Ervaring zondekennis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Ervaring zondekennis

Berichtdoor marina87 » 18 aug 2005 17:05

Welke rol speelt zondekennis in je geloof?
Mijn eigen ervaring is sinds ik tot geloof ben gekomen dat ik er
steeds meer de grootheid en de geweldige goedheid van God ga
zienwaardoor ik er steeds meer achter kom wat een klein nietig
mensje ik eigenlijk ben, en hoe erg het is dat ik steeds meer zondig.
Soms snap ik niet dat God mij wil hebben als Zijn kind, maar toch
belooft Hij het in het Woord.
Hoe ervaren jullie dat in je geloof?

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 18 aug 2005 17:20

hier hetzelfde, wel erg irritant, want hoe groter het verlangen om dichterbij God te mogen leven, hoe meer je van jezelf baalt, maar gelukkig besef je ook daarom dat je hetzelf niet kunt.

een uitleg daarbij die ik wel eens heb gehoord, en volgens mij best wel klopt,
hoe meer het licht van Jezus straalt in je leven,
hoe meer je kleinste onreinheid zichtbaar wordt.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Pauline

Berichtdoor Pauline » 18 aug 2005 18:25

Ja, die uitspraak vind ik wel mooi.
Ik ga soms wel meer mijn zonden zien, ik krijg er meer besef van wat ik niet goed doe. Wat op zich wel goed is want dat betekent wel dat ik meer leer.
Maar idd, leuk is het ook niet altijd. Ik wil het namelijk niet verkeerd doen voor God. en ik doe het wel verkeerd. en daar baal ik dan weer van.
soms een beetje erg,dan he ik weer het idee dat hij te hoge eisen aan me stelt zeg maar.. maar goed, das weer een ander verhaal. waarvan ik vind dat ik daar niet teveel over na moet denken want dat is Satan die me van god wil weg halen door zulke gedachtens te geven.
xxx Plien

André

Re: Ervaring zondekennis

Berichtdoor André » 18 aug 2005 19:26

marina87 schreef:Welke rol speelt zondekennis in je geloof?
Ehm, ik weet idd dat ik een zondig mens van aard ben en dat ik zo ben geboren enz.
Maar ik ben meer gaan leven uit dankbaarheid, zegmaar dat ik het een grote 'eer' vind dat Jezus ook voor mijn zonden is gestorven.
Ik ben iedere dag gelukkig omdat ik zonder vergeving van zonden niet eens kan leven.
Ook ben ik meer geneigd om God te danken voor de vergeving van mijn zonden, dan dat ik er iedere dag om vraag.
Het is reeds volbracht, kunnen we in de bijbel ook lezen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 aug 2005 20:24

Volgens mij doe ik meer zonden doordat ik dingen niet doe, dan doordat ik dingen wel doe. Ik heb me een paar jaar geleden wel heel erg zondig gevoeld, zo vies dat ik dacht dat God me niet meer wilde. Maar dan riep Hij me weer naar zich toe... Uiteindelijk maakte Hij duidelijk dat het zo echt niet langer ging, toen ben ik er helemaal mee gekapt. Ik ging op pelgrimstocht, daar was ook een dag om je zonden te belijden (je kon ook biechten) en helemaal in het reine te komen met God. Die dag heb ik alles met Jezus uitgepraat, Hij heeft me schoongewassen en sindsdien heb ik me gelukkig niet meer zo goor gevoeld.

Maar um... is dat wat je bedoelt met zondekennis?

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 18 aug 2005 20:58

Een treffend stuk wat ds. W. à Brakel hierover zegt in zijn Redelijke Godsdienst:

