Verantwoordelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjeherazade

Verantwoordelijk?

Berichtdoor Sjeherazade » 20 mei 2003 19:43

Ik weet niet of het hier thuishoort, of als het al geweest is.

Maar een vraag: Mogen zwakzinnige mensen volgens jullie kinderen krijgen? Is dat wel verantwoord? En uiteraard argumenten, motivatie.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Verantwoordelijk?

Berichtdoor hijwel » 20 mei 2003 20:55

Sjeherazade schreef:Ik weet niet of het hier thuishoort, of als het al geweest is.

Maar een vraag: Mogen zwakzinnige mensen volgens jullie kinderen krijgen? Is dat wel verantwoord? En uiteraard argumenten, motivatie.

sorry! wil je zwakzinnige ff beschrijven?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 mei 2003 21:38

wat voor niveau heeft een zwakzinnige, want daar zit nogal een verschil in.. er zijn zwakzinnigen die heel goed functioneren en op een best hoog niveau zitten.. en er zijnn zwakzinnigen op het niveau van een baby danwel peuter of kleuter en dan is het verhaal al weer heel anders....

joris

Berichtdoor joris » 20 mei 2003 22:27

Het lijkt mij niet handig dat mensen met een verstandelijke handicap (zwakzinnigen gebruiken we niet echt meer he) kinderne krijgen. In deze tjid mogen 'clienten' zelf kiezen en werken we vraaggericht. maar in dit geval spreekt er ook een stukje ethiek mee. kan een kind een ander kind opvoeden? In de meeste gevallen niet. HEt schrijnende is dat een kind van iemand met een verstandleijke handicap niet perse een verstandelijke handicap hoeft te hebben.
ander evraag: overziet iemand met een verstandelijke handicap precies wat het betekent om een kind te hebben? Een baby is wel leuk, maar een peuter?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 20 mei 2003 22:47

joris schreef:ander evraag: overziet iemand met een verstandelijke handicap precies wat het betekent om een kind te hebben? Een baby is wel leuk, maar een peuter?

dat vraag ik me inderdaad ook af. Ik werk soms ook weleens bij zulke mensen, en nee, dat gaat volgens mij niet lukken om hen kinderen op te laten voeden.... Ze overzien het volgens mij niet, wat er allemaal moet gebeuren. en zwakzinnigen zijn vaak zelf kinderlijk, wat de opvoeding volgens mij niet ten goede zou komen...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Verantwoordelijk?

Berichtdoor Cybercurse » 21 mei 2003 00:21

Sjeherazade schreef:Ik weet niet of het hier thuishoort, of als het al geweest is.

Ik vind van niet. Het is een voorlopige mening, je mag me van m'n ongelijk overtuigen ;)

Volgens mij is het zo dat de kans op een zwakzinnig kind vrij groot is... Een zwakzinnig kind wat opgevoed wordt door zwakzinnige ouders, dat lijkt me geen goede combinatie...

ps. no offence hoor Inspector Morse ;)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 21 mei 2003 07:21

Ik ken dus een man en vrouw die niet helemaal 100% zijn, (laat ik het zo ff noemen), ze wilde echt dolgraag een kind en hebben nu ook een kindje, dat kindje heeft gewoon heel goed verstand en als je ziet hoe het kind opgevoed wordt is niet helemaal zoals je normaal opgevoed zou worden......nu kan je zeggen, zielig voor dat kind en dat is misschien ook wel zo, maar aan de andere kant als je ziet hoe blij deze mensen met dat kind zijn denk ik van ja, moet je nou echt wel zeggen van jullie "soort" mensen mogen geen kinderen krijgen??

Sjeherazade

Berichtdoor Sjeherazade » 21 mei 2003 08:13

Gelukkig is het krijgen van kinderen geen recht in juridische zin. Het is iets wat zo inherent is aan het mens-zijn dat de wetgever het niet nodig heeft geacht daar iets over op te nemen in de (Grond)wet. Aldus is gewaarborgd dat niemand het recht om kinderen te krijgen kan worden ontzegd. Als een geestelijk gehandicapte kinderen wil krijgen dan kan dat gebeuren, ook al is hij zo wilsonbekwaam als het maar kan. Er kan, en onder omstandigheden moet, natuurlijk wel overwogen worden of het in een bepaalde situatie wel wenselijk is omdat de ouders misschien niet in staat zijn het kind op te voeden. Maar dan nog, als het de wens van de ouders is, kan niemand daar iets tegenin brengen.

Zoals zoveel gevallen is het dus nauwelijks de vraag of het mág maar meer of het wénselijk is.

Sjeherazade

Berichtdoor Sjeherazade » 21 mei 2003 08:17

Ikke21 schreef:Ik ken dus een man en vrouw die niet helemaal 100% zijn, (laat ik het zo ff noemen), ze wilde echt dolgraag een kind en hebben nu ook een kindje, dat kindje heeft gewoon heel goed verstand en als je ziet hoe het kind opgevoed wordt is niet helemaal zoals je normaal opgevoed zou worden......nu kan je zeggen, zielig voor dat kind en dat is misschien ook wel zo, maar aan de andere kant als je ziet hoe blij deze mensen met dat kind zijn denk ik van ja, moet je nou echt wel zeggen van jullie "soort" mensen mogen geen kinderen krijgen??

