Hoe word ik zalig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 16 aug 2005 00:05

MissF schreef:Gisteren ging de preek bij ons over de gelijkenis van de Goede Herder, en dan op een manier die ik nog nooit had gehoord en ik echt geweldig vond.

De dominee haalde aan:
iemand die helemaal afgedwaald is, moet gevonden worden. God doet er sowieso alles aan om jou te vinden. En jij hebt de keuze: wat wil je...gevonden worden? Of niet gevonden worden?

Zo ja, ga op een plek zitten waar Hij je makkelijk kan vinden (dat is voor iedereen anders denk ik, hoe je dat invult)
Zo nee, verstop je dan!

Zo nee is wat Adam deed.........
Mooie vergelijking trouwens!

Hoe kun je nu een God laten staan die jou al zoekt?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 16 aug 2005 14:45

Leert een andere gelijkenis niet juist, dat je beter zelf naar huis terug kunt keren met hangende pootjes?

het gevaar van uitleggen als deze is namelijk "passief christendom". Het idee dat alles toch van God komt, en dat we dus beter zelf onze handen achter de rug kunnen houden.

Als je na een schipbreuk midden op zee op je reddingsboot zit te bidden om het te overleven, en plotseling zie je aan de horizon land in zicht.

Blijf je dan zitten bidden, of pak je de roeispanen op en begin je zelf ook te roeien?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 16 aug 2005 15:32

Shito schreef:Blijf je dan zitten bidden, of pak je de roeispanen op en begin je zelf ook te roeien?

Is biddend roeien geen mogelijkheid?
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 16 aug 2005 17:00

Niet als je denkt dat je volgens de bijbel je handen moet vouwen ^^ dat roeit nogal lastig.

Dat "eeuwig bidden" is iets goeds, maar het gebed zelf is iets dat je bewust en gericht doet. Om ondertussen dan na te denken hoe je je roeispanen gebruikt kan wat lastig zijn. Maar natuurlijk moet je niet plotseling weer God loslaten zodra je het land ziet. Bid zonder oponthoud, geef dank voor alles.

Maar waar het mij met name om gaat hier, is dat je niet gaat zitten wachten tot God je leven weer goed tovert en je daarbij blind staart voor alle deuren en ramen die hij voor je openzet, in de hoop dat hij je wel het huis in tovert.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 aug 2005 17:48

Shito schreef:Leert een andere gelijkenis niet juist, dat je beter zelf naar huis terug kunt keren met hangende pootjes?

het gevaar van uitleggen als deze is namelijk "passief christendom". Het idee dat alles toch van God komt, en dat we dus beter zelf onze handen achter de rug kunnen houden.

Als je na een schipbreuk midden op zee op je reddingsboot zit te bidden om het te overleven, en plotseling zie je aan de horizon land in zicht.

Blijf je dan zitten bidden, of pak je de roeispanen op en begin je zelf ook te roeien?

Juist niet, als je je open wilt stellen voor Gods zoektocht, als je je wilt laten vinden is dat juist NIET stil in een hoekje gaan zitten bidden! Dat betekent al die rotsblokken, die bomen, die dalen waarin je je kunt verschuilen (muziek, vrienden familie enz.) opzij zetten. Je daar niet meer achter verschuilen, en das moeilijk!!
(k Heb trouwen over die gelijkenis en over dit verhaal een log geschreven ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 aug 2005 17:58

frekje schreef:
Shito schreef:Blijf je dan zitten bidden, of pak je de roeispanen op en begin je zelf ook te roeien?

Is biddend roeien geen mogelijkheid?

ora et labora.

Eerst bidden: "God geeft mij de kracht om mezelf over te geven aan U"

actie! doen! biddend en werkend.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 aug 2005 20:15

Shito schreef:...

...

Dat gevaar zie ik nou juist niet zozeer in het verhaal van MissF.
Je wordt als mens zeer zeker aangezet tot actie door de Bijbel. Echter, die actie van ons is niet de eerste en diepste oorzaak van ons behoud. Daar zit nog iets anders achter: het werk van Gods Geest in ons. Dàt is de eerste en diepste oorzaak. En dat leer je niet door passief te wachten totdat je je eigen doodsheid voelt. Nee, dat leer je nou juist in die weg van activiteit. Al zijn er ook christenen die daar veel te weinig van kennen.
Die paradox is te vinden in Deuteronomium 10:16, en 30:6.
In de eerste tekst wordt actief opgeroepen om het eigen hart te besnijden.
In de tweede tekst wordt beloofd dat JHWH dat zal doen.