XXI (De mens is in een gruwelijke staat)
Uw ziel is een poel, die krielt van allerlei hatende, nijdige, toornige, boosaardige, onkuise, onrechtvaardige, leugenachtige, hovaardige, Godvergetende, Godverzakende, Godverachtende, gruwelijke gedachten.
Uw keel is een geopend graf, met uw tong pleegt gij bedrog, slangenvenijn is onder uw lippen, uw mond is vol van bitterheid. Uw ogen, oren, handen, voeten en al uw leden zijn wapenen der ongerechtigheid, en gij zijt geheel een dienstknecht der zonde. Gij zijt uit den vader den duivel, een gevangene van de satan, des duivels eigen. Dus zijt gij van God afgescheiden, en gij wilt ook wel van God afgescheiden blijven, en hebt vermaak in die uw boze gestalte en daden. In één woord, gij zijt in een directe tegenkanting en vijandschap tegen de hoge, heilige en heerlijke God in gestalte en uitwerking.
En dat uw gruwelijkheid zeer verzwaart, is dat gij niet één eerlijk mens in uw geslacht hebt; maar gij zijt een verachtelijk, hatelijk, boosaardig en onrein geslacht; daar is niet een enige in uw gehele geslacht, al telt gij uwen geslachtsboom over de vijfduizend jaren op tot aan Adam, of hij is uit de natuur een leugenaar, een moordenaar, een dief, een onkuise, een gruwelijk gedrocht in zijn hart: gij zijt een onreine uit een onreine. Job XIV:4. Vlees uit vlees. Ps. LI:7. Van natuur een kind des toorns. Eph. II:3. Niet als boos van uw jeugd aan. Gen. VIII:21. Ziet deze Schriftuurplaatsen en dergelijke eens met aandacht in, en u voor God stellende, hoort die woorden uit de mond des Heeren, hoort u zo van Hem noemen, drukt die in uw harten wordt ontwijfelbaar overreed dat gij zodanig zijt, omdat God u zodanig verklaart.

XXII (Waaruit te kennen)
Maar het is nodig, dat er meer gezicht van uw zondigheid in u zij, dan door geloof uit het woord Gods, daar moet bijkomen een gezicht en gevoel, zal men recht vernederd worden, en bekwaam zijn om de genade in Christus te ontvangen. Daartoe is nodig, dat men zich niet alleen spiegele in de wet der natuur, en zijn daden vergelijke bij datgene, hetwelk ons de natuur leert goed of kwaad te zijn. Maar men moet een goede kennis zoeken te bekomen van deugden en ondeugden, ons in de wet der tien geboden voorgesteld. Leest daartoe de Catechismus van Zondag 34 tot aan Zondag 45. En tracht niet alleen een uitgebreide kennis te hebben van de stof, dat is goede en kwade gedachten, woorden en daden, maar ook van den vorm derzelve, en merkt dat iedere daad moet voortkomen: (a) Uit een verzoende en verenigde gestalte met God, zodat men God niet diene als een vreemde God, en vertoornde Rechter, maar als een bevredigde Vader. (b) In een levendige onderstelling van zich zelven als schepsel onder dien alleen Heere, Die door Zijn en onze natuur ons verbindt tot onderwerping in alles. (c) In een vrolijke gewilligheid en gehoorzaamheid. (d) In een zuivere liefde. (e) In gezicht en vertegenwoordiging van Zijn opperheid en onzaggelijkheid, en alzo in Zijn vrees. (f) In een blijde omhelzing van Zijn wil, omdat het Zijn wil is, zodat onze wil door de Zijne als verslonden wordt. (g) In een brandende genegenheid, dat Hij alleen daardoor verheerlijkt worde, dat Hem alleen alle eer en dienst toekomt, zodat men niets anders beoogt dan dat alleen. (h) In een vurige ijver en volstandigheid, totdat men iedere daad ten volle in al haar omstandigheden uitgevoerd heeft. In één woord, alles moet geschieden uit God, van Hem afhangende, voor Zijn aangezicht, en alles moet in Hem eindigen. Hieruit zal men zich niet vergenoegen met een goede daad gedaan te hebben; maar men zal zien hoe gruwelijk men het in de beste daden gemaakt heeft, en hoe schrikkelijk iedere zonde is.

Uit: De Redelijke Godsdienst van W. à Brakel, deel 1, kapittel XV, § XXI - XXII

à Brakel beschrijft het ook heel goed in het boekje dat ds. Meeuse herschreven heeft, 'Halleluja of lof des Heeren over het Genadeverbond'. Ik doel op hoofdstuk II, pagina 61 t/m 75.
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 18 aug 2005 21:11

tjonge...dat vind ik nou zware kost.
niet goed voor mn zelfbeeld asl ik dat allemaal zou geloven. ik weet dat er mensen zijn die er zo over denken, ik kan dat niet. ik weet dat zonden erg zijn. maar weet je, God is ook vergevend. op het moment dat hij mij vergeven heeft, kijkt hij er niet meer naar, ook niet op de dag des oordeels.
en mijn hart vol.. even kijken:
Uw ziel is een poel, die krielt van allerlei hatende, nijdige, toornige, boosaardige, onkuise, onrechtvaardige, leugenachtige, hovaardige, Godvergetende, Godverzakende, Godverachtende, gruwelijke gedachten.
Uw keel is een geopend graf, met uw tong pleegt gij bedrog, slangenvenijn is onder uw lippen, uw mond is vol van bitterheid. Uw ogen, oren, handen, voeten en al uw leden zijn wapenen der ongerechtigheid, en gij zijt geheel een dienstknecht der zonde. Gij zijt uit den vader den duivel, een gevangene van de satan, des duivels eigen.

