sunlover schreef:Johannes 3
36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
Hoe word ik zalig? Volgens deze tekst is het geloof een actieve daad.
Romeinen 9
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
En deze tekst zegt eigenlijk je kunt wel willen en wel lopen maar als God niet wil dan word je niet zalig. zie de rest van Romeinen 9.
Mijn vraag. - Hoe kom je tot geloof?
- Wat houdt de wedergeboorte ( Johannes 3 ) in ?
In Romeinen gaat het niet in de eerste plaats over zalig worden, maar het heeft er wel alles mee te maken. In principe gaat het bij zalig worden over het hemelse. Maar jij zult bedoelen: hoe wordt ik nu ik christen als ik dat zou willen? Of hoe worden mijn zonden vergeven? Of hoe wordt ik wedergeboren? Of hoe bekeer ik mij? Of hoe wordt ik bekeerd?
Deze vragen probeer ik hieronder te beantwoorden.
Alle antwoorden zijn wel goed, maar ze vertellen niet duidelijk wat jij moet doen. Behalve Salty - die wijst wel de goede kant op. Die haalt Rom 10 aan.
Als jij je zonden belijdt, dan is God getrouw en rechtvaardig dat Hij de zonde vergeve (dat staat in 1 Joh 1 : 9). En in Luk 11 staat dat ieder de HG krijgt die daarom vraagt.
Je zou dat bijvoorbeeld zo kunnen doen: bid, en belijdt al je zonden en vraag om vergeven op grond van Jezus verdienste. zeg:
Vader in Jezus naam bid ik tot u. Ik heb gezondigd. Ik heb dit en dit (opnoemnen van je zoden) verkeerd gedaan. Vergeeft U mij dat alstublieft. Jezus weest u alstublieft voortaan mijn koning; ik onderwerp mij aan u, (ook al weet ik nog niet hoe ik dat moet doen); geeft u mij alstublieft uw Heilige Geest en leidt en onderwijs mij door Uw Geest. Dank u Vader voor de vergeving van zonden; dank U, Jezus, dat u mijn Leider/Koning bent, dat de Heilige Geest mij wordt gegeven. Amen.
Als je dit bidt, mag je verwachten dat God dat verhoord, want God beloofd dat. In Joh 3:36 gaat om geloven: als je het bovenstaande gelooft (omdat God dat in de Bijbel zegt) en als je het in praktijk brengt door dit gebed, dan geloof je zoals het in Joh. bedoeld wordt. Voor mij was dat geloven ook heel moeilijk om te doen, totdat ik het geloofde; toen begreep ik het, maar het is niet altijd met woorden uit te leggen.
Vind je het toch moeilijk? Weet je het niet zeker of het wel waar is? Ik geeft je het advies om alles wat je weet te laten vallen (niet omdat het onwaar is, maar omdat je dat niet nu helpt) en alleen om deze waarheden te richten, die ik net op uit Luk 11 en 1 Joh 1 genoemd heb. Dan later gaan je weer verder met alles wat je geleerd hebt.
Dit gebed is ook je bekeren, want je zegt dat je je onderwerpt aan Koning Jezus. Ik weet wel wat er allemaal fout kan gaan, maar daar gaat het nu niet om. Bij koning de duivel (want daar hoort iemand bij die zich niet bekeert) is het veel slechter.
Als je inderdaad vertrouwd om deze worden van God en dit gebed heb gebeden en wanneer God met jouw leven gaat werken (dat is echt spannend en gaaf), zul vanzelf ontdekken dat die andere antwoorden uit de HG en het haten van de zonden en zo waar zijn.
Oh, ja, sommige mensen zeggen dat je niks kunt doen; dat betekent dat je niets kunt verdienen. Maar je kunt wel om vragen om wat Christus voor jouw verdiend heeft (net als dat je hier ook een vraag stelt, kun je ook aan God iets vragen).
Jezus heeft de vergeving van zonden (en nog veel meer) verdiend. Dan zeggen sommigen wel dat jouw willen of bidden niet goed is, maar God vergeeft niet omdat jouw gebed zo perfect of zo oprecht is, maar omdat Hij zelf besloten heeft jouw te vergeven als je daarom vraagt.
Ik hoop dat dit het antwoord is waar je nar op zoek bent. De zegen van Jezus zij over jouw! Hij overschaduwe jouw met Zijn Heilige Geest en doe jouw Zijn Licht zien.
Vader, in Jezus' naem, zegen Sunlover, en weest U bij hem! Amen.