Bijbels dagboek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Bijbels dagboek

Berichtdoor MissF » 19 aug 2005 12:13

Soms vind ik het best lastig om regelmatig uit de bijbel te lezen. Daarom gebruik ik al jaren met korte tussenpozen dagboekjes, maar ik heb er nog steeds niet een gevonden die me echt kon boeien, en waar ik echt uit bleef lezen, iedere avond.

Heeft iemand misscien een tip, wat een mooi dagboek is?

Alvast bedankt!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Re: Bijbels dagboek

Berichtdoor Mapleleaf » 19 aug 2005 12:18

MissF schreef:Soms vind ik het best lastig om regelmatig uit de bijbel te lezen. Daarom gebruik ik al jaren met korte tussenpozen dagboekjes, maar ik heb er nog steeds niet een gevonden die me echt kon boeien, en waar ik echt uit bleef lezen, iedere avond.

Heeft iemand misscien een tip, wat een mooi dagboek is?

Alvast bedankt!

Ik heb er een van Bunyan die ik graag mag lezen.

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 19 aug 2005 12:31

:D
Welke ik zelf heel goed vind, zijn nooit alleen van adrian plass, en parels onder het stof van joni eareckson tada. Die zijn allebei heel eerlijk en praktisch; geen verhalen over hoe het eigenlijk zou moeten maar waar je alleen maar gefrustreerd door raakt.

Veel mensen die ik ken zijn helemaal enthausiast over geheel voor hem, van oswald chambers. Maar persoonlijk boeit dat me veel minder.

Wat ik altijd doe is naar een boekhandel gaan en daar het een en ander doorlezen, zodat ik kan zien of het boeiend is of niet. Maar het is inderdaad moeilijk om echt iets goeds te vinden

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 aug 2005 12:37

Gaandeweg Hem tegemoet van Troost --> heel mooi dagboekje, absolute aanrader
Confrontatie van Cock Grandia--> ook een absolute aanrader, er worden verschillende onderwerpen in besproken , maar ook gewone bijbelstudie. De ene maand een onderwerp (H. Avondmaal, belijdenis, ziekenzalving, enz.), dan de andere maand weer een bijbelboek (of eendeelhiervan)
en ik heb nog Goede Moed --> geschrevendoor cgk-predikanten.. erg duidelijk en hele mooie stukjes vaak. Ik gebruik hem altijd 's morgens bij het opstaan. Die bevalt mij heel goed.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 19 aug 2005 12:39

Hey die heb ik ook, van Grandia!!
Korte zinnen, dus makkelijk lezen :D

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 19 aug 2005 12:56

Ik heb er 1 van Bunyan liggen.
Ook lees ik uit het zaaivat van Wulfert Floor. die is makkelijk te begrijpen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 aug 2005 16:22

Ik heb net het dagboek 'Speciali tijd, dagelijkse inspiratie voor een leven met God' gekocht. Een voor mijn vriend en een voor mezelf.

Ik had er nog nooit van gehoord, ik ben benieuwd! :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 aug 2005 19:05

verzamelde aren is ook goed
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 aug 2005 10:27

Ik houd niet zo van dagboekjes. Ik neem bijna altijd een goed leesbaar commentaar. Dan weet je tenminste echt wat er staat.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 aug 2005 10:35

johannes1 schreef:verzamelde aren is ook goed

Absoluut, al hangt er wel vanaf wie er die maand schrijft!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2005 13:23

Cicero schreef:Ik houd niet zo van dagboekjes. Ik neem bijna altijd een goed leesbaar commentaar. Dan weet je tenminste echt wat er staat.

Daar breng je me op een mooi idee.
Inderdaad, dagboekjes zeggen mij ook niet direct heel veel. Die verhaaltjes zijn mij vaak wat kort en op de vlakte blijvend. (Al ken ik er overigens ook niet zo veel.) Ik doe er dan ook niet echt aan.
Maar toen ik eens aan het lezen was in het commentaar op Koningen van I.W. Provan (NIBCOT) dacht ik zo bij mijzelf: "Dit is best een prettig boek om te lezen!" Zo'n vrij eenvoudig commentaar zonder allerlei wetenschappelijke gedetailleerde uitweidingen is best geschikt als leesboek. En je leert er veel van. Zo kun je inderdaad enorm veel opsteken bij het bestuderen van een bijbelboek. Een manier kan dan zijn om eerst het bijbelboek zelf eens van voor tot achter door te nemen, en daarna zo'n commentaar te gaan lezen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

davidd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor davidd » 20 aug 2005 13:42

je kan veel leren van dagboekjes en andere boeken die mensen schrijven over de bijbel en het Christelijk geloof.
je kan kijken wat ze zeggen en toetsen aan het onfeilbare Woord zelf.
al is er wel een gevaar, dat je de bijbel niet meer leest, het uiteindelijke referentie kader en waardoor je die menselijke meningen en commentaren niet meet kunt toetsen en je prooi bent voor valse leren en menselijke fouten.
ik zou naast de christelijke (dag)boeken ook gewoon elke dag het foutloze God van God blijven lezen.
Laatst gewijzigd door davidd op 20 aug 2005 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 20 aug 2005 13:46

Spurgeon's Het chequeboek van de bank des geloofs vind ik erg mooi.
Al is ie al een tijdje overleden, ouderwets zijn zn boeken helemaal niet, ook dit dagboekje niet. Het is juist wel best heel boeiend geschreven :)

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2005 14:06

Boekenlezer schreef:Inderdaad, dagboekjes zeggen mij ook niet direct heel veel. Die verhaaltjes zijn mij vaak wat kort en op de vlakte blijvend.

'De schat in de akker', door B. Smytegelt.

Dat is echt niet oppervlakkig.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2005 14:41

caprice schreef:
Boekenlezer schreef:Inderdaad, dagboekjes zeggen mij ook niet direct heel veel. Die verhaaltjes zijn mij vaak wat kort en op de vlakte blijvend.

'De schat in de akker', door B. Smytegelt.

Dat is echt niet oppervlakkig.

Dat begrijp ik. Ik heb ook twee boeken van B. Smytegelt in mijn boekenkast staan.
Maar Cicero en ik doelen meer op zaken als: wat er in de grondtekst staat, en wat dat voor betekenis heeft. Als je dat kan lezen, dan is het ook leuk om een boek te raadplegen die daarop in gaat. Dat is goed voor het inzicht in de tekst.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”