ben ik blij dat Jezus mij bevrijd heeft, en dat Hij in mijn hart woont.
Dit klinkt meer over heidenen. Niet dat ik alles goed doe hoor. maar ik erken niet, dat mijn ziel er dus zo uit ziet. en mijn keel..

zoals dit op mij overkomt zeg maar he, lijkt het net of Satan nog aan het winnen is, terwijl hij verslagen is.
Ik kan niet zo over mezelf denken...

dit is niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik kan hier gewoon niet bij, voor mezelf sprekend.
dan ook nog bedenkend op dit moment stel dat ik een heiden probeer jezus te leren kennen maar dat ik hem dan eerst verteld dat hij zoals hier geschreven staat, hij er van binnen uit ziet. mneem ik het hem niet kwalijk dat hij weg loopt. zo'n god zou ik ook niet willen, die wil dat ik zo over mezelf denk.

ik vind dit niet 'redelijk'

André

Berichtdoor André » 18 aug 2005 21:13

Johnny99 schreef:Een treffend stuk wat ds. W. à Brakel hierover zegt in zijn Redelijke Godsdienst:

Uw keel is een geopend graf.....
Laat ik beginnen dat ik respect heb voor een ieders taalkeus en dat dit een geloofsopbouw subforum is ben ik mij ook van doordrongen.........
Toch wil ik aan Johnny99 vragen, welke meerwaarde geeft ons dit met 'omhaal' van woorden beschreven werk van Ds. W. à Brakel?
In de zin van hoe maak je een mens duidelijk hoe zondig hij/zij is?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 aug 2005 21:15

helemaal mee eens Pauline!
Al waren je zonden als scharlaken, wit als de sneeuw zal Ik ze maken.
Al waren ze rood als karmozijn, Ik maak ze als witte sneeuw, zo zuiver en rein...

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 18 aug 2005 22:05

Pauline schreef:tjonge...dat vind ik nou zware kost.
niet goed voor mn zelfbeeld asl ik dat allemaal zou geloven. ik weet dat er mensen zijn die er zo over denken, ik kan dat niet. ik weet dat zonden erg zijn. maar weet je, God is ook vergevend. op het moment dat hij mij vergeven heeft, kijkt hij er niet meer naar, ook niet op de dag des oordeels.

Ach...zware kost...dat valt wel mee vind ik.
Maar wat je zegt: niet goed voor mijn zelfbeeld...tja, dat weet ik niet. Het gaat hier om de feiten. à Brakel beschrijft de staat van een mens in zijn natuurlijke staat. Dat je dat niet direct op jezelf kunt toepassen is iets anders natuurlijk.
En het is zeker waar, de Heere wil de overtredingen van Zijn volk niet langer gedenken (lees Psalm 103 bijvoorbeeld). Maar daarbij is de staat van een mens, en ook de kennis daarvan van wezenlijk belang. Ik denk aan Paulus (Romeinen 5:20 'en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest').

en mijn hart vol.. even kijken:
Uw keel is een geopend graf, met uw tong pleegt gij bedrog, slangenvenijn is onder uw lippen, uw mond is vol van bitterheid. Uw ogen, oren, handen, voeten en al uw leden zijn wapenen der ongerechtigheid, en gij zijt geheel een dienstknecht der zonde. Gij zijt uit den vader den duivel, een gevangene van de satan, des duivels eigen.

ben ik blij dat Jezus mij bevrijd heeft, en dat Hij in mijn hart woont.
Dit klinkt meer over heidenen. Niet dat ik alles goed doe hoor. maar ik erken niet, dat mijn ziel er dus zo uit ziet. en mijn keel..
zoals dit op mij overkomt zeg maar he, lijkt het net of Satan nog aan het winnen is, terwijl hij verslagen is.
Ik kan niet zo over mezelf denken...

