Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 aug 2005 15:41

marina: wij zijn arme studentjes ;)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 10 aug 2005 15:44

Ben ik ook :wink:

Maar goed, misschien een rijke vriend?? :D :D
Of paps betaald het? haha

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 aug 2005 16:00

marina87 schreef:Ben ik ook :wink:

Maar goed, misschien een rijke vriend?? :D :D
Of paps betaald het? haha

Ik zei: WIJ zijn arme studentjes.
En nee, onze ouders betalen niet onze vakantie. Ik betaal alles zelf, alleen mijn vader betaalt m'n verzekering nog. Maar goed, daar hebben we het niet over. Het gaat over de keus om gemeenschap te bewaren voor als je getrouwd bent of niet en waarom je dat kiest. Misschien moet dit topic eens dicht, want er is al zoveel over gezegd...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 aug 2005 22:06

Lalage schreef:
MissF schreef:En daarom zou ik liever niet alleen met mijn vriend op vakantie gaan, omdat al die dingen de verleiding veel te groot maken...

Denk je nou echt dat je in een tentje voor het eerst seks met elkaar gaat hebben, op een hard matje of een irritant luchtbed en met maar een dun tentdoek tussen jou en je medekampeerder? Dacht het niet! Als het gebeurt, denk ik dat het eerder thuis op je eigen kamertje gebeurt. Tenzij je natuurlijk altijd braaf bij je ouders in de buurt bent.

Tja, en als je nou in een hotel op vakantie gaat, saampies in een twee persoonsbed???
Want dat zal dan bij ons veeeel eerder gebeuren, als we met mn zus en haar a.s. man op vakantie gaan....En dat bedoel ik!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 aug 2005 22:50

Ik ben van mening dat een vakantie niets heeft te maken met extra verleiding. Wanneer je met elkaar afspraken maakt, gelden die overal ter wereld, en niet enkel in Nederland.

De situatie is ook niet anders, dan wanneer je bijv. allebei studeert en in dezelfde stad woont. Daarnaast is er een groot verschil hoe je staat ten opzichte van je afspraak en welke afspraak je maakt. Zeg je tegen elkaar: "We proberen het niet te doen", of zeg je: "We doen het niet". Daarin zit al een erg groot verschil.

Mocht je op vakantie verleid worden, terwijl je het eigenlijk niet wilt, dan sta je of slap in je schoenen, of je hebt gewoon een slappe afspraak gemaakt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 aug 2005 06:37

*bullshit Sabra*

OP vakantie ben je zowieso in een andere relaxte stemming, ander sfeeertje...meer tijd voor elkaar, je kent het wel :wink:

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 11 aug 2005 12:38

Wat een discussies weer heerlijk!!!

Samen op vakantie gaan is idd één van de verleidingen die groot kunnen zijn. ER heerst een onbevangen sfeer. Je bent ALTIJD bij elkaar......en dat kan zorgen voor extra verleidingen!!

Maar of een tentje iets tegen kan houden als je echt naar elkaar verlangt?
Nee dat denk ik niet!!

Zelfs zwembadhokjes(waar ik zou denken, daar doe je het toch niet) zijn populair! :roll:
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 aug 2005 14:42

Sabra schreef:Ik ben van mening dat een vakantie niets heeft te maken met extra verleiding. Wanneer je met elkaar afspraken maakt, gelden die overal ter wereld, en niet enkel in Nederland.

De situatie is ook niet anders, dan wanneer je bijv. allebei studeert en in dezelfde stad woont. Daarnaast is er een groot verschil hoe je staat ten opzichte van je afspraak en welke afspraak je maakt. Zeg je tegen elkaar: "We proberen het niet te doen", of zeg je: "We doen het niet". Daarin zit al een erg groot verschil.

Mocht je op vakantie verleid worden, terwijl je het eigenlijk niet wilt, dan sta je of slap in je schoenen, of je hebt gewoon een slappe afspraak gemaakt.

