kleding volgens bijbelse voorschriften, en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 aug 2005 01:24

Het grote probleem is gewoon dat mensen vanuit een bepaalde traditie en cultuur, die wellicht zijn grond vind in bijbelse wetten voor het Joodse volk, wordt geredeneerd en wordt toegepast op de huidige tijd.

Men gaat er helaas aan voorbij dat deze wetten slechts bedoeld zijn voor de Joden. Dat men dit graag op de christelijke gemeente toepast, komt omdat men tegenwoordig en in de reformatorische kring, vindt dat de kerk in plaats van Israël, de Joden, is gekomen.

Wanneer men Handelingen 15 leest, dan kan men lezen wat er van de niet Joodse gelovige verwacht wordt.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 aug 2005 17:35

Sabra schreef:Dat men dit graag op de christelijke gemeente toepast, komt omdat men tegenwoordig en in de reformatorische kring, vindt dat de kerk in plaats van Israël, de Joden, is gekomen.

Deze gedachte is langzamerhand aan het vervagen. De vervangingsleer is gelukkig onderkend en nu kan er wat aan gedaan worden dan we er nog lang niet zijn is nog steeds te merken maar het begin is er. :wink:

StormCatcher
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor StormCatcher » 14 aug 2005 23:08

hmmm

dresscode in de bijbel:

Naakt is niet erg, er zijn diverse priesters die naakt zich voor God werpen en God verwerpt het niet, sterker nog, God gebied het in sommige gevallen

Jesaja 20:2-3
1 Samuel 10:5-12 en 19:18-24
2 Samuel 6:12-23
Johannes 13
Johannes 21:1-13

overigens is dit het volgende een curieus stuk, een man die Jezus volgt in een hemd (linnen kleed, volgens de grondtext een efod, een kleed alleen om het bovenlichaam) nadat de anderen waren gevlucht en pas vlucht nadat hij werd gegrepen
Markus 14:49-52

Naakt kan echter wel erg zijn: Toen Noach na de zondvloed voor het eerst weer wijn had geperst werd hij dronken. Naakt lag hij in zijn tent en dat nam God hem behoorlijk kwalijk (omdat hij zijn waardigheid had verkwanseld)

Genesis 9:21-27

Als God er al een dresscode op nahoud voor ons, dan ben ik er van overtuigd dat die dresscode gebaseerd is op de situatie waarin je je bevind en de geestelijke gerichtheid die je hebt.

Geeft je kleding aanstoot voor de omgeving, pas je dan aan. Maar doe het alleen voor God.
Ben je in je eigen omgeving, kleed je dan voor God zoals je denkt dat goed is. God geeft daarvoor geen richtlijnen dan dat je dat moet doen uit je geloofsbeleving. Is het een puur verlangen om God te dienen dan maakt het dus niet uit wat je aantrekt.

lees ook eens Galaten 3:26-29
en lees het Hooglied in de vertaling van Het Boek of de Nieuwe Vertaling. Echt een openbaring!

Succes ermee!

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 15 aug 2005 12:52

"28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’" (Hand. 15:28-29)

Dit is duidelijk v.w.b. onze verplichtingen om ons aan de wet van Mozes te houden.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 aug 2005 13:12

Klopt, dit heb ik ook al eerder aangehaald.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 15 aug 2005 14:45

maar dat komt uit een brief aan een bepaalde gemeente in Turkije, en het probleem was dat de joden aldaar moeite hadden met "nieuwe" christenen die zich echter niet lieten bekeren en niet alle wetten van Mozes hielden. Ze stuurden dan ook een delegatie naar Jeruzalem om raad te vragen over dit vraagstuk. Je ziet Petrus en Jacobus geloof ik een speech houden, en vervolgens gaat er een delegatie terug naar de desbetreffende stad om te zeggen dat het niet verplicht is om je te besnijden. Om echter minder wrijving te veroorzaken worden deze joodse wetten aanbevolen zodat beide partijen beter met elkaar om kunnen gaan. Het is niet noodzakelijk maar voor de vrede tussen joden en "heiden"-christenen wordt het aangeraden om zich dan maar aan deze wetten te houden.

De joodse wetten zijn niet verworpen, maar je hoeft je er niet strict aan te houden. Je kunt er voor kiezen, maar dingen als besnijdenis en bepaalde voedingswetten zijn niet doorslaggevend voor iemands geloof.

Hetzelfde geldt voor de vermaning om geen onrein vlees te eten in het bijzijn van een jood, gewoonweg om geen irritaties op te wekken, om niet te provoceren.
what the soul hides, blood tells

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 15 okt 2005 15:20

Een opmerkelijk stukje uit het RD van vrijdag 14 oktober:

Het gaat hier om een interview met Evangelist Oleg Ljoebitsj, die het woord verkondigd onder de bewoners van primitieve nederzetingen op Tajmyr, een Russisch schiereiland boven de poolcirkel:

De gemeente van Tajmyr bestaat uit gelovigen verspreid over negentien nederzettingen. Wat opvalt is dat vrouwen lang haar dragen en niet gekleed gaan in een broek. Hoeveel waarde hecht u daaraan?
Oleg Ljoebitsj: "Als mensen tot bekering komen, zien we dat aan haardracht en kleding. Ongelovigen zijn net als Thomas: Zolang we hem niet zien, geloven we niet. Christenen moeten laten zien dat zij bekeerd zijn, zowel in levensstijl als in gedrag, ook al levert dat thuis grote problemen op."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 okt 2005 15:42

Weet je hoe verrekt de koud het is in Siberie? je bent gek als je geen lang haar hebt en/of ene broek aan doet..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 15 okt 2005 19:37

Raido schreef:Weet je hoe verrekt de koud het is in Siberie? je bent gek als je geen lang haar hebt en/of ene broek aan doet..

