ik bezoek op zondag de baptistenkerk,(ik kom alleen voor de preek/bijbelstudie) daar mixen ze liederen door elkaar, dan opwekkinsliederen, dan j.d.h. heel soms een psalm, maar daar was al een topic over.
ik ben benieuwd naar de reacties, want ik heb er veel negatieve en kwade gehad onder de wat ``vrije`` christenen.
ik weet verder weinig af van ritmisch hele/halve noot berijming dit of dat, maar nu komt ie;
ik vind/denk dat er een gevaar ligt in het te eenzijdig zingen van opwekkingsliederen.en die eenzijdige inhoud zelf. dat als je niet wedergeboren bent en de HELE bijbel kent je een vals beeld kan krijgen van God. die alleen lieve God.
sinterklaas en niet ook Heilig, rechter en machtig/rechtvaardig.
het is vaak in de trent van; IK heb u nodig IK hou van u liefde, wilt u MIJ helpen , IK ben zo zielig, IK IK IK IK.
beetje eenzijdig enzo......
wat vinden jullie?
hier onder een citaat van onze voorganger.(die nu alleen nog maar lesgeeft aan c h e en v u.)
**
Henk Bakker over de Opwekkingsliederen
(Bakker is baptistenvoorganger)
Henk Bakker is huiverig voor de waarde van het 'oppervlakkige gevoel' dat volgens hem in veel Opwekkingsliederen naar voren komt.
Enkele citaten
"De armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel er bij verbleekt."
"De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijn liefde liefheb."
"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte"
(Bron: Visie nr. 38, 2003, p. 73)