Gedrag is altijd een keuze!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 03 mei 2005 15:56

aardmannetje schreef:dan benje toch gedwongen overgeleverd aan onzeker gedrag, je vermogen om te kiezen wordt dan beperkt. Als jij over wil steken en ik hou je vast, kun je niet oversteken(ik ben heeeel sterk, tochh (uuuh), ik beperk je dan om te kiezen.
Moet je eerst met mij vechten en dan ben je weer vrij... :mrgreen:
Maar dat doe je niet (waarom eigenlijk niet) en dus laat je je tegen houden, en omdat je verwacht dat je weer tegen gehouden wordt besluit je noooooit meer over te steken.
...dus als je gepest bent heb je besloten nooit meer een keuze te maken voor jezelf (je zou opvallen) en ben je overgeleverd aan je eigen onzekerheid. pffffffff, veel woorden :mrgreen:
Ehmmm, iets in mij zegt, aardmannetje zit iets onhoudbaars te verdedigen. :P

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2005 16:08

aardmannetje schreef:...dus als je gepest bent heb je besloten nooit meer een keuze te maken voor jezelf (je zou opvallen) en ben je overgeleverd aan je eigen onzekerheid. pffffffff, veel woorden :mrgreen:

Dat besluit je niet, dat is een natuurlijke reflex van iemand met een bepaald karakter op bepaalde gebeurtenissen en omstandigheden.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 03 mei 2005 16:14

ben kniet met je eens, reflexen zijn aangeleerd.....

André

Berichtdoor André » 03 mei 2005 16:18

aardmannetje schreef:ben kniet met je eens, reflexen zijn aangeleerd.....
Natuurlijk, als je schrikt omdat je bijna van de trap valt is ook een reflex dat je je hebt aangeleerd. :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2005 16:38

aardmannetje schreef:ben kniet met je eens, reflexen zijn aangeleerd.....

Hehe, het is juist een kenmerk van reflexen dat ze biologisch gezien niet via je hersenen gaan maar een er directe link van prikkel naar reactie is.

Dat gaat dan over het lichamelijke en dit is iets psychisch, maar reflexen zijn in ieder geval niet iets waar je voor kiest. Je kiest er bovendien ook lang niet altijd voor om iets aan te leren. :)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 04 mei 2005 00:52

hehehe, kmoest zeggen: 'niet alle reflexen zijn aangeleerd'
wat je schrijft is waar....maar...jij noemde de reactie op gepest zijn een natuurlijk reflex, echter je hebt verschil in natuurlijke of primaire reflexen en aangeleerde reflexen. Het mechanisme werkt in beide gevallen hetzelfde (buiten de hersenen om) maar de associatie wordt bij aangeleerde reflexen dus aangeleerd(pavlov). Onzeker zijn omdat je gepest bent is een reactie op verkeerde associatie en klopt niet met de werkelijkheid. Het is de angst die je (niet) doet besluiten...je bent je controle kwijt...
lees ook:
Primaire Reflexen
Elk mens wordt geboren met een aantal primaire reflexen. Zij voorzien de ongeboren baby van de juiste bewegingen ten tijde van het geboorteproces en helpen hem te overleven gedurende de periode dat hij nog volstrekt hulpeloos is.

Bij een normale ontwikkeling doorloopt een kind die automatische bewegingen vóór hij één jaar oud is: daarna zijn ze onder controle gebracht (geïnhibeerd) van een hoger deel van de hersenen.
Door een ongeluk of emotionele gebeurtenis kan er echter een stoornis optreden in dit beheersingsproces. De primitieve reflexen verdwijnen dan niet, het kind blijft erin 'hangen'.

Als dat het geval is, kan zo'n ontwikkelingsstoornis invloed hebben op het latere functioneren: op de manier van informatieverwerking, motoriek, oogbeweging, ruimtelijke oriëntatie of verbale en schriftelijke expressiemogelijkheden, maar ook allergieën, hyperactiviteit, bedplassen, overgevoeligheid voor prikkels, angsten kunnen worden veroorzaakt door storende primaire reflexen.

De stelling gaat uit van de wil als vermogen tot zelfbepaling, maar hieraan vooraf is eerst bewustzijn nodig

Bewustzijn is een toestand van wakker zijn waarbij men onder andere bewuste ervaringen (gevoelens, gedachten, waarnemingen) kan hebben. Ervaringen zijn bewust als men ze eigener beweging of op verzoek (dus niet reflexmatig of als automatisme) en reproduceerbaar kan rapporteren, dus waarneembaar kan maken voor anderen.