Ja dat is ook weer zo. Bij het opvoeden van een kind staat 1 ding centraal: Liefde. Het kind moet vooral veel liefde van de ouders krijgen. En waarom zouden 2 verstandelijk gehandicapte mensen geen liefde kunnen geven?

En die kinderen zullen best uitgelachen worden door andere kinderen op school. Maar ze lachen ook om vaders met flaporen, dus moeten we ook alle mensen met flaporen gaan verbieden om kinderen te krijgen?

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2003 09:02

Het probleem tegenwordig is dus dat mensen met een verstandelijke handicap mogen trouwen. En volgens mij is dat dan je eerste vraag. WAnt wij geloven toch dat de sexuele gemeenschap binnen het huwelijk hoort.
En het kinderen krijgen dus ook.
Voor mij is het dan eigenlijk makkelijk. Als we vinden dat mensen genoeg verantwoording kunnen opbrengen om met elkaar te kunnen trouwen zouden wij ze dan wel kinderen mogen verbieden?
En ik spreek nu vanuit mijn Christelijke visie en niet de wereldse.
Het probleem is tegenwordig vaak dat mensen met een verstandelijke handicap in dagverblijven of tehuizen komen te wonen waar de sexualiteit vrij is. En ze dus zwanger zouden kunnen worden.
Als ouders van kinderen met een verstandelijke handicap heb je dan een probleem. Want er gebeurt veel in die tehuizen wat niet door de beugel kan. Er worden veel meisjes verkracht door personeel of medebewoners.
En wat moet je daar dan mee als ouders ?

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 21 mei 2003 09:46

Dit is een heel lastige vraag op ethisch gebied. Ik zal even wat van mijn gedachten hier neerschrijven (veelal in vraag vorm), waarbij ik al op voorhand aanteken, dat ik er niet 1-2-3 uit ben.

- Wie durft en wie mag voor een ander beslissen of hij of zij kinderen mag en kan krijgen? Is daar een wereldse wettelijke basis voor? Gaan wij dan niet op de stoel van God zitten? Of vraagt God juist ingrijpen van ons?

- Indien je tot de conclusie komt dat deze mensen met een mentale functiebeperking beter geen kinderen zouden kunnen krijgen, hoe ga je dat praktisch invullen? Voorlichting? En lukt dat wel, komt dat wel aan? Wat indien zij wel seksuele omgang met hun 'partner' willen, al dan niet binnen een huwelijk (er stond immers niet bij dat we het alleen over chr. mensen hadden)? Wanneer je tegen geboortebeperkende middelen bent, mag je die in dit geval wel toepassen? Hoe zit het dan met de integriteit van het lichaam van deze mensen, mag jij daar op ingrijpen en met welk mandaat?

enz. enz. enz.?

Ik vind overigens de argumentatie van de mensen, die zo even zeggen dat ze beter geen kinderen kunnen krijgen, uitermate zwak. Er volgt ngenoeg geen argumentatie en er wordt wat mij betreft te makkelijk voorbijgegaan aan zowel praktische als ethische vragen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 mei 2003 11:35

Een paar gedachten...
Iemand met een verstandelijke handicap, kan soms sociaal wel goed functioneren. Ik zzie helemaal geen problemen met het opvoeden van kinderen in dit geval.

Moeilijker wordt het bij mensen met een sociale "afwijking", kunnen zij wel aan een kind geven wat het kind nodig heeft?

Maar aan de andere kant, we zijn als mensen ook verantwoordelijk voor onze zwakkere naaste, misschien dat met wat hulp zo'n gezin best kan draaien, dan zie ik geen problemen.

De vraag is of wij wel een bindend oordeel kunnen geven, ik denk het niet...

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2003 12:37

Ik weet dat dit nu binnen de vereniging voor ouders van kinderen met een handicap heel erg aan de orde is.
Het is niet een probleem waar een pasklaar antwoordt voor is.
Want ieder individu heeft zijn/haar eigen beperkingen.
Wat voor de ene wel kan kan voor de ander weer niet.
Ik denk dat je daar als ouders en hulpverleners heel goed mee bezig moet zijn.
Ik weet van ouders die hun dochter maar hebben laten stereliseren omdat ze echt niet nog een kind erbij konden hebben. En hun dochter was zo goed van vertrouwen en vond iedereen wel lief en aardig, dat het gevaar van een zwangerschap bij haar groot was. En dan zouden de ouders van dat meisje het kind erbij moeten opvoeden.
Dus wij kunnen hier met zijn alleen nooit een pasklaar antwoordt vinden.
We kunnen wel voor deze mensen bidden.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 21 mei 2003 13:09

Op TV zag ik een keer, er een programma over, daar was een kind, die was verwekt uit ouders met het down syndrome, en dat zag er goed uit.

Je moet alleen hele goede begeleiding hebben, als ouders en kind denk ik.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 21 mei 2003 13:19

het lijkt me niet leuk om zwakzinnige ouders te hebben...

Dus ik denk niet dat het goed is. Misschien wel voor die ouders, maar voor het kind niet.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Terug naar “Archief”