oordeelsdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

oordeelsdag

Berichtdoor martin29 » 19 aug 2005 13:55

" kinderen van God komen na hun dood in een voorlopige zaligheid terecht en zijn niet in de hemel zoals dat zal gebeuren na de oordeeels dag ze komen in een soort tussentoestand terecht , net als bij de roomse kerk het vagevuur ,aldus DR.B.Wentsel in zijn dogmatiek .
in hoeverre kan dit zo zijn .als je overlijd komt je ziel toch op de plaats van bestemming ?denk aan de arme Lazarus en de rijke man d de rijke man de ogen opheffende in de hel zag de arme Lazarus zitten in de schoot van Abraham .
kan je hier gelijk de konklusie aan verbinden dat Dr Wentsel geen gelijk heeft hiermee?
aan de andere kant denk ik dat hij wel gelijk heeft anders zou heel de oordeels dag geen zin hebben want dan is iedereen al ge- en veroordeeld .
wie weet het wel ?
Laatst gewijzigd door martin29 op 19 aug 2005 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
I COULD BE YOU OR ANYONE...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 aug 2005 14:07

Volgens de kanttekeningen van de statenvertaling (bij Luk. 23:43: "heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn") wordt met Paradijs de hemel bedoeld. Daarbij wordt dan ook gewezen naar 2 Kor. 12:4, waar Paulus zegt dat hij opgetrokken is in het paradijs, oftewel de derde hemel (vs. 2).

Tot zover ben ik het dus niet met dr. Wentsel eens.

Aan de andere kant heeft hij volgens mij in zoverre gelijk, dat het definitieve eindoordeel nog komen moet: er zit dus iets voorlopigs aan de toestand tot het eindoordeel (voor zover we dat kunnen overzien tenminste :?), terwijl aan de andere kant de uitkomst van dat oordeel na onze dood al vast ligt. Openbaringen 6:9-11 lijkt in elk geval in die richting te wijzen.

9 En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen dergenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden.
10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?
11 En aan een iegelijk werden lange witte klederen gegeven, en hun werd gezegd, dat zij nog een kleinen tijd rusten zouden, totdat ook hun mededienstknechten en hun broeders zouden vervuld zijn, die gedood zouden worden, gelijk als zij.

Maar het is moeilijke materie, vind ik.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

oordeel

Berichtdoor martin29 » 19 aug 2005 14:24

wat betrefd de zielen uit openbaring 6 daarbij zou je denken dat je geen lichaam krijgt maar als je kijkt naar de gelijkenis van de rijke man dan zou je zeggen van wel .
daar heb ik gelijk nog een vraag bij hoe kan een ziel zich uiten zonder lichaamen mond want ze roepen om wraak?

alleen over die zielen heeft de mens nu een sterfelijke of onsterfelijke ziel ?volgens Plato heeft de mens een onsterfelijke ziel en volgens mij ook maar ik hoorde laatst van een dominee dat we een sterfelijk lichaam en ziel hebben ....

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 19 aug 2005 14:29

Volgens mij zitten we met het probleem van Tijd.

tijd is een door de mens geschapen fictie. als tijd in het hiernamaals niet bestaat dan valt de dood tegelijkertijd met de dag des oordeels.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 19 aug 2005 14:30

Dat denk ik niet. De dag des oordeels zal mijns inziens toch echt het eindpunt zijn van onze tijd, een fysiek moment waarop God op de wolken verschijnt.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 19 aug 2005 14:31

Pieter schreef:Dat denk ik niet. De dag des oordeels zal mijns inziens toch echt het eindpunt zijn van onze tijd, een fysiek moment waarop God op de wolken verschijnt.

Ja, voor de mens een fysiek moment. Ik gelof dat er bij God geen tijd is. hoe kan Hij er anders voor alle tijden al zijn?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 19 aug 2005 14:33

Ik bedoel, voor álle mensen exact hetzelfde moment. Er staat ook dat het in een punt des tijds zal gebeuren, in één ogenblik.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 aug 2005 14:34

martin29 schreef:wat betrefd de zielen uit openbaring 6 daarbij zou je denken dat je geen lichaam krijgt maar als je kijkt naar de gelijkenis van de rijke man dan zou je zeggen van wel .
daar heb ik gelijk nog een vraag bij hoe kan een ziel zich uiten zonder lichaamen mond want ze roepen om wraak?

