[NIEUW] (1563) "Wij hebben (..)drie kinderen en mijn vr

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 feb 2005 21:05

Aragorn schreef:
Maja de Bij schreef:Ik vind het antwoord van de ds kort maar niet ongenuanceerd. De keuze voor wel of geen kinderen krijgen hoort niet af te hangen van eventuele (!) financiele zorgen over pas 16 jaar.
Ds spreekt volgens mij duidelijk uit dat in andere situaties er andere vragen en antwoorden kunnen zijn.

Het is uitermate ongenuanceerd. Je kunt het er natuurlijk best mee eens zijn, maar het laat geen enkele ruimte voor andere overwegingen.

Nee, dat is niet ongenuanceerd, dat is veeleer : duidelijk. Ds. heeft een uitgesproken mening, en die houdt hij niet achter en daar is nix mis mee. De andere overwegingen worden in het (te?) korte antwoord in de laatste zinnen aangestipt.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 feb 2005 01:00

Het geeft mijns inziens al te denken als deze dominee zegt: Uw vraag verdient een uitgebreid antwoord; ik ga er slechts kort op in. Dat is enigszins tegenstrijdig.

Daarnaast geeft deze dominee zelf aan dat het huwelijk niet bedoeld is voor ongebreidelde reproductie.

Ik zie geenszins het ontbreken van vertrouwen in God bij de vragensteller. Dat neemt deze dominee maar aan, blijkens zijn antwoord.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 27 feb 2005 18:18

Pfff...zo'n soort antwoord hoeft die dominee maar 1x aan mij te geven en nog geen 5 sec. later staat op de straat...
Die man vraagt om een serieus antwoord en dan krijgt ie zo'n bot antwoord die niemand bijbels kan onderbouwen. De onderbouwing van de predikant is sowieso niks waard. Kinderen zijn zeker een zegen, maar het is hier op aarde geen menselijke fokkerij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 feb 2005 19:05

Is er trouwens ook nog ruimte voor verschillende ideeen over wat een zegen is en wat niet? De een zal kinderen misschien als een zegen ervaren, maar de ander niet.. of heeft God ergens gezegd: het is een zegen, en je bent verplicht om op deze manier gezegend te worden?

SanderW

Berichtdoor SanderW » 27 feb 2005 20:18

Volgens mij staat het nergens in de bijbel dat je verplicht bent om voor nageslacht te zorgen. Maar ik heb het niet opgezocht in de bijbel dus ik kan er naast zitten.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 28 feb 2005 10:49

Aragorn schreef:Is er trouwens ook nog ruimte voor verschillende ideeen over wat een zegen is en wat niet? De een zal kinderen misschien als een zegen ervaren, maar de ander niet.. of heeft God ergens gezegd: het is een zegen, en je bent verplicht om op deze manier gezegend te worden?

Vraag eens aan echtparen die geen kinderen kunnen krijgen, hoe rijk ze gezegend zijn. :x
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

SanderW

Berichtdoor SanderW » 28 feb 2005 11:00

Volgens mij is het wel een zegening, maar niet de ultieme zegening. Echtparen die geen kinderen kunnen krijgen en die wel kinderen willen krijgen zullen daar veel verdriet om hebben. Maar er zijn ook andere zegeningen die ze wel mogen ontvangen. Daarmee wil ik niet makkelijk voorbijgaan aan het grote verdriet wat ze hierom kunnen hebben!

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 28 feb 2005 15:36

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:Is er trouwens ook nog ruimte voor verschillende ideeen over wat een zegen is en wat niet? De een zal kinderen misschien als een zegen ervaren, maar de ander niet.. of heeft God ergens gezegd: het is een zegen, en je bent verplicht om op deze manier gezegend te worden?

Vraag eens aan echtparen die geen kinderen kunnen krijgen, hoe rijk ze gezegend zijn. :x
Natuurlijk is het verschrikkelijk voor echtparen die ongewenst kinderloos zijn. Maar ik denk niet dat dezelfde zaak voor iedereen een zegen of voor iedereen een vloek is. Door de hele Bijbel heen zie je juist dat God rekening houdt met het individu.

Zoals bijv. veel kennis niet per definitie een zegen is.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 mar 2005 00:54

Achteloos wordt nog toegevoegd dat het huwelijk niet bedoeld is om zoveel mogelijk kinderen te krijgen,

Zonder het antwoord gelezen te hebben.....

