Leerstellingen 1931 (voor de gergemmers)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mei 2003 12:40

kootje schreef:Hoi, ik bedoelde idd het nut van de kinderdoop. Of, zo Joris wil, het nut van de besnijdenis, zoals die in de tijd van het OT werd gedaan. Als je het verbond weghaalt, hou je niets meer over om je aan vast te klampen, om op te pleiten. Maar Maarten heeft gelijk dat dit een andere discussie is.
Met het op één lijn komen van Maarten en ik, en bovendien een fusie tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt is dit topic in feite afgesloten. Maar ik wacht eigenlijk nog op Gershwin, die ook kritiek had op de zesde leerstelling...
Die heb ik nog niet gezien deze discussie. Moet ik ook maar eens mee gaan praten...
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 mei 2003 09:02

Kootje? Bedoel je het nut van de kinderdoop in de ger.gem.?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 mei 2003 09:03

Een doop is een teken en zegel van Gods verbond, dus zonder verbond is er ook geen doop.

joris

Berichtdoor joris » 20 mei 2003 10:48

Kaw schreef:Een doop is een teken en zegel van Gods verbond, dus zonder verbond is er ook geen doop.

hmm, hierboven ergesn vond je mijn verhaal ene goed verhaal. Maar heb je het wel goed gelezen?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 mei 2003 09:33

Ja Joris, je hebt wel een beetje gelijk, ik heb het misschien niet helemaal goed gelezen. Maar aan de andere kant ben ik het volledig met je eens, want jij kijkt uit het oogpunt van de volwassenendoop. Maar als een volwassene gedoopt word, komt ie toch ook in Gods (genade)verbond terecht?

Voor degene die nu denkt dat Kaw gek is geworden: Ik weet niet of het nu kinderdoop of volwassenendoop moet zijn. Ik denk dat God de mogelijkheid voor beide open laat. Ennu: Ik las laatst in een boekje over belijdenis doen (van een ger.gemmer. ;) ) dat de kinderdoop pas na 300 na Christus is ingesteld door de RK en dat vond ik wel enigzins schokkend.

En ik geloof wel in de heiliging van kinderen in hun ouders, maar totdat ze zelf in staat zijn om een keuze voor God of tegen God te maken. Dus ongeboren en zeer jonge kinderen zijn in de ouders geheiligd en mogen daarom gedoopt worden (de ouders beloven hun in de christelijke leer op te voeden en hun te leren) en als zij zeer jong sterven, mogen ze in die heiliging rein voor God komen.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 21 mei 2003 10:28

Ik las laatst in een boekje over belijdenis doen (van een ger.gemmer. ) dat de kinderdoop pas na 300 na Christus is ingesteld door de RK en dat vond ik wel enigzins schokkend.

Toch niet ds. C. Harinck ofwel??!?!?!

Het klopt in elk geval niet, een andere gergemdominee zei dit:
"Eer wij op de gronden van de Kinderdoop letten, willen we eerst opmerken, hoe de geschiedenis der eerste Christelijke Kerk getuigenis geeft voor de kinderdoop. De kerkvader Ireneus, die in de 2e eeuw na Chr. leefde, zegt uitdrukkelijk, dat de Apostelen kinderen doopten. Dat het een Apostolisch gebruik was. Ook Tertullianus spreekt ervan, terwijl de kerkvader Origenes zelfs zegt, dat hij als kind gedoopt was en bevestigt, dat men de Doop der kinderen van Christus en Zijn apostelen ontvangen had. In het jaar 254 na Chr. kwamen op een Concilie in Afrika 66 geestelijken te zamen. Aldaar kwam de vraag ter sprake, niet of de Doop aan kinderen mocht worden bediend, maar wanneer die Doop moest plaatshebben. Ook Ambrosius schrijft, dat de Doop der kinderen van de tijden der Apostelen af als zijnde een Goddelijke instelling, bediend werd. Wij besluiten met de bekende kerkvader Augustinus. Die schrijft kort en bondig, dat hij nooit van een Christen had gehoord, noch van iemand van de algemene kerk, dat kinderen niet gedoopt moesten worden. Men zal in de eerste Christelijke Kerk schier geen enkel geval kunnen vinden, dat een volwassene uit christenouders geboren, nog gedoopt moest worden."

Tot zover de kerkgeschiedenis!

joris

Berichtdoor joris » 21 mei 2003 14:35

in de topic over kinderdoop heb ik al een keer gechreven over Calvijn en Luther die beiden vonden dat kinderdoop niet moest gebeuren, maar dat ze om de lieve vrede toch kinderdoop lieten bestaan.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 mei 2003 16:02

Hier is hij dan... :)

Dus de vraag is of ik uit wil leggen waarom ik denk dat de zesde leerstelling niet klopt?

Ik probeer het...
PS ik gebruik de gangbare terminologie, sorry voor de mensen die het daardoor misschien enigszins wazig vinden.

Eerst de leerstelling:
Kersten schreef:6. Dat de verantwoordelijkheid van elk mens wortelt in de schepping. Geschapen naar Gods beeld, eist God van de gevallen mens Zijn beeld terug. En die verantwoordelijkheid is groter naarmate God met hem bemoeienissen maakt. In het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie, als blijkt uit vele plaatsen, als Ez. 33:11; 2 Kor. 5:20; Matth. 23:37; Luk. 10:13-15; Joh. 3:36, 5:40; Openb. 22:17 enz.
PS geen van deze teksten behandelt de vraag, waar de verantwoordelijkheid van de mens precies ligt.