Ik heb even in het andere boekje gezocht van à Brakel, wat ik al even citeerde. Hij zet daar even wat Bijbelteksten op een rij:

Romeinen 3:23; Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods
Johannes 8:44; Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen.
1 Korinthe 2:14; De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan.
Efeze 4:18; Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods, door de onwetendheid, die in hen is
Efeze 2:1; Daar gij dood waart in de zonden en misdaden
Titus 3:3; Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde en elkander hatende
Romeinen 3:10-18 ;Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe. Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen. Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid; Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten; Vernieling en ellendigheid is in hun wegen; En den weg des vredes hebben zij niet gekend. Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
2 Petrus 2:19; Belovende hun vrijheid, daar zijzelven dienstknechten zijn der verdorvenheid.
2 Timotheüs 2:26; En zij wederom ontwaken mochten uit de strik des duivels, onder welken zij gevangen waren tot zijn wil.
Romeinen 8:7; Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet
Romeinen 1:30; Haters Gods
Ezechiël 16:4,5; En aangaande uw geboorten: ten dage, als gij geboren waart, werd uw navel niet afgesneden; en gij waart niet met water gewassen, toen Ik u aanschouwde; gij waart ook geenszins met zout gewreven, noch in windselen gewonden.
Geen oog had medelijden over u, om u een van deze dingen te doen, om zich over u te erbarmen; maar gij zijt geworpen geweest op het vlakke des velds, om de walgelijkheid van uw ziel, ten dage, toen gij geboren waart.
Job 14:4; Gij zijt een onreine uit een onreine
Johannes 3:6; Vlees uit vlees
Psalm 51:7; In zonde ontvangen en in ongerechtigheid voortgebracht
Efeze 2:3; van nature een kind des toorns
Genesis 8:21; boos vanaf uw jeugd

Het feit dat jij dat niet zo ervaart is iets heel anders dan het feit dat het zo is. Het punt waar de topicstarter maakt gaat over de beleving hiervan.

En inderdaad, een niet-christen moet je niet zo benaderen in eerste instantie. En het is geweldig om te mogen ervaren dat de Heere de zonde wil vergeven.
- "I have a dream" -

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 18 aug 2005 22:26

André schreef:
Johnny99 schreef:Een treffend stuk wat ds. W. à Brakel hierover zegt in zijn Redelijke Godsdienst:

Uw keel is een geopend graf.....
Laat ik beginnen dat ik respect heb voor een ieders taalkeus en dat dit een geloofsopbouw subforum is ben ik mij ook van doordrongen.........
Toch wil ik aan Johnny99 vragen, welke meerwaarde geeft ons dit met 'omhaal' van woorden beschreven werk van Ds. W. à Brakel?
In de zin van hoe maak je een mens duidelijk hoe zondig hij/zij is?

Nou, de naam van dit forum is 'RefoWeb'. Refo is afgeleid van de Reformatie, een omkeer in de kerkgeschiedenis. Hierop volgde de Nadere Reformatie. à Brakel is hier een vertegenwoordiger van geweest.
In de tijd van de Nadere Reformatie kreeg de bevinding een belangrijkere plaats. Zo ook de bevinding van de ellendekennis, en gevoel van schuld en berouw.
Aangezien het grootste gedeelte van de gereformeerde gezindte aansluiting zoekt bij het gedachtegoed van de Nadere Reformatie dacht ik dat het wel van toepassing was om hierover een oudvader aan het woord te laten. Ik vind zelf dat hij het helder en duidelijk verwoordt, maar dat is persoonlijk.
Hoe je een mens duidelijk maakt hoe zondig hij/zij is, daar is in wat ik gepost heb niets over naar voren gekomen, maar à Brakel zegt er dit over:

XXIII (Hoe daar te komen)
Legt u dikwijls daarbij, en onderzoekt al uw doen en laten inwendig en uitwendig. Let de gehele dag door op al uw gedachten, woorden en daden, en zet u iedere avond eens neder en leest de historie van uw gedrag op die dag; gaat van uur tot uur, van plaats tot plaats, van mens tot mens bij welke gij geweest zijt, van zaak tot zaak die voorgevallen is, en hoe gij u daarin gedragen hebt; van gebod tot gebod, en brengt dat alles tot de verdorvenheid der natuur als de fontein, en besluit wat aldaar uit nog zou voortgekomen zijn, indien gelegenheid en genegenheid aanleiding hadden gegeven, en voegt bij dat alles de bovengestelde hoedanigheden, die tot een ieder werk vereist worden, om alzo aan zich zelven bekend te worden.
Doch ook dat zal u nog niet brengen tot een recht verlegene en gevoelig verbrijzelde gestalte, tenzij de Heere u een gezicht geve van Zijn hoogheid, heiligheid, rechtvaardigheid en waarheid, en u doe zien, dat zonde is een verloochening, verwerping en verachting van God, en meteen u geve een indruk van de vreselijkheid der straf; dan treft de zonde pas, en de zondaar wordt verlegen, en ziet om naar hulp, en dus wordt gij gedreven naar de middelaar Christus. Ziet, daar ligt gij dan nu als een afschuwelijk monster, en als een gruwelijk gedrocht, versmoord in uw zonden.