Het ware geestelijke leven begint normaal gesproken - in onze beleving - dan ook niet met allerlei diepe indrukken en gevoelens, maar met gehoorzaamheid aan Gods Woord. In die weg werkt God in het hart van de mens, en wordt het emotionele geestelijke beleven en inzicht steeds dieper. Dan moet het ook komen tot het kennen van schuld en zonde, van eigen verlorenheid voor God.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 16 aug 2005 20:28

Zaligheid. Ik quote hier de laatste regels uit het verhaal van een baptisten predikant. Het hele verhaal is hier te lezen.

Salvation is the revelation of Christ to the sinner's heart as his Saviour and Lord. Salvation takes place when the Holy Spirit reveals Christ to a sinner's heart as his own personal Saviour and Lord after He had brought him to realize that he is condemned, admitting in his heart that he ought to go to Hell and saying, "Amen," to his own condemnation if God should choose to send him to Hell (Matt. 16:17; Gal. 1:11,12; Gal. 1:15,16; I Cor.15:3,4; Eph.2:8,9; I Cor.1:26-29).

Salvation is not resting upon the Word of God or believing the promises of God – salvation is not resting upon one's faith. Salvation is the revelation of Christ to the sinner's heart. Reader, do you know Him? Every saved person can say, "I know WHOM I have believed."

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 16 aug 2005 21:03

Het is jouw wil, keus en actie, en datgene dat jij meemaakt, wat je zalig maakt (zie berg rede). Het is jouw keus voor God waardoor je verandert, een nieuw leven begint, dus in feite opnieuw geboren wordt.

Maar dan nog heb je geen enkel recht op vergeving. Uiteindelijk is dat iets dat alleen kan komen door genade, iets dat voor 100% aan God ligt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 aug 2005 16:50

Mapleleaf schreef:Zaligheid. Ik quote hier de laatste regels uit het verhaal van een baptisten predikant. Het hele verhaal is hier te lezen.

Salvation is the revelation of Christ to the sinner's heart as his Saviour and Lord. Salvation takes place when the Holy Spirit reveals Christ to a sinner's heart as his own personal Saviour and Lord after He had brought him to realize that he is condemned, admitting in his heart that he ought to go to Hell and saying, "Amen," to his own condemnation if God should choose to send him to Hell (Matt. 16:17; Gal. 1:11,12; Gal. 1:15,16; I Cor.15:3,4; Eph.2:8,9; I Cor.1:26-29).

Salvation is not resting upon the Word of God or believing the promises of God – salvation is not resting upon one's faith. Salvation is the revelation of Christ to the sinner's heart. Reader, do you know Him? Every saved person can say, "I know WHOM I have believed."

Hm, hier heb ik de indruk dat redding (salvation) hier toch tot een ingewikkelde zaak wordt gemaakt. Mijn grootste bezwaar: het lijkt er hier op of de grond van het zich verlost weten van subjectieve aard is, nl. een eigen persoonlijke overtuiging die men in het hart voelt. En: of men naar eigen (subjectief!) beoordelen voldoet aan de voorgeschreven criteria, nl. de vereiste geestelijke ervaringen.
Dat heeft in de praktijk onvermijdelijk vele problemen tot gevolg. De geloofszekerheid komt dan in hoge mate op losse schroeven te staan. Een probleem wat je ook in reformatorische kring volop aantreft, helaas.
Onze beoordelingen van onszelf zijn in hoge mate beïnvloed door onze stemming van het moment. Hoe betrouwbaar zullen die beoordelingen dan worden?
De legale grond van onze geloofszekerheid ligt in Gods beloften, die zwart op wit in de Bijbel staan. Voor geloofszekerheid heeft een mens een grond buiten zichzelf nodig, die objectief van aard is.