Het lukt me geloof ik niet om aan te tonen dat reflexmatig gedrag een bewuste keuze vooraf impliceert, ik heb geen evidentie bij de hand.
kheb wel gelezen dat een bewuste keuze een complex hersenprogramma in werking kan zetten dat het bewuste deel van het zenuwstelsel de opdracht geeft actie van het onbewuste zs te registreren. Dit zou kunnen betekenen dat je dus met keuzes wel invloed uit kunt oefenen op het plaatsvinden van reflexen. zoiets als, je niet blootstellen aan factoren/impulsen die voor een reflex kunnen zorgen.

neuzel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor neuzel » 12 aug 2005 19:47

Als gedrag altij een keuze is, had niemand problemen want dan zou iederen voor het beste kiezen.. of niet?
ach ja, wat moet je zoal zeggen? ik zeg maar zo, ik zeg maar niks..

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 12 aug 2005 19:51

neuzel schreef:Als gedrag altij een keuze is, had niemand problemen want dan zou iederen voor het beste kiezen.. of niet?

Daar zit wat in!

Je moet eerst het ongewenste gedrag herkennnen
Dan het ongewenste gedrag erkennen
Dan kijken: hoe wil ik het veranderen?
Mee aan de slag
En terugkijken op hoe je het hebt gedaan.

Doe je dit niet, dan blijft het ongewenste gedrag hetzelfde, en komt er geen verandering.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 aug 2005 23:39

neuzel schreef:Als gedrag altij een keuze is, had niemand problemen want dan zou iederen voor het beste kiezen.. of niet?

Nee toch....zeker voor een ander vaak niet vrees ik.........

eddywally
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor eddywally » 13 aug 2005 09:05

Ik ben daar wel mee eens maar het is mogelijk om een bepaald gedrag van iemand aan te passen maar daar volgen maanden tot jaren van training. Ik ken mensen die vroeger crimineel gedrag hadden en nu een onwijs normale gozer is.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 13 aug 2005 14:54

Aragorn schreef:Gedrag is de uitkomst van karakter, opvoeding, omgevingsfactoren en ook nog een beetje keuze. Maar ook die keuze staat weer niet opzichzelf.

Wij worden voor 1/3e door ouders of verzorgers 'gevormd',1/3'e door school en nog 1/3'e is 'van jezelf'. Gedrag wordt dus indirect door 2/3'e bepaald door mensen die je,als het goed,iets hebben proberen bij te brengen.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 aug 2005 12:04

Rock-G schreef:
Aragorn schreef:Gedrag is de uitkomst van karakter, opvoeding, omgevingsfactoren en ook nog een beetje keuze. Maar ook die keuze staat weer niet opzichzelf.

Wij worden voor 1/3e door ouders of verzorgers 'gevormd',1/3'e door school en nog 1/3'e is 'van jezelf'. Gedrag wordt dus indirect door 2/3'e bepaald door mensen die je,als het goed,iets hebben proberen bij te brengen.

idd, als 2/3e van onze situatie als kind beinvloed wordt door omgeving, dan is het van belang dat die omgeving zich ervan bewust is dat zij het kind moeten leren kiezen hoe te gedragen, te reageren op elke voorkomende situatie, verantwoordelijk te worden. Als je ouder wordt worden die proporties vervangen door het kunnen kiezen/reageren, de invloed blijft.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 24 aug 2005 09:11

niet mee eens. Gedrag is ook grotendeels een kwestie van het innerlijk van de mens, soms kun je daar wat aan veranderen in de opvoeding, soms niet.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 24 aug 2005 11:00

hoi, wat versta jij onder het innnerlijk van de mens?

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 24 aug 2005 11:12

Lindal schreef:niet mee eens. Gedrag is ook grotendeels een kwestie van het innerlijk van de mens, soms kun je daar wat aan veranderen in de opvoeding, soms niet.

Je mag het er niet mee eens zijn, het is nou eenmaal zo. Natuurlijk kun je proberen jezelf te veranderen, en met de loop der jaren veranderd je karakter ook, maar da's toch echt je eigen 1/3'e.

Terug naar “Archief”