Uit: De Redelijke Godsdienst van W. à Brakel, deel 1, kapittel XV, § XXIII
- "I have a dream" -

Pauline

Berichtdoor Pauline » 18 aug 2005 22:44

Romeinen 3:23; Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods
rom 3:24; je bent rechtvaardig in JC, en daarvoor in vers 22 god schenkt vrijspraak aan allen die in JC geloven, en er is geen onderscheid.

Johannes 8:44; Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen.
Ja, maar als je zeg maar leest waar het over gaat, over mensen die Jezus niet erkennen. omdat ze zijn woorden niet aanhoren, daarom zegt hij dat hun vader de duivel is. omdat ze naar de duivel luisteren en niet naar god. in mijn ogen zegt hij dit dus tegen heidenen, ze erkennen Jezus nl niet.

1 Korinthe 2:14; De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan.

De natuurlijke mens, de mens zelf, zonder jezus.

Efeze 4:18; Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods, door de onwetendheid, die in hen is.
lees vers 17: Op gezag van de Heer zeg ik u met klem: ga niet langer de weg van de heidenen met hun loze denkbeelden.

Efeze 2:1; Daar gij dood waart in de zonden en misdaden.
In mijn vertaling staat: U was dood door de misstappen en zonden.
U wás.. verleden tijd dus.

Titus 3:3; Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde en elkander hatende.
Eertijds: ook verleden tijd.

Romeinen 3:10-18 ;Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe. Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen. Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid; Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten; Vernieling en ellendigheid is in hun wegen; En den weg des vredes hebben zij niet gekend. Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
Ja zeker, wij zijn net als de joden zeg maar, ieder mens is zoals er hierboven staat beschreven. op dit punt dus maar gelukkig dat we in Jezus vrijgesproken zijn.

2 Petrus 2:19; Belovende hun vrijheid, daar zijzelven dienstknechten zijn der verdorvenheid.
in mijn vertaling staat: ze beloven vrijheid, maar zijn zelf slaven van het verderf, want waar men door beheerst word, daarvan is men slaaf.
Ik zie dit zelf meer als een wijze spreuk, eentje die enorm veel waarheid bezit, maar niet een die direct wijst o heel veel zonden zeg maar. anders dan die andere teksten die hier boven staan bedoel ik.

2 Timotheüs 2:26; En zij wederom ontwaken mochten uit de strik des duivels, onder welken zij gevangen waren tot zijn wil.

waren ja..

Romeinen 8:7; Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet
Onze eigen wil staat vijandig tegen God. Maar daarom is het ook noodzaag je te laten leiden door de HG.

Ja, dit gaat ook weer over mensen die dus niet als rechtvaardigen zijn aangenomen. rechtvaardig word je door geloof in JC, dus weer over heidenen.

Ezechiël 16:4,5; En aangaande uw geboorten: ten dage, als gij geboren waart, werd uw navel niet afgesneden; en gij waart niet met water gewassen, toen Ik u aanschouwde; gij waart ook geenszins met zout gewreven, noch in windselen gewonden.
Geen oog had medelijden over u, om u een van deze dingen te doen, om zich over u te erbarmen; maar gij zijt geworpen geweest op het vlakke des velds, om de walgelijkheid van uw ziel, ten dage, toen gij geboren waart.

Dit gaat weer over een heiden.

bij mij staat: kan een mens tot reinheid brengen wat onrein is? Nee dat kan hij niet.
er staat hier niet dat de mens onrein is. maar of ie het om kan toveren tot iets reins. (toveren even in de spreekwoordelijke in van het woord hoor;-)) dan zouden de vertalingen hier even niet stroken. maar goed, even op die van jou ingaande, de mens is volgens mijn weten zeer zeker wel onrein, maar in Jezus word ie rein.

ja , klopt, er achter staat nog: en wat uit de geest geboren is is geestelijk.

lees vers 8: maar u wilt dat waarheid mij vervult, u leert mij wijsheid, diep in mijn hart.