Zo zit het echt niet in elkaar. Je spreekt erover alsof het om een kleinigheid gaat, zoals een snoepje stelen ja of nee.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 aug 2005 14:48

Collateral schreef:
marina87 schreef:Als je sex hebt, wordt je één. (Ze zullen tot één vlees zijn). Als je dus met 6 personen sex hebt gehad...lijkt me duidelijk.

Bijbels gezien is daar an sich niets mis mee. Wanneer in die tijd van een kinderloos echtpaar de man stierf, was zijn broer zelfs verplicht seks te hebben met de vrouw om zijn overleden broer 'nageslacht' te verwekken.

Toen ik tot geloof kwam voelde ik gelijk dat ik daarin gezondigd had. Iedereen denkt maar wat hij denkt, ik heb persoonlijk ervaren dat het een zonde is.

Dat kan zeker, maar dat is wel een subjectieve ervaring. Je hebt ook mensen die het dragen van een broek als zondig ervaren.

Wat dacht je trouwens van de Samaritaanse vrouw bij de waterput waar Jezus zat?????
Met de rake vraag: Laat uw man komen? Jezus laat duidelijk merken dat je maar één iemand mag bekennnen!!!!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 aug 2005 16:22

Sabra schreef:Ik ben van mening dat een vakantie niets heeft te maken met extra verleiding. Wanneer je met elkaar afspraken maakt, gelden die overal ter wereld, en niet enkel in Nederland.

Tuurlijk, je moet wel duidelijke afspraken maken, maar gevoelens doen veel met je hoor! Ook al heb je nog zo'n duidelijke afspraak!
Het praten erover gaat makkelijker dan wanneer je ermee te maken hebt denk ik! Dat heeft niets met een slappe afspraak te maken, maar het gevoelens die God je, in mijn idee niet zomaar, heeft gegeven, maar waaraan je op dat moment nog niet toe wilt geven...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 11 aug 2005 16:27

Sabra schreef:Mocht je op vakantie verleid worden, terwijl je het eigenlijk niet wilt, dan sta je of slap in je schoenen, of je hebt gewoon een slappe afspraak gemaakt.
Tis wat rationeel maar ik ben het met je eens.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 11 aug 2005 20:01

tja. this ook wel hoe je tegen over de afspraak staat denk ik. maak je die afspraak omdat je weet dat het niet moet en niet mag of wil je het zelf echt niet voor het huwelijk. Natuurlijk verlang je naar elkaar als je verkering hebt... anders kan je uiteindelijk mss beter vraagtens bij je relatie zetten.

Verder is het ook wel een beetje persoons gebonden naar mijn mening. De 1 kan zijn gevoelens beter hanteren dan de ander. Aan de hand daarvan kan je denk ik het beste bepalen of je het aan zou kunnen om samen op vakantie te gaan of niet.
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 11 aug 2005 21:13

HEt probleem op vakantie is volgens mij dat je op loopafstand van je vriend/vriendin slaapt en dat is in het algemeen niet zo :P Toch?
Maar ik wil liever maagd het huwelijk in gaan, gewoon ook als ik kijk hoeveel inpact zoenen op je heeft...je bent er zo verslaafd aan, en wat dan met seks???? Ik vond dit verhaal op ronduit, vond ik wel goed...miss staat tie hier al ergens...srry dan :oops:

Waar slaat dat nou op?! Seks is toch geen snelweg?”
„Nou... volgens mij is seks tegenwoordig een behoorlijk drukke verkeersweg. Als je niet oplet laat je je meesleuren en duik je ook met iedereen in bed net als vele anderen.”
Stilte in de klas.

„Jouw seksualiteit is een kapitaal. Genoeg om je leven lang te delen met één persoon. Diegene die je liefhebt. Deel je dat met meer mensen wordt het minder waard. Op het laatst betekent het niks meer voor je. Je hebt dan gewoon je hele kapitaal verspild!”

