kleding volgens bijbelse voorschriften, en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 10 aug 2005 15:20

Serenity schreef:vrouwen moeten gewoon lang haar hebben. In het NT (brief) staat iets over vrouwen die geen kort haar mochten hebben (of andersom: lang haar). Het kan mogelijk zijn dat de hoeren destijds hun haar op een bepaalde manier lang of kort hadden. Christenen moesten daar niet op gaan lijken, ze moesten zich distantieren. Het is bedoeld als 'bedoeling', als 'les', niet als wet/gebod.

Mannenkleren, vrouwenkleren. Je hebt tegenwoordig ook broeken voor vrouwen, dus dat is van de baan. Een rok? Mannen droegen in de tijd van de bijbel mantels, wat overeen komt met een rok op een bepaalde manier.
Mannen mogen nu dus ook jurken dragen, bijbels gezien.

Wat de bijbel gewoonweg wil zeggen: draag wat je fijn vindt, als het maar bedekkend is. Als het erotisch getint gaat worden raadt de bijbel het af. Gewoon degelijk gekleed gaan, en dat is heel ruim. Mannenkleren (broek) of vrouwenkleren (rok) zijn achterhaald en worden vaak verkeerd geinterpreteerd. Met haardracht net zo.

En als je het ene wetje uit de bijbel (bijvoorbeeld over haardracht) wel wilt doordrukken "want het staat in de bijbel", dan vind ik dat je ook de andere wetten moet gaan houden. Niet het een wel en het andere niet, als het je uitkomt. Dat is hypocriet. Het gaat om de bedoeling, niet om de letterlijke regeltjes.

Dus als je je aan kledingvoorschriften en haardracht gaat houden want het staat in de bijbel, moet je dus maar gaan offeren in je achtertuin, elke dag een stier, en paar bokken en 2 paar duiven. Prettige dag verder, en groet je buren voor me want die zullen het vast niet fijn vinden (stinkt nogal namelijk).

Mee eens!!! =D>
Dus dan ook niet verschillende stoffen bij elkaar dragen he (dat was ook een wet) spijker met rib en katoen is dus uit de boze!! [-X

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 10 aug 2005 19:50

Paulus en de Wet zijn twee heel verschillende dingen. Op de wet zal ik hier (nog) niet ingaan; Paulus kreeg en stuurde brieven. Gezien de inhoud en onderwerpen in zijn brieven valt aan te nemen dat Paulus reageerde op vragen zoals je die hier ook op het forum ziet. "Paulus, we hebben een discussie over de vrouw in het ambt". En daar reageerde hij op, vanuit zijn context en omgeving. Dat maakt aan de ene kant Paulus' brieven heel praktisch. Aan de andere kant ook riskant, want ze zijn heel specifiek gericht op een specifieke gemeente. 2000 jaar en 2000 kilometer afstand maken ze dus behoorlijk anders qua cultuur. je ziet dat zelfs heel duidelijk tussen losse gemeentes: elke gemeente was weer anders en had zijn eigen problemen. De moeilijkste taak die je hebt als je echt wilt studeren op Paulus' brieven, is denk ik, om te zien waar Paulus op reageert.

Om te vergelijken: neem een lange post midden in een discussie hier, haal alle citaten weg, en ga vervolgens uitzoeken wat er nou gezegd wordt. Als losse post is het vaak niet echt interessant. Het wordt interessant als je de post erboven erbij leest.

Zelfde voor Paulus: eigenlijk zou je de brieven moeten hebben waar hij op reageerde. Dan zou je denk ik veel meer zien waar Paulus op reageert, waar hij het nou eigenlijk over heeft. Paulus' brieven zijn extreem sterk in een context, en daarom bijna onmogelijk om puur te gaan lezen.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 10 aug 2005 19:51

Ja kijk jullie reageren nu allemaal heel geschockt enzo...
Maar hoevaak word er in refo kringen niet gezegt dat je een rok aan moet?
En in hoeveel kerken is er geen hoedjes regel...
Allemaal regeltjes gebaseerd op 1 bijbeltekst...
Dus waarom die regeltjes wel en andere niet?
Trek dan de lijn door...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 aug 2005 20:07

savemysoul schreef:Ja kijk jullie reageren nu allemaal heel geschockt enzo...
Trek dan de lijn door...

