aandraagt
bron: http://www.ronduit.nl/home/html/eoshop_ ... rd=2144714

Heel veel stukjes spreken mij erg aan en als ik je een dagboek wil aanraden is het zeker deze.
Ik vind hem beter dan Wie is wijs... , want hij leest makkelijker en spreekt meer aan.
(niet boos worden Frekje, ik lees uit allebei :wink: )

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 22 aug 2005 13:42

eigenlijk kan dit topic best naar geloofsopbouw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 aug 2005 14:16

Hendrik schreef:eigenlijk kan dit topic best naar geloofsopbouw

Goed idee, ik neem tenminste aan dat het elkaar aanraden van goede bijbelse dagboeken ook bij geloofsopbouw hoort. Bij deze dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 22 aug 2005 14:23

Goed idee, ik neem tenminste aan dat het elkaar aanraden van goede bijbelse dagboeken ook bij geloofsopbouw hoort. Bij deze dus.
Ja vandaar ik bedoel discussieren doe je hier niet. Zelf lezen we bij het eten uit het boekje stukjes. Kort maar krachtig

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 22 aug 2005 14:25

Welke boekje?

Groetjes, Marina

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 22 aug 2005 14:28

Stukjes. Auteur weet ik zo even niet. Het is van mn va en moe hun trouwen We hebben ook nog leven met het woord daar staan verschillende dominees in

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 aug 2005 17:48

Ik ken dat probleem Femke! En ik geef het lezen in een dagboek dan zo snel op.
Nu heb ik een dagnoek van Corrie ten Boom. Weet zo gauw niet hoe hij heet.
het zijn korte stukje en simpel zodat iedereen het kan snappen!
Soms kan ik niet wachten om is te kijken wat voor mooie uitspraak ze bij de volgende dag heeft staan!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 aug 2005 18:56

De reeks "jongeren perspectief" is een hele mooie reeks, waar steeds ook weer delen aan worden toegevoegd.

Meer info op http://www.depelgrim.nl/contents/nl/d1.html
Op de site kiezen voor "jongeren perspectief" (de 5e in de rechtse rij)

Vooral de boekjes van Ds Kater, "in de branding" en "tegen de stroom in" spraken mij erg aan.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 22 aug 2005 19:13

tegen de sstroom in heb ik ook.

ook nog een boekje dat heet waarom ben jij gedoopt?
En een boek van Okke Jager getiteld verademing

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 22 aug 2005 19:13

Voor jongeren

Ik lees zelf uit het dagboek
'' Op reis ''
Samengesteld door C van Rijswijk
Hierin staan stukjes van oudvaders die mij best wel aanspreken.
Alleen jammer dat de bijbel zelf wat minder aan het woord komt al worden er wel teksten genoemd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 aug 2005 08:53

http://www.eo.nl/portals/themes/home.js ... al=5254965

mooie dagboeken! (en gratis :wink: )

Leren van Jezus’ lijden '. is heel mooi!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 aug 2005 10:09

Echt geweldig, al die reacties!!

Mijn vriend en ik gaan binnenkort hetzelfde boekje lezen, zodat je er ook samen over kunt praten....dat lijkt me ook wel fijn, dat je het niet in je uppie leest, zoiets. Misschien meer met een doel ofzo...

Allemaal ontzettend bedankt!! :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”