Hoe word ik zalig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sunlover
Mineur
Mineur

Hoe word ik zalig?

Berichtdoor sunlover » 18 jul 2005 19:50

Johannes 3
36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Hoe word ik zalig? Volgens deze tekst is het geloof een actieve daad.
Romeinen 9
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

En deze tekst zegt eigenlijk je kunt wel willen en wel lopen maar als God niet wil dan word je niet zalig. zie de rest van Romeinen 9.
Mijn vraag. - Hoe kom je tot geloof?
- Wat houdt de wedergeboorte ( Johannes 3 ) in ?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 jul 2005 19:59

De wedergeboorte houd in een afgesneden worden uit Adam en in Christus worden ingeplant. Dat is het begin van de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 18 jul 2005 20:05

Kun je het wat concreter zeggen iets praktischer.
De termen die jij gebruikt heb ik ook geleerd uit de boekjes maar mijn vraag is hoe werkt dat dan in de praktijk?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 jul 2005 21:05

Een haten van de zonden. Je gaat graag naar de kerk. Een strijden tegen de zonden en de verleidingen van je eigen hart en de wereld. Het lezen van Gods woord laat je niet koud. De zaligheid buiten je zelf gaan zoeken. Heel je leven, je gaan en staan ga je opofferen aan de dienst van God omdat je Hem toekomt. Je gaat je keuzes toetsen aan Zijn woord. Dat woord onderzoeken. Hoe kom ik aan die zaligheid? Je gaat alles in Christus leren zien en je zelf kennen als een brok zonde.
Dat alles gaat gepaard met hevige worstelingen, lieflijke uitreddingen. (Lees de psalmen maar opna). Hij zal wassen en jij minder worden.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 18 jul 2005 21:33

Wat houdt het geloof in volgens jou wat in Johannes 3: 36 genoemd word?

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 18 jul 2005 22:27

Geloven in de bijbel is precies hetzelfde als vertrouwen. In het oorspronkelijke Grieks waarin de bijbel geschreven is, wordt het woordje 'pisteuo' gebruikt en dat betekent bij ons 'geloven' of 'vertrouwen'. Overal waar je dus in de bijbel het werkwoord 'geloven' leest, mag je ook 'vertrouwen' lezen en andersom.
Dit geldt trouwens ook voor de zelfstandig naamwoorden 'geloof' en 'vertrouwen'.

Je vraag is dus eigenlijk ook 'Hoe begin je te vertrouwen op God?'. Die vraag klinkt voor ons misschien wel iets anders als 'Hoe kom je tot geloof?', maar eigenlijk is het dus precies dezelfde vraag!

Hoe begin je te vertrouwen? Volgens mij moet je het gewoon een keer aandurven en je openstellen voor Hem (bidden, bidden, bidden, God zoeken, iedere dag), dan komt Hij ook vanzelf naar je toe! Eigenlijk is Hij er al... God zoekt jou immers al je hele leven.

Je wordt niet letterlijk opnieuw geboren, maar het is een beeld voor de nieuwe start die je met God maakt op het moment dat je begint te geloven/vertrouwen.
Vanaf dat moment probeer je je in alles op God te richten en je af te houden van de dingen die God niet wil (zonde). Die twee dingen naleven zijn niet altijd even makkelijk... weet ik uit ervaring.

P.S. Als je Romeinen 9 leest, moet je het in het verband van het hele hoofdstuk lezen. Paulus legt uit aan de christenen in Rome, waarom er zoveel Joden zijn die niet in Jezus willen geloven. Paulus is er heel verdrietig over dat zij niet in Jezus willen geloven (9:2-3), maar hij kan hen er niet toe dwingen, omdat het 'gaan geloven' in Gods hand ligt. En volgens mij zegt hij dat dus ook in vers 16.
Dat God geloof kan stimuleren/tegenhouden door middel van Zijn Geest, betekent nog niet dat jij niet vanuit jezelf kan gaan vertrouwen!

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 19 jul 2005 06:32

sunlover schreef:Wat houdt het geloof in volgens jou wat in Johannes 3: 36 genoemd word?