Als je je toon iets aanpast is er misschien een gesprek mogelijk. En wie weet zijn nog veel van de refo's het met je eens ook. Maar door de wij/zij sfeer die je creeert zullen er weinig mensen zijn die je als iets anders dan een schopper zien die nogal gefrustreerd is. Door deze toon komt de liefde ook niet echt over: Eerder Jullie zijn fout en ik moet mezelf daar ook nog eens goed van overtuigen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 10 aug 2005 20:32

het was op zich best een "normale" reactie, hoewel ietwat gefrustreerd. Ik vind dat ze gelijk heeft.
Er zijn genoeg "refo's" die dat ook vinden, maar feit blijft dat de "refo-cultuur" er weinig tot niets aan doet om het te veranderen. Het is dus toch wel fijn zo of niet?

Lijn doortrekken of minder strak gaan doen, ja da's een goede optie.
what the soul hides, blood tells

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 10 aug 2005 21:00

Oke, ik ben idd niet onder de indruk van de refo gezindte...
En ik loop ook een beetje te schoppen...
Maar dat werd ook gezegt over luther... En uiteindelijk is de kerk van nu daaruit voortgevloeid...
Er moeten mensen zijn die schoppen... wakker schoppen...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 aug 2005 21:28

savemysoul schreef:Ja kijk jullie reageren nu allemaal heel geschockt enzo...
Trek dan de lijn door...

Ik ben er zo een :mrgreen:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 aug 2005 08:01

savemysoul schreef:Oke, ik ben idd niet onder de indruk van de refo gezindte...
Maar dat werd ook gezegt over luther... En uiteindelijk is de kerk van nu daaruit voortgevloeid...

Ik vrees dat je weinig effect bereikt op deze manier.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 aug 2005 08:17

parsifal schreef:

Ik vrees dat je weinig effect bereikt op deze manier.

Op mij; geen!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 aug 2005 10:50

Oke, ik begrijp je schopperigheid wel, ik doe het zelf namelijk ook. Dit werkt niets uit, probeer het maar niet te doen (is vrijwel onmogelijk ik weet het).

Maar wat wil je dan? Wil je in 1x ervoor zorgen dat alle refo-vrouwtjes een broek aan gaan doen? Waarom? Laat ze lekker die rok toch dragen, zij dragen die graag..... en waarom zullen we ze dan niet in die waarde laten?

Anders is het als een refo erachter komt dat een rok niet een verplicht iets is en dan een broek wil gaan dragen. Dan is de reactie vaak vanuit reformatorische hoek: Ooooh, dat mag toch niet... en dan vaak erachter aan ook nog "van de dominee".....

En wil je ineens alle hoeden verbieden? De koningin draagt er toch ook 1? Wat is er dan mis met een hoed? Hetzelfde verhaal geldt hier.... mensen die zich prettiger voelen in een hoed in de kerk... laten die een hoed op doen.... mensen die het niet nodig vinden.... Nou, dan toch niet?

Ik weet dat het kan dat je erg weinig respect uit die hoek krijgt, maar daarvoor hoef je nog niet de hele reformatorische gezindte te veranderen. Ik weet best wel dat er sommigen zijn die zeggen dat als je als vrouw een broek draagt je dan geen christen kunt zijn.
De uitwerkingen zijn idd hiervan haat tegen dit soort tradities......

Toch zijn ze ook broeders en zusters in het geloof! Dat is iets wat je absoluut niet mag vergeten!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 11 aug 2005 12:49

En wat als de mensen in de tijd van luther dit hadden gezegt...
Luther verander maar lekker niks...
Als mensen het zo willen... Dan moet het maar zo...

Het belangrijkste is trouwens niet het uiterlijke vertoon...
Maar de gedachten die erachter zitten... En het steeds maar weer zeggen dat dit de wil van God zou zijn...

Ik wil de refo mensen uitdagen om opzoek te gaan naar een levende relatie met Jezus christus...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 aug 2005 12:56

savemysoul schreef:En wat als de mensen in de tijd van luther dit hadden gezegt...
Luther verander maar lekker niks...
Als mensen het zo willen... Dan moet het maar zo...

Het belangrijkste is trouwens niet het uiterlijke vertoon...
Maar de gedachten die erachter zitten... En het steeds maar weer zeggen dat dit de wil van God zou zijn...

Ik wil de refo mensen uitdagen om opzoek te gaan naar een levende relatie met Jezus christus...

