Is de mens een nul?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Afat82
Mineur
Mineur

Is de mens een nul?

Berichtdoor Afat82 » 12 aug 2005 11:40

Op een ander forum stelde iemand de volgende vraag:

In de preek van vorige week zondagavond stelde de dominee dat de mens op zichzelf een nul is, niets waard. Alleen dankzij God wordt de mens veel waard.
Hij zei: hoeveel is twee maal nul? Zei een kind in de kerk: dat is nul.
zei de dominee: hoeveel is drie maal nul? Zei een ander kind: dat is nul.
Toen zei de dominee: zolang het aan ons mensen ligt, blijft het nul. Het is aan God te danken - God zet een 1 voor de 3 nullen, dan is het niet meer 000 maar 1000 - dat de mens veel waard is.
Gisterochtend eveneens een preek gehoord, waarin we mochten horen dat de mens zich niet op gelijke hoogte met God mag stellen door kritiek op Hem te uiten.
Ook moest de mens net als Job zijn plaats weten en het vooral niet beter weten dan God...... (dat naar aanleiding van de tekst: De Here heeft gegeven, de Here heeft genomen, de naam des Heren zij geloofd)

Eerlijk gezegd raak ik een beetje gedeprimeerd door dit soort boodschappen.
Het komt op mij over alsof alle mensen verwaand en hoogmoedig zijn en dat ze in de kerk zitten met de bedoeling van God weg te lopen!
Met mijn verstand weet ik dat dat niet zo is, maar de sfeer die zo'n preek bij mij oproept brengt mij in verwarring. Zo'n preek komt heel erg koud over bij mij.

Zelf heb ik behoefte aan een zo nauwkeurig mogelijke uitleg over wat God nu echt van ons wil in het dagelijks leven. En als ik eerlijk mag zijn, weten mijn christelijke vrienden me dat vaak beter te vertellen dan sommige preken die ik 's zondags in de kerk hoor.
Mijn vrienden laten me gewoon weten dat God van ons houdt, en - heel belangrijk! -dat voel ik ook aan de manier waarop ze over Hem praten. Dat vóelen dat God van ons houdt en JA tegen ons zegt, dat mis ik zo vaak in de preek!

Ik hoop maar dat jullie wel die preken horen waarin je kan voelen dat God van mensen houdt!

Ik ben benieuwd wat jullie reactie hierop is!

(oeps, zie net dat ik m onder een verkeerd forum heb gezet, had m onder 'algemeen' willen plaatsen, dus excuus!)
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Riska

Berichtdoor Riska » 12 aug 2005 12:38

Je hebt groot gelijk, dat dit deprimerende prediking is en het is ook - in mijn ogen - niet wáár. Hoe kan Jezus anders zeggen: Heb uw naaste lief als uzelf??? Als wij van nul en generlei waarde zijn, dan zou Hij dat toch niet zeggen?

Gelukkig wordt dat in mijn kerk niet zo gepreekt. Daar wordt uitgegaan van Gods heilbrengende werk en dat Hij zo van ons houdt dat we Zijn kinderen genoemd mogen worden.

Het evangelie is een blijde boodschap, niet een doemdenken...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 aug 2005 13:12

En toch...als ik die stukjes preek van je door lees denk ik; JA! Inderdaad....vanuit mezelf ben ik niks, alles komt van God....God maakt van die 0 een ander aantal...dus idd ook ik vind het deprimerend klinken maar ben het voor een groot gedeelte wel eens!

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 12 aug 2005 13:20

Riska, op dat andere forum werd die tekst 'heb uw naaste lief als uzelf' ook genoemd, toch denk ik niet dat dat een goed argument is om dan maar te denken dat wij wat zijn; het gaat hier immers over het dienen van je naaste, en niet om jezelf wat op te krikken alsof wij wat zijn.

Let wel op, de vraagsteller heeft het over de 'mens op zichzelf', nou ja, uit de hele Bijbel blijkt dat de mens op zichzelf niets is; denk maar aan teksten: Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet zochten.
David, die zegt dat hij een worm is (psalm 22), Asaf, die zegt dat hij een groot beest is bij God, en sowieso uit de geschiedenissen van het volk Israël, of het boek Hosea bijvoorbeeld.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

mw
Moderator

Re: Is de mens een nul?

Berichtdoor mw » 12 aug 2005 13:27

Afat82 schreef:Op een ander forum stelde iemand de volgende vraag:

[i]In de preek van vorige week zondagavond stelde de dominee dat de mens op zichzelf een nul is, niets waard. Alleen dankzij God wordt de mens veel waard.
Hij zei: hoeveel is twee maal nul? Zei een kind in de kerk: dat is nul.
zei de dominee: hoeveel is drie maal nul? Zei een ander kind: dat is nul.
Toen zei de dominee: zolang het aan ons mensen ligt, blijft het nul. Het is aan God te danken - God zet een 1 voor de 3 nullen, dan is het niet meer 000 maar 1000 - dat de mens veel waard is.