„Vrijen is toch gewoon leuk?” sputtert Joram tegen.
„ Het lijkt leuk, eventjes, later kots je ervan. Net als van spijbelen en dronken zijn. Wees zuinig op je seksualiteit. Laat het niet zomaar weglopen. Stop het ergens in waarin het waardevast blijft.”
„Waarin dan?”
„In liefde.”
„Maar seks is toch liefde?”

De leraar haalt een pak dubbeldrank uit zijn burootje en loopt naar Joram.
„Houd je handen eens op.”

Joram denkt dat z'n leraar een geintje wil uithalen en houdt zijn handen op. De leraar gooit er een enorme guts overheen zodat Joram met een schreeuw uit zijn bank springt. Zijn broek is helemaal doorweekt en alles kleeft. Dan schenkt hij twee glazen vol en geeft er een aan Joram.

„Seks is helemaal geen liefde. Seks is dubbeldrank. Het glás is de liefde. Zonder glas slurp je maar een klein beetje uit je handen. De rest loopt weg en maakt alles vies. Drink je uit het glas dan krijg je álles. Seks zonder liefde is drinken zonder glas. Proost.”

It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 aug 2005 12:32

marina87 schreef:
Collateral schreef:
marina87 schreef:Als je sex hebt, wordt je één. (Ze zullen tot één vlees zijn). Als je dus met 6 personen sex hebt gehad...lijkt me duidelijk.

Bijbels gezien is daar an sich niets mis mee. Wanneer in die tijd van een kinderloos echtpaar de man stierf, was zijn broer zelfs verplicht seks te hebben met de vrouw om zijn overleden broer 'nageslacht' te verwekken.

Toen ik tot geloof kwam voelde ik gelijk dat ik daarin gezondigd had. Iedereen denkt maar wat hij denkt, ik heb persoonlijk ervaren dat het een zonde is.

Dat kan zeker, maar dat is wel een subjectieve ervaring. Je hebt ook mensen die het dragen van een broek als zondig ervaren.

Wat dacht je trouwens van de Samaritaanse vrouw bij de waterput waar Jezus zat?????
Met de rake vraag: Laat uw man komen? Jezus laat duidelijk merken dat je maar één iemand mag bekennnen!!!!!

Dat lijkt me een vrij slap argument. Even later staat er: "Want gij hebt vijf mannen gehad, en dien gij nu hebt, is uw man niet; dat hebt gij met waarheid gezegd."

Verder is het wel zo dat de regels in die tijd wat strakker waren. Je kunt dit op twee manieren verklaren:

1) God verandert van tijd tot tijd van mening over wat goed en niet goed is.
2) De bijbelschrijvers hebben door de geschiedenis heen andere denkbeelden gekregen over wat goed en niet goed is, hebben gedacht dat God ook zo dacht, en hebben dat zo opgeschreven.

De laatste optie heeft mijn voorkeur. Maar hoe je het ook wendt of keert: de moraal is veranderd, en God heeft daar kennelijk geen problemen mee gehad. (Volgens de Bijbel heeft Hij het veranderen zelfs actief in de hand gewerkt.) Waarou zou God er dan wel problemen mee hebben als wij mensen ons in de huidige tijd/cultuur ons ook gedragen volgens de huidige (seksuele) moraal?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 aug 2005 13:10

De laatste optie heeft mijn voorkeur. Maar hoe je het ook wendt of keert: de moraal is veranderd, en God heeft daar kennelijk geen problemen mee gehad. (Volgens de Bijbel heeft Hij het veranderen zelfs actief in de hand gewerkt.) Waarou zou God er dan wel problemen mee hebben als wij mensen ons in de huidige tijd/cultuur ons ook gedragen volgens de huidige (seksuele) moraal?

De huidige sexuele moraal is er ingestampt door de media. Het gaat bijna nergens anders meer over (bij wijze van spreken) Zouden wij, als christenen ons daar maar aan aan moeten passen, en deze tijd maar goed moeten praten?Zo van: We leven nu eenmaal in deze tijd, het is niet anders. Ik denk het niet.

Terug naar “Archief”