Dit moet je denk ik geestelijk zien: ook zonder lichamelijke mond kun je tot God spreken.

martin29 schreef:alleen over die zielen heeft de mens nu een sterfelijke of onsterfelijke ziel ?volgens Plato heeft de mens een onsterfelijke ziel en volgens mij ook maar ik hoorde laatst van een dominee dat we een sterfelijk lichaam en ziel hebben ....

We hebben een sterfelijk lichaam, maar een onsterfelijke ziel. Daarom worden bij de dood ook lichaam en ziel gescheiden en komen ze pas weer bij de oordeelsdag samen, nadat het lichaam onverderfelijkheid heeft aangedaan (1 Kor. 15:51-54).
Op het einde van z'n leven wenst Paulus om ontbonden te worden (dus lichaam en ziel gescheiden van elkaar) en bij Christus te zijn, omdat dat verreweg het beste is. (Fil. 1:23, 2 Tim. 4:6). Anderen leggen het woord ontbonden uit als verhuizing (het griekse grondwoord wijst in die richting), maar dat duidt dan wel op een verhuizing van de ziel, omdat het lichaam in de aarde wordt gelegd.
Laatst gewijzigd door elbert op 19 aug 2005 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

vraag

Berichtdoor martin29 » 19 aug 2005 14:36

hebben jullie misschien ook een antwoord op de bovenstaaande vragen wan t het blijft voor mij igg een beetje öngrijpbaar wat jullie met de antwoorden bedoelen wat betreft mijn vragen over de zielen en de stemmen van de zielen . 8)

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 19 aug 2005 14:49

Pieter schreef:Ik bedoel, voor álle mensen exact hetzelfde moment. Er staat ook dat het in een punt des tijds zal gebeuren, in één ogenblik.

Gaat die 'punt des tijds' waar Paulus het over heeft niet over het onsterfelijk worden van diegenen die nog leven op het moment van de wederkomst?

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 19 aug 2005 14:56

dank je wel elbert :mrgreen:

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 19 aug 2005 15:11

Mapleleaf schreef:
Pieter schreef:Ik bedoel, voor álle mensen exact hetzelfde moment. Er staat ook dat het in een punt des tijds zal gebeuren, in één ogenblik.

Gaat die 'punt des tijds' waar Paulus het over heeft niet over het onsterfelijk worden van diegenen die nog leven op het moment van de wederkomst?

Klopt, maar dat gebeurt dus ook (je zegt het zelf al) op het moment van de wederkomst. Wellicht helpt dat te onderbouwen dat het weldegelijk om een bepaald tijdstip gaat.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 aug 2005 15:44

Duidelijk, maar de eeuwigheid gaat in voor iedereen die overlijdt, dus is het totaal niet problematisch de oordeelsdag (zoals Leclerc doet) direct na ieders persoonlijke dood te plaatsen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 19 aug 2005 16:22

volgens mij zijn er genoeg aanwijzingen in de bijbel die aanduiden dat we na ons sterven in de hemel zullen komen (of in de hel, maar daar hadden we het nu niet over :oops: )
Maar volgens mij is het zo dat na de dag van het oordeel dan pas de nieuwe aarde er zal komen, waarop wij dan morgen wonen.
Openbaringen: een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

Persoonlijk hoef ik dat echt niet eens allemaal te weten. Als ik weet dat ik een kind van Hem mag zijn, weet ik dat Hij echt wel doet wat goed is voor mij na mijn sterven. En het zal dan enkel nog goed zijn.
Maar, toch wel leuk om te weten als het iemand lukt een goede bijbelse uitleg te geven.
Engaged @ 07-01-2005

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 aug 2005 16:27

Het punt is, dat je na de dood totaal geen chronologische volgorde meer hebt, dus de tijd tussen dat je dood gaat en de oordeelsdag kan je gewoon rekenen als nul, mijns inziens... En daarna inderdaad de nieuwe aarde.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”