Deze leerstelling impliceert echter, dat de mens nog steeds primair geoordeeld wordt op het al dan niet houden van de wet, terwijl o.a. uit onderstaande tekst blijkt, dat de gelovige primair geoordeeld wordt naar het evangelie, niet naar de wet.
Paulus schreef:Rom. 4:4 Nu dengene, die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld.
5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.

En daaruit zou je misschien de consequentie moeten trekken, dat ook zij die verloren gaan primair veroordeeld worden op het NIET geloven in de Zoon van God. Als je de lijn van deze tekst:
Paulus schreef: Rom. 2:12 Want zovelen, als er zonder wet* gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en zovelen, als er onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden
*wet = hier wet van Mozes, wet der werken

doortrekt, zou je kunnen stellen: iedereen die onder het evangelie (wet des geloofs) leeft (wet des geloofs staat m.i. hoger dan de wet der werken), wordt primair beoordeeld op de vraag, of hij al dan niet in de Zoon van God gelooft heeft. Romeinen 3 (dus het volgende hoofdstuk!) geeft daar een goede grond voor:
Paulus schreef: 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

De 6e leerstelling gaat hier m.i. tegen in, door te stellen dat de verantwoordelijkheid groter wordt, als de mens het evangelie hoort. Dit veronderstelt dus, dat er OOK nog verantwoordelijkheid in de schepping ligt (lees hem na en oordeel zelf).
Maar de verantwoordelijkheid ligt voor iedereen, die onder het evangelie leeft, ALLEEN in het al dan niet geloven (meen ik te mogen concluderen).

Deze formulering (van de leerstelling, dus) komt voort uit het feit, dat volgens de gergem het verbond alleen met de uitverkorenen gesloten wordt. Dan kun je namelijk nooit stellen, dat iedereen tot geloof KAN komen, dus is het ook onzinnig om te zeggen, dat dat het criterium is, waarop men geoordeeld wordt. Dat is denk ik de reden, dat de gergem zegt dat de basisverantwoordelijkheid nog steeds in de schepping ligt.

Zo, volgens mij was dat het. Ik ben benieuwd naar je reactie, kootje...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 21 mei 2003 16:11

Gershwin,

heb je de discussie helemaal doorgelezen? Alles wat je noemt is aan de orde geweest.

Maarten

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 mei 2003 16:23

Nee, niet doorgelezen :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
welke bladzijde moet ik hebben als ik een weerlegging voor mijn eigen argumenten zoek?

PS ik heb nog liever dat je, als je het er niet mee eens bent, hierop reageert, ik vind het (logischerwijs) erg lastig om op zo'n 40 inhoudelijke reacties in te gaan zonder door te draaien :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 mei 2003 07:40

Gershwin schreef:Nee, niet doorgelezen :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
welke bladzijde moet ik hebben als ik een weerlegging voor mijn eigen argumenten zoek?

PS ik heb nog liever dat je, als je het er niet mee eens bent, hierop reageert, ik vind het (logischerwijs) erg lastig om op zo'n 40 inhoudelijke reacties in te gaan zonder door te draaien :D
De eerste drie pagina's is denk ik al genoeg. Daarna is er nog wat doorgezeurd over aanverwante zaken, die eigenlijk niet over dit onderwerp gaan. Volgens mij zijn al jouw argumenten al weerlegd. En ik ga het niet nog een keer doen. :(

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 mei 2003 11:17

Ik krijg steeds meer het idee in de ger.gem. dat de mens verantwoordelijk is voor de zondeval en dat God verantwoordelijk is voor de bekering.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 22 mei 2003 11:41

Daarom zijn feiten ook belangrijker dan gevoel Kaw,

Er staat: de hoofdverantwoordelijkheidt ligt in het teruggeven van het beeld Gods dat wij verloren hebben in Adam.
Die verantwoordelijkheid wordt vergroot door de aanbieding van het Evangelie.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 mei 2003 11:42

Ik ben benieuwd naar je reactie, kootje...[quote]

Nou hier is-ie dan...

Vrij uitvoerig is aan de orde gekomen dat de basisverantwoordelijkheid dus idd in de schepping ligt.

Wanneer krijgt genade betekenis? Alleen in het licht van schuld, en dat is de schuld van de val ten eerste (de zgn. erfzonde), vervolgens de dadelijke schuld met als hoofdzonde het ongeloof. Meer dan dit zegt de zesde leerstelling niet...

En volgens mij kun je het met het bovenstaande best wel vinden... (hoop ik)

:wink:

Je reageert maar als je je twijfels hebt.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

joris

Berichtdoor joris » 22 mei 2003 11:50

Wilko schreef:Daarom zijn feiten ook belangrijker dan gevoel Kaw,

Er staat: de hoofdverantwoordelijkheidt ligt in het teruggeven van het beeld Gods dat wij verloren hebben in Adam.
Die verantwoordelijkheid wordt vergroot door de aanbieding van het Evangelie.

waar staat dat we niet meer het beeld van God zijn?

Terug naar “Archief”