Dat vind ik verklaard in het troostboek vraag 21.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2005 10:57

Nou kom op, zo moeilijk is dat woord toch niet? :)

ge·loof (het ~, geloven)
vertrouwen in de waarheid van iets
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 jul 2005 11:13

Ach, dat antwoord uit het troostboek (catechismus) is ook niet zo heel erg moeilijk, alleen vertelt het wat dat "iets" uit het woordenboek inhoudt ;):

Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft.
Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

salty
Luitenant
Luitenant

hoe word ik zalig

Berichtdoor salty » 19 jul 2005 14:04

als je met je hele hart gelooft en je ook aan anderen vertelt dat je dit gelooft dat Yeshua de Messias is , die als zondeoffer kapara, voor jouw zonde is gestorven, en dat je gelooft dat jouw naam daardoor voor eeuwig bijgeschreven zal zijn in het Boek van HET LEVEN. Dan wordt je zalig. Die belofte heb je. Dit is het Nieuwe verbond Dat Yeshua voor jou heeft volbracht . Hij werd voor onze zonde doorboord en heeft onze zonde gedragen. Dat was de prijs die door de Eeuwige werd bepaald.
Het bloed van een dier, voor een jaar lang . Door het offer van Yeshua voor een ieder mens voor eeuwig.
Het deelnemen aan het Heilig Avondmaal is voor ons de herrinnering dat wij ons aan ons deel van de belofte moeten houden. Dus ons van onze zonden bewust zijn en niet opzettelijk doorgaan met zondigen.
Dit kun je alleen met behulp van de Heilige Geest die je door je geloof in Yeshua hebt gekregen, en die in je hart woont, Die je er op wijst Gods woord deHeilige Schriften te lezen en sterk te staan daarin. Zodoende leer je ook meer over het Heilige karakter van de Eeuwige en distantieer je je van zondig gedrag. Je maakt een Geestelijke ommekeer. Als je hart oprecht is, kost je dit geen moeite maar word je daarin geleid... en je ervaart de innerlijke vrede van God.
Je bent er zeker van dat je deel uit mag maken van het vervolg van Gods plan met de wereld.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Nathanael

Re: Hoe word ik zalig?

Berichtdoor Nathanael » 19 jul 2005 18:04

sunlover schreef:Johannes 3
36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Hoe word ik zalig? Volgens deze tekst is het geloof een actieve daad.
Romeinen 9
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

En deze tekst zegt eigenlijk je kunt wel willen en wel lopen maar als God niet wil dan word je niet zalig. zie de rest van Romeinen 9.
In Romeinen gaat het niet in de eerste plaats over zalig worden, maar het heeft er wel alles mee te maken. In principe gaat het bij zalig worden over het hemelse. Maar jij zult bedoelen: hoe wordt ik nu ik christen als ik dat zou willen? Of hoe worden mijn zonden vergeven? Of hoe wordt ik wedergeboren? Of hoe bekeer ik mij? Of hoe wordt ik bekeerd?

Deze vragen probeer ik hieronder te beantwoorden.

Alle antwoorden zijn wel goed, maar ze vertellen niet duidelijk wat jij moet doen. Behalve Salty - die wijst wel de goede kant op. Die haalt Rom 10 aan.

Als jij je zonden belijdt, dan is God getrouw en rechtvaardig dat Hij de zonde vergeve (dat staat in 1 Joh 1 : 9). En in Luk 11 staat dat ieder de HG krijgt die daarom vraagt.

Je zou dat bijvoorbeeld zo kunnen doen: bid, en belijdt al je zonden en vraag om vergeven op grond van Jezus verdienste. zeg:
Vader in Jezus naam bid ik tot u. Ik heb gezondigd. Ik heb dit en dit (opnoemnen van je zoden) verkeerd gedaan. Vergeeft U mij dat alstublieft. Jezus weest u alstublieft voortaan mijn koning; ik onderwerp mij aan u, (ook al weet ik nog niet hoe ik dat moet doen); geeft u mij alstublieft uw Heilige Geest en leidt en onderwijs mij door Uw Geest. Dank u Vader voor de vergeving van zonden; dank U, Jezus, dat u mijn Leider/Koning bent, dat de Heilige Geest mij wordt gegeven. Amen.

Als je dit bidt, mag je verwachten dat God dat verhoord, want God beloofd dat. In Joh 3:36 gaat om geloven: als je het bovenstaande gelooft (omdat God dat in de Bijbel zegt) en als je het in praktijk brengt door dit gebed, dan geloof je zoals het in Joh. bedoeld wordt. Voor mij was dat geloven ook heel moeilijk om te doen, totdat ik het geloofde; toen begreep ik het, maar het is niet altijd met woorden uit te leggen.