Waarom dan de nadruk op het uiterlijk vertoon. Frekjes reactie klinkt een stuk liefdevoller maar niet minder scherp en als je hier een beetje rondleest zul je zien dat er aardig wat refo's ook behoorlijke kritiek hebben op de uiterlijkheden. Vorige week heb ik een week samen met andere refo's mogen evangeliseren. Dan merk je hoe belangrijk de levende Christus is. Juist ook voor de vele refo's en ook hoe diep dit in het leven ingrijpt. We schieten hier allemaal wel in te kort, maar ik heb het idee dat een toon zoals je die bijvoorbeeld hoort vanuit de jongerenavonden of die uit zo'n evangelisatiekamp naar voren komt meer invloed heeft. Dan de manier waarop jij refo's over een kam scheer en niet geinteresseerd lijkt in de werkelijke motivatie (in ieder geval je oordeel al uitspreekt voor de motivatie tot zijn recht is gekomen).

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 aug 2005 13:05

savemysoul schreef:En wat als de mensen in de tijd van luther dit hadden gezegt...

Luther was natuurlijk ook een mens, net als wij....

savemysoul schreef:Het belangrijkste is trouwens niet het uiterlijke vertoon...

Ahha, probeer dat maar eens te veranderen dan.... Sorry, savemysoul, ik heb dat maanden geprobeerd, maar het werkt niet... Op een gegeven moment moet je daar gewoon achter komen, die mensen zitten erg gehard in hun sfeer...
En zoals Parsifal ook zegt, refo en refo is niet hetzelfde. De jongerenavonden in Doorn etc. zijn wel degelijk reformatorisch, maar ik vind het toch wel degelijk wat anders dan een zendingsmiddag voor de Mbuma ofzo...

Vooral de jongeren beginnen anders te denken binnen de refo-kringen, zien in wat jij bedoeld... maar niet iedereen, vooral de ouderen blijven in die tradities gehavend, maar waarom zou je hen iets afnemen waar ze al hun hele leven aan vasthouden?

savemysoul schreef:Ik wil de refo mensen uitdagen om opzoek te gaan naar een levende relatie met Jezus christus...

Ja, die uitdaging bied ik ze ook, helaas krijg je vaak reacties dat het moeilijker is ofzo... Maar toch zijn er een heleboel mensen onder die ook broeders en zusters zijn!

Btw: ik zit in een refomatorische kring, maar ik noem mezelf het liefst refogelisch :wink:
Afbeelding

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 aug 2005 20:11

Nog even een aanvulling voor 'savemysoul':

Op een andere reformatorische site kreeg ik de volgende reactie toen ik zei dat ik graag gospel luister:

my - donderdag 11 augustus 2005 - 19:16 schreef:frekje, als jy gospel draait ben jy gloofk nie bekkerd lyk me !!!

Op zo'n moment begrijp ik je heel goed, dat je aversie hebt tegen refo's. Toen ik deze reactie kreeg kon ik ook niet anders zeggen dan: Tis alleen maar om te huilen. Ik hoefde het nog net niet, maar ik stond wel te trillen van..... waarom moet dit nu weer.......

Onbegrip, veroordelend... Het is moeilijk om zulke mensen iets duidelijk te maken en wat snel veroordelend zijn ze dan ook!
Liefde. Christendom bestaat uit liefde, maar waar blijft hier de liefde?
Veroordelend. Ik heb direct gewezen naar wat Jezus zei over veroordelen.

Ik snap echt wel waarom je dat dus doet, en dit krast diep in mijn hart. Maar het is fout. Het is niet goed om je broeders en zusters in het geloof te veroordelen. Je mag ze wel wijzen op iets als dit, maar als ze jou in je waarde laten vind ik het ook best...
Afbeelding

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 12 aug 2005 00:20

Oke oke ik zal iets liefdevoller proberen over te komen...
Al vind ik het wel moeilijk... Ik heb 9 jaar op een zware reformatorische basis school gezeten en telde daar nooit mee... Niet om dit of dat maar gewoon simpelweg omdat ik hervormd ben..
Daardoor ben ik gewoon anders gaan denken.... Nu weet ik ook wel dat niet alle mensen hier refo zijn, en ik ben er ook achter dat er ''goede'' refo's zijn.

Maar de hardheid die mij word verweten,merk ik hier ook vaak...
Eigenlijk is het erg dat zelfs een groep christenen,niet vol liefde met elkaar om kunnen gaan... (En ik besef me, dat ik ook schuldig ben)

Ik denk dat we nooit krachtig genoeg kunnen zijn, om de verdeeldheid die de duivel zaait aan te kunnen.
Maar de oplossingen moeten we in elk geval niet zoeken bij ons zelf, maar bij ONZE geweldige God...
Want dat is wat ons samenbint....

En of je nu een rokje aan doet of niet God houd van ons allemaal!

Terug naar “Archief”