Maar deze evangelist heeft het over iets onderscheidends. De vrouwelijke christenen daar onderscheiden zich van de rest. (lang haar en geen broek)

Dit betekent dat het niet daar de gewoonte is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2005 16:13

De gemeente van Tajmyr bestaat uit gelovigen verspreid over negentien nederzettingen. Wat opvalt is dat vrouwen lang haar dragen en niet gekleed gaan in een broek. Hoeveel waarde hecht u daaraan?
Oleg Ljoebitsj: "Als mensen tot bekering komen, zien we dat aan haardracht en kleding. Ongelovigen zijn net als Thomas: Zolang we hem niet zien, geloven we niet. Christenen moeten laten zien dat zij bekeerd zijn, zowel in levensstijl als in gedrag, ook al levert dat thuis grote problemen op."

Dat christenen moeten laten zien in levensstijl en gedrag dat ze bekeerd zijn klopt. Maar dat laat je niet zien door rokken aan te trekken en kou te lijden. :) Vreemd dat deze man zegt dat je een bekering zou moeten kunnen aflezen aan haardracht en kleding. Ik lees nergens in de bijbel dat dit inderdaad zo is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 17 okt 2005 13:52

Marnix schreef:Dat christenen moeten laten zien in levensstijl en gedrag dat ze bekeerd zijn klopt. Maar dat laat je niet zien door rokken aan te trekken en kou te lijden. :) Vreemd dat deze man zegt dat je een bekering zou moeten kunnen aflezen aan haardracht en kleding. Ik lees nergens in de bijbel dat dit inderdaad zo is.

Nee, maar aan de andere kant lees ik ook niet dat de Bijbel zegt: 'Weet je wat, bekijk maar wat je leuk vindt en mij scheelt het niet zoveel wat je aantrekt'...

Wat een ZINLOZE discussie toch... :|
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 17 okt 2005 14:08

Marnix schreef:Dat christenen moeten laten zien in levensstijl en gedrag dat ze bekeerd zijn klopt. Maar dat laat je niet zien door rokken aan te trekken en kou te lijden. :) Vreemd dat deze man zegt dat je een bekering zou moeten kunnen aflezen aan haardracht en kleding. Ik lees nergens in de bijbel dat dit inderdaad zo is.

Onders levensstijl versta ik ook de kleren die ik aantrek.

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 17 okt 2005 14:10

lees eens het boek:

man en vrouw in de traditie.

zeker een aanrader! waarschijnlijk kom je hier tot een ontdekking waarvan jezelf zegt, jo zo duidelijk is het voor mij zelf nog nooit uit een gezet.
Waarom kan een man niet knap en intelligent tegelijk zijn? dan zou het een vrouw zijn!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2005 01:09

wozz schreef:

Nee, maar aan de andere kant lees ik ook niet dat de Bijbel zegt: 'Weet je wat, bekijk maar wat je leuk vindt en mij scheelt het niet zoveel wat je aantrekt'...

Wat een ZINLOZE discussie toch... :|

Haha ja he. De bijbel zegt nooit: het maakt allemaal niet uit. God kijkt niet naar wat je draagt of niet maar waarom. Draagt een vrouw een rok en doet dat tot eer van God, fantastisch. Draagt ze een broek en doet dat tot eer van God, ook prima! Dat wil nog niet zeggen dat je dus alles op kledinggebied kan maken :)

Broeloe, klopt.... maar zoals ik al zei, de bijbel koppelt de christelijke levensstijl niet aan het dragen van rokken bijvoorbeeld :) Daarnaast hoeven chistenen zich niet van ongelovigen af te scheiden door andere kleren te dragen.... wel door bepaalde dingen niet te dragen natuurlijk. Daarnaast ken ik bijvoorbeeld mensen die van hiphop houden maar niet grote kettingen met bling-bling drage, rock/metal-fans die geen lang haar hebben en metal-shirts enzovoorts dus wat kleding over levensttijl zegt is op dat punt wel beperkt. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caballero
Verkenner
Verkenner

kleding volgens bijbelse normen

Berichtdoor caballero » 18 okt 2005 09:07

Je hebt gelijk, refo-mode is niet bepaald christelijk. Maar dat van broeken voor vrouwen staat in het Oude Testament, dat vrouwen geen mannenkleding mogen dragen en mannen geen vrouwenkleding. Een broek voor vrouwen wordt nog door velen als mannenkleding gezien

Terug naar “Archief”