Dat voorschrijven van allerlei geestelijke ervaringen om zich gelovige te mogen noemen heb ik in mijn vorige bijdrage juist proberen te voorkomen.
Ik begrijp echter ook dat het niet de bedoeling is om zich lekker gemakkelijk op grond van Gods beloften zich verlost te weten, en verder een lui en ongeïnteresseerd christen te zijn. Gods beloften als een soort van levensverzekering, waarvan je de papieren ergens in een lade hebt liggen, maar die je verder geen barst interesseren. Het beruchte verbondsautomatisme. (Een term die overigens ook wel eens te pas en te onpas gebezigd is, denk ik.) Daarom heb ik ook het bevindelijke element van het christelijke leven benadrukt in mijn vorige bijdrage.

De Bijbel heb ik zelf als volgt ervaren, toen ik die in mijn oriënterend zoeken zo objectief mogelijk probeerde te bestuderen:
- Zeer laagdrempelig als het gaat om gelovige te mogen zijn. Het doet niet moeilijk in het stellen van voorwaarden aan je geestelijke ervaringen, maar integendeel het roept je aan alle kanten toe: kom maar! Een tekst, die die sfeer waarvan de hele tekst van de Bijbel doortrokken is, expliciet uitspreekt, is Openbaring 22:17.
- Tegelijk ook heel serieus. Die laagdrempeligheid is beslist geen aanleiding tot oppervlakkigheid. Een oppervlakkig christelijk leven wordt zeer scherp veroordeeld door de Bijbel. Het nieuwe leven is immers niet op onszelf gericht, maar op het dienen van God. Het is de bedoeling dat het Woord van God overvloedig in ons woont, en dat we vervuld zijn van Gods Geest.

Het heeft mij best wel eens beziggehouden, de vraag: wat is nou de beste beveiliging tegen een oppervlakkig christendom?
Ik heb in het verleden wel eens gedacht dat het zwaar-bevindelijke denken er een behoorlijke dijk tegen vormt. Echter, dat wemelt ook van de problemen, en dat ben ik in de loop van de tijden steeds beter gaan zien. Hoogdrempeligheid is geen oplossing, al was het alleen maar omdat het onbijbels is. Daar breng je mensen alleen maar mee in de problemen.
Ik vind het eerlijk gezegd nog steeds een moeilijke vraag. Ik betwijfel of het wel mogelijk is om hier een oplossing voor te bieden in de vorm van een theologische constructie. (En of dat ook wel wenselijk is, gezien het gevaar van verstard en eenzijdig denken.) Misschien is het menselijk hart daar ook wel veel te weerbarstig voor.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Hannie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannie » 18 aug 2005 17:46

"Hoe wordt ik zalig?"
Volgens mij gewoon door geloof. Met een oprecht geloof in de liefde van God en Jezus volgen automatisch goede daden. Dat kan niet anders. En deze combinatie: oprecht geloof en goede daden uit liefde, word je zalig.

Ik vind wel dat we moeten oppassen dat we niet laten bij geloof alleen. Als er geen goede daden volgen, moet er iets mis zijn met je geloof. Dat is in ieder geval mijn mening.
Helemaal verkocht!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 19 aug 2005 08:45

Hoe word ik zalig?

Ik had de neiging om eers wat stukjes te citeren, maar eigenlijk doe ik het daarmee te kort. Lees heel hoofdstuk 3/4 van de Dordtse Leerregels nog naar eens door. Die onderschrijven we toch?

Hier kan je dat vinden: http://www.theologienet.nl/dordtse_leerregels.htm#3/4

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 aug 2005 15:36

Volgens mij is dat typisch een zwaktebod om het niet gewoon even samen te vatten, PeterD. Als je er helemaal achter staat zou je het moeten kunnen verwoorden ook :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 19 aug 2005 18:41

Gershwin schreef:Volgens mij is dat typisch een zwaktebod om het niet gewoon even samen te vatten, PeterD. Als je er helemaal achter staat zou je het moeten kunnen verwoorden ook :wink:

Dan maar een zwaktebod, ik wil het niet te kort doen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 aug 2005 19:23

Dat citaat uit de DL vormt inderdaad een heel mooie beschrijving van de bekering. Het moet natuurlijk wel gelezen worden binnen de context van de Bijbel - daar is het immers uit afgeleid - en als verweerschrift tegen de Remonstranten. Maar prachtig, zoals Gods handelen wordt beschreven als de eerste en grote, ja enig mogelijke oorzaak van onze bekering. Dat strookt helemaal met hoe ik dat zelf beleef, en hoe ik dat afgelopen maandag beschreef in deze discussie, zie op p.1.

Terug naar “Archief”