Ik ben het helemaal met deze ds eens. Ik vind het eigelijk helemaal niet deprimerend. Ik kan alleen maar mij schamen, omdat het de waarheid is.
En die laatste zin (wat ik vetgedrukt heb), word daarin niet uitgedrukt dat God nog van ons mensen houdt?

Ik hoor vaak dat mensen depri worden van zulke preken. Maar het is toch de waarheid? Er word weleens te vaak er over gepreekt ja, maar waarom niet? Het is toch gewoon de waarheid??

En in dit stukje preek, word gezegd waar het opstaat, en Gods liefde komt er ook in naar voren.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 12 aug 2005 15:05

David in psalm 8:

Wat is dan de sterveling, dat U hem gedenkt, en de zoon des mensen, dat U hem bezoekt? Toch hebt U hem weinig minder gemaakt dan de engelen, en hem met eer en heerlijkheid gekroond. U doet hem heersen over de werken van Uw handen, U hebt alles onder zijn voeten gelegd...

Genesis 1:

En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; (...) En God schiep de mens naar Zjin beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; als man en vrouw schiep Hij hen.

Uit dergelijke teksten (en uit tal van wetten die ter bescherming van de mens gemaakt zijn) blijkt dat God de mens niet als een nul beschouwt, dus waarom zouden we onszelf als nul beschouwen?

Aan de andere kant, als je die preek van die dominee in een ander licht zet, namelijk in wat wij zijn ten opzichte van de zaligheid: ja, dan zijn we wel naar Gods beeld gemaakt, maar dat helpt je geen stap verder op weg. Het is God die ons roept, God die er alles aan gedaan heeft om ons te redden, en dus zo een 1 voor die nullen zet.

Dus: de mens is waardevol. Maar ook: de mens is in zonde gevallen, met alle gevolgen van dien. Dat is denk ik ook ongeveer de spanning in psalm 8...

God houdt zeker van ons. Maar Hij eist wel geloof (Niemand komt tot de Vader dan door Mij), dat Hij ook geven wil.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 12 aug 2005 15:20

Ik denk dat deze ds. een heleboel goede dingen heeft gezegd, maar dat wij het gewoonweg niet willen horen. Wij willen helemaal niet horen dat we slecht zijn, omdat we zelf echt nog genoeg goede dingen in onszelf zien. We vergeten dat al deze dingen door God worden gewerkt, en niet vanuit onszelf komen. De vruchten die ons geloof afwerkt hebben wij niet zelf gewerkt. God heeft ze geplant en laten groeien. Zo worden we een beter mens. Maar in mijn mening blijft de kern dat we van onszelf slecht zijn, en dat we ons soms best een wat eerbiediger tegen God mogen uitlaten. Kritiek op Hem uiten, kun je dan wat mij betreft ook maar beter laten. Tuurlijk kan je je wel dingen afvragen, maar kritiek op God mogen wij niet hebben. Hij is de Alweter, en ook al begrijp je het dan, dan accepteeer je het.

Maar dat is mijn mening, zoals ik het in mijn hart en geweten voel. Anderen hebben misschien een hele andere band met God, en kunnen er misschien anders mee omgaan.
Toch denk ik dat het goed is God met eerbiedigheid en gepaste afstand te benaderen.
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 12 aug 2005 15:24

FV - ik alleen maar van harte instemmen met wat je hier schrijft.

Afat82 schreef:Riska, op dat andere forum werd die tekst 'heb uw naaste lief als uzelf' ook genoemd, toch denk ik niet dat dat een goed argument is om dan maar te denken dat wij wat zijn; het gaat hier immers over het dienen van je naaste, en niet om jezelf wat op te krikken alsof wij wat zijn.

Jezus heeft gezegd: hebt uw naaste lief, als uzelf. Dat betekent niet dat we ons opkrikken of zo. Het betekent veel meer dat als wij niet van onszelf houden wij de naaste ook niet kunnen liefhebben.
In de kerk is veel te veel gepreekt dat we de naaste moesten liefhebbem, gelardeerd met teksten, dat we ons moeten wegcijferen. Dat is nu net wat Jezus niet bedoelt: we mogen onszelf zijn. Soms mogen we niet, soms moeten we eerst aan onszelf denken, willen we de ander en onszelf geen schade berokkenen.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 12 aug 2005 15:26

Ben het met je eens Marije!
Volgens mij blijkt uit heel de Bijbel dat wij in onszelf niets zijn, en dat er vanuit de natuurlijke (de oude) mens niets voortkomt, maar dat alles ons van God gegeven moet worden.
En dat is dan geen argument om maar passief achterover te leunen zo van: "we kunnen het toch niet zelf, dus laat ik maar afwachten tot het gebeurt", maar tis naar mijn mening wel bijbels.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 aug 2005 15:26

Hmm....de mens als mens, zonder God, zonder de duivel is in mijn idee niet veel waard nee.
Stel dat de oerknal er echt was, en de evolutie zoals Darwin beschrijft, wat zou een mens dan zijn?
Ik denk dat God elk mens schept naar zijn evenbeeld. Maar helaas is daar de satan die ertussenkomt, en al die minpuntjes ertussen in gooit. Daardoor is de mens niet meer het perfecte evenbeeld van God, maar een mengeling van plus en minpunten.