Bij mij staat er: Net als zij lieten wij ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan gods toorn. net als ieder ander
ook weer verleden tijd.

want alles wat de mens uitdenkt vanaf zijn jeugd is nou eenmaal slecht.
ja vanuit de mens zelf.. zonder god wederom.

uiteindelijk: zelfs met bijbelteksten die die meneer brakel citeert, hij vergeet overigens wel een paar dingen in mijn ogen..
ik heb het hier boven opgeschreven, zoals ik het dan zie, het is maar waar je de klemtoon legt zie je, ik kijk liever naar het positieve.
Die brakel niet. of nou ja, die legt de klemtoon meer op de mens zelf.
in dat opzicht heeft hij wellicht gelijk hoor, maar hij vergeet er dan wel bij te vermelden dat dat allemaal verandert is na Jezus zijn dood voor ons.. in mijn ogen kleurt hij het negatief in zie je? het is in ieder geval verandert voor de mnesen die Jezus geloven als de zoon van God. zij worden nl. rechtvaardig verklaart.

jij zegt dat mijn mening niet op feiten ligt, aangezien je bijbelteksten citeert. zoals je kunt zien heb ik dat hierboven bij een aantal ook gedaan.

ik heb het allmeaal opgezocht, maar de stukjes er om heen er bij gelezen.

:) goed, nog steeds met alle respect hoor, maar ik kan het gewoon niet eens zijn met hoe die meneer het bekijkt.

gelukkig zijn wij het eens wat betreft de vergeving

:wink:
Laatst gewijzigd door Pauline op 18 aug 2005 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 18 aug 2005 22:44

Ik ben blij te horen dat je zondebesef voor jou op een duidelijke manier wordt beschreven door deze predikant. (meen ik serieus)
Wat ik er in mis zijn de verwijzingen naar de Schrift, maar dat is misschien persoonlijk en lees ik er overheen.
Komt misschien ook omdat ik uit de NBG '51 ben onderwezen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 aug 2005 07:27

Pauline schreef:uiteindelijk: zelfs met bijbelteksten die die meneer brakel citeert, hij vergeet overigens wel een paar dingen in mijn ogen..
ik heb het hier boven opgeschreven, zoals ik het dan zie, het is maar waar je de klemtoon legt zie je, ik kijk liever naar het positieve.
in dat opzicht heeft hij wellicht gelijk hoor, maar hij vergeet er dan wel bij te vermelden dat dat allemaal verandert is na Jezus zijn dood voor ons.. in mijn ogen kleurt hij het negatief in zie je? het is in ieder geval verandert voor de mnesen die Jezus geloven als de zoon van God. zij worden nl. rechtvaardig verklaart.

jij zegt dat mijn mening niet op feiten ligt, aangezien je bijbelteksten citeert. zoals je kunt zien heb ik dat hierboven bij een aantal ook gedaan.

:) goed, nog steeds met alle respect hoor, maar ik kan het gewoon niet eens zijn met hoe die meneer het bekijkt.

Off-topic: Wilhelmus a Brakel heeft meer dingen geschreven dan alleen over zondekennis. Als je het hele boek (de Redelijke Godsdienst) leest, dan zie je dat hij het niet alleen over zondekennis heeft, maar ook over de blijdschap die er is in Christus. Hij is dus niet zo eenzijdig dat hij het alleen over de zondekennis heeft, maar is evenwichtig daarover.

On-topic: laten we wel zijn, als we niet weten waarvan we verlost zijn, hoe zullen we dan blijdschap kennen over de verlossing die er is in Christus? En hoe zullen we ons dan bekeren, als er niets in ons leven is waarover we ons schamen (Rom. 6:21)? We worden toch opgeroepen om in nieuwheid van leven te wandelen (Rom. 6:4) en om ons denken te laten vernieuwen (Rom. 12:1-2)? Het wordt denk ik pas erg als het ons allemaal niets (meer) doet (Op. 3:16). Het is daarom beter om ons te schamen over onze zonden en ons te verheugen over onze verlossing, en dat nog wel tegelijkertijd! Wat dat betreft is een christen een raar (maar ook herkenbaar) mens: bedroefd en blij tegelijk, met een lach door de tranen heen, totdat al onze tranen definitief van onze ogen afgewist zullen worden.
Laatst gewijzigd door elbert op 19 aug 2005 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 19 aug 2005 08:33

Pauline schreef:Romeinen 3:23; Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods
rom 3:24; je bent rechtvaardig in JC, en daarvoor in vers 22 god schenkt vrijspraak aan allen die in JC geloven, en er is geen onderscheid.