Vind je het toch moeilijk? Weet je het niet zeker of het wel waar is? Ik geeft je het advies om alles wat je weet te laten vallen (niet omdat het onwaar is, maar omdat je dat niet nu helpt) en alleen om deze waarheden te richten, die ik net op uit Luk 11 en 1 Joh 1 genoemd heb. Dan later gaan je weer verder met alles wat je geleerd hebt.

Dit gebed is ook je bekeren, want je zegt dat je je onderwerpt aan Koning Jezus. Ik weet wel wat er allemaal fout kan gaan, maar daar gaat het nu niet om. Bij koning de duivel (want daar hoort iemand bij die zich niet bekeert) is het veel slechter.

Als je inderdaad vertrouwd om deze worden van God en dit gebed heb gebeden en wanneer God met jouw leven gaat werken (dat is echt spannend en gaaf), zul vanzelf ontdekken dat die andere antwoorden uit de HG en het haten van de zonden en zo waar zijn.

Oh, ja, sommige mensen zeggen dat je niks kunt doen; dat betekent dat je niets kunt verdienen. Maar je kunt wel om vragen om wat Christus voor jouw verdiend heeft (net als dat je hier ook een vraag stelt, kun je ook aan God iets vragen).

Jezus heeft de vergeving van zonden (en nog veel meer) verdiend. Dan zeggen sommigen wel dat jouw willen of bidden niet goed is, maar God vergeeft niet omdat jouw gebed zo perfect of zo oprecht is, maar omdat Hij zelf besloten heeft jouw te vergeven als je daarom vraagt.

Ik hoop dat dit het antwoord is waar je nar op zoek bent. De zegen van Jezus zij over jouw! Hij overschaduwe jouw met Zijn Heilige Geest en doe jouw Zijn Licht zien.

Vader, in Jezus' naem, zegen Sunlover, en weest U bij hem! Amen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jul 2005 10:25

Salty, zit je helemaal in Jeruzalem? Is dat niet eng daar, met die bombardementen?

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 20 jul 2005 21:43

Yep.

Met de veiligheid is het nu wel beter tegenwoordig ,nu dat veiligheidshek er staat.
Ook toen we midden in de ellende zaten heb ik me nooit echt bang gevoeld . Ik heb een keer bus 14 die van de Gan Ha-Paamon met 5 minuten gemist.... dat was fftjes schrikke.... :mrgreen:
Maar ja nu ik naar Italie op vakantie ga maak ik me meer "ongerust."...
Of laatst in Londen , ook denk ik dat het in Nederland ook wel eens raak zou kunnen zijn.....
Wat is veilig. en wat is doodgaan ... het is immers het overgaan naar de andere werkelijkheid.
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 aug 2005 17:02

Hoe een mens zalig kan worden?
...waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben. (Fil. 3:12)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom. 9:16)
Dat is de echte oorzaak waardoor mensen zalig worden. Dus niet omdat zij God zoeken, omdat zij opklimmen naar de hemel. Er is geen weg vanuit ons naar God. Maar alleen omdat God zich ontfermt.
Dat klinkt misschien wat deterministisch, als ik dat zo zeg. Maar zo beleefde ik dat gisteren heel sterk, tijdens en na de ochtendkerkdienst. Daar kom je uiteindelijk bij uit.
Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont. (Rom. 9:18) Dan voel je de realiteit van Ezechiël 37, van die dorre doodsbeenderen.
In onszelf zijn wij totaal goddeloos, radicaal vervreemd van God, zonder ook maar de minste of geringste wil in ons om ons op Hem te richten.

Zo zag ik mijzelf gisteren. En als je dan bedenkt dat God zulke mensen met zich wil verzoenen... Dat Hij werkt met zijn Geest in zulke mensen... Dan wordt het te wonderlijk. Dat is iets onbegrijpelijks.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 aug 2005 18:31

Gisteren ging de preek bij ons over de gelijkenis van de Goede Herder, en dan op een manier die ik nog nooit had gehoord en ik echt geweldig vond.

De dominee haalde aan:
iemand die helemaal afgedwaald is, moet gevonden worden. God doet er sowieso alles aan om jou te vinden. En jij hebt de keuze: wat wil je...gevonden worden? Of niet gevonden worden?

Zo ja, ga op een plek zitten waar Hij je makkelijk kan vinden (dat is voor iedereen anders denk ik, hoe je dat invult)
Zo nee, verstop je dan!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”