Als je eens bedenkt wat jouw positieve en negatieve kanten zijn, en van Wie (wie) die komen, dan word ik persoonlijk vaak heel dankbaar voor de pluspunten (die heeft iedereen in meerdere mate gekregen van God!). En als ik dan mijn minpunten bekijk, dan verafschuw ik de satan en weet ik zeker dat ik juist veel meer met God te maken wil hebben dan met de satan. Hij bracht mij mijn negatieve punten.

Oke, niet dat je alles op God of de satan af kunt schuiven. Je hebt ook nog je eigen ik die dingen wel of niet doet.
Maar ik denk wel dat je, als God er niet was geweest, alle mensen ongeveer een nul waren ja.
Maar gelukkig is God voor de hele wereld gekomen, heeft Hij al die miljoenen menen (ook de ongelovigen) geschapen naar Zijn beeld, en is de mens dus geen NUL meer, maar een grote +

Het is in mijn idee erg irritant als een dominee echt alleen maar preekt over mensen die een nul zijn, maar zo af en toe is het erg goed. Bekijk dan eens hoe dankbaar je kunt zijn dat God Jezus stuurde, en dat Hij niet wegbleef uit deze rotwereld, maar dat Hij een beetje licht gaf aan deze wereld, waardoor wij geen nul meer hoeven te zijn....
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 12 aug 2005 16:04

Een moelijk onderwerp :-k ...
Om toch even terug te komen op: Heb je naasten lief als jezelf,
Je moet je naasten liefhebben als jezelf, je hebt jezelf lief, hoe kun je iets nou liefhebben wat een 0 (nul) is, wat dus niets iets? :?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 12 aug 2005 16:26

Het betekent veel meer dat als wij niet van onszelf houden wij de naaste ook niet kunnen liefhebben.

Naar mijn idee beslaat dit een vraag die al veel verder gaat dan de vraag waarover dit topic gaat. Als het goed is , mag je idd door God gereinigd worden ,en daarmee de instelling hebben net zoveel van anderen te houden als van onszelf.

De vraag was echter of wij van onszelf GOED zijn. Houden van onszelf dat doen we "(in onze tekortkoming) toch wel.
Engaged @ 07-01-2005

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 12 aug 2005 16:40

het is wel weer zo dat God ons gaven heeft gegeven waar die we weer goed behooren te gebruiken.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 12 aug 2005 16:59

marina87 schreef:Een moelijk onderwerp :-k ...
Om toch even terug te komen op: Heb je naasten lief als jezelf,
Je moet je naasten liefhebben als jezelf, je hebt jezelf lief, hoe kun je iets nou liefhebben wat een 0 (nul) is, wat dus niets iets? :?

Ik denk dat we even goed in het oog moeten houden dat die dominee een beeld gebruikte, het beeld van een 0. Dat het een vergelijking is, betekent dat dit maar beperkte waarde heeft. Er zijn een paar punten van overeenkomst met de werkelijkheid, maar zo'n beeld kan niet tever doorgevoerd worden. Daarom denk ik dat dit argument van je niet helemaal steekhoudend is.

Verder denk ik dat beiden waar is. Ik denk dat je de spanning niet moet zoeken weg te halen. Ik bedoel de spanning tussen enerzijds "een weinig minder dan de engelen" en de andere kant "wat is de mens?" Zelfs in psalm 8 worden de geweldige verhevenheid en laagheid van de mens naast elkaar gezet. Deze beiden zijn waar. En in het ene bijbelse spreken kunnen we het ene benadrukt zien, en in een andere tekst weer het andere.

MarcoM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MarcoM » 13 aug 2005 11:09

Hallo,

ik ben het op zich wel met die dominee eens...
Laat ik het zo zeggen....wat voor cijfer ben ik nou?
Soms klinkt het inderdaad 'deprimerend' (al wil ik dat woord niet echt gebruiken), maar des te meer word GOD groot!!!!
Wijzelf klein, God groot...
Dat is toch hoe God het wil.....

Vraag aan degene die zeggen dat ze GEEN 0 zijn.
Wat voor cijfer geef JIJ JEZELF?
Beargumenteer het maar naar de bijbel.
Waarom denk je jezelf nog een cijfer te geven tegenover de Heilige God?

En het verhaal over de naastenliefde.
Tuurlijk moet je je naasten lief hebben, ook al zijn ze -100 of +23
en geen 0.
Het heeft niks met een cijfer te maken of je je naasten lief kan hebben of niet... lijkt mij.
Tot zover mijn argument.

Terug naar “Archief”