Ja, maar als je zeg maar leest waar het over gaat, over mensen die Jezus niet erkennen. omdat ze zijn woorden niet aanhoren, daarom zegt hij dat hun vader de duivel is. omdat ze naar de duivel luisteren en niet naar god. in mijn ogen zegt hij dit dus tegen heidenen, ze erkennen Jezus nl niet.

De natuurlijke mens, de mens zelf, zonder jezus.

Efeze 4:18; Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods, door de onwetendheid, die in hen is.
lees vers 17: Op gezag van de Heer zeg ik u met klem: ga niet langer de weg van de heidenen met hun loze denkbeelden.

Efeze 2:1; Daar gij dood waart in de zonden en misdaden.
In mijn vertaling staat: U was dood door de misstappen en zonden.
U wás.. verleden tijd dus.

Titus 3:3; Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde en elkander hatende.
Eertijds: ook verleden tijd.

Ja zeker, wij zijn net als de joden zeg maar, ieder mens is zoals er hierboven staat beschreven. op dit punt dus maar gelukkig dat we in Jezus vrijgesproken zijn.

in mijn vertaling staat: ze beloven vrijheid, maar zijn zelf slaven van het verderf, want waar men door beheerst word, daarvan is men slaaf.
Ik zie dit zelf meer als een wijze spreuk, eentje die enorm veel waarheid bezit, maar niet een die direct wijst o heel veel zonden zeg maar. anders dan die andere teksten die hier boven staan bedoel ik.

waren ja..

Onze eigen wil staat vijandig tegen God. Maar daarom is het ook noodzaag je te laten leiden door de HG.

Ja, dit gaat ook weer over mensen die dus niet als rechtvaardigen zijn aangenomen. rechtvaardig word je door geloof in JC, dus weer over heidenen.

Dit gaat weer over een heiden.

bij mij staat: kan een mens tot reinheid brengen wat onrein is? Nee dat kan hij niet.
er staat hier niet dat de mens onrein is. maar of ie het om kan toveren tot iets reins. (toveren even in de spreekwoordelijke in van het woord hoor;-)) dan zouden de vertalingen hier even niet stroken. maar goed, even op die van jou ingaande, de mens is volgens mijn weten zeer zeker wel onrein, maar in Jezus word ie rein.

ja , klopt, er achter staat nog: en wat uit de geest geboren is is geestelijk.

lees vers 8: maar u wilt dat waarheid mij vervult, u leert mij wijsheid, diep in mijn hart.

Bij mij staat er: Net als zij lieten wij ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan gods toorn. net als ieder ander
ook weer verleden tijd.

want alles wat de mens uitdenkt vanaf zijn jeugd is nou eenmaal slecht.
ja vanuit de mens zelf.. zonder god wederom.

uiteindelijk: zelfs met bijbelteksten die die meneer brakel citeert, hij vergeet overigens wel een paar dingen in mijn ogen..

gelukkig zijn wij het eens wat betreft de vergeving

:wink:

Haha, we zitten echt totaal langs elkaar heen te praten en zijn het gewoon wel eens volgens mij.
Ik citeer à Brakel die de (geestelijke) doodsstaat van een mens beschrijft en onderbouw dat met teksten uit de Bijbel. En jij gaat bij al die teksten zoeken naar de verlossing van die ellende. Ik zeg niet dat dat er niet staat hoor. Maar dit topic ging over de plaats van de beleving van zondebesef in het geloofsleven. Dat dat maar 1 gedeelte is, en ook eenzijdig belicht als je het vanuit het geheel bekijkt, dat klopt, maar dat weet ik wel. Zoals elbert al aangeeft zijn dit maar enkele hoofdstukjes, er staat nog véél meer in de Redelijke Godsdienst. En wat hij schrijft is zeer zeker wel evenwichtig. Alleen geef ik daar slechts enkele gedeelten uit weer.

Ik moest ook nog denken aan Romeinen 5:10
"Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven."
- "I have a dream" -

Terug naar “Archief”