Het huwelijk is niet bedoeld om zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Blijkbaar is het ergens dus wel eens mooi geweest. Waar leggen we die grens dan? En belangrijker: waar baseren we dat op? Als je stelt dat het om het vertrouwen op God gaat dan heeft zo'n opmerking alleen zin als je ermee bedoelt dat je niet bewust de O-dagen moet opzoeken om te vrijen. En ik denk toch niet dat dat is wat de ds bedoelt....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 06 mar 2005 18:28

Ik denk dat hetgeen in de vraag gesteld wordt iets is waar veel stellen in de geref. gezindte mee lopen. Hoe gaan we om met de "gezinsplanning" , voorbehoedsmiddelen enz. Zie gezinnen met 10 of meer kinderen om me heen. Vaak valt me op dat de oudste kinderen (vooral de meisjes) min of meer moeder zijn over de jongste kinderen. Boodschappen doen, naar school brengen en halen. Met de kleintjes in de kerk zitten omdat pa en ma maar 2 kanten hebben waar ze kind kunnen neer zetten. Zelfs met en voor hun kleding kopen. Een kind mag best wat doen in huis, maar is het nu de bedoeling dat ze hun jongere broertjes en zusjes opvoeden?

Je moet als ouders zijnde ook je kinderen voldoende aandacht kunnen geven, bijv. met huiswerk, wat ze zoal doen op school en na schooltijd. Op hun huishouding goede acht geven (huwelijksformulier!). Je hebt het dan heel erg druk. Het is ook ontzettend leuk om kinderen te hebben en je krijgt er veel voor terug maar het kan ook best heel moeilijk zijn.

En wat denk je als moeder in verwachting is en ze is zo ziek dat ze haar taken niet kan doen? Op God vertrouwen is makkelijk gezegd, maar het is echt niet zo dat het dan allemaal als vanzelf gaat.

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 18 aug 2005 13:31

Vaak valt me op dat de oudste kinderen (vooral de meisjes) min of meer moeder zijn over de jongste kinderen. Boodschappen doen, naar school brengen en halen. Met de kleintjes in de kerk zitten omdat pa en ma maar 2 kanten hebben waar ze kind kunnen neer zetten.

Helemaal waar Annet. En de moeders raken vaak behoorlijk overspannen en de vaders trekken zich terug in ofwel maatschappelijk ofwel kerkelijk leven. Ik zie het in bepaalde gezinnen gebeuren en begrijp niet dat daar ergens niet een keer een lichtje gaat branden. Er staat volgens mij in het huwelijksformulier ook dat met verstand moet worden gehandeld.

Het antwoord van ds. Paul komt misschien erg cru over omdat hij in hele korte bewoordingen zijn punt wil maken, maar ik vraag me toch af of hij het, als hij dit terug leest, zelf eens is met zijn toon. Hij wil naar mijn idee aangeven dat het krijgen van kinderen binnen het huwelijk niet helemaal vrijblijvend is, zo van: tsja, misschien geen geld, dan maar niet, tsja, misschien wel geld, dan maar wel. Dan lijkt het allemaal erg rationeel te worden en het geloof wat naar de achtergrond te schuiven.

Misschien dat het feit dat ds. Paul 76 of 77 jaar oud is, ook meespeelt. In zijn jeugd waren de gezinnen een stuk groter van omvang dan tegenwoordig. Wat denk ik wel waar is, tenminste uit mijn eigen ervaring, is het feit dat men in moeite, problemen en/of armoede vaak dichter bij God leeft dan in situaties waarin men zelf probeert oplossingen te vinden. Ik denk dat ds. Paul dit bedoelt en het antwoord hierop zwaar via de binnenbocht geeft :D

Jos

SanderW

Berichtdoor SanderW » 18 aug 2005 13:34

Goeiendag, reageert er ook nog eentje op een topic waarvan de laatste reactie afgelopen maart was. :)

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 18 aug 2005 13:42

[quote="SanderW"]Goeiendag, reageert er ook nog eentje op een topic waarvan de laatste reactie afgelopen maart was. :)[/quote]

Ach, jij reageert er ook weer op, dus blijkbaar interesse genoeg :D :D

SanderW

Berichtdoor SanderW » 18 aug 2005 13:44

Jos123 schreef:
SanderW schreef:Goeiendag, reageert er ook nog eentje op een topic waarvan de laatste reactie afgelopen maart was. :)

Ach, jij reageert er ook weer op, dus blijkbaar interesse genoeg :D :D

Hmm...klinkt als een 1-0 voor jou. ;)

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 18 aug 2005 13:50

[quote="SanderW"][quote="Jos123"][quote="SanderW"]Goeiendag, reageert er ook nog eentje op een topic waarvan de laatste reactie afgelopen maart was. :)[/quote]

Ach, jij reageert er ook weer op, dus blijkbaar interesse genoeg :D :D[/quote]

Hmm...klinkt als een 1-0 voor jou. ;)[/quote]

Hm, ben nog maar pas op het forum en lette niet zo op de datum, sommige onderwerpen zijn te interessant om niet ff een mening te geven!

Terug naar “Archief”